Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit is overigens een pracht gedicht:

Willem Wilmink - Heftan tattat

Zundag weer verjöarsviseet

en iej weet wa hoo dat geet:

Herman hef zoo zeek ewes,

Graads mut ok weer oonder t mes,

Trui hebt z' alns a vort-enomn,

Kloas is oet de tied ekomn,

Leida hef zon pien in t lief,

oo, dat aarme, aarme wief.

En hoo is t dan noe met Bernard?

Heftan tattat! Heftan tattat!

Hee har völs te völ patat had

en doo hef e t dus an t hart had.

Dat genöal, oo man oo man,

doodzeek goa'j op hoes op an.

(Eerst even zonder vertaling)

Het enige waar ik geen chocola van kan maken is 'Trui hebt z' alns a vort-enomn'. 'Trui hebben ze al eens meegenomen'?, als in naar het ziekenhuis?

Het betekend letterlijk 'wegnemen' wat staat voor borstamputatie. Het 'Heftan Tattat' is manier waarop je 'Hij heeft het aan zijn hart gehad' zegt in snel Twents.

Hm, bij ons in het gezin (Gronings) betekent dat als bij een vrouw alles is afgenomen, dat ze totale hysterectomie heeft gehad,dus dat baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ze spreken hier in Friesland Fries in allerlei varianten. In Sneek spreken ze weer anders dan in Leeuwarden of op het platteland. Ik spreek het niet, maar versta het wel.

Maar... is Fries nou een dialect met allerlei subvormen, of is Fries een taal, met allerlei dialecten?

Het is een taal, in de praktijk spreken Friezen echter een dialectvorm van dat Fries, net als Twents een dialectvorm is van het Nedersaksisch. Het grootste verschil is echter dat het Friesland officieel tweetalig is en het Fries een officiële landstaal. Dat is het Nedersaksisch niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ingelke

Op en por stuul sto-n et kiske

Et dèkselke örnt on de ka-nt

En ik op mien teje der nève

Keek heel èfkes aover de ra-nd

En ingelke lag dor te slaope

De wengskes as kèèrse zo bleek

Ur henjes krampechtig geva-lde

Ik weet niet hoe lang ik zo keek

Mar dan wier den dèkkel geslaote

Twier tied vör den ingelemis

Zacht schrawde de moeder, gelaote

Um et niet te begriepe gemis

Vier kindere droegen et kiske

Veurop dor liep ik mèt et krüs

Et kienje dâ zong ien den himmel

De moeder, alleen, bleef in hüs.

Nol Hell, Millingen

Mooi hè.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oohja, leuk detail. Men sprak in grote delen van Duitsland vroeger ook een bepaald dialect van Fries en ook in Denemarken (waar een heel klein deel nog steeds een bepaald soort Fries spreekt (echter amper te verstaan voor ons)

Ik heb ook wel eens gehoord dat die Duitse 'friese' dialecten beter verstaanbaar zijn voor een Groninger dan voor een Fries ;)

Wat mij overigens wel eens verbaast is dat de verwantschap tussen het engels en het fries altijd zo benadrukt wordt. Nou mag dat zo zijn qua klankleer (tsiis-cheese en tsjerke-church bijvoorbeeld), maar ik durf te wedden dat een nederlander minder moeite met het fries heeft dan een gemiddelde engelsman. Vooral omdat het fries steeds meer doorspekt raakt door nederlandse en nederlandsachtige woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik kom uit vriezenveen (twente) dus ik ben met het twentse accent opgegroeid. Ik kan het niet schrijven, en als het om echt twents gaat wordt het best verrot XD whahah maar ik slik voornamelijk de woorden in! XD

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik kom uit vriezenveen (twente) dus ik ben met het twentse accent opgegroeid. Ik kan het niet schrijven, en als het om echt twents gaat wordt het best verrot XD whahah maar ik slik voornamelijk de woorden in! XD

Zei Herman Finkers:

Vanaf 3:10 x]

Link naar bericht
Deel via andere websites

de familie van mijn moeders kant komt uit weerselo en van mijn vaders kant tubbergen, dus een groot deel van de oudere generatie van onze familie proat plat :D

HEERLIJK dialect, wou dat ik het kon. Heb een dvd box van herman finkers, en de shows in het dialect van twente versta ik half.

''keel keel wat n wief'', en ''hennig an'' vindt ik de leukste termen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kom uit vriezenveen (twente) dus ik ben met het twentse accent opgegroeid. Ik kan het niet schrijven, en als het om echt twents gaat wordt het best verrot XD whahah maar ik slik voornamelijk de woorden in! XD

Zei Herman Finkers:

Vanaf 3:10 x]

Hahahah Herman Finkers!!!! Hahah die is en blijft leuk XD

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben een Zeeuw, maar het ligt er wel een beetje aan met wie ik ben hoe plat ik praat :Y

Eindelijk een mede-Zeeuw!!! |P

beetje late reactie maar zijn wij dan echt de enige twee Zeeuwen samen??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een Zeeuw, maar het ligt er wel een beetje aan met wie ik ben hoe plat ik praat :Y

Eindelijk een mede-Zeeuw!!! |P

beetje late reactie maar zijn wij dan echt de enige twee Zeeuwen samen??

Weet ik niet zeker.. Ben tot nu toe in ieder geval nog niemand anders tegen gekomen die vanuit Zeeland moet reizen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid