Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dat ligt er natuurlijk aan hoe het Oordeel voor hem uitpakt nu. Want als God hem nu zou veroordelen tot het welbekende enkeltje oven, tja, dan heeft hij nu toch wel een stevige en vooral eeuwigdurende baaldag, denk ik zo...
Hij (met een hoofdletter) weet meer dan wij.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat ligt er natuurlijk aan hoe het Oordeel voor hem uitpakt nu. Want als God hem nu zou veroordelen tot het welbekende enkeltje oven, tja, dan heeft hij nu toch wel een stevige en vooral eeuwigdurende baaldag, denk ik zo...

Ik refereerde niet zozeer aan de eeuwigheid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens had Osama Bin Laden mijns inziens een normaal proces moeten krijgen, zoals elke verdachte van (massa)moord, en kun je je afvragen of Amerika wel zomaar Pakistan had mogen binnendringen en zo de soevereiniteit van deze staat had mogen verontachtzamen. Maar ja, van Amerika zijn wel inmiddels al wel een beetje gewend dat ze wat, ja, creatiever omgaat met mensenrechten. En kom niet aan met dat we nu eenmaal in een "war on terrorism" zijn, want dat is pure Amerikaanse propaganda om te kunnen rechtvaardigen wat normaal niet te rechtvaardigen valt. Er is geen oorlog tegen terrorisme, maar enkel een serie pogingen om mensen en organisaties die vanuit hun ideologie strafbare feiten hebben gepleegd op te pakken en te berechten. En dat is dus géén oorlog, maar gewoon internationaal strafrecht. Alles wat daarbuiten valt, zoals zomaar landen aanvallen of verdachten neerschieten, mag dus best bekritiseerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe meer nieuws er naar buiten komt hoe naarder de smaak. Schijnbaar lapt de VS werkelijk alle internationale regels aan haar laars en vind dat het recht van de sterkste opgaat indien het om het eigenbelang gaat. Dit heeft weinig van doen met recht maar is gewoon een ordinaire executie geweest zoals die ook voorkomen in gebieden waar de anarchie heerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit heeft weinig van doen met recht maar is gewoon een ordinaire executie geweest zoals die ook voorkomen in gebieden waar de anarchie heerst.

Executie is denk ik nog te veel eer, volgens het Amerikaanse recht is dit op zijn best doodslag. Ik vermoed dat moord de enige juiste benaming is, maar ik wacht eerst even de details af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens had Osama Bin Laden mijns inziens een normaal proces moeten krijgen, zoals elke verdachte van (massa)moord, en kun je je afvragen of Amerika wel zomaar Pakistan had mogen binnendringen en zo de soevereiniteit van deze staat had mogen verontachtzamen. Maar ja, van Amerika zijn wel inmiddels al wel een beetje gewend dat ze wat, ja, creatiever omgaat met mensenrechten. En kom niet aan met dat we nu eenmaal in een "war on terrorism" zijn, want dat is pure Amerikaanse propaganda om te kunnen rechtvaardigen wat normaal niet te rechtvaardigen valt. Er is geen oorlog tegen terrorisme, maar enkel een serie pogingen om mensen en organisaties die vanuit hun ideologie strafbare feiten hebben gepleegd op te pakken en te berechten. En dat is dus géén oorlog, maar gewoon internationaal strafrecht. Alles wat daarbuiten valt, zoals zomaar landen aanvallen of verdachten neerschieten, mag dus best bekritiseerd worden.

Ik ben geen expert op het gebied van recht. Maar een land heeft in een noodgeval toch altijd het recht om het grondgebied van een andere natie te betreden zonder toestemming te vragen? Dan hou je natuurlijk alsnog de vraag over of dit een noodgeval is... :P

Maar is het nu al zeker dan dat de Pakistani echt niks wisten? Ik heb vandaag de media nog niet gevolgd, maar voorheen waren de Pakistani alleen maar vaag. Ze bevestigden noch ontkenden het officieel, maar de Amerikanen kunnen het over het algemeen best goed vinden met de Pakistani op dit soort gebieden, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er absoluut geen contact is geweest voor of tijdens de operatie.

En zullen ze daar niet bepaalde algemene verdragen voor hebben gesloten? Bedoel in die grensgebieden Afghanistan - Pakistan zullen ze echt wel vaker operaties plegen die over de grens gaan, dat is iets wat je in meer oorlogen terug ziet komen. Dat dit soort bewegingen gebruik proberen te maken van een grens als bescherming, maar ja je zou ook wel erg dom zijn als de V.S. als je je daar gelijk bij neerlegt. Volgens mij zetten ze ook regelmatig onbemande drones in deze gebieden in van de CIA, dus er moeten haast wel afspraken gemaakt zijn. Het is iets wat je in heel veel oorlogen ziet. Tijdens de Viëtnam-oorlog vocht de V.S. ook niet alleen op Vietnamees grondgebied, maar gingen ze de VC ook achterna in Burma en Laos in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen expert op het gebied van recht. Maar een land heeft in een noodgeval toch altijd het recht om het grondgebied van een andere natie te betreden zonder toestemming te vragen? Dan hou je natuurlijk alsnog de vraag over of dit een noodgeval is... :P

Niet zonder een oorlogsverklaring vooraf bij mijn weten. Een soevereine staat is namelijk niet voor niets soeverein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Chappo,

Ik hoorde ook al van sommige commentaren dat een deel van de Pakistaanse machthebbers het wel heeft moeten weten en dat de Amerikaanse helikopters zelfs een tussenstop hebben gemaakt op een Pakistaans vliegveld, wat alleen had kunnen gebeuren met instemming van Pakistan.

Omdat de bevolking voor een groot deel de VS haat, doet de Pakistaanse regering het dan voorkomen alsof ze er niets van wist, om zo dat deel van de bevolking te proberen te vriend te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen expert op het gebied van recht. Maar een land heeft in een noodgeval toch altijd het recht om het grondgebied van een andere natie te betreden zonder toestemming te vragen? Dan hou je natuurlijk alsnog de vraag over of dit een noodgeval is... :P

Niet zonder een oorlogsverklaring vooraf bij mijn weten. Een soevereine staat is namelijk niet voor niets soeverein.

Volgens mij kwam dat ook ter sprake bij het geval in Libië toen 3 van leden van de KM vast gehouden werden. Toen heb ik een aantal mensen horen spreken op TV dat het bij uitzondering wel is toegestaan. Dat een land in geval van nood en onder tijdsdruk het soevereine recht van een natie mag schenden in principe, dat ligt natuurlijk nogal lastig, maar het kan volgens mij wel. Je moet waarschijnlijk alleen er gewoon voor zorgen dat je niet gepakt word. Want Nederland het nu wat moeilijkheden met Libië, maar over de UK of Duitsland hoorde je niks terwijl die er veel gekkere dingen hebben uitgespookt, maar het gewoon wat beter deden... En tjah, dat is ook af en toe het idee van unconventional warfare en Special Operations.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Chappo,

Ik hoorde ook al van sommige commentaren dat een deel van de Pakistaanse machthebbers het wel heeft moeten weten en dat de Amerikaanse helikopters zelfs een tussenstop hebben gemaakt op een Pakistaans vliegveld, wat alleen had kunnen gebeuren met instemming van Pakistan.

Omdat de bevolking voor een groot deel de VS haat, doet de Pakistaanse regering het dan voorkomen alsof ze er niets van wist, om zo dat deel van de bevolking te proberen te vriend te houden.

Ja maar als dat de enige reden is zou ik het weer raar vinden. Want ze hebben een paar maanden geleden nog een groot offensief tegen de Taliban ingezet in de grensregio. Ik weet dat het extremisme ook wel geliefd is onder de bevolking, maar over het algemeen kiest de regering wel partij van het Westen en gaan ze er gewoon vol tegenaan. Dus het is op zich wel een beetje vaag allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen expert op het gebied van recht. Maar een land heeft in een noodgeval toch altijd het recht om het grondgebied van een andere natie te betreden zonder toestemming te vragen? Dan hou je natuurlijk alsnog de vraag over of dit een noodgeval is... :P

Niet zonder een oorlogsverklaring vooraf bij mijn weten. Een soevereine staat is namelijk niet voor niets soeverein.

Volgens mij kwam dat ook ter sprake bij het geval in Libië toen 3 van leden van de KM vast gehouden werden. Toen heb ik een aantal mensen horen spreken op TV dat het bij uitzondering wel is toegestaan. Dat een land in geval van nood en onder tijdsdruk het soevereine recht van een natie mag schenden in principe, dat ligt natuurlijk nogal lastig, maar het kan volgens mij wel. Je moet waarschijnlijk alleen er gewoon voor zorgen dat je niet gepakt word. Want Nederland het nu wat moeilijkheden met Libië, maar over de UK of Duitsland hoorde je niks terwijl die er veel gekkere dingen hebben uitgespookt, maar het gewoon wat beter deden...

Er zullen ongetwijfeld door enkele advocaten uitzonderingsregels opgelepeld kunnen worden, daar heb ik niet zo'n boodschap aan. Overigens betrof het wel een actie van een geheel andere orde.

Mijn inziens had Libië de handeling van Nederland kunnen zien als oorlogshandeling om vervolgens de militairen als krijgsgevangenen vast te houden en met militaire kracht terug te slaan jegens het koninkrijk. Libië had en heeft die slagkracht echter niet en dus zou dat een loze dreiging zijn geweest.

Indien er met Pakistan geen afspraken zijn gemaakt door de VS dan is deze inval van een soevereine staat zonder oorlogsverklaring gewoon een oorlogsmisdaad en dient de VS daarvoor berecht te worden zoals dat in de ontwikkelde wereld gaat. Althans dat denk ik. Ik ben verder niet genoeg thuis in het oorlogsrecht. Sowieso denk ik dat de VS een oorlogsmisdaad heeft begaan, namelijk een terechtstelling zonder proces.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zullen ongetwijfeld door enkele advocaten uitzonderingsregels opgelepeld kunnen worden, daar heb ik niet zo'n boodschap aan. Overigens betrof het wel een actie van een geheel andere orde.

Mijn inziens had Libië de handeling van Nederland kunnen zien als oorlogshandeling om vervolgens de militairen als krijgsgevangenen vast te houden en met militaire kracht terug te slaan jegens het koninkrijk. Libië had en heeft die slagkracht echter niet en dus zou dat een loze dreiging zijn geweest.

Indien er met Pakistan geen afspraken zijn gemaakt door de VS dan is deze inval van een soevereine staat zonder oorlogsverklaring gewoon een oorlogsmisdaad en dient de VS daarvoor berecht te worden zoals dat in de ontwikkelde wereld gaat. Althans dat denk ik. Ik ben verder niet genoeg thuis in het oorlogsrecht. Sowieso denk ik dat de VS een oorlogsmisdaad heeft begaan, namelijk een terechtstelling zonder proces.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niet zozeer mijn mening gegeven. Ik wilde gewoon zeggen dat het misschien als uitzondering kon worden beschouwd, al betwijfel ik dat ook wel in dit geval. Een evacuatie is wel iets anders dan een executie. Want daar komt het natuurlijk wel gewoon op neer, als je iemand in de boeien hebt en dan alsnog afschiet is het gewoon simpelweg executie.

(al kon je mijn mening tussen de regels door waarschijnlijk wel lezen :P "If needed, screw the rules for once so you can screw the bad guy.")

We zouden hier eigenlijk een nieuw topic over moeten beginnen, want als je dit zo zegt over oorlogsmisdaden heb je best een kans volgens mij dat je Nederland dan ook kan gaan vervolgen voor wat ze in Uruzgan hebben gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vanaf 5:35 spreekt Obama over de actie in Pakistan. Hij zegt ook dat dat Pakistan al hielp om Osama Bin Laden te lokaliseren.

Ik ontving net een filmpje van you tube.

Ze beweren dat er beelden op staan van een doodde Osama,,,

Ik kan hem alleen niet openen... weet iemand hier er meer van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn fake beelden verschenen, zal vast zoiets zijn. Het Witte Huis heeft nu toch bevestigd dat er geen publicatie komt van foto's.

Ach, even wachten op wikileaks en we krijgen het wel onder onze neus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sky News meldt op basis van niet prijsgegeven bronnen dat op de foto waarover getwijfeld werd of die al dan niet openbaar zou worden gemaakt een grote open hoofdwond te zien zou zijn en stukjes hersenen. Een woordvoerder van het Witte Huis heeft aangegeven tegenover The New York Times dat de VS een martelarenstatus voor Bin Laden wilde voorkomen en mede daarom de foto niet heeft vrijgegeven. Ook zou het de twijfelaars toch niet overtuigen en zouden de overzeese troepen in groter gevaar kunnen komen.

Senator Lindsey Graham geeft aan het met de beslissing van de president 'met respect oneens' te zijn.

Vies. Ik wil die foto's geeneens zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze niet een 'nette foto' hebben kunnen maken.

Ze claimen dat ze OBL netjes volgens de islamitische voorschriften ter aarde (nou ja, de zee dus) hebben besteld. Daar hoort onder andere bij dat je het lichaam drie keer wast. Volgens mij kun je dan ook een foto maken vanuit een hoek genomen waardoor het niet te gruwelijk is om aan onze tere zieltjes te tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vanaf 5:35 spreekt Obama over de actie in Pakistan. Hij zegt ook dat dat Pakistan al hielp om Osama Bin Laden te lokaliseren.

Ik ontving net een filmpje van you tube.

Ze beweren dat er beelden op staan van een doodde Osama,,,

Ik kan hem alleen niet openen... weet iemand hier er meer van?

Ook oppassen: ik weet niet meer waar ik het las, maar ergens las ik ook dat er een virus rondgaat met een mededeling dat het om beeldmateriaal van de dood van Osama zou gaan. Niet alles openen dus als het niet betrouwbaar lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bin Laden-jager wil geld zien

Gary Faulkner, een Amerikaanse bouwvakker die vorig jaar naar Pakistan vloog om Osama bin Laden te zoeken, wil een kwart van de uitgeloofde premie voor Bin Laden hebben. Dat heeft Faulkner woensdag gezegd. Hij vindt dat hij een rol heeft gespeeld bij het vinden en doden van Bin Laden.

De Amerikaanse regering had een premie uitstaan op Bin Laden van omgerekend bijna 17 miljoen euro. Faulkner zegt zijn deel te willen gebruiken voor zijn stichting.

Faulkner werd vorig jaar gevonden in een bos in het noorden van Pakistan. Hij was uitgerust met een pistool, een zwaard en een nachtkijker. Faulkner was naar zeggen zelf een van de redenen dat Bin Laden gevlucht is uit het berggebied waar de Al-Qaidaleider zich vermoedelijk schuilhield.

Kijk deze helfhaftige man eens. Aan deze koene bouwvakker hebben wij te danken dat de wereld verlost is van Osama. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer ik was net van plan mijn baan op te zeggen en af te reizen naar Pakistan gewapend met een pistool en een zwaard..........allemaal voor niks _O-

Alhoewel..ik ben wel geen complotdenker, maar het is nog maar afwachten of Osama Bin Laden echt dood is. Tot nu toe geen foto's van het lijk(wat ze niet willen laten zien omdat het nogal gevoelig ligt zegt men!). We moeten Obama en zijn medewerkers die hierbij betrokken waren maar op hun woord geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid