Spring naar bijdragen

tweede keer dopen?


Aanbevolen berichten

Ik ken geen kerk die dat toestaat.

Ik ken geen kerk die opnieuw dopen toestaat. Dopen gebeurt maar één keer in je leven.

'Overdopen' gebeurt enkel als de kerk in kwestie denkt dat je oorspronkelijke doop niet geldig is. Ik denk dat er dan wel iets heel raars met je doop aan de hand moet zijn wil een kerk dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er wel gemeenten waar je je als volwassene opnieuw kan laten dopen als je van mening bent dat je doop een niet goed doordachte daad was, bijvoorbeeld van een impulsieve puber en als je later een groot verlangen krijgt om je van harte te laten dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken geen kerk die dat toestaat.

Ik ken geen kerk die opnieuw dopen toestaat. Dopen gebeurt maar één keer in je leven.

'Overdopen' gebeurt enkel als de kerk in kwestie denkt dat je oorspronkelijke doop niet geldig is. Ik denk dat er dan wel iets heel raars met je doop aan de hand moet zijn wil een kerk dat doen.

Er zijn geen christelijke kerken die dat doen nee. Alhoewel een vriendin van mij naar de een of andere christelijkachtige kerk gaat waar ze het doopsel elke week geven en het dan dezelfde werking toekennen als de eucharistie in de katholieke kerk. Heb haar er wel eens wat over gevraagd maar op internet valt er bijna niks over te vinden en het heeft zo'n ingewikkelde naam dat ik het elke keer vergeet. En ze zijn dus ook niet echt christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan begrijpen als je van mening bent geworden dat je een volwassen doop wil, nadat je een kinderdoop heb gehad, wel kan. De eerste doop was de doop die je ouders gemaakt heb, de tweede doop, als volwassen zijnde, is de doop waar je keuze zelf voor maakt, net als bij bekeren.

een tweede keer laten dopen kan wel. Ik kan er in de bijbel niet iets over vinden, alleen dat je eerst bekeerd, en dan laat dopen. dus volgens mij moet het wel kunnen.

kinderdoop-volwassendoop kan wel ja. Al is láng niet iedereen daar blij mee. Maar twee keer dopen als volwasse kan nergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een pastoor zal altijd vragen of je als kind algedoopt bent. Is de antwoord ja, bv in de protestanse kerk...dan zal de pastoor zeggen dat je alleen het Vormsel hoeft te doen.

Kinderdoop is en blijft binnen deze twee kerken geldig..

Alleen zal je bij de ene de belijdenis moeten doen en bij de andere catechese voor het Vormsel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een pastoor zal altijd vragen of je als kind algedoopt bent. Is de antwoord ja, bv in de protestanse kerk...dan zal de pastoor zeggen dat je alleen het Vormsel hoeft te doen.

Kinderdoop is en blijft binnen deze twee kerken geldig..

Alleen zal je bij de ene de belijdenis moeten doen en bij de andere catechese voor het Vormsel

Kinderdoop is niet in elke protestantse kerk geldig en 'belijdenis doen' bestaat ook niet in elke protestantse kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn er wel gemeenten waar je je als volwassene opnieuw kan laten dopen als je van mening bent dat je doop een niet goed doordachte daad was, bijvoorbeeld van een impulsieve puber en als je later een groot verlangen krijgt om je van harte te laten dopen.

Dit. Daarnaast staan er geen regels in de bijbel hierover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De doop is dus slechts een handeling wat zonodig eindeloos herhaald kan worden? Zoals het opzeggen van een schuldbelijdenis, of het uitspreken van een geloofsbelijdenis, het zingen van een lied enz enz.

Dan zie ik toch een probleem bij als ik naar de geloofsbelijdenis kijk: "Ik belijd één doopsel". Ook als we kijken naar de christelijke geschiedenis zien we dat de doop slechts eenmalig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op woensdag 02 maart 2011 23:10:54 schreef Skilltone het volgende:Ik kan begrijpen als je van mening bent geworden dat je een volwassen doop wil, nadat je een kinderdoop heb gehad, wel kan. De eerste doop was de doop die je ouders gemaakt heb, de tweede doop, als volwassen zijnde, is de doop waar je keuze zelf voor maakt, net als bij bekeren.een tweede keer laten dopen kan wel. Ik kan er in de bijbel niet iets over vinden, alleen dat je eerst bekeerd, en dan laat dopen. dus volgens mij moet het wel kunnen.kinderdoop-volwassendoop kan wel ja. Al is láng niet iedereen daar blij mee. Maar twee keer dopen als volwasse kan nergens.

Jawel hoor. Er zijn (genoeg) gemeentes waar de doop door besprenkeling niet als bijbelse doop wordt gezien en je dan alsnog door onderdompeling de (geloofs)doop kunt ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op woensdag 02 maart 2011 23:10:54 schreef Skilltone het volgende:Ik kan begrijpen als je van mening bent geworden dat je een volwassen doop wil, nadat je een kinderdoop heb gehad, wel kan. De eerste doop was de doop die je ouders gemaakt heb, de tweede doop, als volwassen zijnde, is de doop waar je keuze zelf voor maakt, net als bij bekeren.een tweede keer laten dopen kan wel. Ik kan er in de bijbel niet iets over vinden, alleen dat je eerst bekeerd, en dan laat dopen. dus volgens mij moet het wel kunnen.kinderdoop-volwassendoop kan wel ja. Al is láng niet iedereen daar blij mee. Maar twee keer dopen als volwasse kan nergens.

Jawel hoor. Er zijn (genoeg) gemeentes waar de doop door besprenkeling niet als bijbelse doop wordt gezien en je dan alsnog door onderdompeling de (geloofs)doop kunt ondergaan.

In de post van Annzie spreekt ze over het voor de tweede keer de geloofsdoop ondergaan volgens mij. :) Ook in de post van de TS gaat het over een tweede keer dopen terwijl de eerste doop als volwassene gebeurde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor. Er wordt gesproken over 'als volwassene'. Hierbij wordt in het midden gelaten of dat door besprenkeling of door onderdompeling is.

Het kan best zijn dat iemand zich als volwassene laat dopen in een kerk waar men door besprenkeling doopt waarna de persoon in kwestie zich toch nog door onderdompeling laat dopen omdat die persoon er van overtuigd raakt dat dat de juiste doop is.

Of als blijk naar God toe dat die persoon vanaf dat moment echt voor Hem kiest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even ter verduidelijking. Het gaat met niet om het als kind gedoopt zijn en dan jezelf als volwassene weer te laten dopen. (Dit is namelijk bij mij al gebeurd ;) )

Het gaat juist om het punt dat wanneer je al volwassen gedoopt bent en of het daarna nog een keer zou kunnen. Stel: iemand maakt nadat hij gedoopt is een nare periode mee en raakt toch nog weg van God en doet alles wat God verboden heeft. Jaren later vindt hij zijn weg weer terug. Mag hij zich dan voor de tweede keer laten dopen?

Sorry dat het niet meteen duidelijk was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even ter verduidelijking. Het gaat met niet om het als kind gedoopt zijn en dan jezelf als volwassene weer te laten dopen. (Dit is namelijk bij mij al gebeurd ;) )

Het gaat juist om het punt dat wanneer je al volwassen gedoopt bent en of het daarna nog een keer zou kunnen. Stel: iemand maakt nadat hij gedoopt is een nare periode mee en raakt toch nog weg van God en doet alles wat God verboden heeft. Jaren later vindt hij zijn weg weer terug. Mag hij zich dan voor de tweede keer laten dopen?

Sorry dat het niet meteen duidelijk was.

Volgens een hele hoop kerken (inclusief die de volwassendoop hebben) mag dat niet. Het is eigenlijk al een kwestie waar men het in de oudheid over had.

In principe is een doop eenmalig. 'Overdopen' is doorgaans iets wat ze doen als ze denken dat je eerste doop niet correct was. In principe word je één keer gedoopt. En ook al raak je vervolgens compleet de weg kwijt en keer je terug, dan maakt voor wat je doop betreft niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok. Ik ben twee keer gedoopt. Als baby en als 12-jarige. Nu heeft mijn volwassen doop zo ongeveer een kerkscheuring veroorzaakt (of versneld, aangezien je als 12-jarige eigenlijk niet eigenhandig een kerkscheuring kan veroorzaken) en kan ik achteraf zeggen dat mijn doop een grote schreeuw om aandacht is geweest, aangezien het bij ons thuis op dat moment goed fout ging. Ben best wel blij dat ik nu ik hervormd ben, ook nog belijdenis heb mogen doen op een normale manier.

Had ik wel overgedoopt mogen worden, als ik evangelisch was gebleven? Aangezien de omstandigheden van mijn doop redelijk bizar zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even ter verduidelijking. Het gaat met niet om het als kind gedoopt zijn en dan jezelf als volwassene weer te laten dopen. (Dit is namelijk bij mij al gebeurd ;) )

Het gaat juist om het punt dat wanneer je al volwassen gedoopt bent en of het daarna nog een keer zou kunnen. Stel: iemand maakt nadat hij gedoopt is een nare periode mee en raakt toch nog weg van God en doet alles wat God verboden heeft. Jaren later vindt hij zijn weg weer terug. Mag hij zich dan voor de tweede keer laten dopen?

Daar is geen enkele reden voor. De doop is geen teken van mensen naar God toe, maar een teken van God naar de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had ik wel overgedoopt mogen worden, als ik evangelisch was gebleven? Aangezien de omstandigheden van mijn doop redelijk bizar zijn geweest.

En daar snij je een heel belangrijk en interessant punt aan.

ja, maar feitelijk niet relevant, aangezien ik niet evangelisch meer ben. Maar het zou in deze context wel als casus kunnen dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had ik wel overgedoopt mogen worden, als ik evangelisch was gebleven? Aangezien de omstandigheden van mijn doop redelijk bizar zijn geweest.

En daar snij je een heel belangrijk en interessant punt aan.

ja, maar feitelijk niet relevant, aangezien ik niet evangelisch meer ben. Maar het zou in deze context wel als casus kunnen dienen.

Dat bedoel ik dus ook. :)

In welke richting kunnen we de gemeente zoeken die je toen heeft overgedoopt? En waren zij zich bewust van wat zij teweeg hadden gebracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ok. Ik ben twee keer gedoopt. Als baby en als 12-jarige. Nu heeft mijn volwassen doop zo ongeveer een kerkscheuring veroorzaakt (of versneld, aangezien je als 12-jarige eigenlijk niet eigenhandig een kerkscheuring kan veroorzaken) en kan ik achteraf zeggen dat mijn doop een grote schreeuw om aandacht is geweest, aangezien het bij ons thuis op dat moment goed fout ging. Ben best wel blij dat ik nu ik hervormd ben, ook nog belijdenis heb mogen doen op een normale manier.

Had ik wel overgedoopt mogen worden, als ik evangelisch was gebleven? Aangezien de omstandigheden van mijn doop redelijk bizar zijn geweest.

Hangt het denk ik een beetje af in hoeverre je geloof heeft meegespeeld in je keuze, aangezien de geloofsdoop eigenlijk een doop op belijdenis is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En daar snij je een heel belangrijk en interessant punt aan.

ja, maar feitelijk niet relevant, aangezien ik niet evangelisch meer ben. Maar het zou in deze context wel als casus kunnen dienen.

Dat bedoel ik dus ook. :)

In welke richting kunnen we de gemeente zoeken die je toen heeft overgedoopt? En waren zij zich bewust van wat zij teweeg hadden gebracht?

mijn eerste doop was NGK. De tweede evangelisch. Ik was 12. In hoeverre kun je als kind van 12 zelfstandig geloven. Ben zelfs toen als 12-jarige gup in mijn eentje op bezoek gemoeten bij de voorganger omdat ze eigenlijk bang waren, dat mijn moeder het had ingefluisterd. Evangelischen zien mijn doop in de NGK niet als doop, ze hebben niet het besef van wat ze te weeg brengen. Maar ik vraag me af of ik had kunnen leven met mijn doop als 12-jarige als mijn belijdenis. Mijn huidige gemeente erkent mijn doop als 12-jarige niet als mijn belijdenis. Ik twijfel zelf of ik toen al die keuze kon maken. Inmiddels heb ik belijdenis gedaan in de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid