Spring naar bijdragen

Lectio Divina


Aanbevolen berichten

Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Maar je hebt wel kennis nodig, van de bijbel, van God, van de Heilige Geest.. Ben ik nog wat vergeten? Als je dan toch lijdt en de wereld is vergeven van lijden dan doe je dus iets niet goed want als je die kennis maar hebt kan je niets gebeuren, toch? Alleen jammer dat Jezus ons wat anders leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Maar je hebt wel kennis nodig, van de bijbel, van God, van de Heilige Geest.. Ben ik nog wat vergeten? Als je dan toch lijdt en de wereld is vergeven van lijden dan doe je dus iets niet goed want als je die kennis maar hebt kan je niets gebeuren, toch? Alleen jammer dat Jezus ons wat anders leert.

Kennis, waaronder openbaringskennis. Jezus leert niets anders. Ook staat het los van lijden omwille van het evangelie. De onbekeerde wereld, waarvan satan de heerser is, is inderdaad vergeven van lijden. De bekeerden op aarde hoeven niet te leven in dat lijden.

Het gaat niet alleen om kennis, maar ook het doen van dingen die in lijn zijn met die kennis. Jacobus leert dat het geloof niet alleen draait om kennis, maar ook het doen van bij het geloof behorende werken (Jak. 2.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Maar je hebt wel kennis nodig, van de bijbel, van God, van de Heilige Geest.. Ben ik nog wat vergeten? Als je dan toch lijdt en de wereld is vergeven van lijden dan doe je dus iets niet goed want als je die kennis maar hebt kan je niets gebeuren, toch? Alleen jammer dat Jezus ons wat anders leert.

Kennis, waaronder openbaringskennis. Jezus leert niets anders. Ook staat het los van lijden omwille van het evangelie. De onbekeerde wereld, waarvan satan de heerser is, is inderdaad vergeven van lijden. De bekeerden op aarde hoeven niet te leven in dat lijden.

Het gaat niet alleen om kennis, maar ook het doen van dingen die in lijn zijn met die kennis. Jacobus leert dat het geloof niet alleen draait om kennis, maar ook het doen van bij het geloof behorende werken (Jak. 2.)

Ok goede werken horen er ook nog bij maar dan heb je kennis van de bijbel, van God, van de Heilige Geest en goede werken. Zijn we er dan? Is openbaringskennis nog een aparte entiteit of is dat het trio bijbel, God en Heilige Geest wat je eerder noemde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods genade is niet afhankelijk van welke kennis ook. Als je je onvoorwaardelijk aan Hem over wilt geven en dus ook het kruis op wilt nemen om Christus te volgen en te herkennen in je naasten, dan schenkt Hij jou al onmetelijk veel genade en zal Hij jouw ziel genezen van alle onrust. Natuurlijk moet je het goede doen en Hem steeds meer leren kennen door gebed, sacrament, Schrift en naastenliefde, maar Gods genade is daar absoluut niet afhankelijk van. Je in alle vertrouwen en rust aan Hem overgeven en Hem beminnen is al voldoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Ja dat klopt, alleen het laatste wat je citeerd gaat niet op...Jezus spreekt veel over vertrouwen hebben en bekering.. Het is natuurlijk wel zo dat een mens zijn eigen keuzes mag blijven maken. Met alle gevolgen van dien zullen we maar zeggen.

Lectio Divina uitlegd door de Trapisten:"

Een bijzondere maar wezenlijke spirituele praktijk voor de monnik is de Lectio Divina. Dit is een langzaam, aandachtig en indringend lezen en in zich opnemen van Gods Woord, dat achter de ‘woorden’ van de Schrift verwijlt, en daar in stilte wacht om hen persoonlijk aan te spreken. “Des verbes au Verbe,†- “van de woorden naar het Woord†- zegt de Franse theoloog Jean-Luc Marion.

In tweede instantie komen voor de Lectio Divina ook geschriften in aanmerking die het verstaan van de Schrift bevorderen en verdiepen. Bij voorkeur geschriften van Kerkvaders, zoals Sint-Augustinus, of de geschriften van oude monastieke auteurs zoals Johannes Cassianus. Of van middeleeuwse spirituele auteurs, zoals Bernardus van Clairvaux.

De Lectio Divina behoort tot het gebed, omdat de monniken in de Lectio Divina ontvankelijk zijn en stil, zoals bij het gebed, om de Stem van God te vernemen. Daarvoor blijven zij geduldig en met volharding bij de woorden van de Schrift vertoeven, lezen zij ze langzaam en rustig, één voor één, koesteren zij ze, betasten zij ze als het ware met de vingers. En denken zij er eerbiedig en ontvankelijk over na, tot de ware betekenis ervan – waarmee ze in hun eigen leven worden aangesproken – hen gegeven wordt en door de ‘dorre’ letters heen breekt.

Bij de Lectio Divina is Jezus tegelijk de lezer in henzelf en – als Woord – datgene wat gelezen wordt. In de Middeleeuwen sprak men ook van Jezus als van het Boek. De beoefening van de Lectio Divina leidt in ieder geval tot een steeds groeiende gelijkvormigheid met Christus.

In feite is de Lectio Divina het wezen of de kern van alle lezen. De monniken besteden er de beste momenten van de dag aan, bij voorkeur in de vroege morgen, na de nachtwake.

De praktijk van de Lectio Divina sluit andere vormen van lezen niet uit. Iedere lezing die een leven van gebed bevordert en zo de liefde tot God en de naaste doet toenemen, komt in aanmerking. Doch iedere geestelijke lezing, ieder lezen zelfs, ontleent haar uiteindelijke zin en efficiëntie alleen maar aan regelmatige beoefening van de Lectio Divina.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zou het geen gek plan zijn om Lectio Divina toe te passen op de Bijbel

Ik denk dat vele die hier hameren op verzen er dan heel anders tegen aan gaan kijken.

Moslims lijden

Jodenlijden

En christen lijden

Het hoort bij het leven.... maar hoe we hiermee moeten omgaan zal waarschijnlijk voor een ieder anders zijn

Wat Lectio Divina inhoudt, weet ik niet.

Moslims lijden en joden lijden. Christenen zullen volgens de Bijbel lijden vanwege hun christen-zijn en door verdrukking/vervolging, maar hoeven niet te (blijven) lijden onder ziekte of armoede, gevaren, ellende enz. .

Ja dat klopt, alleen het laatste wat je citeerd gaat niet op...Jezus spreekt veel over vertrouwen hebben en bekering.. Het is natuurlijk wel zo dat een mens zijn eigen keuzes mag blijven maken. Met alle gevolgen van dien zullen we maar zeggen.

Lectio Divina uitlegd door de Trapisten:"

Een bijzondere maar wezenlijke spirituele praktijk voor de monnik is de Lectio Divina. Dit is een langzaam, aandachtig en indringend lezen en in zich opnemen van Gods Woord, dat achter de ‘woorden’ van de Schrift verwijlt, en daar in stilte wacht om hen persoonlijk aan te spreken. “Des verbes au Verbe,†- “van de woorden naar het Woord†- zegt de Franse theoloog Jean-Luc Marion.

In tweede instantie komen voor de Lectio Divina ook geschriften in aanmerking die het verstaan van de Schrift bevorderen en verdiepen. Bij voorkeur geschriften van Kerkvaders, zoals Sint-Augustinus, of de geschriften van oude monastieke auteurs zoals Johannes Cassianus. Of van middeleeuwse spirituele auteurs, zoals Bernardus van Clairvaux.

De Lectio Divina behoort tot het gebed, omdat de monniken in de Lectio Divina ontvankelijk zijn en stil, zoals bij het gebed, om de Stem van God te vernemen. Daarvoor blijven zij geduldig en met volharding bij de woorden van de Schrift vertoeven, lezen zij ze langzaam en rustig, één voor één, koesteren zij ze, betasten zij ze als het ware met de vingers. En denken zij er eerbiedig en ontvankelijk over na, tot de ware betekenis ervan – waarmee ze in hun eigen leven worden aangesproken – hen gegeven wordt en door de ‘dorre’ letters heen breekt.

Bij de Lectio Divina is Jezus tegelijk de lezer in henzelf en – als Woord – datgene wat gelezen wordt. In de Middeleeuwen sprak men ook van Jezus als van het Boek. De beoefening van de Lectio Divina leidt in ieder geval tot een steeds groeiende gelijkvormigheid met Christus.

In feite is de Lectio Divina het wezen of de kern van alle lezen. De monniken besteden er de beste momenten van de dag aan, bij voorkeur in de vroege morgen, na de nachtwake.

De praktijk van de Lectio Divina sluit andere vormen van lezen niet uit. Iedere lezing die een leven van gebed bevordert en zo de liefde tot God en de naaste doet toenemen, komt in aanmerking. Doch iedere geestelijke lezing, ieder lezen zelfs, ontleent haar uiteindelijke zin en efficiëntie alleen maar aan regelmatige beoefening van de Lectio Divina.

Wat je schrijft, klopt naar mijn mening. Mensen kunnen hun eigen keuzen maken en die keuzen hebben gevolgen, in positieve of negatieve zin.

Het Lectio Divina lijkt op hoe in mijn kerk mensen wordt aangeleerd te mediteren op Gods woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grut. Blijkbaar doe ik mijn hele leven al aan Lectio Divina. Het is wat mij betreft dan ook totaal wat anders dan wat we hier op Credible doen. We lezen hier niet samen de Bijbel, we discussieren over standpunten die terug te brengen zijn op de Bijbel.

Discussieren over de Bijbel is niet Bijbel lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik denk dat lectio divina eerder is voortgekomen uit de geestelijke behoefte van de christenmens, dan dat het echt op een gegeven moment geconstrueerd is. Toen ik via ignatiaanse spiritualiteit kennis maakte met lectio divina, verbaasde ik mij er ook over dat ik dat - lectio, meditatio, oratio, contemplatio - eigenlijk al deed zonder te weten dat het een naam had.

De topictitel klopt trouwens niet, over namen gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lectio Divina is zoals ik al eerder vermeldde een sprituele praktijk van monnikken/monialen.

Het gaat er hier niet om hoeveel tekst je leest maar hoe.. Uitleg van de Carmel familie:"

http://christinaweller62.wordpress.com/lectio-divina/

Rooms Katholieke gebruiken de Bijbel niet met losse teksten zoals hier vaak gebeurd. Ze proberen door deze manier van "Goddelijk lezing" teksten in het geheel beter te begrijpen als opbouwing van het geloof

Er zijn verschillende soorten van lectio bekend...google en gij zult vinden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja.. Ik denk dat Bonaventura gelijk heeft, daarin dat het gros van de protestanten de Bijbel leest. Het gros van de katholieken niet. Dat de Bijbel en de Woordverkonding centraal staat in een protestantse dienst en niet in een katholieke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja.. Ik denk dat Bonaventura gelijk heeft, daarin dat het gros van de protestanten de Bijbel leest. Het gros van de katholieken niet. Dat de Bijbel en de Woordverkonding centraal staat in een protestantse dienst en niet in een katholieke.

Ik neem aan dat je wel eens een Mis hebt bij gewoont? Dan zal je ook weten dat we daadwerkelijk Bijbel teksten gebruiken.. De preek ook over de Bijbelverzen gaan die voor gelezen worden.

Bijbelstudies, geloven nu, KKG allemaal activiteiten gericht op de Bijbel en zelfs ook ophoe de eerste christenen levenden.

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel. Solo scriptura ? Heeft niet ook de protestanse kerk traditie? Iets waar RKers tenminste de Orthodoxen niet in geloven

Ook de RK Kerk ken daglezingen die veel worden gebruikt voor de lectio of in het geval van het Evangelie gebruiken wij deze om in een groep vragen te beantwoorden die onze Pastoor van te voren over de tekst heeft gemaakt.

Alles om een betere christen te worden met de hulp van de Bijbel en geestelijke begeleiding van onze priesters.

Ik zelf zie het niet zo, ik denk eerder dat protestanten de Bijbel anders gebruiken en daarom roepen dat ze Hemlezen. Lezen en dat werkelijk iets ermee doen is wat anders dan... zoveel mogelijk teksten bij elkaar scharrelen om in een discussie maar aan te tonen dat je gelijk hebt.

Orthodoxe Rooms Katholieken zien de Bijbel niet als wapen of als een studie waarin we leren de ander het zwijgen op te leggen. Maar meer als iets wat je serieus moet nemen zonodig dagen lang op een kleine teksten kauwen en herkauwen... steeds de zelfde tekst lezen bemediteren en ga zo maar door.

De RK Kerk heeft liever niet dat men met een pepermuntje in de mond om erbij te blijven de Mis volgd, maar met aandacht.

De RK Kerk verwacht ook dat een ieder thuis nog wat doet met de tekst en natuurlijk de Bijbel iedere dag ter handen neemt voor de Lectio. Liefde voor God, Zijn Woord en grotere devoties die je mee kan maken als je gelovig bent kan je alleen ervaren als je als het ware de teksten herkauwd. Iedereen kan lezen, maar is lezen alleen genoeg om ook te begrijpen dat er christenen zijn die het niet met je eens zijn. Zo vind ik effe de Bijbel lezen wat verzen kennen geen basis van waar geloven in God. Maar goed zo heeft een ieder zijn mening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed plan Eulogía, om iig teksteenheden te lezen. Ik kan zelf ook bar weinig met het bijbelgebruik op Credible. Althans, als het gaat om het gegooi met wat losse verzen, alsof zo'n los vers iets zou zeggen en losse onafhankelijke regeltjes zouden zijn, wat ze veelal niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid