Spring naar bijdragen

Voorspraak van heiligen


Aanbevolen berichten

Hoe weten ze eigenlijk dat een wonder van een bepaalde persoon komt die al gestorven is?

Niet zozeer van hem, maar op voorspraak van die persoon, God verricht het wonder. Dat er op voorspraak van die persoon een wonder verricht wordt betekent dat die persoon reeds in de hemel is. Het wonder is niet een reden voor de zaligverklaring, maar een extra bewijs of toetsing voor de zaligverklaring.

Ik denk (maar zeker weten doe ik niet) dat je het als 'evidence' moet zien wat binnen het hele plaatje het sterk genoeg maakt om met een hoge mate van zekerheid een zaligverklaring kan legitimeren. Maar niet zozeer iets wat onomstotelijk als feit niet te ontkennen valt door mensen die het niet geloven, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De persoon in kwestie heeft om genezing gebeden op voorspraak van Johannes Paulus II. Vervolgens wordt er een causaal verband gelegd tussen het bidden om deze voorspraak en de daadwerkelijke genezing. Of dit causaal verband terecht is natuurlijk onderwerp van discussie. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat lijkt mij dus ook slechts een kwestie van geloof en ik vind het - vanuit protestants kader - eigenlijk nóg ongeloofwaardiger dan van die mythische genezingsdiensten. Voornamelijk omdat - vanuit een protestants kader - het begrijpelijker is dat een levende persoon voorbede doet en God daarop geneest dan wanneer een - vanuit protestants kader - overledene dat doet :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat lijkt mij dus ook slechts een kwestie van geloof en ik vind het - vanuit protestants kader - eigenlijk nóg ongeloofwaardiger dan van die mythische genezingsdiensten. Voornamelijk omdat - vanuit een protestants kader - het begrijpelijker is dat een levende persoon voorbede doet en God daarop geneest dan wanneer een - vanuit protestants kader - overledene dat doet :)

Ik dacht dat - vanuit protestants kader - het gebed van een rechtvaardige krachtig(er) is. Ik dacht dat - vanuit protestants kader - mensen in de hemel zonder twijfel gerechtvaardigd waren. Schijnbaar heb ik - vanuit katholiek kader - een grove inschattingsfout gemaakt of mij verkeerd laten informeren. Nu denk ik -vanuit katholiek kader- dat er nog minder overeenkomsten zijn en dat er hoe langer hoe minder overeenkomsten zullen zijn met bepaalde protestantse stromingen, terwijl ander protestantse stromingen meer en meer op zoektocht gaan naar hun oorsprong.

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat lijkt mij dus ook slechts een kwestie van geloof en ik vind het - vanuit protestants kader - eigenlijk nóg ongeloofwaardiger dan van die mythische genezingsdiensten. Voornamelijk omdat - vanuit een protestants kader - het begrijpelijker is dat een levende persoon voorbede doet en God daarop geneest dan wanneer een - vanuit protestants kader - overledene dat doet :)
Dat kan ik begrijpen. Vanuit een seculier kader is het ondenkbaar dat God genezingen doet. Het is, zoals je terecht zegt, een kwestie van geloof. ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat lijkt mij dus ook slechts een kwestie van geloof en ik vind het - vanuit protestants kader - eigenlijk nóg ongeloofwaardiger dan van die mythische genezingsdiensten. Voornamelijk omdat - vanuit een protestants kader - het begrijpelijker is dat een levende persoon voorbede doet en God daarop geneest dan wanneer een - vanuit protestants kader - overledene dat doet :)
Dat kan ik begrijpen. Vanuit een seculier kader is het ondenkbaar dat God genezingen doet. Het is, zoals je terecht zegt, een kwestie van geloof. ;)

Ook voor een gelovig persoon kan het moeilijk zijn te bevatten en/of begrijpen hoe het in zijn werk gaat en waarom de ene wel en de ander niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb er eigenlijk helemaal niet zo'n problemen mee, met heiligen en voorspraak van heiligen. Maar ik ben niet katholiek. Is dat eigenlijk alleen maar een beetje raar en ben ik nu een ketterse protestant?

Nee hoor er gaan ook protestanten naar Lourdes toe

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt ook vrijzinnig katholieken hoor, zoals ondergetekende. Anyway, ik reageer op dit soort verhalen meestal door een wenkbrauw op te halen. Zij die mij kennen weten dan voldoende... ik bedoel daarmee dat ik het wat apart vind maar er moeilijk een mening over kan vormen aangezien enig emperisch bewijs ontbreekt en in een geloofskwestie ook totaal onzinnig zou zijn. Geef wat aan de keizer behoort aan de keizer zeg maar... niet dat die twee elkaar niet raken, het valt alleen niet te bewijzen m.i. -vanuit een wetenschappelijk kader |P -

Maakt dat me tot een ongelovige.. dacht het niet, het plaatst alleen een kanttekening bij het 'bewijzen' van geloofszaken of de dunne raaklijn tussen de genezing en het geloof. Kan God genezen? Absoluut. Heeft Hij dat ook gedaan? Geen flauw idee. (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, een vrijzinnige :D

Dat schijn ik juist niet te zijn, hoorde ik laatst weer ergens.

Vrijzinnig-protestanten 'kunnen heel weinig met katholiekerige dingetjes' over het algemeen, trouwens. De protestanten van de liturgische vernieuwing, ja, die wel natuurlijk, maar die zijn niet vrijzinnig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat schijn ik juist niet te zijn, hoorde ik laatst weer ergens.

Vrijzinnig-protestanten 'kunnen heel weinig met katholiekerige dingetjes' over het algemeen, trouwens. De protestanten van de liturgische vernieuwing, ja, die wel natuurlijk, maar die zijn niet vrijzinnig.

Niet? Volgens mij wil dat nog weleens samengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet? Volgens mij wil dat nog weleens samengaan.

Dat hangt natuurlijk af van je definitie van vrijzinnigheid. Ik versta onder vrijzinnig: remonstranten, doopsgezinden, VVP, NPB, Zwingli, dat soort types. Die moeten echt niks hebben van rooms gedoe, als puntje bij paaltje komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid