Spring naar bijdragen

Maria medeverlosseres?


Aanbevolen berichten

een lap tekst

Ik vind het spijtig dat u een dergelijke “Bijbelstudie†zo klakkeloos overneemt zonder na te gaan of ze met Gods woord in overeenstemming is, en anderen dan wijst op onwaarheden die ze zouden verkondigen.

De hierboven aangegeven teksten zijn een schoolvoorbeeld van het misbruik en van het inpassen van Bijbelse teksten in een vooropgezette theorie.

Waarbij sommige van de gebruikte Bijbelteksten volledig uit hun context worden gerukt en sommige zelfs in het geheel niets met het onderwerp te maken hebben o.a.:

*Bijbelse passages als genesis 3:15 waarbij verwezen wordt naar de komst van de Messias wordt hier “aangepast†tot een strijd tussen Maria en Satan

*Meerdere OT teksten met betrekking tot de tabernakel dienst, die op zich een verwijzing is naar het verlossingswerk van Christus, worden hier zo maar aan Maria toegeschreven.

*Bepaalde verzen met uitdrukkingen zoals “de vrouw “ worden uitgepikt, aangepast en naar believen “vertaald†als het maar in het kraam past en andere worden“ vergetenâ€.

Want als men uit hetzelfde Bijbelboek, in dit geval het boek Openbaring, een bepaalde betekenis toekent aan het woord “ de vrouwâ€= Maria zoals in het artikel gesteld werd

Open. 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

De gelovigen worden hier het zaad van de vrouw (Maria) genoemd, dit sluit aan bij de Katholieke gewoonte om Maria de moeder van alle gelovigen te noemen.

Open. 12:

13 En toen de draak zag, dat hij op de aarde geworpen was, zo heeft hij de vrouw vervolgd, die het manneken gebaard had.

De draak vervolgd de vrouw (Maria), zelfs nadat ze al gebaard heeft. Dit betekent dat zijn een blijvende bedreiging voor hem vormt

Dan heeft men blijkbaar (opzettelijk)vergeten dat iets verder in hetzelfde boek †de vrouw “ benoemd wordt.

Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, 2 met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij. 3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus.

Tenzij men ernstig aan Bijbelstudie doet en de Bijbelse betekenis van woorden respecteert, waarbij o.a.de betekenis van “de vrouw “een al of niet aan God trouwe gemeenschap (gemeente) is, komt men bij dergelijke anomalieën waarbij men dan de betekenis van bepaalde teksten vervormd en op de voorgrond plaatst en andere, die een paar regels verder staan, “vergeetâ€.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 178
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De vrij letterlijke Naardense vertaling doet lezen: Het geschiedt als hij dat zegt dat zomaar een vrouw uit de schare haar stem verheft en tot hem zegt: zalig de schoot die jou heeft gebaard en d

Thorgrem schreef:

@Maran; is je gevraagde info toch nog onverwachts gekomen, maar bij toeval kwam ik het al tegen en bespaarde het mijzelf veel tijd en moeite. :)

dit artikel staat bol van inlegkunde en selffulfilling prophecy door de RKK.

zo kun je uit elk boek wel lezen, wat je erin wilt lezen omdat de Kerk dat leert.

maar sowieso bedankt voor de moeite.

hier een interessant artikel over Maria [ook lang] uit het Katholiek Nieuwsblad:

de visie van Frank Bosman - theoloog van het jaar 2011.

FKT-theoloog Bosman: 'Maria verwant aan heidense moedergodinnen'

Frank Bosman: 'Isis, Astara en Hera, ze smolten samen in Maria.'

De christelijke traditie heeft "een heel net van mythes en verhalen" rond Maria verzameld.

Dat schrijft schrijft FKT-theoloog Frank Bosman (Catholic School of Theology) in een artikel voor oecumenisch maandblad Open Deur.

Zo kent de traditie haar "het eeuwige maagdschap toe", volgens Bosman "mede vanwege de hardnekkige koppeling in de christelijke traditie tussen zonden en seksualiteit." Vorig jaar wekte Bosman ook al twijfel aan de historiciteit van Maria's maagdelijkheid in een kerstverhaal.

Hij noemde toen in een toelichting "de fysieke maagdelijkheid van Maria geen conditio sine qua non voor de realiteit van de incarnatie"

Moedergodinnen

"De populariteit van Maria zit 'm ook in haar verwantschap met allerlei heidense moedergodinnen", zo legt Bosman nu uit. "De christelijke kerk was altijd zo wijs om in nieuwe gebieden de oude godsdienst niet zo maar te vernietigen, maar te kerstenen. Zo veranderden de moedergodinnen van Rome, Griekenland, Germanen en Saksen in Jezus' moeder. Isis, Astara en Hera, ze smolten samen in Maria onder de goedkeurende blik van de christelijke geloofsverkondigers."

Gaia

Bosman wijst erop dat ook de Koran hoog opgeeft van "Maryam" als moeder van de profeet Isa (Jezus).

"Binnen allerlei meer esoterische groeperingen valt Maria in de smaak vanwege haar associatie met Gaia, Moeder Aarde.

Maria wordt dan aanbeden als de christelijke vorm van de Aarde die ons in zekere zin allemaal 'gebaard' heeft", aldus Bosman, die zijn artikel ook heeft gepubliceerd op zijn eigen website Goed Gezelschap.

'Moeilijke ethische debatten'

Bosman ziet nog een reden voor Maria's "moderne populariteit": ze maakt geen deel uit van het "theologische establishment", aldus de theoloog van het jaar 2011.

"Ze staat niet voor het kerkelijke instituut en wordt daarom ook niet geassocieerd met kerkelijke machtspolitiek, blunderende bisschoppen of moeilijke ethische debatten over abortus en euthanasie", meent Bosman.

"Als de kerken in zwaar weer zitten om financiële malversaties en seksueel misbruik treft Maria geen enkele blaam.

Ze is onkwetsbaar voor de misstappen van een instituut dat door steeds meer mensen met de nek wordt aangekeken."

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... innen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat Maria de ark van het nieuwe verbond zou zijn lijkt me wat vergezocht(Op 11,19) hoewel ik begrijp wat de schrijver bedoelt.

Nee hoor, helemaal niet vergezocht. Christus is het nieuwe verbond en Maria droeg Hem. Ook de brandende braamstruik is een vooruitverwijzing naar Maria.

Ik moet zeggen dat ik er nog nooit eerder van gehoord had. Maria als ark van het nieuwe verbond dus. Ik zie het wel als een redenering die, misschien deels op basis van Bijbelteksten tot stand komt maar vooral gebruikt wordt om teksten te interpreteren. Waar komt die gedachtegang eigenlijk vandaan?

Ik heb het gelezen bij St. Athanasius en St. Ephrem de Syriër maar het zal vast bij nog wel meer kerkvaders voorkomen.

Thorgrem schreef:
@Maran; is je gevraagde info toch nog onverwachts gekomen, maar bij toeval kwam ik het al tegen en bespaarde het mijzelf veel tijd en moeite. :)

dit artikel staat bol van inlegkunde en selffulfilling prophecy door de RKK.

zo kun je uit elk boek wel lezen, wat je erin wilt lezen omdat de Kerk dat leert.

maar sowieso bedankt voor de moeite.

hier een interessant artikel over Maria [ook lang] uit het Katholiek Nieuwsblad:

de visie van Frank Bosman - theoloog van het jaar 2011.

FKT-theoloog Bosman: 'Maria verwant aan heidense moedergodinnen'

Frank Bosman: 'Isis, Astara en Hera, ze smolten samen in Maria.'

De christelijke traditie heeft "een heel net van mythes en verhalen" rond Maria verzameld.

Dat schrijft schrijft FKT-theoloog Frank Bosman (Catholic School of Theology) in een artikel voor oecumenisch maandblad Open Deur.

Zo kent de traditie haar "het eeuwige maagdschap toe", volgens Bosman "mede vanwege de hardnekkige koppeling in de christelijke traditie tussen zonden en seksualiteit." Vorig jaar wekte Bosman ook al twijfel aan de historiciteit van Maria's maagdelijkheid in een kerstverhaal.

Hij noemde toen in een toelichting "de fysieke maagdelijkheid van Maria geen conditio sine qua non voor de realiteit van de incarnatie"

Moedergodinnen

"De populariteit van Maria zit 'm ook in haar verwantschap met allerlei heidense moedergodinnen", zo legt Bosman nu uit. "De christelijke kerk was altijd zo wijs om in nieuwe gebieden de oude godsdienst niet zo maar te vernietigen, maar te kerstenen. Zo veranderden de moedergodinnen van Rome, Griekenland, Germanen en Saksen in Jezus' moeder. Isis, Astara en Hera, ze smolten samen in Maria onder de goedkeurende blik van de christelijke geloofsverkondigers."

Gaia

Bosman wijst erop dat ook de Koran hoog opgeeft van "Maryam" als moeder van de profeet Isa (Jezus).

"Binnen allerlei meer esoterische groeperingen valt Maria in de smaak vanwege haar associatie met Gaia, Moeder Aarde.

Maria wordt dan aanbeden als de christelijke vorm van de Aarde die ons in zekere zin allemaal 'gebaard' heeft", aldus Bosman, die zijn artikel ook heeft gepubliceerd op zijn eigen website Goed Gezelschap.

'Moeilijke ethische debatten'

Bosman ziet nog een reden voor Maria's "moderne populariteit": ze maakt geen deel uit van het "theologische establishment", aldus de theoloog van het jaar 2011.

"Ze staat niet voor het kerkelijke instituut en wordt daarom ook niet geassocieerd met kerkelijke machtspolitiek, blunderende bisschoppen of moeilijke ethische debatten over abortus en euthanasie", meent Bosman.

"Als de kerken in zwaar weer zitten om financiële malversaties en seksueel misbruik treft Maria geen enkele blaam.

Ze is onkwetsbaar voor de misstappen van een instituut dat door steeds meer mensen met de nek wordt aangekeken."

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... innen.html

Een modernistisch rooms theoloog? What's new?

Link naar bericht
Deel via andere websites
dit artikel staat bol van inlegkunde en selffulfilling prophecy door de RKK.

zo kun je uit elk boek wel lezen, wat je erin wilt lezen omdat de Kerk dat leert.

Als sommige mensen die met bijbelcitaten schermen nou ook tot die conclusie komen, dan komen we er uiteindelijk wel! ;)

Inlegkunde doe je namelijk al snel en daar hoef je ook geen christen voor te zijn. Overigens is het wel heel bijbels, want ik zie bepaalde bijbelboek schrijvers het namelijk ook doen.

Anyway, misschien is het wel handig om het katholicisme te begrijpen vanuit het 'inlegkunde principe'. Het katholicisme kent namelijk meer bronnen dan de Bijbel; ze kent ook mondelinge overlevering die terug zou gaan tot de apostelen. En met die mondelinge bronnen erbij kan het maar zo zijn dat je door die mondelinge overlevering je bepaalde Bijbelteksten in een ander licht ziet.

Als je weet dat Tolkien een wereldoorlog meegemaakt heeft zonder dat er iets in zijn boek over staat, dan kijk je wellicht ook met een andere bril naar bepaalde elementen van The Lord of the Rings. En uiteraard kan het gebeuren dat je er dan ook dingen in ziet die er niks mee te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin

--nergens staat er in de bijbel dat Maria ten hemel gevaren is.

--nergens staat er dat Maria altijd maagd is gebleven etc..en celibatair geleefd heeft.

--nergens staat in de Bijbel dat Maria de Ark van het Nieuwe Verbond is.....

etc.enz....

dat zijn RKK -leerstellingen...bedacht door De RKK

om Maria absolute heiligheid en ascese toe te kennen, door haar te ontdoen van haar seksualiteit.

eigen interpretaties van teksten uit de bijbel

Inlegkunde doe je namelijk al snel en daar hoef je ook geen christen voor te zijn. Overigens is het wel heel bijbels, want ik zie bepaalde bijbelboek schrijvers het namelijk ook doen.

inderdaad - zoals foutief quoten uit het OT en daar een eigen invulling aan geven, zoals gebeurd is met Jesaja 7:14 [jonkvrouw- maagd] wat een teken aan Achaz was, de vader van Hizkia als ik het wel heb en niet de aankondiging van de op handen zijnde geboorte van Jezus

Het katholicisme kent namelijk meer bronnen dan de Bijbel; ze kent ook mondelinge overlevering die terug zou gaan tot de apostelen.

ik denk eerder dat die 'overleveringen' zelf bedacht zijn. :P

bij mijn weten is dat ook niet te controleren, als ze al wat nagelaten hebben.

en je weet hoe het gaat met hear say.

maar goed, van mij mag het, ik gun een ieder zijn plezier, maar ga niet zeggen dat het ook 100% De Waarheid is, want dan zet je jezelf behoorlijk te kijk.

de z.g. ketters [die de mond gesnoerd werden en erger door de Kerk :@ ]zouden het ook weleens bij het rechte eind kunnen hebben[gehad].

wie zal het zeggen - zakdoekje leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
--nergens staat er in de bijbel dat Maria ten hemel gevaren is.

--nergens staat er dat Maria altijd maagd is gebleven etc..en celibatair geleefd heeft.

--nergens staat in de Bijbel dat Maria de Ark van het Nieuwe Verbond is.....

etc.enz....

Wat zeg ik nou net?

Het katholicisme kent namelijk meer bronnen dan de Bijbel; ze kent ook mondelinge overlevering die terug zou gaan tot de apostelen. En met die mondelinge bronnen erbij kan het maar zo zijn dat je door die mondelinge overlevering je bepaalde Bijbelteksten in een ander licht ziet.

Ga je me straks ook zeggen dat Maria niet in het oude testament voor komt? :P

ik denk eerder dat die 'overleveringen' zelf bedacht zijn. :P

Laat me raden, het zelfde geloof je van de Bijbel.

bij mijn weten is dat ook niet te controleren, als ze al wat nagelaten hebben.

en je weet hoe het gaat met hear say.

Je kunt iig wel al heel ver in de tijd terug kijken naar teksten van christenen waarin ze over dit soort zaken spreken en dus kennelijk toen al bekend was.

Je kunt proberen aan te tonen dat de katholieke kerk het niet altijd geloofd heeft en/of dat het echt in strijd is met de gehele overlevering, zoals de Bijbel. Althans, mocht je daar trek in hebben.

maar goed, van mij mag het, ik gun een ieder zijn plezier, maar ga niet zeggen dat het ook 100% De Waarheid is, want dan zet je jezelf behoorlijk te kijk.

Is 'het plezier gunnen' dan afgelopen?

Waarom zet je je dan te kijk?

de z.g. ketters [die de mond gesnoerd werden en erger door de Kerk :@ ]zouden het ook weleens bij het rechte eind kunnen hebben[gehad].

wie zal het zeggen - zakdoekje leggen.

Tja, of misschien heeft Morpheus wel gelijk en is dit de Matrix...

Link naar bericht
Deel via andere websites
--nergens staat er in de bijbel dat Maria ten hemel gevaren is.

--nergens staat er dat Maria altijd maagd is gebleven etc..en celibatair geleefd heeft.

--nergens staat in de Bijbel dat Maria de Ark van het Nieuwe Verbond is.....

etc.enz....

Wat zeg ik nou net?

Sola Scriptura, Olorin, Sola Scriptura :+

Ik ben het een keer met Maran eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tenzij men ernstig aan Bijbelstudie doet en de Bijbelse betekenis van woorden respecteert, waarbij o.a.de betekenis van “de vrouw “een al of niet aan God trouwe gemeenschap (gemeente) is, komt men bij dergelijke anomalieën waarbij men dan de betekenis van bepaalde teksten vervormd en op de voorgrond plaatst en andere, die een paar regels verder staan, “vergeetâ€.

Daar heeft u een solide punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wil jij je gewoon bekeren tot het katholicisme, want de borsten waaraan Jezus gezoogd heeft waren van Maria. Waarom bevestigde Jezus dan niet wat de vrouw hem toeriep? Lijkt me een uitgelezen kans om voor eens en voor altijd duidelijkheid te verschaffen!

Denk wat je wilt. Jezus gebruikt wel vaker retorisch taalgebruik om een punt duidelijker te maken. Denk maar eens aan de teksten waarmee moslims aan komen zetten, waarin Jezus 'ontkent' dat Hij God is. En als je die teksten leest kun je dat zo opvatten. Maar wij geloven iets anders. Daarom zie ik hier ook niet meteen een tegenstelling. Jezus richt zich vooral op wat op dat moment belangrijk is. Op dat moment was de kwestie waar wij nu over discussiëren nog niet aan de orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je, in het kader van de leesbaarheid, niet de hele post van Thorgrem overnemen? :)

Als dit voor u, naast de leesbaarheid, ook het inzicht verbetert; wil ik dit in het vervolg steeds en graag voor u doen :D

Je posts zijn voor mij altijd zeer 'insightful', bernard3. ;) Toch ga ik 'm even aanpassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wil jij je gewoon bekeren tot het katholicisme, want de borsten waaraan Jezus gezoogd heeft waren van Maria. Waarom bevestigde Jezus dan niet wat de vrouw hem toeriep? Lijkt me een uitgelezen kans om voor eens en voor altijd duidelijkheid te verschaffen!

Denk wat je wilt. Jezus gebruikt wel vaker retorisch taalgebruik om een punt duidelijker te maken. Denk maar eens aan de teksten waarmee moslims aan komen zetten, waarin Jezus 'ontkent' dat Hij God is. En als je die teksten leest kun je dat zo opvatten. Maar wij geloven iets anders. Daarom zie ik hier ook niet meteen een tegenstelling. Jezus richt zich vooral op wat op dat moment belangrijk is. Op dat moment was de kwestie waar wij nu over discussiëren nog niet aan de orde.

De vrouw wilde Maria zalig verklaren en dat moedigde Jezus geenszins aan, maar als jij het dan toch doet maakt het verder ook niet uit wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen wellicht niet, omdat het daar de tijd nog niet voor was. Eerst moest het Offer gebracht worden, eerst moest men Christus herkennen als God de Zoon. Pas toen dat duidelijker was, kon de profetie van de heilige Geest in vervulling gaan, namelijk dat alle geslachten Maria zalig zouden prijzen. Juist ook omdat ze zo nederig was en op de achtergrond bleef gedurende zijn tijd op aarde, mag ze nu verheven worden. Want, zo zegt de Heer, de nederigen van hart zullen verheven worden. Wie zijn wij dan om Maria zomaar weer naar beneden te willen halen?

Overigens spreekt Christus die vrouw niet tegen. Hij wijst haar niet terecht, maar verdiept haar uitspraak alleen en geeft aan dat een ieder die Hem volgt bij zijn geestelijke familie hoort. Daarmee is het moederschap van Maria geenszins uitgesloten. Het is niet of-of, maar en-en, zoals zo vaak binnen het katholicisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan jouw reactie te merken heb je het woord veleer niet zien staan, of erger nog, negeer je het maar om de eindjes aan elkaar te knopen.

Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

veeleer

veeleer bijwoordUitspraak: ['veler] wat meer overeenkomt met de werkelijkheid Voorbeeld: `Het was veeleer zijn schuld dan de onze.`Synoniem: eerder (2) ...

Gevonden op http://www.woorden.org/woord/veeleer

veeleer

eerder, liever, waarschijnlijker

Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/veeleer

VEELEER

1) Bijwoord 2) Eerder 3) Eender 4) Eer 5) In hogere mate 6) Liefst 7) Liever 8) Lijkt me eerder een koienhuid (crypt.) 9) Meer 10) Veelmeer 11) Waarschijnlijk 12) Waarschijnlijker

Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... /VEELEER/1

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid