Spring naar bijdragen

Lectio Divina


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Goed plan Eulogía, om iig teksteenheden te lezen. Ik kan zelf ook bar weinig met het bijbelgebruik op Credible. Althans, als het gaat om het gegooi met wat losse verzen, alsof zo'n los vers iets zou zeggen en losse onafhankelijke regeltjes zouden zijn, wat ze veelal niet zijn.

Om praktische redenen is het niet handig om een integraal Bijbelboek te posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@peaches, Ik denk dat je geen goed beeld hebt van hoe protestanten de Bijbel lezen.

toch wel.... waarschijnlijk meer dan je denkt en trouwens je hoeft alleen hier de discussie te volgen en BINGO daar vliegen weer losse fladders

Eerst was ik een kwart eeuw traditioneel protestant en daarna ben ik jaren 'charismatisch' protestant geweest. Ik herken me niet in jouw beeld van Bijbelgebruik bij protestanten.

Hoe op Credible wordt gediscussieerd op het fundament van de Bijbel, zegt niet zozeer iets over het privégebruik van de Bijbel door protestanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@peaches, Ik denk dat je geen goed beeld hebt van hoe protestanten de Bijbel lezen.

toch wel.... waarschijnlijk meer dan je denkt en trouwens je hoeft alleen hier de discussie te volgen en BINGO daar vliegen weer losse fladders

Eerst was ik een kwart eeuw traditioneel protestant en daarna ben ik jaren 'charismatisch' protestant geweest. Ik herken me niet in jouw beeld van Bijbelgebruik bij protestanten.

Hoe op Credible wordt gediscussieerd op het fundament van de Bijbel, zegt niet zozeer iets over het privégebruik van de Bijbel door protestanten.

Vind je? Wel dat wij niet met Bijbelteksten gooien wilt ook niet zeggen dat wij de Bijbel niet bestuderen... fundament van de Bijbel?? je bedoeld uitleg en eigen interpetatie weer leggen.

Zelfs in de protestanse kerk preekt met lossen fladders:" En kijk zelfs in de Bijbel staat bla bla bla... ja ik kom ook nog wel eens in een protestanse kerk..

Wij Orthodoxe RK gelovigen geloven niet in de solo scriptura en anders om denken jullie weer dat RK gelovigen bijna niet of nooit de Bijbel bestuderen.

Zo kunnen we wel een tijdje door gaan met een nietes welles spelletje... wat weer niets te maken heeft met Lectio Divina

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat je wel eens een Mis hebt bij gewoont? Dan zal je ook weten dat we daadwerkelijk Bijbel teksten gebruiken.. De preek ook over de Bijbelverzen gaan die voor gelezen worden.

Korte preken die niet het hart van de viering vormen.

Bijbelstudies, geloven nu, KKG allemaal activiteiten gericht op de Bijbel en zelfs ook ophoe de eerste christenen levenden.

Fantastisch, fijn dat die driehonderd actieve katholieken nog wat anders doen dan elkaar afmaken in de media.

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel.

:# Het moet geweldig zijn om in jouw roomse wonderland te wonen. Jammer dat het weinig met de realiteit te doen heeft. Voorzover Roomsen de Bijbel gebruiken zie je daar minstens zoveel (zo niet vaker) gesmijt met teksten. En als katholieken slaat men elkaar natuurlijk fors om de oren met catechismus en concilieteksten.

Solo scriptura ?

Nee, Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia, Solus Christus en Sola Deo Gloria.

Heeft niet ook de protestanse kerk traditie?

Natuurlijk, maar niet zoals binnen de RKK.

Iets waar RKers tenminste de Orthodoxen niet in geloven

Ah ja, je roept vanalles over Katholieken, maar vervolgens gaat dat natuurlijk slechts op voor de orthodoxen en wie dat zijn weet niemand behalve jij.

Ook de RK Kerk ken daglezingen die veel worden gebruikt voor de lectio of in het geval van het Evangelie gebruiken wij deze om in een groep vragen te beantwoorden die onze Pastoor van te voren over de tekst heeft gemaakt.

Alles om een betere christen te worden met de hulp van de Bijbel en geestelijke begeleiding van onze priesters.

Ik zelf zie het niet zo, ik denk eerder dat protestanten de Bijbel anders gebruiken en daarom roepen dat ze Hemlezen. Lezen en dat werkelijk iets ermee doen is wat anders dan... zoveel mogelijk teksten bij elkaar scharrelen om in een discussie maar aan te tonen dat je gelijk hebt.

Rot toch op. Je zit hier op een discussieforum, daar vinden discussie's plaats. En aangezien de gemiddelde katholiek geen flauw idee heeft hoeveel boeken zijn bijbel bevat, wat pasen nu eigenlijk inhoudt en weinig meer dan minachting kent voor de kerkelijke autoriteitclaims en ouderwetse onzin uit de Bijbel kan ik weinig begrip opbrengen voor je verheerlijking van je Roomse paradijs waarbij je ook nog eens heel verschillende zaken vergelijkt.

Orthodoxe Rooms Katholieken zien de Bijbel niet als wapen of als een studie waarin we leren de ander het zwijgen op te leggen.

Nee, daar hebben hebben ze de catechismus en concilieteksten voor toch?

Maar meer als iets wat je serieus moet nemen zonodig dagen lang op een kleine teksten kauwen en herkauwen... steeds de zelfde tekst lezen bemediteren en ga zo maar door.

De RK Kerk heeft liever niet dat men met een pepermuntje in de mond om erbij te blijven de Mis volgd, maar met aandacht.

En daarom viert zij carnaval in de mis, laat Marijke van Helwegen optreden in een mis en draagt er zorg voor dat elk parochielid wekelijks de mis in zijn parochie kan vieren.

Oh wacht, dat laatste dan weer niet...

De RK Kerk verwacht ook dat een ieder thuis nog wat doet met de tekst en natuurlijk de Bijbel iedere dag ter handen neemt voor de Lectio. Liefde voor God, Zijn Woord en grotere devoties die je mee kan maken als je gelovig bent kan je alleen ervaren als je als het ware de teksten herkauwd. Iedereen kan lezen, maar is lezen alleen genoeg om ook te begrijpen dat er christenen zijn die het niet met je eens zijn. Zo vind ik effe de Bijbel lezen wat verzen kennen geen basis van waar geloven in God. Maar goed zo heeft een ieder zijn mening

Ach, Don Quixote, houd toch op met uw gevecht en ga terug naar uw Roomse Paradijs. Sommige gevechten laten zich niet winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel. Solo scriptura ? Heeft niet ook de protestanse kerk traditie?

De Sola Scriptura in de protestantse betekenis is geen ontkenning van traditie maar is een eerder een uitspraak is die gericht is tegen de positie en gezag van de Traditie binnen de Katholieke Kerk. De 5 Sola's moet je in het licht van hun context zien waarin ze opgesteld werden.

Wat betreft losse fladders:

"Hij die niet zijn kruis opneemt en mij volgt, is mij niet waardig"

Een citaat wat Paus Urbanus II gebruikte. Hij gebruikte dit in zijn toespraak waarin hij opriep om deel te nemen aan de kruistocht.

Ik denk niet dat het eigen is aan een specifieke denominatie om bepaalde bijbelversen uit hun context los te rukken om je opvatting extra kracht te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat je wel eens een Mis hebt bij gewoont? Dan zal je ook weten dat we daadwerkelijk Bijbel teksten gebruiken.. De preek ook over de Bijbelverzen gaan die voor gelezen worden.

Korte preken die niet het hart van de viering vormen.

Bijbelstudies, geloven nu, KKG allemaal activiteiten gericht op de Bijbel en zelfs ook ophoe de eerste christenen levenden.

Fantastisch, fijn dat die driehonderd actieve katholieken nog wat anders doen dan elkaar afmaken in de media.

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel.

Wat een moeite neem je toch, en uiteindelijk schrijf je niets belangrijks of nieuw |P

:# Het moet geweldig zijn om in jouw roomse wonderland te wonen. Jammer dat het weinig met de realiteit te doen heeft. Voorzover Roomsen de Bijbel gebruiken zie je daar minstens zoveel (zo niet vaker) gesmijt met teksten. En als katholieken slaat men elkaar natuurlijk fors om de oren met catechismus en concilieteksten.

Solo scriptura ?

Nee, Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia, Solus Christus en Sola Deo Gloria.

Heeft niet ook de protestanse kerk traditie?

Natuurlijk, maar niet zoals binnen de RKK.

Iets waar RKers tenminste de Orthodoxen niet in geloven

Ah ja, je roept vanalles over Katholieken, maar vervolgens gaat dat natuurlijk slechts op voor de orthodoxen en wie dat zijn weet niemand behalve jij.

Ook de RK Kerk ken daglezingen die veel worden gebruikt voor de lectio of in het geval van het Evangelie gebruiken wij deze om in een groep vragen te beantwoorden die onze Pastoor van te voren over de tekst heeft gemaakt.

Alles om een betere christen te worden met de hulp van de Bijbel en geestelijke begeleiding van onze priesters.

Ik zelf zie het niet zo, ik denk eerder dat protestanten de Bijbel anders gebruiken en daarom roepen dat ze Hemlezen. Lezen en dat werkelijk iets ermee doen is wat anders dan... zoveel mogelijk teksten bij elkaar scharrelen om in een discussie maar aan te tonen dat je gelijk hebt.

Rot toch op. Je zit hier op een discussieforum, daar vinden discussie's plaats. En aangezien de gemiddelde katholiek geen flauw idee heeft hoeveel boeken zijn bijbel bevat, wat pasen nu eigenlijk inhoudt en weinig meer dan minachting kent voor de kerkelijke autoriteitclaims en ouderwetse onzin uit de Bijbel kan ik weinig begrip opbrengen voor je verheerlijking van je Roomse paradijs waarbij je ook nog eens heel verschillende zaken vergelijkt.

Orthodoxe Rooms Katholieken zien de Bijbel niet als wapen of als een studie waarin we leren de ander het zwijgen op te leggen.

Nee, daar hebben hebben ze de catechismus en concilieteksten voor toch?

Maar meer als iets wat je serieus moet nemen zonodig dagen lang op een kleine teksten kauwen en herkauwen... steeds de zelfde tekst lezen bemediteren en ga zo maar door.

De RK Kerk heeft liever niet dat men met een pepermuntje in de mond om erbij te blijven de Mis volgd, maar met aandacht.

En daarom viert zij carnaval in de mis, laat Marijke van Helwegen optreden in een mis en draagt er zorg voor dat elk parochielid wekelijks de mis in zijn parochie kan vieren.

Oh wacht, dat laatste dan weer niet...

De RK Kerk verwacht ook dat een ieder thuis nog wat doet met de tekst en natuurlijk de Bijbel iedere dag ter handen neemt voor de Lectio. Liefde voor God, Zijn Woord en grotere devoties die je mee kan maken als je gelovig bent kan je alleen ervaren als je als het ware de teksten herkauwd. Iedereen kan lezen, maar is lezen alleen genoeg om ook te begrijpen dat er christenen zijn die het niet met je eens zijn. Zo vind ik effe de Bijbel lezen wat verzen kennen geen basis van waar geloven in God. Maar goed zo heeft een ieder zijn mening

Ach, Don Quixote, houd toch op met uw gevecht en ga terug naar uw Roomse Paradijs. Sommige gevechten laten zich niet winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De lengte van een homilie vind ik trouwens wel mee vallen in de mis als ik er in meeneem dat de lengte van de mis korter is dan protestantse kerkdiensten die ik ken en ook dat er best veel schriftlezing plaats vindt (2 a 3 tekstpassages van redelijke omvang) die buiten de lengte van de homilie vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoef niet te vechten dat laat ik wel aan jou over...christen was je toch... je hebt nog veel te leren en inderdaad gaat het er niet in alle RK Kerken zo aan toe als de media doet denken... Ik had verwacht dat jij dat wel zou weten

Je hebt nu een hele lijst aan antwoord gegeven, maar eigenlijk heb je niets boeiends te melden...dan gal spuien...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoef niet te vechten dat laat ik wel aan jou over

Ik vecht niet en je zult mij ook zelden met teksten zien smijten. Even reageren op een zelfingenomen verhaal dat de werkelijkheid negeert zie ik niet als vechten.

...christen was je toch... je hebt nog veel te leren

Wie niet?

en inderdaad gaat het er niet in alle RK Kerken zo aan toe als de media doet denken... Ik had verwacht dat jij dat wel zou weten

Dat weet ik en als jij dat weet zou jij je hooghartige toontje wellicht moeten laten varen en de realiteit eens onder ogen moeten zien.

Je hebt nu een hele lijst aan antwoord gegeven, maar eigenlijk heb je niets boeiends te melden...dan gal spuien...

Ach, wat tegengif voor de onzin die jij verkondigt. Mijn gal berust iig. in de realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoef niet te vechten dat laat ik wel aan jou over

Ik vecht niet en je zult mij ook zelden met teksten zien smijten. Even reageren op een zelfingenomen verhaal dat de werkelijkheid negeert zie ik niet als vechten.

...christen was je toch... je hebt nog veel te leren

Wie niet?

en inderdaad gaat het er niet in alle RK Kerken zo aan toe als de media doet denken... Ik had verwacht dat jij dat wel zou weten

Dat weet ik en als jij dat weet zou jij je hooghartige toontje wellicht moeten laten varen en de realiteit eens onder ogen moeten zien.

_O_ Ga door.. nee hoor ik laat niet varen.. waarom zou ik

Misschien zou jij dat toontje van jou eens moeten laten varen... tenminste als de forum regels hier echt voor iedereen geleden

Link naar bericht
Deel via andere websites
_O_ Ga door.. nee hoor ik laat niet varen.. waarom zou ik

Omdat je karikaturen schetst van protestanten, rooms-katholieken idealiseert en daardoor volledig wereldvreemd bent.

Misschien zou jij dat toontje van jou eens moeten laten varen... tenminste als de forum regels hier echt voor iedereen geleden

Welk toontje? Heb ik onwaarheden verkondigt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
_O_ Ga door.. nee hoor ik laat niet varen.. waarom zou ik

Omdat je karikaturen schetst van protestanten, rooms-katholieken idealiseert en daardoor volledig wereldvreemd bent.

Misschien zou jij dat toontje van jou eens moeten laten varen... tenminste als de forum regels hier echt voor iedereen geleden

Welk toontje? Heb ik onwaarheden verkondigt?

Je hebt niets verkondigd, hoogst waarschijnlijk je eigen waarheden.. Natuurlijk ik ben Rooms Katholiek... en sta 100% achtermijn geloof.

wereld vreemd noemt hijmij... ik lees hier nog:" dat Rooms Katholieken geen Bijbel zouden bestuderen(er stond lezen) uit welke eeuw kom je dan...?? 2011 zou jij dan zeggen en precies van wat jij mij beschuld doe je zelf ook.

Enige verschil tussen jou en mij is de manier waarop

Link naar bericht
Deel via andere websites
De lengte van een homilie vind ik trouwens wel mee vallen in de mis als ik er in meeneem dat de lengte van de mis korter is dan protestantse kerkdiensten die ik ken en ook dat er best veel schriftlezing plaats vindt (2 a 3 tekstpassages van redelijke omvang) die buiten de lengte van de homilie vallen.

De lezingen worden verdeeld in het jaar a- b of c

Kan daaromzijn dat ene lezing wat langer is dan de ander... Lange preken word meestal niet gedaan...mensen moeten in een viering niet wegdompelen. Wat ik hewb gehoort is dat de priester van 8 minuten preken moet uitgaan. Wat altijd erg moois is... bij de KKG groep hebben wel dan het Evangelie met hulp van de priester doorgenomen. Waardoor het nog mooier binnen komt.

Sit wat ik hier boven plaatse spreekt verder over de H Schrift..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat je wel eens een Mis hebt bij gewoont? Dan zal je ook weten dat we daadwerkelijk Bijbel teksten gebruiken.. De preek ook over de Bijbelverzen gaan die voor gelezen worden.
Jep. Dat weet ik. Toch is een REUSACHTIG verschil tussen een katholieke dienst en een protestantse dienst waar de Bijbel het énige uitgangspunt is van de dienst en het gehele belijden.

Voor als je het nog niet door hebt, ik veroordeel niets. Er is alleen echt een verschil, maar misschien kan Bonaventura je daar wat over bij praten als priester i.o. (ofzo).

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel.
Hey! Dat zeggen wij ook. Predikanten spreken nogal eens tegen biblicisme en niet context-getrouw lezen van de Schrift.
Solo scriptura ? Heeft niet ook de protestanse kerk traditie? Iets waar RKers tenminste de Orthodoxen niet in geloven
Protestanten hebben tradities ja, wat wil je daarmee zeggen?
Ik zelf zie het niet zo, ik denk eerder dat protestanten de Bijbel anders gebruiken en daarom roepen dat ze Hemlezen. Lezen en dat werkelijk iets ermee doen is wat anders dan... zoveel mogelijk teksten bij elkaar scharrelen om in een discussie maar aan te tonen dat je gelijk hebt.
Nu kan ik in je overdrijving mee gaan door te zeggen 'Ja en jullie zeggen dan gewoon "Dat is zo want de paus zegt het"'. Hier op Credible draag ik wel eens een Bijbeltekst aan, wanneer iemand wat zegt of vindt en ik het daar mee eens, of oneens ben. Thuis lees ik de Bijbel als Geestelijk voedsel. Naast de Bijbel lees ik ook wel méér geestelijke literatuur van kerkvaders, oudvaders en jongvaders. Voor mijn ontwikkeling. Ik lees niet de Bijbel met in mijn achterhoofd 'ah, die schrijf ik op om de ketterse leringen van Morphogenesis te ontkrachten'.
Orthodoxe Rooms Katholieken zien de Bijbel niet als wapen of als een studie waarin we leren de ander het zwijgen op te leggen. Maar meer als iets wat je serieus moet nemen zonodig dagen lang op een kleine teksten kauwen en herkauwen... steeds de zelfde tekst lezen bemediteren en ga zo maar door.
Wij mediteren meer over een heel boek, dat i.v.m met de context enzo.
De RK Kerk heeft liever niet dat men met een pepermuntje in de mond om erbij te blijven de Mis volgd, maar met aandacht.
Ik eet ze om dat ik het lekker vind. Net als in de Bios of willekeurig welke andere lange zit.
De RK Kerk verwacht ook dat een ieder thuis nog wat doet met de tekst en natuurlijk de Bijbel iedere dag ter handen neemt voor de Lectio.
Ah. Wij ook. Daarvoor hebben we jeugdvereniging, volwassenvereniging, zondagschool, groepjes die na de dienst samenkomen. Soms om koffie te drinken, om liedereen te zingen, te overdenken. Er zijn van vroeger uit in mijn hoek van het protestantisme meer nadruk geweest op het persoonlijke geloofsleven dan de zondagse dienst. Mensen kwamen in gezelschappen bijeen om de schrift te lezen en de grote dingen der Genade te bespreken.
Liefde voor God, Zijn Woord en grotere devoties die je mee kan maken als je gelovig bent kan je alleen ervaren als je als het ware de teksten herkauwd. Iedereen kan lezen, maar is lezen alleen genoeg om ook te begrijpen dat er christenen zijn die het niet met je eens zijn. Zo vind ik effe de Bijbel lezen wat verzen kennen geen basis van waar geloven in God.
Daarom zeggen wij ook altijd dat de Geest je ogen moet openen en dat het niet gaat over wat je 'leest', maar wat de Geest je leert.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ging dit topic niet over lectio divina? Misschien moeten we hier maar eens BOT, er kan altijd een nieuw topic geopend worden over het katholieke paradijs van gevorderde bijbelkennis en ware spiritualiteit en die stoute protestanten die het toch allemaal net niet begrepen hebben. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal even 2 'losse flodders' plaatsen die naar mijn idee overeenkomen met LD :)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Welzalig de man die niet wandelt

in de raad der goddelozen,

die niet staat op de weg der zondaars,

noch zit in de kring der spotters;

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd,

welks loof niet verwelkt;

– al wat hij onderneemt, gelukt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 Alleen, wees zeer sterk en moedig en handel nauwgezet overeenkomstig de gehele wet die mijn knecht Mozes u geboden heeft; wijk daarvan niet af naar rechts noch naar links, opdat gij voorspoedig zijt, overal waar gij gaat. 8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat je wel eens een Mis hebt bij gewoont? Dan zal je ook weten dat we daadwerkelijk Bijbel teksten gebruiken.. De preek ook over de Bijbelverzen gaan die voor gelezen worden.
Jep. Dat weet ik. Toch is een REUSACHTIG verschil tussen een katholieke dienst en een protestantse dienst waar de Bijbel het énige uitgangspunt is van de dienst en het gehele belijden.

Voor als je het nog niet door hebt, ik veroordeel niets. Er is alleen echt een verschil, maar misschien kan Bonaventura je daar wat over bij praten als priester i.o. (ofzo).

Anders dan protestanten, gebruiken Rooms Katholieken de Bijbel niet met losse fladders (verzen gebruiken om eigen gelijk aan te tonen) maar in een geheel.
Hey! Dat zeggen wij ook. Predikanten spreken nogal eens tegen biblicisme en niet context-getrouw lezen van de Schrift.
Solo scriptura ? Heeft niet ook de protestanse kerk traditie? Iets waar RKers tenminste de Orthodoxen niet in geloven
Protestanten hebben tradities ja, wat wil je daarmee zeggen?
Ik zelf zie het niet zo, ik denk eerder dat protestanten de Bijbel anders gebruiken en daarom roepen dat ze Hemlezen. Lezen en dat werkelijk iets ermee doen is wat anders dan... zoveel mogelijk teksten bij elkaar scharrelen om in een discussie maar aan te tonen dat je gelijk hebt.
Nu kan ik in je overdrijving mee gaan door te zeggen 'Ja en jullie zeggen dan gewoon "Dat is zo want de paus zegt het"'. Hier op Credible draag ik wel eens een Bijbeltekst aan, wanneer iemand wat zegt of vindt en ik het daar mee eens, of oneens ben. Thuis lees ik de Bijbel als Geestelijk voedsel. Naast de Bijbel lees ik ook wel méér geestelijke literatuur van kerkvaders, oudvaders en jongvaders. Voor mijn ontwikkeling. Ik lees niet de Bijbel met in mijn achterhoofd 'ah, die schrijf ik op om de ketterse leringen van Morphogenesis te ontkrachten'.
Orthodoxe Rooms Katholieken zien de Bijbel niet als wapen of als een studie waarin we leren de ander het zwijgen op te leggen. Maar meer als iets wat je serieus moet nemen zonodig dagen lang op een kleine teksten kauwen en herkauwen... steeds de zelfde tekst lezen bemediteren en ga zo maar door.
Wij mediteren meer over een heel boek, dat i.v.m met de context enzo.
De RK Kerk heeft liever niet dat men met een pepermuntje in de mond om erbij te blijven de Mis volgd, maar met aandacht.
Ik eet ze om dat ik het lekker vind. Net als in de Bios of willekeurig welke andere lange zit.
De RK Kerk verwacht ook dat een ieder thuis nog wat doet met de tekst en natuurlijk de Bijbel iedere dag ter handen neemt voor de Lectio.
Ah. Wij ook. Daarvoor hebben we jeugdvereniging, volwassenvereniging, zondagschool, groepjes die na de dienst samenkomen. Soms om koffie te drinken, om liedereen te zingen, te overdenken. Er zijn van vroeger uit in mijn hoek van het protestantisme meer nadruk geweest op het persoonlijke geloofsleven dan de zondagse dienst. Mensen kwamen in gezelschappen bijeen om de schrift te lezen en de grote dingen der Genade te bespreken.
Liefde voor God, Zijn Woord en grotere devoties die je mee kan maken als je gelovig bent kan je alleen ervaren als je als het ware de teksten herkauwd. Iedereen kan lezen, maar is lezen alleen genoeg om ook te begrijpen dat er christenen zijn die het niet met je eens zijn. Zo vind ik effe de Bijbel lezen wat verzen kennen geen basis van waar geloven in God.
Daarom zeggen wij ook altijd dat de Geest je ogen moet openen en dat het niet gaat over wat je 'leest', maar wat de Geest je leert.

Ik denk dat u wel bekent bent met de Lectio Divina... Tenminste dat denk ik uit de tekst te halen. Kan het natuurlijk ook mis hebben.

Yep en juis om de geest te ontvangen, raad mijn geestelijk leidsman mij aan geen lange teksten te lezen. Maar een tijdje bezig te blijven met een bepaalde tekst. De geest ontvang je niet zomaar...

Misschien een leuke tip om eens een curcus bidden met psalmen bij te wonen

Of eens contact opte nemen met Pater Bots... van hem en een zuster daar heb ik de lectio geleerd..meditatie op de rozenkrans en ga zo maar door

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien een leuke tip om eens een curcus bidden met psalmen bij te wonen

Of eens contact opte nemen met Pater Bots... van hem en een zuster daar heb ik de lectio geleerd..meditatie op de rozenkrans en ga zo maar door

Bots is mij bekend, ik gebruik ook weleens zijn Mij geschiedde naar Uw woord en ga weleens naar zijn meditaties als hij in de buurt is. Ik herinner me trouwens dat we hier vaker een topic hebben gehad waarin lectio divina en Bots ter sprake kwam, maar ik kan het niet meer vinden.

Maar peaches, als je graag zou willen dat mensen nader kennismaken met een andere manier van bijbellezen, kun je dat denk ik beter op een andere manier aanbieden. Hoe dit topic begonnen is, komt het best wel belerend over, alsof er iets 'mis' is met anderen. Terwijl ik denk dat de manier waarop christenen van allerlei groeperingen de Bijbel lezen, vaak onbewust al heel veel lijkt op lectio divina, zoals ik hier eerder al schreef. Misschien is het leuk als jij en/of ik een keer een 'sessie' doen hier op Credible, evt. gebaseerd op Bots? Een soort kennismaking. Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen zich nu afvragen wat het precies is, en Wikipedia is niet de beste bron in dezen. Lijkt je dat wat? Het lijkt me namelijk wat absurd om maar van de gemiddelde evangelicaal of protestant te verwachten dat ze contact op gaan nemen met pater Bots, zo werkt het denk ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid