Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nog even een toevoeging:

Ik denk niet dat de Bijbel regels stelt in de trent van: rok minimaal tot op de enkels etc. Maar een prediker mag op basis van dit soort teksten oproepen tot nette kleding.

Een prediker mag dat inderdaad, als hij/zij verantwoordelijk is voor een bepaalde gemeente waarover God hem/haar heeft aangesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nog even een toevoeging:

Ik denk niet dat de Bijbel regels stelt in de trent van: rok minimaal tot op de enkels etc. Maar een prediker mag op basis van dit soort teksten oproepen tot nette kleding.

Een prediker mag dat inderdaad, als hij/zij verantwoordelijk is voor een bepaalde gemeente waarover God hem/haar heeft aangesteld.

Is ook zo, maar één dominee/prediker kan natuurlijk niet voor alle christenen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat is een vers uit de koran, niet de bijbel. Dit topic gaat over of christelijke vrouwen een hoofddoek moeten dragen, niet waar? Dan heeft de koran er weinig over te zeggen.
Het aanhalen van teksten uit de Koran is inderdaad niet de bedoeling in een discussie met betrekking tot christenen.

Het lukraak plukken van een tekst uit een brief van Paulus zegt niet zoveel, daarvoor moet je de context erbij pakken.

Zoals Olorin al aangeeft was de brief gericht aan een gemeente, het is geen leerregel die m.i. opgelegd zou worden. Ik denk wel dat er een boodschap in zit, waar wij vandaag de dag nog van kunnen leren.

De discussie over de wet is off topic hier, aangezien dat een veel te groot onderwerp is om er even tussendoor bij op te nemen. Daar zijn vast genoeg andere topics voor, ik kan mij in ieder geval herinneren dat we daar al eerder discussies over hebben gehad. Mocht je dus meer willen weten over christenen en de wet, dan verzoek ik je deze topics even door te nemen.

Oke, zou u dan zo vriendelijk willen zijn om ons de context te vertellen, uw conclusie te geven waarom het dan vandaag anders is en welke les we dan kunnen leren uit deze tekst. Dan kunnen we met zijn allen weer verder praten op een lijn, want nu snappen wij er natuurlijk niks van...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een toevoeging:

Ik denk niet dat de Bijbel regels stelt in de trent van: rok minimaal tot op de enkels etc. Maar een prediker mag op basis van dit soort teksten oproepen tot nette kleding.

Een prediker mag dat inderdaad, als hij/zij verantwoordelijk is voor een bepaalde gemeente waarover God hem/haar heeft aangesteld.

Is ook zo, maar één dominee/prediker kan natuurlijk niet voor alle christenen spreken.

Klopt. Er is verschil in verantwoordelijkheid. Paulus had zeggenschap over een heel aantal gemeenten in Europa en Azië, terwijl er andere prekers waren die alleen zeggenschap hadden over een plaatselijke gemeente. De spreker kan/mag alleen spreken voorzover de verantwoordelijkheid reikt die God hem heeft gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een toevoeging:

Ik denk niet dat de Bijbel regels stelt in de trent van: rok minimaal tot op de enkels etc. Maar een prediker mag op basis van dit soort teksten oproepen tot nette kleding.

Een prediker mag dat inderdaad, als hij/zij verantwoordelijk is voor een bepaalde gemeente waarover God hem/haar heeft aangesteld.

Is ook zo, maar één dominee/prediker kan natuurlijk niet voor alle christenen spreken.

Dat hoeft ook niet. Als het goed is preekt een prediker ook niet zijn eigen lulpraatjes, maar preekt hij het woord van God. Het woord van God spreekt wel tot iedereen met gezag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar zulke vrouwen doen het er gewoon om. Elke vrouw met een beetje zelfrespect zal weer twee keer denken voordat ze als een -vergeef me- slet over straat gaat.

Ik werk in een behoorlijk zwakke wijk en kom dus ook heel wat gezinssituaties tegen die nogal ver van het ideaalbeeld afstaan. Ik kan je vertellen dat zulke vrouwen het er niet om doen, en dat zelfrespect bij lang niet alle mensen iets vanzelfsprekends is. Ik kan ook vertellen dat smaak qua kleding erg milieu afhankelijk is. Daarnaast is er nog een niet objectieve maatstaaf over wat nou dan eigenlijk wel en wat dan eigenlijk niet meer kan, en wat er op de hele brede scheidingslijn staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is helemaal niets vreemds aan om christelijke vrouwen aan te bevelen het hoofd te bedekken. Ik zeg niet dat dat zou moeten, maar je kunt niet beweren dat een dergelijke aanbeveling niet in de Schrift staat. Want Paulus schrijft er inderdaad wel degelijk over. Ook kun je niet beweren dat die bewering geen papieren heeft, want het bedekken van het hoofd door de vrouw, in elk geval als ze naar de kerk gaat, is een behoorlijk oude christelijke traditie, ook in de protestantse hoek. In de katholieke Kerk was het vroeger heel gewoon, in de oosters-orthodoxe Kerk is het nog steeds heel gewoon en vroeger was het ook in vrijwel alle protestantse kerken en nu in streng-gereformeerde kerken heel gewoon. Los van hoe je er zelf over denkt, kun je mijns inziens dus niet met goed fatsoen zeggen dat zo'n aanbeveling zomaar uit de lucht gegrepen of onbijbels zou zijn. Stromannen opwerpen met de hulp van de boerka geeft mijns inziens dan ook helemaal geen pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het draait daar alleen niet om.

Als mensen hun hoofd willen bedekken en dat doen, is dat goed.

Ik weet ook van pinkstergelovigen die er waarde aan hechten om het haar te bedekken.

Het draait echter om geloof. Het is goed om de dingen die je doet, te doen uit geloof.

Het christendom werkt niet zo dat je bepaalde dingen doet waarvan niemand weet waarom het is, maar waarvan je het doet 'omdat het moet'. Dan is het een wet die je navolgt uit angst of gewoonte en heeft het niets met de relatie met God te maken.

Christenen doen dingen uit overtuiging, uit geloof, uit liefde, omdat de Heilige Geest dat heeft ingegeven.

Er zijn mensen die bepaalde dingen wel of niet eten of drinken of bepaalde dagen wel of niet in ere houden, terwijl daar het geloof niet om draait.

Het is niet voor niets dat een moslim het topic opent. Moslims, joden en wettische christenen hechten aan wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je weet wat je doet en niet zomaar doet om het doen, Eulogía. En het lijkt mij ook vrij normaal dat je het belangrijkste in acht blijft nemen, zonder nochtans daarom het minder belangrijke te verzaken. Want ook het minder belangrijke is belangrijk. Het lijkt mij daarom dat je mij voornamelijk aanvult.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allah heeft een minderwaardigheidscomplex. De hele koran is een grote scheldkanonnade tegen alles en iedereen. Christus zegt: ik noem u geen slaven maar vrienden.

Gelukkig zijn de psalmen altijd poeslief tegen de heidenen en ging Jozua alleen maar op de koffie bij de Kanaänieten _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelukkig zijn de psalmen altijd poeslief tegen de heidenen en ging Jozua alleen maar op de koffie bij de Kanaänieten _O-
Je punt is?

Ja dat vroeg ik me bij jou eigenlijk ook af :)

Scheldkanonnades in de Koran, conclusie: Allah heeft een minderwaardigheidscomplex

Scheldkanonnades in de Bijbel, conclusie: ?

(vat hem overigens a.u.b. niet te serieus op, het was 99% een grap en 1% een vraag)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij daarom dat je mij voornamelijk aanvult.

Klopt. Eerder schreef ik ook dat ik het belangrijk vind me fatsoenlijk te kleden enz. .

Ook als aanvulling:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

Om God te eren en de naaste en zichzelf, zal een mens zich fatsoenlijk kleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij daarom dat je mij voornamelijk aanvult.

Klopt. Eerder schreef ik ook dat ik het belangrijk vind me fatsoenlijk te kleden enz. .

Ook als aanvulling:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

Om God te eren en de naaste en zichzelf, zal een mens zich fatsoenlijk kleden.

Hier ben ik het mee eens Eulogía, maar nogmaals; dit doe je dus uit liefde voor God de Vader, niet omdat het "moet".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote artikel:

Dat kan de predikant zeker. Geen advies voor de jongeman, maar voor de vrouwen die hem zo van zijn stuk brengen. "Ik hoop dat alle vrouwen en meisjes deze vragenrubriek lezen", begint Simons. "Zij moeten beseffen wat 'schaars gekleed' met mannen doet. Mede door hun gedrag, houding en uitstraling zijn zij een verzoeking voor mannen. God heeft niet voor niets in Zijn Woord gezegd: 'Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding'."

Ik vind dit nou ook niet echt een sterk verhaal van die dominee. De jongeman heeft een probleem, en wat moet er gebeuren? De vrouw dient zich maar weer aan passen. Practisch gezien in dit geval al helemaal niet handig, want niet alle meisjes die deze jongeman toevallig zal aanschouwen zullen advies op Refoweb gezocht hebben... Ik denk dat er zeker zoiets is als een spanningsveld waarin vrouwen niet al te veel bloot moeten geven. Maar wordt het niet eens tijd voor de emancipatie van de man? Hij wordt hier maar weggezet als een slachtoffer die steigert bij elke gleuf of ronding die het oog aanschouwt.

Een man kan het bij zomerse temperaturen beslist moeilijk hebben, weet de predikant. "Wat kan dat een worsteling zijn in het leven. Vooral ook de zonde op het gebied van: Gij zult niet begeren!"

Gelukkig, enige nuance. Maar zou het niet mogelijk zijn in plaats van deze driften te onderdrukken de grond voor die driften er uit te slaan? Dat jongeren leren dat als je een meisje ziet die niet meteen geschikt is om neer te slaan en mee te slepen naar je grot. Of ga ik dan in tegen x-duizend jaren evolutie enzo?

Hij werd op zijn 30ste predikant - later dan de meeste dominees, omdat hij aanvankelijk een andere carrière had: kledingverkoper.

Daar komt de aap uit de mouw; meer kleding om te verkopen.

Koran Surah An-Noer, 31: “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…..â€

Multi-interpretabel dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het niet gewoon flauw gedoe waar je nu mee bezig bent?

Barbara beweert dat God zegt dat wij ons hoofd moeten bedekken. Vervolgens haalt ze een citaat van Paulus aan dat gericht is een de gemeente te Corinthe. De stap naar tussen die twee lijkt mij op z'n zachts gezegd om extra toelichting vragen, wat niet gebeurt. Nee, vrouwen zouden zich moeten bedekken van God. Ik heb het vermoeden dat Barbara de bijbel op een andere manier interpreteert dan ik.

Ook al is Paulus een apostel en heeft hij ook dus kerkelijk gezag en ook al is de bijbel het woord van God (een term die als je de betekenis er achter niet begrijpt tot verkeerde interpretatie kan leiden), dan nog is het niet zo dat als Paulus iets zegt het automatisch meteen een universeel geldende uitspraak van God is en zeker niet te vergelijk is met bijvoorbeeld een gebod uit de tien geboden. De brief aan de Korinthiërs was in de eerste plaats een brief van de apostel aan een plaatselijke gemeente gericht. Het is een gezaghebbende en door God geïnspireerde brief, maar het zijn in de eerste plaats wel de woorden van Paulus, geen citaat God zoals wat Moslims wel van de Koran geloven. En nog belangrijker, het is een brief aan een gemeente, het wilt niet zeggen dat dus alles in de brief universeel geldend is voor de Kerk van alle tijden.

Paulus zegt bijvoorbeeld in een andere brief (2 Timoteüs) die in de bijbel staat: "Als je komt, neem dan de mantel mee die ik in Troas bij Karpus heb laten liggen, en ook de boeken, vooral die van perkament." Daarvan heb ik nooit gehoord dat iemand vindt dat God ons de opdracht te geven de mantel nu op te halen.

Wellicht dat ik flauw ben, maar iemand die stelt dat wij Christenen God niet gehoorzamen omdat Hij zegt dat vrouwen een hoofddoek moeten plaatsen, dan krijg ik idd zin een beetje flauw te doen als er dan een brief van Paulus wordt aangehaald. Nu kun je er prima over discussiëren over of dit gebod ook voor ons geldt en wij hierin gehoorzaam moeten zijn, maar dat vraagt m.i. wel meer onderbouwing dan alleen een citaat uit de brief van Paulus. Met mijn flauwheid probeerde ik aan te stippen bepaalde Moslims de Bijbel op een verkeerde manier benaderen, namelijk een manier die op hun benadering van de Koran lijkt. Misschien dat ik er helemaal naast zit en mijn punt nergens op sloeg, maar ik dacht zo'n benadering te proeven in de reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims, joden en wettische christenen hechten aan wetten.

Anarchisten en satanisten doen dat dan weer niet.

Die laten zich weer door andere dingen knechten en onderdrukken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

De enige wet waar wedergeboren christenen aan hechten, is de wet van de Geest van het leven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij daarom dat je mij voornamelijk aanvult.

Klopt. Eerder schreef ik ook dat ik het belangrijk vind me fatsoenlijk te kleden enz. .

Ook als aanvulling:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

Om God te eren en de naaste en zichzelf, zal een mens zich fatsoenlijk kleden.

Hier ben ik het mee eens Eulogía, maar nogmaals; dit doe je dus uit liefde voor God de Vader, niet omdat het "moet".

Klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel eens aan 2 minuten stilte gedacht op 4 mei om 20.00 uur Eulogía? Of is dat ook zo'n wetje voor wetische christenen?

Ik voel me inderdaad vrij om mij daar wel of niet aan te houden. In dit geval hecht ik daar geen belang aan. Zo'n acht jaar geleden hechtte ik daar erg aan. Of het een wetje is voor wettische christenen; daar laat ik mij niet over uit. Ik zie het niet als mijn taak om anderen te veroordelen. Ik zie het wel als een wetje voor wettische christenen als mensen anderen er op zouden wijzen dat ze zich zouden moeten houden aan '2-minuten-stilte'.

Maar volgens mij is dat niet zo erg ontopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit gehoorzaamheid richting je schepper, uit liefde voor je schepper. Uit overgave aan je Heer.

Het lijkt mij daarom dat je mij voornamelijk aanvult.

Klopt. Eerder schreef ik ook dat ik het belangrijk vind me fatsoenlijk te kleden enz. .

Ook als aanvulling:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

Om God te eren en de naaste en zichzelf, zal een mens zich fatsoenlijk kleden.

Hier ben ik het mee eens Eulogía, maar nogmaals; dit doe je dus uit liefde voor God de Vader, niet omdat het "moet".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus de 10 geboden gelden niet meer, bijv. de wet, neem geen andere goden naast mij etc..?

Moslims, joden en wettische christenen hechten aan wetten.

Anarchisten en satanisten doen dat dan weer niet.

Die laten zich weer door andere dingen knechten en onderdrukken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

De enige wet waar wedergeboren christenen aan hechten, is de wet van de Geest van het leven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid