Spring naar bijdragen

Maria medeverlosseres?


Aanbevolen berichten

Zoals het onjuist is om een evangelist die de ongelovige bekeerd heeft te vereren als mede-verlosser,

In de 10 geboden staat letterlijk het gebod dat je je ouders moet vereren en het boek staat vol met verering van tal van oud testamentische gelovigen. Waarom is het dan fout dat mensen Maria eren? Iets wat trouwens letterlijk in de Bijbel staat(!)

zo is het even onjuist om Maria als mede-verlosser te vereren. Want alleen Christus verlost.

Zie mijn post over de dood.

En bovenal is het niet bijbels. Nergens staat dat Maria verlossing bracht, maar telkens staat er dat Christus degene is die verlossing bracht. Christus is onze enige Middelaar.

Zie mijn post over de dood. Woorden kunnen diverse betekenissen hebben. Die teksten over Maria die jij citeerde gaan over iets anders. Die teksten gaan er over dat Maria een rol gespeeld heeft in het heilsplan van God en daar vrijwillig aan heeft mee gewerkt. Die teksten die jij uit de Bijbel aanhaalt gaan over de noodzaak van ons heil van Christus offer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 178
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De vrij letterlijke Naardense vertaling doet lezen: Het geschiedt als hij dat zegt dat zomaar een vrouw uit de schare haar stem verheft en tot hem zegt: zalig de schoot die jou heeft gebaard en d

  • 3 weeks later...

Jezus zei over Gods Woord in Joh.17:17 "Uw Woord is waarheid". Kort maar krachtig!

In de 66 boeken van de Bijbel is Gods aan ons bekendgemaakte Waarheid geopenbaard.

Dit is meer dan voldoende voor ons, toevoegingen/omissies/interpretaties van menselijke aard leiden alleen maar tot frustratie en verbuiging van de Waarheid. Dit is niet wenselijk.

De 10 Geboden zegt dat we onze ouders moeten "eren" dat is heel wat anders dan "vereren".

Over dat laaste zegt een synoniemenwoordenboek: aanbidding; adoratie; glorificatie.

Terwijl de Bijbel laat zien dat aanbidding alleen aan de ware God gegeven moet/mag worden:

(Johannes ging op de knieën voor een engel)...(Openbaring 19:10) . . .Toen viel ik voor zijn voeten neer om hem te aanbidden. Maar hij zegt tot mij: „Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. Aanbid God!

Jezus verzekerde ons:...(Mattheüs 10:37) . . .Wie grotere genegenheid voor vader of moeder heeft dan voor mij, is mij niet waardig; en wie grotere genegenheid voor zoon of dochter heeft dan voor mij, is mij niet waardig.

Die woorden zijn behoorlijk ontnuchterend vinden jullie niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus verzekerde ons:...(Mattheüs 10:37) . . .Wie grotere genegenheid voor vader of moeder heeft dan voor mij, is mij niet waardig; en wie grotere genegenheid voor zoon of dochter heeft dan voor mij, is mij niet waardig.

Die woorden zijn behoorlijk ontnuchterend vinden jullie niet!

Absoluut en helemaal als je niet gelooft dat Jezus God (de Vader) is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus zei over Gods Woord in Joh.17:17 "Uw Woord is waarheid". Kort maar krachtig!

Waar staat in de Schrift dat Gods Woord enkel en alleen de Schrift is?

In de 66 boeken van de Bijbel is Gods aan ons bekendgemaakte Waarheid geopenbaard.

Waar staat in de Schrift dat enkel die 66 boeken de Schrift vormen?

Dit is meer dan voldoende voor ons, toevoegingen/omissies/interpretaties van menselijke aard leiden alleen maar tot frustratie en verbuiging van de Waarheid. Dit is niet wenselijk.

Waar staat in de Schrift dat enkel de Schrift voldoende is voor ons?

De 10 Geboden zegt dat we onze ouders moeten "eren" dat is heel wat anders dan "vereren".

Over dat laaste zegt een synoniemenwoordenboek: aanbidding; adoratie; glorificatie.

Waar staat in de Schrift dat woordenboeken de enige bronnen zijn die ons de betekenis van woorden mogen duiden?

Terwijl de Bijbel laat zien dat aanbidding alleen aan de ware God gegeven moet/mag worden:

(Johannes ging op de knieën voor een engel)...(Openbaring 19:10) . . .Toen viel ik voor zijn voeten neer om hem te aanbidden. Maar hij zegt tot mij: „Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. Aanbid God!

Niemand die dat tegenspreekt. Maria wordt dan ook niet aanbeden, zoals je natuurlijk alláng weet, aangezien je je natuurlijk verdiept hebt in het katholieke geloof, voordat je over haar in discussie ging hier. Maar ach, je kunt het altijd blijven proberen hè?

Jezus verzekerde ons:...(Mattheüs 10:37) . . .Wie grotere genegenheid voor vader of moeder heeft dan voor mij, is mij niet waardig; en wie grotere genegenheid voor zoon of dochter heeft dan voor mij, is mij niet waardig.

Kun je nagaan hoeveel genegenheid de Kerk wel niet heeft voor Christus, als ze al zoveel van zijn Moeder houdt.

Die woorden zijn behoorlijk ontnuchterend vinden jullie niet!

Het is alleen jammer dat ze jouw stelling volstrekt niet onderbouwen. En ik neem aan dat je ze gebruikte om jouw stelling te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar staat in de Schrift dat enkel de Schrift voldoende is voor ons?

In Lukas 16,31 staat dat de joden al genoeg moesten hebben aan Mozes en de profeten en dat lijkt mij ook een duidelijk indicatie voor ons. Wat dan de schrift precies betekent staat open voor discussie, maar ik denk zelf dat hetgeen wij de Bijbel noemen incompleet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 16

31 Maar Abraham antwoordde: “Als ze niet naar Mozes en de Profeten luisteren, dan zullen ze zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden opstaat.†’

Ik lees er wat anders in.

Voor de rest met RobertF eens. Voor iemand die alles uit de Bijbel en enkel de Bijbel wil halen worden er door eclammers wel heel veel buiten bijbelse dingen aangehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 16

31 Maar Abraham antwoordde: “Als ze niet naar Mozes en de Profeten luisteren, dan zullen ze zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden opstaat.†’

Ik lees er wat anders in.

Wat lees jij er dan in?

Dat als ze al niet naar Mozes en de profeten luisteren ook niet overtuigd wordt als iemand uit de dood opstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees er wat anders in.

Wat lees jij er dan in?

Dat als ze al niet naar Mozes en de profeten luisteren ook niet overtuigd wordt als iemand uit de dood opstaat.

Dat is hetzelfde als wat ik lees. En daaruit concludeer ik dat het OT genoeg is en als dat niet genoeg is niets dat is. Het NT en de traditie hebben alleen zin als we Mozes en de profeten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees er wat anders in.

Wat lees jij er dan in?

Dat als ze al niet naar Mozes en de profeten luisteren ook niet overtuigd wordt als iemand uit de dood opstaat.

De verzen in lucas 6:19-31 , waar u naar verwijst bespreken een parabel van Jezus waarbij Hij de houding en het gedrag laakt van de nog levende mensen in zijn omgeving; namelijk de hooghartige en eigenwijze Farizeeën.

Zij moesten door deze ernstige les leren zien dat zelfs afstammelingen van de Aartsvaders door hun eigen ongeloof buiten geworpen zouden worden en gelovige heidenen samen met Abraham, Izaäk en Jacob erfgenamen zouden worden van Gods rijk.

Daarom geeft Jezus dan ook aan het eind van zijn gelijkenis een korte samenvatting van zijn gedachten

“ Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren….. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen[/b].â€

( Lucas 16:29,31

Waarbij Hij een profetische uitspraak doet met betrekking tot zijn opstanding en de halsstarrigheid van mensen die, wanneer ze nooit naar Mozes en de profeten hebben willen luisteren, zelfs niet door het grootste wonder van de opstanding zouden veranderen en gewillig worden om Gods woord te aanvaarden.

Als dit gold voor de farizeeërs en sadduceeën die beweerden God te volgen, maar waarvan hun eigen leerstellingen en daden in tegenspraak waren met Mozes en de profeten, hoeveel te meer geld dit dan niet op vandaag voor dezen die ook menselijke leerstellingen en verzinselen boven Gods Woord plaatsen .

Welnu:

Wat Maria als medeverlosseres betreft verklaart de RKK o.a het volgende (reeds door Oceanos aangehaald)

'Zij heeft op heel bijzondere wijze meegewerkt aan het werk van de Verlosser (….)

in de hemel opgenomen te zijn heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar door haar menigvuldige voorspraak blijft zij voor (..) ons de gaven van het eeuwig heil verwervenp. Daarom wordt de heilige maagd Maria in de kerkAANGEROEPEN met de titels (..) middelares

Hierbij wordt dus iemand aanroepen die gestorven is en waarvan er in Gods woord geen enkele melding of bewijs van haar eventuele opwekking gevonden kan worden.

Wat hier aanbevolen en geleerd wordt is volledig in tegenstelling met hetgeen Mozes en de Profeten leren.

Want het aanroepen (aanbidden of vereren) van doden wordt door Mozes en de Profeten totaal afgewezen omdat de doden niets weten en het aanroepen ervan gelijk staat met een contact name met (boze) geesten.

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedtâ€â€¦â€¦â€want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.†(Prediker 9:5-10 )

En iemand, die zich tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten wendt, om die overspelig na te lopen – tegen zo iemand zal Ik mijn aangezicht keren en hem uit het midden van zijn volk uitroeien

(Lev 20:6)

Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God.

(Lev 9:31)

En wanneer men tot u zegt: Vraagt de geesten van doden en de waarzeggende geesten, die daar piepen en mompelen – zal een volk niet zijn God vragen? Zal men voor de levenden de doden (vragen)?(

Jes 8:19)

Zoals het verlopen is met het Joodse volk hebben wederom bepaalde mensen (o.a. de RKK) in de loop der tijden, de oude heidense gewoontes van het vereren en aanroepen van doden (zogenaamde heiligen) weder opgenomen.

Waarbij ze zelfs 1950 jaar na Christus en de apostelen, een leerstelling bekrachtigden dat Maria werd opgewekt. Waarbij men nu een verdere stap wil ondernemen om haar als†medeverlosseres†te benoemen.

En dit alles zonder enig Bijbelse grond of bewijs, enkel op basis van een zichzelf toegeëigende autoriteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een erg creatieve manier van bijbellezen. Inhoudelijk heb ik geen enkele interesse om erop in te gaan en dat komt voor een groot deel door de laatste twee alinea's die vol staat met apenootjes.

Zoals het verlopen is met het Joodse volk hebben wederom bepaalde mensen (o.a. de RKK) in de loop der tijden, de oude heidense gewoontes van het vereren en aanroepen van doden (zogenaamde heiligen) weder opgenomen.

Beschuldigen is natuurlijk makkelijk, aantonen ho maar.

Waarbij ze zelfs 1950 jaar na Christus en de apostelen, een leerstelling bekrachtigden dat Maria werd opgewekt. Waarbij men nu een verdere stap wil ondernemen om haar als†medeverlosseres†te benoemen.

En dit alles zonder enig Bijbelse grond of bewijs, enkel op basis van een zichzelf toegeëigende autoriteit.

Er werd iets bekrachtig wat al heel lang en heel breed geloofd werd binnen het christendom. Zie bijvoorbeeld ook de oosters-orthodoxe visie hierop. Je hebt je mond vol over van alles en nog wat maar hebt geen weet van 'recente' ontwikkelingen. Hiermee diskwalificeer je jezelf. Men wil namelijk helemaal geen verdere stappen ondernemen. Overigens heeft de katholieke Kerk zichzelf geen autoriteit toegeëigend. Het is Jezus Christus zelf die die autoriteit gegeven heeft. Een autoriteit waaraan jij ook je Bijbel te danken hebt. Een verzameling boeken die ontstaan zijn uit traditie. Wellicht kan je je volgende schrijfsel eens toedichten aan de dankbaarheid die jij hebt voor deze menselijke overlevering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraagje voor de protestanten: wat doen we met de verheerlijking van Maria in de Schrift?

39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

46 Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,

47 mijn hart juicht om God, mijn redder:

48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,

heilig is zijn naam.

50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,

voor al wie hem vereert.

51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm

en drijft uiteen wie zich verheven wanen,

52 heersers stoot hij van hun troon

en wie gering is geeft hij aanzien.

53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,

maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,

zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:

hij herinnert zich zijn barmhartigheid

jegens Abraham en zijn nageslacht,

tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en ging toen terug naar huis.

(Lucas 1:39-56 NBV, arceringen door mij).

Volgens mij zijn wij protestanten altijd maar wat verlegen met dit soort teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagje voor de protestanten: wat doen we met de verheerlijking van Maria in de Schrift?

39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

46 Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,

47 mijn hart juicht om God, mijn redder:

48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,

heilig is zijn naam.

50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,

voor al wie hem vereert.

51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm

en drijft uiteen wie zich verheven wanen,

52 heersers stoot hij van hun troon

en wie gering is geeft hij aanzien.

53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,

maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,

zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:

hij herinnert zich zijn barmhartigheid

jegens Abraham en zijn nageslacht,

tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en ging toen terug naar huis.

(Lucas 1:39-56 NBV, arceringen door mij).

Volgens mij zijn wij protestanten altijd maar wat verlegen met dit soort teksten.

Dat valt reuze mee, want een paar hoofdstukken verder lezen we:

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Maria deed? ;) Ik zie niet echt een tegenstelling. Ik zeg niet dat we meteen over moeten gaan op Mariadevotie, maar de kerk in het algemeen lijkt allergisch voor het eren van mensen en Maria komt er daardoor maar bekaaid van af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagje voor de protestanten: wat doen we met de verheerlijking van Maria in de Schrift?

39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

46 Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,

47 mijn hart juicht om God, mijn redder:

48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,

heilig is zijn naam.

50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,

voor al wie hem vereert.

51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm

en drijft uiteen wie zich verheven wanen,

52 heersers stoot hij van hun troon

en wie gering is geeft hij aanzien.

53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,

maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,

zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:

hij herinnert zich zijn barmhartigheid

jegens Abraham en zijn nageslacht,

tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en ging toen terug naar huis.

(Lucas 1:39-56 NBV, arceringen door mij).

Volgens mij zijn wij protestanten altijd maar wat verlegen met dit soort teksten.

Dat valt reuze mee, want een paar hoofdstukken verder lezen we:

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Het is juist dat de protestanten verlegen zitten met het soort teksten genoemd door "Ursa" en dit nu juist omwille van hetgeen hierboven werd aangehaald

Indien men het Wooord van God zou willen horen en het vollledig bewaard zou hebben dan zou men geen problemen hebben;

Want gans de problematiek van de heiligen verering( het aanroepen van, het bidden tot) en

dus ook het Mariale, steunt op het on-Bijbelse idee dat er leven is IN de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken, RobertF en anderen,

Dank voor jullie reacties. Er zijn volgens een recent onderzoek 41.000 christelijke denominaties, het is alleen maar logisch dat er verschillende visies zijn op de Heilige Schrift. Wat overigens niet wil zeggen dat de Schrift dan maar door iedereen naar waarheid wordt geïnterpreteerd.

Er zijn duidelijke bewijzen dat de Schrift compleet is (daar zijn de Bijbelgeleerden het over eens) en dat de Schrift zichzelf uitlegt, getuige de vele concordances, tekstverwijzingen etc.

Vele wetenschappen bewijzen de waarheid van de Bijbel, archeologie, biologie, natuurkunde, geschiedenis, etc etc.

Terug naar de discussie! Maria is een gewoon mens, zij was zondig net als wij, zij is oud geworden en uiteindelijk gestorven (als gevolg van de Adamitische zonde, waaronder de gehele mensheid staat). Zij slaapt nu in de dood en ik ben er zeker van dat de pleegmoeder van Jezus in zijn koninkrijk een opstanding zal krijgen.

Maatgevend voor een christen moet zijn wat Jezus heeft onderwezen en gezegd.

Heeft hij ooit gezegd zijn pleegmoeder te aanbidden/vereren. Nee, toen hij werd beproefd door Satan (om Satan te aanbidden) zei hij onomwonden het volgend:...

(Lukas 4:7, 8) . . .Indien gij daarom een daad van aanbidding jegens mij verricht, zal het alles van u zijn.†8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’â€

Jezus die goed onderlegd was in de Wet citeerde hier het eerste gebod van de 10-geboden.

De "Logos" zei over Gods Woord "Uw Woord is waarheid" (Joh.17:17). Laten we dat geloven en niet buiten het geschreve gaan. Wat de ware God ons geopenbaard heeft is voldoende voor ons om Hem te aanbidden en gelukkig te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken, RobertF en anderen,

Dank voor jullie reacties. Er zijn volgens een recent onderzoek 41.000 christelijke denominaties, het is alleen maar logisch dat er verschillende visies zijn op de Heilige Schrift. Wat overigens niet wil zeggen dat de Schrift dan maar door iedereen naar waarheid wordt geïnterpreteerd.

Voor mij lijkt mij dit daarom een duidelijk bewijs dat de Schrift alleen niet voldoende is om Christus te leren kennen. Als de Schrift voldoende was geweest en als de Schrift zo duidelijk uit te leggen was, dan was er vanaf het begin van de Reformatie maar één kerkgemeenschap geweest, of misschien hoogstends een stuk of drie of vier.

Er zijn duidelijke bewijzen dat de Schrift compleet is (daar zijn de Bijbelgeleerden het over eens)

Staan die bewijzen dan ook in de Schrift zelf? Als je immers enkel de Schrift wilt erkennen als gezagsbron, dan moet je daar natuurlijk ook bij blijven. En er staat nergens in de Schrift een vastgestelde canon. Daarom konden de protestanten later rustig de deuterocanonieke boeken eruit gooien zonder tegen de Schrift in te gaan. Ze gingen wel tegen de Kerk in, maar daar hadden zij nu eenmaal geen boodschap aan. Hoewel sommigen menen dat de waarschuwing aan het eind van de Openbaring over de héle Schrift zou gaan. Die sommigen hebben dan een groot probleem, want de deuterocanonieken hebben vrijwel vanaf het begin al eeuwenlang in de christelijke canon gezeten.

en dat de Schrift zichzelf uitlegt, getuige de vele concordances, tekstverwijzingen etc.

Vele wetenschappen bewijzen de waarheid van de Bijbel, archeologie, biologie, natuurkunde, geschiedenis, etc etc.

Als de Schrift zichzelf uitlegt, waarom begrepen de apostelen dan niet meteen dat Christus moest lijden? Waarom moesten de Emmaüsgangers alsnog de hele Schrift uitgelegd worden met betrekking tot Christus? De Schrift legt zichzelf niet uit, Christus legt ons de Schrift uit. En dat doet Hij door zijn apostelen, door hun opvolgers, dus door de Kerk. Het blijkt dan ineens dat Christus de Schrift helemaal niet als Gods enige Woord aanduidt, maar enkel zichzelf. En dat Hij zijn Leer op verschillende wijzen wenst door te geven, waaronder door de Schrift.

Terug naar de discussie! Maria is een gewoon mens, zij was zondig net als wij, zij is oud geworden en uiteindelijk gestorven (als gevolg van de Adamitische zonde, waaronder de gehele mensheid staat).

Maria werd vanaf verwekking direct verlost van de erfzonde, heeft in haar leven geen zonde gekend en werd uiteindelijk in de hemel opgenomen. Dat is wat de Kerk leert.

Zij slaapt nu in de dood en ik ben er zeker van dat de pleegmoeder van Jezus in zijn koninkrijk een opstanding zal krijgen.

Pleegmoeder? Zij heeft Hem nota bene zelf gebaard! Hoeveel meer moeder moet je dan wel niet zijn om volgens jou echt moeder te zijn?

Maatgevend voor een christen moet zijn wat Jezus heeft onderwezen en gezegd.

Precies, en dat doet Hij door de Kerk. Daarin onderwijst en spreekt Hij nog steeds.

Heeft hij ooit gezegd zijn pleegmoeder te aanbidden/vereren. Nee, toen hij werd beproefd door Satan (om Satan te aanbidden) zei hij onomwonden het volgend:...

(Lukas 4:7, 8) . . .Indien gij daarom een daad van aanbidding jegens mij verricht, zal het alles van u zijn.†8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’â€

Jezus die goed onderlegd was in de Wet citeerde hier het eerste gebod van de 10-geboden.

Je stelt de twee woorden aanbidden en vereren op één lijn, wat de Kerk dus niet doet. Wij aanbidden Maria niet, wij vereren haar. Net zoals je én je vrouw ten volle kan beminnen en Christus zelf, zo mogen wij ook Maria ten volle beminnen en Christus zelf. God heeft zoveel liefde, dat wij alles daarvan aan één persoon kunnen geven en vervolgens nog alles overhebben om aan God te geven.

De "Logos" zei over Gods Woord "Uw Woord is waarheid" (Joh.17:17). Laten we dat geloven en niet buiten het geschreve gaan. Wat de ware God ons geopenbaard heeft is voldoende voor ons om Hem te aanbidden en gelukkig te worden.

Waarbij je er dus zomaar vanuit gaat dat Christus hiermee uitsluitend en alléén op de Schrift doelde. Maar dat staat nu werkelijk nergens geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagje voor de protestanten: wat doen we met de verheerlijking van Maria in de Schrift?

39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

46 Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,

47 mijn hart juicht om God, mijn redder:

48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,

heilig is zijn naam.

50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,

voor al wie hem vereert.

51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm

en drijft uiteen wie zich verheven wanen,

52 heersers stoot hij van hun troon

en wie gering is geeft hij aanzien.

53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,

maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,

zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:

hij herinnert zich zijn barmhartigheid

jegens Abraham en zijn nageslacht,

tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en ging toen terug naar huis.

(Lucas 1:39-56 NBV, arceringen door mij).

Volgens mij zijn wij protestanten altijd maar wat verlegen met dit soort teksten.

Dat valt reuze mee, want een paar hoofdstukken verder lezen we:

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Het is juist dat de protestanten verlegen zitten met het soort teksten genoemd door "Ursa" en dit nu juist omwille van hetgeen hierboven werd aangehaald

Indien men het Wooord van God zou willen horen en het vollledig bewaard zou hebben dan zou men geen problemen hebben;

Want gans de problematiek van de heiligen verering( het aanroepen van, het bidden tot) en

dus ook het Mariale, steunt op het on-Bijbelse idee dat er leven is IN de dood.

Als dat je enige argument is, dan is het voor mij makkelijk om het niet met je eens te zijn. Volgens mij is de 'dodenslaap' louter een leerstuk van de Jehova's Getuigen, en dus verder niet representatief voor het protestantisme. Laat staan een reden voor protestanten zich ongemakkelijk te voelen over de rol van Maria in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals Maria deed? ;) Ik zie niet echt een tegenstelling. Ik zeg niet dat we meteen over moeten gaan op Mariadevotie, maar de kerk in het algemeen lijkt allergisch voor het eren van mensen en Maria komt er daardoor maar bekaaid van af.

Zie je het niet echt of echt niet? Niet echt betekent dat je het een beetje ziet en daar vanuit kunnen we je gezichtsveld wellicht nog wat oprekken.

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Wiens borsten had Jezus aan gezoogd? En wie wilde de vrouw dus zalig verklaren? De mevrouw die haar stem verhief wilde Maria zalig verklaren omdat zij Jezus zijn moeder was, maar Christus leerde dat men eerder zalig wordt door het Woord van God te horen. Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als dat je enige argument is, dan is het voor mij makkelijk om het niet met je eens te zijn. Volgens mij is de 'dodenslaap' louter een leerstuk van de Jehova's Getuigen, en dus verder niet representatief voor het protestantisme. Laat staan een reden voor protestanten zich ongemakkelijk te voelen over de rol van Maria in de Bijbel.

Ik denk dat je vooral jezelf bedoelt, want de rol van Maria is heel eenvoudig: ook zij moest het Woord van God horen en bewaren net als ieder ander mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid