Spring naar bijdragen

dodenherdenking/bevrijdingsdag


Aanbevolen berichten

Enkele dagen geleden begon PvdA'er Mei Li Vos dodenherdenking een politiek tintje te geven door eigenlijk te stellen dat de PVV niet welkom zou zijn: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... -4-mei.htm

Gelukkig reageerde het comité 4 en 5 mei dat dat niet de bedoeling was: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... m?rss=true

Gisteren vielen mij een aantal zaken op.

2 werklui besloten door te gaan met sloopwerkzaamheden: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9698 ... html?p=2,1

En Gretta Duisenberg maakt een relletje:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... enking.htm

Maar ook hier op het forum zijn er schijnbaar christenen die de mensen die hun leven gaven voor onze vrijheid niet belangrijk genoeg achten om stil bij te staan.

Hoe lang gaan we nog door met dodenherdenking en bevrijdingsdag? Moeten we de gebeurtenissen blijven gedenken of is het op een gegeven moment genoeg geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Ik ben het met me eens.

Waarom alleen WOII ? Er zijn genoeg oorlogen waar mensen in omkomen.

Zal ik het anders zeggen, wat is een oorlog zonder doden?

Wel blijven herdenken. T is goed dat je even stilstaat bij de mensen die zijn omgekomen in een oorlog. Maar ook de doden die niet door een oorlog zijn gestorven mogen wat mij betreft herdacht worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen heeft het recht om doden te herdenken, maar op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de Nederlanders die zijn omgekomen bij oorlogen, gewapende conflicten en vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog. Ik vind dat we deze mensen apart moeten herdenken, omdat ze voor onze vrijheid zijn gestorven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm Nationaal.

Alleen de Nederlanders. Wat zijn we toch weer op onszelf ingesteld.

Ach. Nu voldoen we tenminste weer aan het plaatje dat buitenlanders van ons hebben. De Nederlanders die alleen aan zichzelf denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is in alle landen zo hoor! Ik denk dat juist met 4 en 5 mei de Nederlanders zich verbonden met elkaar voelen. En heb je gisteravond die kindjes gezien die bloemen bij de dam neerlegden gezien? Die zagen er ook niet allemaal Nederlands uit.

Op zich zou ik het wel een goed idee vinden om ook een internationale herdenking te hebben, hetzij niet tenkoste van wat we op 4 mei herdenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 4 mei gedenken we in de Nationale herdenking alle slachtoffers van WOII en hen die hun leven hebben gegeven voor onze bevrijding. Het is dus niet alleen het gedenken van de NL slachtoffers, iets wat wel meer naar voren komt met de focus verschuiving naar het herdenken van alle NL slachtoffers in allerhande conflicten na WOII. Het breder trekken haalt het beeld weg van de WOII herdenking, welke meer en meer naar de achtergrond lijkt te verschuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm Nationaal.

Alleen de Nederlanders. Wat zijn we toch weer op onszelf ingesteld.

Ach. Nu voldoen we tenminste weer aan het plaatje dat buitenlanders van ons hebben. De Nederlanders die alleen aan zichzelf denken.

In elk land worden slachtoffers uit de eigen natie herdacht. We kunnen natuurlijk ook de slachtoffers uit de Oeral gedenken maar dat heeft weinig zin denk ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dodenherdenking is voor mij niet alleen een herdenking. Het geeft ook een aanleiding om de gevolgen van zo'n oorlog weer in herinnering te brengen, vooral bij diegenen die jong zijn en de keuzes in de toekomst moeten gaan maken.

Of we nu alleen de slachtoffers van WOII of WOIII of WOIV herdenken, dat maakt me eigenlijk niet zoveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En heb je gisteravond die kindjes gezien die bloemen bij de dam neerlegden gezien? Die zagen er ook niet allemaal Nederlands uit.

Maar ze zijn het waarschijnlijk allemaal wel. De organisatie had een mooi mengelmoesje aan kleurtjes uitgezocht, representatief enzo. Aan de andere kant, niet heel moeilijk in Amsterdam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, zo te zien zijn de meesten het er wel over eens dat het nuttig is en dat we het ook vooral moeten blijven gedenken.

Wat zou je kunnen doen als je merkt dat een ander bij de dodenherdenking die rust niet in acht neemt en gewoon doorgaat met zijn/haar bezigheden zoals bijvoorbeeld Gretta in het artikel wat ik aanhaalde of wat dichterbij een christelijk forumlid die door blijft posten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed, zo te zien zijn de meesten het er wel over eens dat het nuttig is en dat we het ook vooral moeten blijven gedenken.

Wat zou je kunnen doen als je merkt dat een ander bij de dodenherdenking die rust niet in acht neemt en gewoon doorgaat met zijn/haar bezigheden zoals bijvoorbeeld Gretta in het artikel wat ik aanhaalde of wat dichterbij een christelijk forumlid die door blijft posten?

Het is een keuze die je zelf maakt. Zelf heb ik er geen problemen mee als mensen niet aan de twee minuten stilte doen, maar als ze het gaan verstoren voor anderen, dat is not done.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed, zo te zien zijn de meesten het er wel over eens dat het nuttig is en dat we het ook vooral moeten blijven gedenken.

Wat zou je kunnen doen als je merkt dat een ander bij de dodenherdenking die rust niet in acht neemt en gewoon doorgaat met zijn/haar bezigheden zoals bijvoorbeeld Gretta in het artikel wat ik aanhaalde of wat dichterbij een christelijk forumlid die door blijft posten?

Ik denk ook dat veel mensen in Nederland het nuttig vinden en nog heel lang door zullen gaan. Het zal niet gauw ophouden. En dat vind ik geen verkeerde zaak. Het is niet verkeerd als mensen die dingen blijven herdenken.

Ik zag een klein stukje van de gezamenlijke herdenking tussen de Nederlandse en Duitse soldaten in Kunduz. Dat vond ik wel wat indrukwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een keuze die je zelf maakt. Zelf heb ik er geen problemen mee als mensen niet aan de twee minuten stilte doen, maar als ze het gaan verstoren voor anderen, dat is not done.

Inderdaad.

Het gedrag van bouwers aan sloopwerkzaamheden en Gretta vind ik daarnaast ook niet echt gepast.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet gaan autorijden rond 20.00 uur of op een andere manier lawaai maken als dat onnodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een keuze die je zelf maakt.

Is dat ook zo wanneer je je in een publiek domein bevind zoals dit forum, of op de Dam of ergens in een eetgelegenheid?

Zou ik die keuze kunnen maken om tijdens de 2 minuten stilte te Twitteren terwijl ik op de Dam sta? Zou dat niet alle normen van het goede fatsoen overschrijden?

Zelf heb ik er geen problemen mee als mensen niet aan de twee minuten stilte doen, maar als ze het gaan verstoren voor anderen, dat is not done.

Ik heb er wel problemen mee zoals dat bijvoorbeeld bij Gretta gebeurd is of in andere gemeenschappelijke plaatsen zoals fora. In principe viel Gretta ook helemaal niemand lastig. Ze belde gewoon en de rest kon prima 2 minuten stil zijn. Toch vonden mensen het schijnbaar zeer ongepast ondanks dat ze niet gestoord werden door Gretta in het stilzijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een keuze die je zelf maakt.

Is dat ook zo wanneer je je in een publiek domein bevind zoals dit forum, of op de Dam of ergens in een eetgelegenheid?

Zou ik die keuze kunnen maken om tijdens de 2 minuten stilte te Twitteren terwijl ik op de Dam sta? Zou dat niet alle normen van het goede fatsoen overschrijden?

Zelf heb ik er geen problemen mee als mensen niet aan de twee minuten stilte doen, maar als ze het gaan verstoren voor anderen, dat is not done.

Ik heb er wel problemen mee zoals dat bijvoorbeeld bij Gretta gebeurd is of in andere gemeenschappelijke plaatsen zoals fora. In principe viel Gretta ook helemaal niemand lastig. Ze belde gewoon en de rest kon prima 2 minuten stil zijn. Toch vonden mensen het schijnbaar zeer ongepast ondanks dat ze niet gestoord werden door Gretta in het stilzijn.

Twitteren op de Dam (of elders in het openbaar) zou ik ook niet/minder netjes vinden. Dan zou je anderen tijdens die 2 minuten kunnen storen als die dat zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het openbaar moet je je mijns inziens gewoon aan de twee minuten stilte houden. Ook als je er zelf weinig mee hebt, is het echt niet teveel gevraagd om twee minuutjes even geen geluid te maken. Wat je thuis doet, moet je zelf weten. Ook wat je huisgenoten doen, moeten ze zelf weten. Je kunt eventueel afspreken dat zij ook even twee minuten in elk geval geen geluid maken, maar je moet zelf weten of je dat wilt of niet. Het getuigt mijns inziens ook van respect als je ook op fora, Twitter, web-logs en andere digitale media de twee minuten stilte in acht neemt.

De herdenking is al sinds enige tijd breder getrokken dan enkel de Tweede Wereldoorlog. Een gedeelte van het officiële memorandum dat vóór de twee minuten stilte wordt uitgesproken bevestigd dat ook:

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking.

Dat de nadruk in omliggende programma's blijft liggen op de Tweede Wereldoorlog is echter niet zo vreemd, omdat dat de enige oorlog in Nederland is waar nog overlevenden van zijn en dat nog relatief vers in ons geheugen ligt. Het is de oorlog die ons het meest blijft raken, omdat het in ons eigen land is gebeurt, zelfs in onze eigen buurt. Wie een beetje wil bevatten hoe het is om in oorlogstijd te leven, met een nietsontziende vijand, ontkomt dus niet aan de vele verhalen, films, boeken en documentaires over de Tweede Wereldoorlog. Deze oorlog zal denk ik dus voorlopig wel symbool blijven staan voor alle oorlogsleed, maar wat mij betreft ook voor de vele offers die vele mensen hebben gebracht voor de vrijheid. En daar lijkt mij niets mis mee.

4 mei is een nationale herdenkingsdag en moet dat ook blijven. Geen politiek-correct geneuzel dus over dat we álle oorlogen, álle slachtoffers en álle helden moeten gedenken, maar gewoon eerst en vooral de Nederlandse oorlogen, slachtoffers en helden. Pas als 4 mei wereldwijd gevierd zou worden en dus een internationale herdenkingsdag zou worden, dan praten we verder, maar anders niet. En dat geldt natuurlijk ook voor 5 mei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het openbaar moet je je mijns inziens gewoon aan de twee minuten stilte houden. Ook als je er zelf weinig mee hebt, is het echt niet teveel gevraagd om twee minuutjes even geen geluid te maken. Wat je thuis doet, moet je zelf weten. Ook wat je huisgenoten doen, moeten ze zelf weten. Je kunt eventueel afspreken dat zij ook even twee minuten in elk geval geen geluid maken, maar je moet zelf weten of je dat wilt of niet. Het getuigt mijns inziens ook van respect als je ook op fora, Twitter, web-logs en andere digitale media de twee minuten stilte in acht neemt.

Daar ben ik het mee eens. Maar wat vind je ervan als iemand dat basale gevoel voor respect lijkt te ontberen en blijft telefoneren of vrolijk doorpost tijdens de 2 minuten stilte? Hoe zou je daarmee omgaan? Zou je het laten voor wat het is, zou je er wat van zeggen of wat anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind niet dat het per definitie een kwestie van geen respect is, zolang je er anderen er niet mee stoort (, dus niet iemand opbellen of op straat marginaal gaan schreeuwen). Het kan ook gewoon betekenen dat die persoon zelf minder heeft met die twee minuten stil zijn, of het gewoon vergeten is. Het is dan meer een andere waardering van het twee minuten stil zijn. Respect voor de slachtoffers kun je ook op andere manieren uiten en zelfs zonder het te uiten kun je het hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind persoonlijk dat we de oorlog moeten blijven gedenken. Maar behalve de 2e wereldoorlog ook de mensen die in andere oorlogen overal ter wereld om het leven zijn gekomen. Dus blijven gedenken, maar dan uitgebreider stilstaan bij slachtoffers van oorlogs geweld in het algemeen naast de slachtoffers van de 2e wereldoorldog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid