Spring naar bijdragen

tweede keer dopen?


Aanbevolen berichten

Het gaat juist om het punt dat wanneer je al volwassen gedoopt bent en of het daarna nog een keer zou kunnen. Stel: iemand maakt nadat hij gedoopt is een nare periode mee en raakt toch nog weg van God en doet alles wat God verboden heeft. Jaren later vindt hij zijn weg weer terug. Mag hij zich dan voor de tweede keer laten dopen?

In de PKN in ieder geval niet. Wel kent de PKN de herbevestiging van de belijdenis. Volgens mij staat dit niet in het dienstboek, maar ik heb het in meerdere PKN-gemeenten gezien dus het zal toch wel een soort standaardritueel zijn. Het idee is dat je nadat je belijdenis hebt gedaan, maar daarna een tijdje randkerkelijk of onkerkelijk bent geweest, of een langere tijd in ieder geval niet geloof hebt, opnieuw bevestigt wat je destijds beleden hebt. Het heet dan geen belijdenis, maar het komt in de praktijk wel op hetzelfde neer. Je moet dan ook weer opnieuw belijdeniscatechisatie volgen. Ik heb dit vooral meegemaakt bij oudere mensen die op latere leeftijd de weg naar de gemeente weer hebben gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de doop een 'menselijk verlangen' is, wordt het inderdaad een soort symbool dat tot in het oneindige herhaald kan worden. Na een geloofsdip, of om de zoveel jaar voor de zekerheid. Handig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je niet als volwassene voor een tweede keer gedoopt mag worden. Ten eerste is de doop een serieuze zaak, ik vind eigenlijk niet dat kinderen tot 16/18 jaar al gedoopt mogen worden. (even ter context, ik ben evangelisch en heb zelf de doop door onderdompeling ontvangen op 18 jarige leeftijd). Puur omdat het een ingrijpende keuze is waarvan ik denk dat het best tricky kan zijn om deze als puber te maken. Ik geloof dat er genoeg jongeren zijn die de keuze al voor deze leeftijd hebben gemaakt en er ook sindsdien achter zijn blijven staan. Toch denk ik dat het verstandiger is om pas na de pubertijd de volwassendoop te doen. Ik ben mij ervan bewust dat het misschien bot klinkt (als in: leuk dat je op 15-jarige leeftijd de Heer hebt gevonden, maar wacht nog maar even wat jaartjes...). Ik heb er dan ook geen alternatief voor, 't is meer een gedachtegang van mij.

Maar anders krijg je misschien het gevolg dat iemand op zijn 13e gedoopt is, dan een hele moeilijke tijd door maakt, zich van God verwijdert en 10 jaar later als 23-jarige graag weer gedoopt wil worden als teken van 'ik kies voor God'. Zo werkt het niet, vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De tweede evangelisch. Ik was 12. In hoeverre kun je als kind van 12 zelfstandig geloven.

O wat apart. Ik meende dat ze in evangelische gemeenten ook altijd 18 ofzo moesten zijn. Dat lijkt mij eigenlijk wel een goede leeftijd voor zoiets.

Nee, mag jonger. Al heb ik maar zelden/nooit gehoord van een leeftijd van 12 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar anders krijg je misschien het gevolg dat iemand op zijn 13e gedoopt is, dan een hele moeilijke tijd door maakt, zich van God verwijdert en 10 jaar later als 23-jarige graag weer gedoopt wil worden als teken van 'ik kies voor God'. Zo werkt het niet, vind ik.

Maar ik ken mensen die als *twintiger hun geloof verloren zijn. Ik denk dat je altijd wel dergelijke situaties kunt krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar anders krijg je misschien het gevolg dat iemand op zijn 13e gedoopt is, dan een hele moeilijke tijd door maakt, zich van God verwijdert en 10 jaar later als 23-jarige graag weer gedoopt wil worden als teken van 'ik kies voor God'. Zo werkt het niet, vind ik.

Maar ik ken mensen die als *twintiger hun geloof verloren zijn. Ik denk dat je altijd wel dergelijke situaties kunt krijgen.

Dat was mijn punt ook :) Maar in het kader van 'jong dopen' lijkt de kans me nog sterker aanwezig.

Maar deze situaties komen denk ik altijd wel voor, gedoopte mensen die een paar jaar hun geloof verliezen, terug keren en wellicht nogmaals gedoopt willen worden. Mijn mening is dat de volwassendoop je leven lang geldt, ongeacht hoe jij daarna in je geloof staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid