Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Als een moslima een hoofddoek draagt wordt dat al gauw gezien als een teken van onderdrukking door de man. Niettemin is het voor vrouwen - zeker ook als zij het christelijk geloof aanhangen - aan te bevelen dat zij zich bedekken. Dat schrijft dominee Arie Simons uit Vinkeveen op de orthodox-christelijke jongerenwebsite RefoWeb.

Simons, predikant in de behoudende gereformeerde bond van de Protestantse Kerk in Nederland, geeft in de vragenrubriek van RefoWeb antwoord op een prangende kwestie die een jongeman nogal bezighoudt: het wordt zomer, de vrouwen gaan schaarser gekleed, en dat zou eigenlijk geen gevolgen voor zijn gemoedstoestand moeten hebben ("je zou in feite als Ghandi willen zijn die zo'n zelfbeheersing had dat hij op een bed met ongeklede vrouwen zat zonder dat hij daardoor werd beïnvloed"), maar dat heeft het dus wél - de jongeman meent dat hij "voortdurend alert moet zijn waar je ogen 'toevallig' op vallen". Kan de dominee misschien "praktisch advies geven hoe van seconde tot seconde te wandelen?"

Dat kan de predikant zeker. Geen advies voor de jongeman, maar voor de vrouwen die hem zo van zijn stuk brengen. "Ik hoop dat alle vrouwen en meisjes deze vragenrubriek lezen", begint Simons. "Zij moeten beseffen wat 'schaars gekleed' met mannen doet. Mede door hun gedrag, houding en uitstraling zijn zij een verzoeking voor mannen. God heeft niet voor niets in Zijn Woord gezegd: 'Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding'."

Een man kan het bij zomerse temperaturen beslist moeilijk hebben, weet de predikant. "Wat kan dat een worsteling zijn in het leven. Vooral ook de zonde op het gebied van: Gij zult niet begeren!"

Simons (1958) is sinds 2005 verbonden aan de hervormde gemeente in Vinkeveen. Hij werd op zijn 30ste predikant - later dan de meeste dominees, omdat hij aanvankelijk een andere carrière had: kledingverkoper.

Trouw.nl

4 mei 2011

Koran Surah An-Noer, 31: “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…..â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Het is echter een verantwoordelijkheid voor mensen zelf en het is niet de bedoeling dan mensen elkaar bepalingen opleggen (tenzij mensen deel uitmaken van een gemeenschap waarbij dat onderdeel uitmaakt van de regels en waarbij mensen bij toetreding aangeven deze regels te willen respecteren. In dat geval kunnen mensen elkaar op de regels wijzen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Maar zulke vrouwen doen het er gewoon om. Elke vrouw met een beetje zelfrespect zal weer twee keer denken voordat ze als een -vergeef me- slet over straat gaat.

Nou neem ik aan dat christelijke vrouwen zich netter kleden, maar een hoofddoek is belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Maar zulke vrouwen doen het er gewoon om. Elke vrouw met een beetje zelfrespect zal weer twee keer denken voordat ze als een -vergeef me- slet over straat gaat.

Nou neem ik aan dat christelijke vrouwen zich netter kleden, maar een hoofddoek is belachelijk.

Een hoofddoek is inderdaad niet verplicht. In het christendom draait het sowieso niet om wetten, dwang enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft ons dat opgelegd en wij Moslima's zijn gehoorzaam aan de bevelen van God, en bedekken ons daarom. :D Christenen zouden dat ook moeten doen, maar vaak merk je daar niet veel van helaas. Uitzonderingen daargelaten. Alleen bij sommige orthodoxe christenen vind je dat nog terug.

Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Het is echter een verantwoordelijkheid voor mensen zelf en het is niet de bedoeling dan mensen elkaar bepalingen opleggen (tenzij mensen deel uitmaken van een gemeenschap waarbij dat onderdeel uitmaakt van de regels en waarbij mensen bij toetreding aangeven deze regels te willen respecteren. In dat geval kunnen mensen elkaar op de regels wijzen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zegt dat we ons moeten bedekken zo zegt God ook, steel niet, pleeg geen overspel, leg geen valse getuigenis af etc, of zie je dat ook als dat God je ergens toe dwingt om niet te doen? Als God zegt denk aan de armen geef liefdadigheid uit wees goed voor je buren,wees goed voor je ouders etc.. is dat dan ook dwingen of opeens niet meer?

Hoe kan je zeggen dat het Christendom niet om wetten draait, met andere woorden er zijn geen wetten, of ze zijn er wel maar je hoeft ze niet na te leven? Dus de wet, neem geen andere Goden naast mij, is er ook niet meer... wel toch ,nou dat is ook een wet.

Tja, daar zit het verschil. Zoals Eulogía al zegt; God dwingt ons nergens toe. :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
God zegt dat we ons moeten bedekken zo zegt God ook, steel niet, pleeg geen overspel, leg geen valse getuigenis af etc, of zie je dat ook als dat God je ergens toe dwingt om niet te doen? Als God zegt denk aan de armen geef liefdadigheid uit wees goed voor je buren,wees goed voor je ouders etc.. is dat dan ook dwingen of opeens niet meer?

Hoe kan je zeggen dat het Christendom niet om wetten draait, met andere woorden er zijn geen wetten, of ze zijn er wel maar je hoeft niet na te leven? Dus de wet, neem geen andere Goden naast mij, is er ook niet meer... wel toch ,nou dat is ook een wet.

Ik heb God nooit horen zeggen dat ik mijn hoofd moet bedekken, ook niet als ik een vrouw zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Korintiërs 11

1 Dus volg mij na, zoals ik Christus navolg.

De hoofdbedekking van de vrouw

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen

God zegt dat we ons moeten bedekken zo zegt God ook, steel niet, pleeg geen overspel, leg geen valse getuigenis af etc, of zie je dat ook als dat God je ergens toe dwingt om niet te doen? Als God zegt denk aan de armen geef liefdadigheid uit wees goed voor je buren,wees goed voor je ouders etc.. is dat dan ook dwingen of opeens niet meer?

Hoe kan je zeggen dat het Christendom niet om wetten draait, met andere woorden er zijn geen wetten, of ze zijn er wel maar je hoeft niet na te leven? Dus de wet, neem geen andere Goden naast mij, is er ook niet meer... wel toch ,nou dat is ook een wet.

Ik heb God nooit horen zeggen dat ik mijn hoofd moet bedekken, ook niet als ik een vrouw zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 Korintiërs 11

Volgens jou is Paulus God?

1 Korintiërs1:1

Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes.

En gericht

"2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik quote vanuit de bijbel. Oke dus wat Paulus zegt in de bijbel dat doet er niet toe?

Waarom geloven jullie wel in de andere boodschap waarmee Paulus kwam aanzetten, dat Jezus voor jullie zonden gestorven is, maar deze boodschap leggen jullie naast je neer. Is dat niet vreemd?

1 Korintiërs 11

Volgens jou is Paulus God?

1 Korintiërs1:1

Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik quote vanuit de bijbel. Oke dus wat Paulus zegt in de bijbel dat doet er niet toe?

Waarom geloven jullie wel in de andere boodschap waarmee Paulus kwam aanzetten, dat Jezus voor jullie zonden gestorven is, maar deze boodschap leggen jullie naast je neer. Is dat niet vreemd?

1 Korintiërs 11

Volgens jou is Paulus God?

1 Korintiërs1:1

Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes.

Wat vreemd is, is dat door mensen geschreven verzen altijd los worden gebruikt om een punt te beargumenteren.

Zo kan ik ook verzen uit de koran halen om aan te tonen dat Allah alleen van blanke mensen houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koran 33:59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Misschien vondt Paulus het haar van vrouwen ook wel erg mooi. Betekent niet dat God elke vrouw dwingt een hoofddoek te dragen.

Waarom zou je eigenlijk iets prachtigs als een bos haar verbergen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
God heeft ons dat opgelegd en wij Moslima's zijn gehoorzaam aan de bevelen van God, en bedekken ons daarom. :D Christenen zouden dat ook moeten doen, maar vaak merk je daar niet veel van helaas. Uitzonderingen daargelaten. Alleen bij sommige orthodoxe christenen vind je dat nog terug.
Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Het is echter een verantwoordelijkheid voor mensen zelf en het is niet de bedoeling dan mensen elkaar bepalingen opleggen (tenzij mensen deel uitmaken van een gemeenschap waarbij dat onderdeel uitmaakt van de regels en waarbij mensen bij toetreding aangeven deze regels te willen respecteren. In dat geval kunnen mensen elkaar op de regels wijzen.)

Ik ben een orthodox christen. Daarom kleed ik me ook fatsoenlijk. Maar ik mag niet voor anderen bepalen hoe zij zich moeten kleden.

De dominee bepaalt dat ook niet. Volgens het artikel doet hij alleen een aanbeveling. "Niettemin is het voor vrouwen - zeker ook als zij het christelijk geloof aanhangen - aan te bevelen dat zij zich bedekken."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Koran 33:59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Misschien vondt Paulus het haar van vrouwen ook wel erg mooi. Betekent niet dat God elke vrouw dwingt een hoofddoek te dragen.

Waarom zou je eigenlijk iets prachtigs als een bos haar verbergen?

En dat is een vers uit de koran, niet de bijbel. Dit topic gaat over of christelijke vrouwen een hoofddoek moeten dragen, niet waar? Dan heeft de koran er weinig over te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik quote vanuit de bijbel. Oke dus wat Paulus zegt in de bijbel dat doet er niet toe?

Waarom geloven jullie wel in de andere boodschap waarmee Paulus kwam aanzetten, dat Jezus voor jullie zonden gestorven is, maar deze boodschap leggen jullie naast je neer. Is dat niet vreemd?

Tuurlijk doet het er toe, jij zegt "God zegt..." en vervolgens aan komt met een brief van Paulus aan een gemeente gericht. Is Paulus dus volgens jou God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin, als de Christenen komen aanzetten met Jezus is gekruisigd en gestorven voor onze zonde, komen zij ook aanzetten met verzen geschreven door mensen om hun punt te beargumenteren, of kan het dan opeens wel?

Zowieso ik dacht dat jullie geloofde dat Paulus Profetieën ontvangen zou hebben, omdat hij Jezus gezien zou hebben, en ik dacht dus dat jullie geloven dat hij sprak op basis van goddelijke inspiratie maar dat geloven jullie dus niet, dus jullie geloven ook dat Paulus sprak vanuit zichzelf, of geldt dat alleen met de kwestie van de hoofddoek en niet voor bijv. dat Jezus gestorven zou zijn voor de zonde?Wegen met twee maten.. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik quote vanuit de bijbel. Oke dus wat Paulus zegt in de bijbel dat doet er niet toe?

Waarom geloven jullie wel in de andere boodschap waarmee Paulus kwam aanzetten, dat Jezus voor jullie zonden gestorven is, maar deze boodschap leggen jullie naast je neer. Is dat niet vreemd?

Tuurlijk doet het er toe, jij zegt "God zegt..." en vervolgens aan komt met een brief van Paulus aan een gemeente gericht. Is Paulus dus volgens jou God?

Is het niet gewoon flauw gedoe waar je nu mee bezig bent? Nee, Paulus is God niet. Paulus schreef toen een brief met het gezag van Apostel. Nu accepteert de kerk al eeuwen o.a. deze brief als het gezaghebbende woord van God. En de term Gods Woord is volgens mij een algemeen aanvaarde term voor de Bijbel. Als de Bijbel Gods Woord is, beleid je dus dat op een of andere manier de Bijbel door God gesproken is(lees: geïnspireerd).

Tja, daar zit het verschil. Zoals Eulogía al zegt; God dwingt ons nergens toe. :)

Wat bedoelen jullie te zeggen? Dat God ons geen regels geeft?

En wat doen we dan met de tekst die in het artikel al werd aangehaald? Daar stelt Paulus het toch wel als eis. (En nee ik zeg niet dat het christelijk geloof om regels draait :P)

9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, (1 tim. 2)

En deze?

13 Laten wij dan niet langer elkaar oordelen, maar oordeel liever dit: de broeder geen aanstoot of oorzaak tot struikelen te geven. (Romeinen 14)

We worden toch netjes gevraagd of we elkaar niet aan het struikelen willen brengen. En als ik als vent eerlijk mag zijn, een vrouw kan mij ook al aan het struikelen krijgen als ze nog lang niet als slet bij loopt... (even voor de duidelijkheid: ja dat is mijn fout, maar de vrouw wil dat toch helpen voorkomen?)

Nog even een toevoeging:

Ik denk niet dat de Bijbel regels stelt in de trent van: rok minimaal tot op de enkels etc. Maar een prediker mag op basis van dit soort teksten oproepen tot nette kleding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ofcourse, God bepaald dat. Tis een goddelijk bevel. Bedekken doe je uit gehoorzaamheid naar de bevelen van je schepper, en niet omdat mensen zeggen dat je je bedekken moet.

God heeft ons dat opgelegd en wij Moslima's zijn gehoorzaam aan de bevelen van God, en bedekken ons daarom. :D Christenen zouden dat ook moeten doen, maar vaak merk je daar niet veel van helaas. Uitzonderingen daargelaten. Alleen bij sommige orthodoxe christenen vind je dat nog terug.
Het is inderdaad christelijk als vrouwen (en mannen) fatsoenlijk gekleed gaan en niet gekleed gaan zoals in sommige (rap)videoclips gezien kan worden.

Het is echter een verantwoordelijkheid voor mensen zelf en het is niet de bedoeling dan mensen elkaar bepalingen opleggen (tenzij mensen deel uitmaken van een gemeenschap waarbij dat onderdeel uitmaakt van de regels en waarbij mensen bij toetreding aangeven deze regels te willen respecteren. In dat geval kunnen mensen elkaar op de regels wijzen.)

Ik ben een orthodox christen. Daarom kleed ik me ook fatsoenlijk. Maar ik mag niet voor anderen bepalen hoe zij zich moeten kleden.

De dominee bepaalt dat ook niet. Volgens het artikel doet hij alleen een aanbeveling. "Niettemin is het voor vrouwen - zeker ook als zij het christelijk geloof aanhangen - aan te bevelen dat zij zich bedekken."

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Chapps; God dwingt ons nergens toe. Christenen leven de regels na uit liefde voor God.

Als ik die verzen lees die jij aanhaalt dan denk ik dus aan de rapclips waar Eulogía het over heeft, dit is gewoon expres mannen opgeilen, iets wat echt niet kan naar mijn mening. Maar het zal geen zonde zijn om je haar mooi in een vlecht te doen, de schrijver bedoelt meer dat je je als vrouw niet moet gaan gedragen als; "Kijk mij eens mooi zijn", ze heeft haar haren van God gekregen, dus ze hoeft zet niet te bedekken.

Is dat een beetje logisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik quote vanuit de bijbel. Oke dus wat Paulus zegt in de bijbel dat doet er niet toe?

Waarom geloven jullie wel in de andere boodschap waarmee Paulus kwam aanzetten, dat Jezus voor jullie zonden gestorven is, maar deze boodschap leggen jullie naast je neer. Is dat niet vreemd?

Tuurlijk doet het er toe, jij zegt "God zegt..." en vervolgens aan komt met een brief van Paulus aan een gemeente gericht. Is Paulus dus volgens jou God?

Is het niet gewoon flauw gedoe waar je nu mee bezig bent? Nee, Paulus is God niet. Paulus schreef toen een brief met het gezag van Apostel. Nu accepteert de kerk al eeuwen o.a. deze brief als het gezaghebbende woord van God. En de term Gods Woord is volgens mij een algemeen aanvaarde term voor de Bijbel. Als de Bijbel Gods Woord is, beleid je dus dat op een of andere manier de Bijbel door God gesproken is(lees: geïnspireerd).

Tja, daar zit het verschil. Zoals Eulogía al zegt; God dwingt ons nergens toe. :)

Wat bedoelen jullie te zeggen? Dat God ons geen regels geeft?

En wat doen we dan met de tekst die in het artikel al werd aangehaald? Daar stelt Paulus het toch wel als eis. (En nee ik zeg niet dat het christelijk geloof om regels draait :P)

9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, (1 tim. 2)

En deze?

13 Laten wij dan niet langer elkaar oordelen, maar oordeel liever dit: de broeder geen aanstoot of oorzaak tot struikelen te geven. (Romeinen 14)

We worden toch netjes gevraagd of we elkaar niet aan het struikelen willen brengen. En als ik als vent eerlijk mag zijn, een vrouw kan mij ook al aan het struikelen krijgen als ze nog lang niet als slet bij loopt... (even voor de duidelijkheid: ja dat is mijn fout, maar de vrouw wil dat toch helpen voorkomen?)

Vanwege 1 Tim. 2 en Rom. 14:13 is het dus ook van belang dat een gelovige zich fatsoenlijk kleed. In Rom. 14:13 staat echter ook dat je elkaar niet moet oordelen. Je mag dus alleen jezelf beoordelen in het licht van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat is een vers uit de koran, niet de bijbel. Dit topic gaat over of christelijke vrouwen een hoofddoek moeten dragen, niet waar? Dan heeft de koran er weinig over te zeggen.
Het aanhalen van teksten uit de Koran is inderdaad niet de bedoeling in een discussie met betrekking tot christenen.

Het lukraak plukken van een tekst uit een brief van Paulus zegt niet zoveel, daarvoor moet je de context erbij pakken.

Zoals Olorin al aangeeft was de brief gericht aan een gemeente, het is geen leerregel die m.i. opgelegd zou worden. Ik denk wel dat er een boodschap in zit, waar wij vandaag de dag nog van kunnen leren.

De discussie over de wet is off topic hier, aangezien dat een veel te groot onderwerp is om er even tussendoor bij op te nemen. Daar zijn vast genoeg andere topics voor, ik kan mij in ieder geval herinneren dat we daar al eerder discussies over hebben gehad. Mocht je dus meer willen weten over christenen en de wet, dan verzoek ik je deze topics even door te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin, als de Christenen komen aanzetten met Jezus is gekruisigd en gestorven voor onze zonde, komen zij ook aanzetten met verzen geschreven door mensen om hun punt te beargumenteren, of kan het dan opeens wel?

Zowieso ik dacht dat jullie geloofde dat Paulus Profetieën ontvangen zou hebben, omdat hij Jezus gezien zou hebben, en ik dacht dus dat jullie geloven dat hij sprak op basis van goddelijke inspiratie maar dat geloven jullie dus niet, dus jullie geloven ook dat Paulus sprak vanuit zichzelf, of geldt dat alleen met de kwestie van de hoofddoek en niet voor bijv. dat Jezus gestorven zou zijn voor de zonde?Wegen met twee maten.. :?

De koran wordt ook uitgelegd door korangeleerden. Zij zeggen hoe de koran gelezen en geïnterpreteerd moet worden.

Zo zijn er ook Bijbelgeleerden die de Bijbel uitleggen en aangeven hoe deze gelezen moet worden. Zo is de redding door Christus van een ander(e) orde en belang dan het uiterlijk van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid