Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op Witte Donderdag wordt het lichaam van Christus weggedragen en het altaar leeggemaakt. Op Goede Vrijdag kan er dus geen eucharistie plaatsvinden en dus ook geen Mis. :)

Oh, ik ga vandaag wel avondmaal/eucharistie vieren ;) (Serieus.)

Klopt. Het is grappig dat veel protestanten het Avondmaal vieringen op de enige dag in het jaar waarop geen Eucharistie gevierd wordt. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, Eulogía. Veel protestanten vieren dan juist wél het Avondmaal, omdat naar hun geloof daarmee immers het Offer van Christus gesymboliseerd wordt. Tijdens de Eucharistie komt Christus echter daadwerkelijk met ziel en lichaam onder het volk en het kenmerk van Goede Vrijdag is nu juist dat Hij er een tijdje niet is. Dus daarom geen Eucharistie op Goede Vrijdag. Hoogstends kunnen er nog wat overgebleven Hosties worden genuttigd tijdens de viering, maar daarna is het echt op en is de Kerk pas écht helemaal leeg. Pas tijdens de Paaswake zaterdagavond laat wordt de Mis weer opgedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik wist helemaal niet dat dat een protestants gebruik was. Ik vier avondmaal nu al bijna elke dag sinds een paar weken.

Ik las trouwens iets interessants vandaag over het verschil tussen pascha en pasen.

[...]

Nicea ontkoppelt Pesach en Pasen

In Nicea moest het conflict beslecht worden tussen de christenen die tegelijk met de joden het paasfeest wilden vieren en zij die dat beslist niet wilden.

Het eerste concilie van Nicea in 325 wordt wel het eerste oecumenische concilie genoemd. Het werd bijeengeroepen door keizer Constantijn de Grote, tijdens het pontificaat van paus Silvester I, en was een samenkomst van 318 bisschoppen.

Op dit concilie werd de officiële leer van de toenmalige kerk vastgelegd. De voornaamste aanleiding tot het bijeenroepen van het concilie was de onrust die ontstaan was door Arius, die leerde dat Jezus niet Zelf God is, maar het eerst geschapen Schepsel. Het concilie verwierp deze leer als ketterij.

Het concilie moest ook een beslissing nemen over de datum waarop christenen het paasfeest zouden vieren. Uiteindelijk werd besloten om de datum waarop de Joden het Pesach vieren voor de viering van het christelijke paasfeest los te laten. Pasen zou voortaan gevierd worden op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Het concilie wilde namelijk niet de „afschuwelijke†joden volgen in de viering van hun Pesach.

Het besluit van het concilie is later wel geïnterpreteerd als een duidelijk teken van de invoering van de vervangingstheologie. De christelijke kerk is in die visie in de plaats gekomen van het volk Israël.

Sommigen noemen het zelfs een antisemitisch besluit, al wordt met die aanduiding het concilie van Nicea niet volledig recht gedaan. De term „afschuwelijke joden†is daarmee overigens zeker niet goedgepraat. Afgezien van het feit dat dit op z’n zachtst gezegd geen kerktaal is, zijn het juist dit soort uitdrukkingen die later christenen hebben aangezet tot jodenhaat.

Overigens moet daarbij gezegd worden dat de joden zelf de ontkoppeling van Pesach en Pasen niet betreurden. Pesach kan, in de ware zin, volgens hen namelijk alleen gevierd worden door mensen die joods zijn. In Exodus 12 wordt, bij de instelling van het Pascha, door God ook nadrukkelijk verboden dat een „uitlanderâ€, een „huurling†of een „onbesnedene†het Pascha zal eten.

Bijkomend gevolg van het besluit van het concilie van Nicea is echter dat tot in 2011 toe de verbanden tussen Pesach en Pasen niet meer automatisch duidelijk zijn. En dat is, eufemistisch uitgedrukt, een flinke verarming.

[...]

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... bled=false

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah. Wat houdt dat precies in, dat het lichaam van Christus wordt weggedragen?

Het tabernakel wordt leeggemaakt en de geconsacreerde hosties worden (tezamen met wat andere dingen zoals de altaarkaarsen) in processie naar het rustaltaar gebracht.

Oké, weer wat geleerd.

Bij ons (PKN) is het inderdaad ook standaard heilig Avondmaal op Goede Vrijdag (2x, 's morgens en 's avonds), maar ook op Witte Donderdag. Volgens mij niet op Stille Zaterdag. Ãœberhaupt het hele jaar door iets vaker Avondmaal dan gebruikelijk in protestantse kerken, dat vind ik ook wel prettig eerlijk gezegd. Dat is volgens mij een beetje standaard in de PKN-gemeenten van de liturgische vernieuwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh, ik wist helemaal niet dat dat een protestants gebruik was. Ik vier avondmaal nu al bijna elke dag sinds een paar weken.

Heeft jouw gemeente dan elke dag een viering?

Nee, ik vierde alleen verbond/avondmaal - samen met God - zonder de gemeente. Het heeft wel met pasen te maken, maar niet met het pasen volgens een kerkelijke traditie. Ik kan het verbond bijvoorbeeld ook alleen met God herdenken in oktober of een willekeurige andere maand/dag enz. . (Daarnaast viert de gemeente gezamenlijk ook enkele malen per jaar het verbond, op niet-vastgestelde dagen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh, ik wist helemaal niet dat dat een protestants gebruik was. Ik vier avondmaal nu al bijna elke dag sinds een paar weken.

Heeft jouw gemeente dan elke dag een viering?

Nee, ik vierde alleen verbond/avondmaal - samen met God - zonder de gemeente. Het heeft wel met pasen te maken, maar niet met het pasen volgens een kerkelijke traditie. Ik kan het verbond bijvoorbeeld ook alleen met God herdenken in oktober of een willekeurige andere maand/dag enz. . (Daarnaast viert de gemeente gezamenlijk ook enkele malen per jaar het verbond, op niet-vastgestelde dagen.)

Je kunt het zo vaak vieren als je wilt, namelijk elke keer als je Hem in gedachtenis neemt. Dit is wat Jezus zelf zegt, dus vooral doen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het toch wel vreemd dat er geen eucharistie gevierd wordt op Goede Vrijdag.. Het is het toch zou dat Christus het in heeft gesteld om Zijn lijden en sterven te gedenken, met de woorden 'Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.' Wat is een beter tijdstip om te gedenken dat Hij Zijn lichaam voor ons gegeven heeft dan op de dag dat je herdenkt dat Hij Zijn lichaam gegeven heeft? Of denk ik nu veel te protestants? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het toch wel vreemd dat er geen eucharistie gevierd wordt op Goede Vrijdag.. Het is het toch zou dat Christus het in heeft gesteld om Zijn lijden en sterven te gedenken, met de woorden 'Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.' Wat is een beter tijdstip om te gedenken dat Hij Zijn lichaam voor ons gegeven heeft dan op de dag dat je herdenkt dat Hij Zijn lichaam gegeven heeft? Of denk ik nu veel te protestants? :P
Het idee is de pijnlijke afwezigheid van Christus op die dag waarna Hij op Pasen herrijst als een licht dat ontspringt in de duisternis.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het toch wel vreemd dat er geen eucharistie gevierd wordt op Goede Vrijdag.. ? :P

Dat is niet zo vreemd als je de vieringen van Witte Donderdag tot en met de Paaswake ziet als één grote, doorlopende viering, elk met andere accenten.

De (enige) eucharistieviering op Witte Donderdag begint zoals altijd, met het kruisteken en de begroeting. Klokken en bellen horen we voor het laatst voor Pasen als het 'Gloria' wordt ingezet. Centraal staat in deze viering de instelling van het sacrament van de Eucharistie, het wijdingssacrament en het gebod van Jezus van de naastenliefde, daarom ook een voetwassing in deze viering. De viering van Witte Donderdag heeft echter een 'open einde': de viering wordt niet afgesloten met de zegen en de zending -zoals gebruikelijk bij een eucharistieviering- maar met het overbrengen van het Allerheiligste naar een rustaltaar. Het altaar wordt ontbloot en de mensen gaan naar huis, in stilte.

Op Goede Vrijdag (nooit een eucharistieviering) gaat het verder. De viering begint in stilte, dus op dezelfde wijze als de viering van Witte Donderdag geëindigd was, niet met het kruisteken. Het altaar is nog steeds ontbloot. Het accent ligt op het lijden en sterven van Jezus Christus en op de voorbede. Na de lezingen en het lijdensverhaal hebben de gelovigen de mogelijkheid het kruis te vereren. Daarna volgt de communiedienst waarvoor de geconsacreerde hosties uit het tabernakel van het rustaltaar worden gehaald en weer teruggebracht. Ook deze viering heeft een open einde: geen zegen aan het eind en de mensen verlaten ook nu de kerk in stilte.

Op zaterdag is er geen viering. Jezus ligt in het graf. Maar de dageraad van de derde dag breekt langzaam maar zeker aan. Om de gelovigen niet te veel te belasten wordt de Paaswake gevierd na het invallen van de duisternis op zaterdagavond. Tijdens de Paaswake wordt het langzaam maar zeker Pasen. De viering begint met de stilte van het graf en in de duisternis van de dood - er brandt geen licht in de kerk - maar onder het zingen van Lumen Christi verspreidt het Licht van Christus zich onder de gelovigen, in de gedaante van de paaskaars die aan het paasvuur wordt ontstoken en waaraan de gelovigen hun kaarsen aansteken. De uittocht (zowel in de zin van het Oude als het Nieuwe Testament) wordt biddend, zingend en met lezingen overwogen. Mozes bracht de Israëlieten uit de slavernij van Egypte door de zee naar het beloofde land; Jezus brengt ons door lijden en dood naar de verrijzenis en het eeuwig leven. Tijdens het Gloria klinken alle klokken en bellen weer. We vernieuwen ons doopsel en de Eucharistie wordt voor het eerst weer gevierd. Het is, al vierende, Pasen geworden. De kerk is feestelijk versierd (bloemen, nieuwe kaarsen, alles gepoetst.) De Paaswake eindigt met de zegen.

Kortom, in een 'notendop' wordt het leven, lijden, sterven en verrijzen van Jezus Christus liturgisch gevierd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond de goede vrijdag dienst eigenlijk best fijn.

Ik bereid me er tegenwoordig al op voor dat christelijke vieringen me tegenvallen doordat ik er teveel naar uitzie. Deze dienst heb ik als best fijn ervaren en heeft mijn geloofsleven wel goed gedaan en bracht mij dichter tot Christus en maakte mij bewust van zijn offer aan het kruis in de liederen, prediking en de viering van het h. Avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanavond mijn Doop! Dat zal vast wel het hoogtepunt van mijn Goede Week worden;) Een verslagje voor jullie komt vast in de loop van komende week wel ergens;)

De Goede Week is al afgelopen als jij gedoopt wordt. Vandaag is de laatste dag daarvan (''Stille zaterdag'). Zaterdagavond begint de liturgische zondag, Pasen in dit geval. De Paaswake is het ultieme moment om gedoopt te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid