Spring naar bijdragen

Maria medeverlosseres?


Aanbevolen berichten

Zoals Maria deed? ;) Ik zie niet echt een tegenstelling. Ik zeg niet dat we meteen over moeten gaan op Mariadevotie, maar de kerk in het algemeen lijkt allergisch voor het eren van mensen en Maria komt er daardoor maar bekaaid van af.

Zie je het niet echt of echt niet? Niet echt betekent dat je het een beetje ziet en daar vanuit kunnen we je gezichtsveld wellicht nog wat oprekken.

Blijf nog even puzzelen zou ik zeggen. :D

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Wiens borsten had Jezus aan gezoogd? En wie wilde de vrouw dus zalig verklaren? De mevrouw die haar stem verhief wilde Maria zalig verklaren omdat zij Jezus zijn moeder was, maar Christus leerde dat men eerder zalig wordt door het Woord van God te horen.

Jezus maakt inderdaad een tegenstelling tussen het vereren van Zijn moederschoot simpelweg omdat die Hem gebaard heeft. Maar ik maakte niet voor niets een verwijzing naar Maria. Het mooie aan haar vind ik juist dat zij dit doet:

Lukas 2 (NBV):

18 Allen die het hoorden stonden verbaasd over wat de herders tegen hen zeiden, 19 maar Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en bleef erover nadenken.

Juist zij is het voorbeeld van een gelovige. En gaat me er niet om teksten naar elkaar te smijten. In Maria's loflied (zie boven) zegt ze één zin over zichzelf en de rest is een loflied tot God. Daar gaat het om.

Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.

Ik heb het dan ook niet over de uitwassen. Er is een verschil tussen 'Mariadevotie' en 'meer aandacht voor Maria'. Het is niet zo dat ik opeens Mariabeelden wil introduceren in mijn gereformeerde kerk of dat mensen daar kaarsjes mogen branden. Wel zou een preek of themadienst een keer mooi zijn. Advent kun je immers ook zien door de ogen van Maria (denk bijv. aan haar loflied uit Luk. 1).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 178
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De vrij letterlijke Naardense vertaling doet lezen: Het geschiedt als hij dat zegt dat zomaar een vrouw uit de schare haar stem verheft en tot hem zegt: zalig de schoot die jou heeft gebaard en d

Terug naar de discussie! Maria is een gewoon mens, zij was zondig net als wij, zij is oud geworden en uiteindelijk gestorven (als gevolg van de Adamitische zonde, waaronder de gehele mensheid staat). Zij slaapt nu in de dood en ik ben er zeker van dat de pleegmoeder van Jezus in zijn koninkrijk een opstanding zal krijgen.

De zielenslaap is niet maatgevend voor het protestantisme en daarmee dus geen antwoord op mijn vraag waarom Maria zo weinig aan bod komt. Het gegeven dat je haar 'pleegmoeder' noemt toont al aan dat je je afscheidt van (de hoofdmoot van) het christelijk belijden. De kerk belijdt namelijk al eeuwen de Moeder Gods.

Maatgevend voor een christen moet zijn wat Jezus heeft onderwezen en gezegd.

Heeft hij ooit gezegd zijn pleegmoeder te aanbidden/vereren. Nee, toen hij werd beproefd door Satan (om Satan te aanbidden) zei hij onomwonden het volgend:...

(Lukas 4:7, 8) . . .Indien gij daarom een daad van aanbidding jegens mij verricht, zal het alles van u zijn.†8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’â€

Jezus die goed onderlegd was in de Wet citeerde hier het eerste gebod van de 10-geboden.

En we zijn weer terug bij de discussie over vereren en aanbidden...

De "Logos" zei over Gods Woord "Uw Woord is waarheid" (Joh.17:17). Laten we dat geloven en niet buiten het geschreve gaan. Wat de ware God ons geopenbaard heeft is voldoende voor ons om Hem te aanbidden en gelukkig te worden.

Joh. 17 gaat over Gods woorden. De Bijbel is daar onderdeel van. Jij bent degene die er 'Gods Woord' van maakt en vervolgens denkt dat het enkel en alleen om de Bijbel gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa schreef:

Ik heb het dan ook niet over de uitwassen. Er is een verschil tussen 'Mariadevotie' en 'meer aandacht voor Maria'. Het is niet zo dat ik opeens Mariabeelden wil introduceren in mijn gereformeerde kerk of dat mensen daar kaarsjes mogen branden.

wat ik mij afvraag:

dat eerste snap ik nog vwb. Mariabeelden, maar

wat is er mis met kaarsen branden in de kerk?

ik haal hieruit dat dit in jouw kerk niet gebeurt en om welke reden niet?

kaarsen branden b.v. voor de overledenen vind ik op zich heel mooi - gebeurt dat ook niet?

en met Kerst ?

dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.

Jij ziet het niet of wil het niet zien, maar er is binnen de Bijbel wel degelijk aanleiding te vinden voor devotie van de heilige maagd Maria.

zou handig zijn als je dan ook even die teksten er bij noemt waaruit dat blijkt.....

voorbeelden dus.

anders heeft deze reactie weinig nut (K)

Link naar bericht
Deel via andere websites

zou handig zijn als je dan ook even die teksten er bij noemt waaruit dat blijkt.....

voorbeelden dus.

anders heeft deze reactie weinig nut (K)

Voor mij had het plaatsen van de reactie in ieder geval nut. Dat het voor jou geen nut had is vervelend voor jou.

Maar voor mensen die de Bijbel meerdere malen hebben gelezen staan er vrij veel dingen in om tot een degelijke conclusie te komen. Termen als 'absoluut' en 'geen enkele' zijn dan ook compleet misplaatst en getuigen van een zeer eenzijdige kijk op de Bijbel betreffende dit onderwerp.

Ik heb weinig zin om het op deze mooie kerkelijke feestdag van de onbevlekte ontvangenis te vertalen. Maar als je geïnteresseerd bent en de Engelse taal machtig bent zou je ene kijkje kunnen nemen op: http://scripturecatholic.com/blessed_virgin_mary.html om enkele aspecten van de devotie voor de heilige maagd Maria uit de Schrift te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zou handig zijn als je dan ook even die teksten er bij noemt waaruit dat blijkt.....

voorbeelden dus.

anders heeft deze reactie weinig nut (K)

Voor mij had het plaatsen van de reactie in ieder geval nut. Dat het voor jou geen nut had is vervelend voor jou.

Maar voor mensen die de Bijbel meerdere malen hebben gelezen staan er vrij veel dingen in om tot een degelijke conclusie te komen. Termen als 'absoluut' en 'geen enkele' zijn dan ook compleet misplaatst en getuigen van een zeer eenzijdige kijk op de Bijbel betreffende dit onderwerp.

Ik heb weinig zin om het op deze mooie kerkelijke feestdag van de onbevlekte ontvangenis te vertalen. Maar als je geïnteresseerd bent en de Engelse taal machtig bent zou je ene kijkje kunnen nemen op: http://scripturecatholic.com/blessed_virgin_mary.html om enkele aspecten van de devotie voor de heilige maagd Maria uit de Schrift te halen.

ik stel de vraag aan jou - ik vraag niet om een verwijzing naar een link, die ook nog in het Engels is.

maar je kunt er vast zelf wel een antwoord op geven.

jij beweert n.l. iets zonder daarbij de teksten te vermelden om jouw bewering te staven en te onderbouwen.

discussies bij links zijn hier niet gewenst als ik het goed begrepen heb.

bovendien gaat het in deze link om de leringen van de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat valt reuze mee, want een paar hoofdstukken verder lezen we:

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Het is juist dat de protestanten verlegen zitten met het soort teksten genoemd door "Ursa" en dit nu juist omwille van hetgeen hierboven werd aangehaald

Indien men het Wooord van God zou willen horen en het vollledig bewaard zou hebben dan zou men geen problemen hebben;

Want gans de problematiek van de heiligen verering( het aanroepen van, het bidden tot) en

dus ook het Mariale, steunt op het on-Bijbelse idee dat er leven is IN de dood.

Als dat je enige argument is, dan is het voor mij makkelijk om het niet met je eens te zijn. Volgens mij is de 'dodenslaap' louter een leerstuk van de Jehova's Getuigen, en dus verder niet representatief voor het protestantisme. Laat staan een reden voor protestanten zich ongemakkelijk te voelen over de rol van Maria in de Bijbel.

.

Fundamenteel gaat het hier in feite niet over het feit dat de protestanten zich al of niet goed voelen over de rol van Maria in de Bijbel maar wel of Maria en anderen NA hun dood nog kunnen aanroepen(vereert en verbeden) worden.

En daar het om protestanten gaat, die toch beweren de Bijbel te volgen, is het toch belangrijk om te kunnen aantonen waar men in Gods woord dit contact met de doden aanbeveelt of toestaat.

Waarbij het niet maatgevend is of centraal staat of het merendeel van de protestanten de Bijbelse leer hieromtrent nu aannemen of niet

Want het merendeel van de Joden nam toch ook de Bijbelse waarheden ivm Christus niet aan.

En misschien toch ook even verder informeren wie,buiten de "Jehova's getuigen", er zoal nog de Bijbelse leer volgen mbt de toestand der doden

Link naar bericht
Deel via andere websites
zou handig zijn als je dan ook even die teksten er bij noemt waaruit dat blijkt.....

voorbeelden dus.

anders heeft deze reactie weinig nut (K)

Ursa haalde die geloof ik al aan . Luc.1:41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’ 46 Maria zei: ‘Mijn ziel prijst en looft de Heer, 47 mijn hart juicht om God, mijn redder: 48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.

Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,

Link naar bericht
Deel via andere websites

zou handig zijn als je dan ook even die teksten er bij noemt waaruit dat blijkt.....

voorbeelden dus.

anders heeft deze reactie weinig nut (K)

Voor mij had het plaatsen van de reactie in ieder geval nut. Dat het voor jou geen nut had is vervelend voor jou.

Maar voor mensen die de Bijbel meerdere malen hebben gelezen staan er vrij veel dingen in om tot een degelijke conclusie te komen. Termen als 'absoluut' en 'geen enkele' zijn dan ook compleet misplaatst en getuigen van een zeer eenzijdige kijk op de Bijbel betreffende dit onderwerp.

Ik heb weinig zin om het op deze mooie kerkelijke feestdag van de onbevlekte ontvangenis te vertalen. Maar als je geïnteresseerd bent en de Engelse taal machtig bent zou je ene kijkje kunnen nemen op: http://scripturecatholic.com/blessed_virgin_mary.html om enkele aspecten van de devotie voor de heilige maagd Maria uit de Schrift te halen.

ik stel de vraag aan jou - ik vraag niet om een verwijzing naar een link, die ook nog in het Engels is.

maar je kunt er vast zelf wel een antwoord op geven.

jij beweert n.l. iets zonder daarbij de teksten te vermelden om jouw bewering te staven en te onderbouwen.

Dan zou ik als ik jou was maar eens beginnen met het lezen van het topic. Er zijn namelijk al wel teksten uit de Bijbel aangehaald die het een en ander onderbouwen aan devotie tot de heilige maagd.

discussies bij links zijn hier niet gewenst als ik het goed begrepen heb.

bovendien gaat het in deze link om de leringen van de RKK.

Ik discussieer ook niet via een link. De link was slechts optioneel voor de mensen die zonder teksten straks niet kunnen slapen omdat ik vandaag weinig tijd en zin heb om er dieper op in te gaan.

Dat mijn vorige antwoord voor jou niet zo nuttig was of niet was wat je ervan hoopte is vervelend voor jou, maar voornamelijk jouw probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem schreef:

Ik discussieer ook niet via een link.

De link was slechts optioneel voor de mensen die zonder teksten straks niet kunnen slapen omdat ik vandaag weinig tijd en zin heb om er dieper op in te gaan.

oké, dan wacht ik wel af totdat je meer tijd en zin hebt om je eerdere reactie te onderbouwen met teksten uit de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
de pleegmoeder van Jezus

:(

Een beetje meer respect voor de altijdmaagd en moeder van onze God, Maria de Theotokos, graag.

Ken, RobertF en anderen,

Er zijn duidelijke bewijzen dat de Schrift compleet is

LOL. Met jullie canon van 66 boeken. Weet je wel hoeveel tijd er zit tussen Maleachi en Mathëus?

en dat de Schrift zichzelf uitlegt, getuige de vele concordances, tekstverwijzingen etc.

Het feit dat er >30000 protestantse secten zijn betekent al dat de Schrift blijkbaar niet zichzelf uitlegt. Concordances bewijst helemaal niet dat het zichzelf uit zou leggen.

[

Ik heb weinig zin om het op deze mooie kerkelijke feestdag van de onbevlekte ontvangenis te vertalen. Maar als je geïnteresseerd bent en de Engelse taal machtig bent zou je ene kijkje kunnen nemen op: http://scripturecatholic.com/blessed_virgin_mary.html om enkele aspecten van de devotie voor de heilige maagd Maria uit de Schrift te halen.

Die site (H)

Och, hoe vaak zij de Kerkvaders en de Schrift uit hun context rukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals Maria deed? ;) Ik zie niet echt een tegenstelling. Ik zeg niet dat we meteen over moeten gaan op Mariadevotie, maar de kerk in het algemeen lijkt allergisch voor het eren van mensen en Maria komt er daardoor maar bekaaid van af.

Zie je het niet echt of echt niet? Niet echt betekent dat je het een beetje ziet en daar vanuit kunnen we je gezichtsveld wellicht nog wat oprekken.

Blijf nog even puzzelen zou ik zeggen. :D

Lukas 11

27 Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

28 Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Wiens borsten had Jezus aan gezoogd? En wie wilde de vrouw dus zalig verklaren? De mevrouw die haar stem verhief wilde Maria zalig verklaren omdat zij Jezus zijn moeder was, maar Christus leerde dat men eerder zalig wordt door het Woord van God te horen.

Jezus maakt inderdaad een tegenstelling tussen het vereren van Zijn moederschoot simpelweg omdat die Hem gebaard heeft. Maar ik maakte niet voor niets een verwijzing naar Maria. Het mooie aan haar vind ik juist dat zij dit doet:

Lukas 2 (NBV):

18 Allen die het hoorden stonden verbaasd over wat de herders tegen hen zeiden, 19 maar Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en bleef erover nadenken.

Juist zij is het voorbeeld van een gelovige. En gaat me er niet om teksten naar elkaar te smijten. In Maria's loflied (zie boven) zegt ze één zin over zichzelf en de rest is een loflied tot God. Daar gaat het om.

Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.

Ik heb het dan ook niet over de uitwassen. Er is een verschil tussen 'Mariadevotie' en 'meer aandacht voor Maria'. Het is niet zo dat ik opeens Mariabeelden wil introduceren in mijn gereformeerde kerk of dat mensen daar kaarsjes mogen branden. Wel zou een preek of themadienst een keer mooi zijn. Advent kun je immers ook zien door de ogen van Maria (denk bijv. aan haar loflied uit Luk. 1).

Volgens mij wil jij je gewoon bekeren tot het katholicisme, want de borsten waaraan Jezus gezoogd heeft waren van Maria. Waarom bevestigde Jezus dan niet wat de vrouw hem toeriep? Lijkt me een uitgelezen kans om voor eens en voor altijd duidelijkheid te verschaffen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem schreef:
Ik discussieer ook niet via een link.

De link was slechts optioneel voor de mensen die zonder teksten straks niet kunnen slapen omdat ik vandaag weinig tijd en zin heb om er dieper op in te gaan.

oké, dan wacht ik wel af totdat je meer tijd en zin hebt om je eerdere reactie te onderbouwen met teksten uit de bijbel.

Dan kun je lang wachten want alles wat Thorgrem zegt is onfeilbaar en heeft dus geen onderbouwing nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die site (H)

Och, hoe vaak zij de Kerkvaders en de Schrift uit hun context rukken.

Op bepaalde dingen is het soms niet logisch op die site nee, dat klopt. Toch is er meer dan genoeg uit de Schrift te halen (deels reeds aangehaald) waardoor wij tot de conclusie kunnen komen dat wij Maria best eer mogen bewijzen (en dus Maria devotie). Uitspraken zoals die van Ken Yehuwdiy ("Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.") raken kant noch wal. En zelfs in het protestantse liedboek heb ik eens een lied ter ere van Maria zien staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die site (H)

Och, hoe vaak zij de Kerkvaders en de Schrift uit hun context rukken.

Op bepaalde dingen is het soms niet logisch op die site nee, dat klopt. Toch is er meer dan genoeg uit de Schrift te halen (deels reeds aangehaald) waardoor wij tot de conclusie kunnen komen dat wij Maria best eer mogen bewijzen (en dus Maria devotie).

He, ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uitspraken zoals die van Ken Yehuwdiy ("Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.") raken kant noch wal.

Beste kant noch wal,

Ik heb eerder de Schriftplaats aangewezen waar een vrouw met luide stem zegt: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

Die mevrouw wilde Maria zalig verklaren!

Jezus reageerde echter niet bevestigend maar antwoordde: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

En wie is de grote afwezige bij de zaligsprekingen? (Mat 5)

1 Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen bij Hem.

2 En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:

3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.

4 Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.

5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.

6 Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.

7 Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.

8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.

9 Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.

10 Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.

12 Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.

Kortom, Jezus heeft velen zalig verklaart, maar nooit specifiek Maria. Dat Maria daar als gelovige eveneens bij hoorde zal ik geenszins ontkennen, ik stel enkel dat er geen Bijbelse grond is voor Maria devotie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uitspraken zoals die van Ken Yehuwdiy ("Er is dus absoluut geen enkele Bijbelse grond voor Maria devotie.") raken kant noch wal.

Beste kant noch wal,

Ik heb eerder de Schriftplaats aangewezen waar een vrouw met luide stem zegt: Zalig is de schoot die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!

Die mevrouw wilde Maria zalig verklaren!

Jezus reageerde echter niet bevestigend maar antwoordde: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

Beste Mijn visie is de enige mogelijke visie,

Jezus reageert dus ook niet ontkennend hoe wanhopig graag jij dat er ook in wil lezen.

Maar wat zegt de Bijbel over Maria?

Maria is de Moeder van God

Gen. 3:

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.

God zet vijandschap tussen “u†(Satan) en de vrouw (Maria). In Openbaringen 12 zie je de vervulling hiervan. In vers 13 staat dat de draak (Satan) krijg voert tegen de vrouw (Maria) en daarna (zie vers 17) tegen haar zaad die de geboden van God bewaren (de gelovigen). De Bijbel begint en eindigt dus met de Satan die strijd voert tegen de vrouw en haar zaad.

Luc. 1:

42 En riep uit met een grote stem, en zeide: Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht uws buiks! 43 En van waar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt?

Gezegend zijt gij onder de vrouwen betekent: gij zijt de meest gezegende onder alle vrouwen. Het wordt in het Grieks echter niet zo uitgedrukt omdat een overtreffende trap in het Grieks niet bestaat.

Richteren 4: 17-24

17 Maar Sísera vluchtte op zijn voeten naar de tent van Jaël, de huisvrouw van Heber, den Keniet; want er was vrede tussen Jabin, den koning van Hazor, en tussen het huis van Heber, den Keniet.

18 Jaël nu ging uit, Sísera tegemoet, en zeide tot hem: Wijk in, mijn heer, wijk in tot mij, vrees niet! En hij week tot haar in de tent, en zij bedekte hem met een deken.

19 Daarna zeide hij tot haar: Geef mij toch een weinig waters te drinken, want mij dorst. Toen opende zij een melkfles, en gaf hem te drinken, en dekte hem toe.

20 Ook zeide hij tot haar: Sta in de deur der tent; en het zij, zo iemand zal komen, en u vragen, en zeggen: Is hier iemand? dat gij zegt: Niemand.

21 Daarna nam Jaël, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf.

5: 24

24 Gezegend zij boven de vrouwen Jaël, de huisvrouw van Heber, den Keniet; gezegend zij ze boven de vrouwen in de tent!

Vele personen uit het Oude Testament verwijzen naar de Tweede Adam, Christus, die komen zou. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Mozes, Simson en David. Maar ook van de H. Maria, de Tweede Eva, vind je dergelijke beelden, zoals bovenstaand voorbeeld.

Na de overwinning van Israel op de Kanaänieten zongen Debóra, en Barak, de zoon van Abinóam, een overwinningslied waarin o.a. staat: "Maar gezegend zij Jaël onder de vrouwen, Gezegend onder haar, die in tenten verblijven." Daarin herkent natuurlijk elke katholiek het Weesgegroet, waarin o.a. staat: "Gij zijt de gezegende onder de vrouwen." Jaël is ook een typisch beeld van Maria, zij verslaat de leider van Israels vijand, net als Maria die de vijand van God volk verslaat, zij is het namelijk die de kop van de slang, de Duivel, vermorzeld (Gen. 3: 15, Open. 22).

Luc. 1:

48 Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

De Protestanten spreken Maria niet zalig, maar Katholieken spreken haar zalig wanneer ze de Rozenkrans bidden: “Wees gegroet Maria, vol van genade, gij zijt de gezegende onder de vrouwen …â€

Luc: 2

35 (En ook een zwaard zal door uw eigen ziel gaan) opdat de gedachten uit vele harten geopenbaard worden.

Maria heeft op bijzondere wijze deel aan Christus lijden, zoals wij ook deel hebben aan het lijden van Christus (1 Pet. 4: 13).

Joh. 2 en 19:

4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u te doen? Mijn ure is nog niet gekomen.

26 Jezus nu, ziende Zijn moeder, en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.

Jezus spreekt zijn moeder niet aan als moeder of als Maria o.i.d., maar Hij noemt haar bij de naam die ook in Gen. 3: 15 genoemd wordt “vrouw/γυνήâ€. Eva is de moeder van de Oude bedeling, zoals Maria de moeder is van de Nieuwe bedeling, en het zaad van deze vrouw zal de kop van de slang vermorzelen.

Ef. 1:

1 Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, aan de heiligen, die te Éfeze zijn, en gelovigen in Christus Jezus:

De gelovigen worden heiligen genoemd, zo is Maria ook heilig, ja de heiligste van allen, omdat ze “vol van genade isâ€.

Maria is de ark van het Nieuwe Verbond

Hebr. 9:

4 Hebbende een gouden wierookvat, en de ark des verbonds, alom met goud overdekt, in welke was de gouden kruik, daar het Manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds.

Joh. 6:

31 Onze vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn; gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel te eten. 32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel. 35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Het Manna van het Oude Verbond werd opgeborgen in de Ark van het Oude Verbond, zo bevond Jezus zich in de Ark van het Nieuwe Verbond (Maria).

Ex. 25:

10 Zo zullen zij een ark van sittimhout maken; twee ellen en een halve zal haar lengte zijn, en anderhalve el haar breedte, en anderhalve el haar hoogte. 11 En gij zult ze met louter goud overtrekken, van binnen en van buiten zult gij ze overtrekken; en gij zult op dezelve een gouden krans maken rondom heen.

De Ark was gemaakt van onvergankelijk hout (Sittimhout, hout dat niet vergaat/verrot) en het puurste goud. Zo is Maria het puurste vat, en heeft haar lichaam geen verderving gezien.

2 Sam. 6

6 Als zij nu kwamen tot aan Nachons dorsvloer, zo strekte Uza zijn hand uit aan de ark Gods, en hield ze, want de runderen struikelden. 7 Toen ontstak de toorn des HEEREN tegen Uza, en God sloeg hem aldaar, om deze onbedachtzaamheid; en hij stierf aldaar bij de ark Gods.

De Ark was zo heilig en onbesmet dat Uza die de Ark aanraakt door God geslagen werd en stierf. Zo is ook Maria onbevlekt en heilig, ze is door God bewaard voor zonde en is onbevlekt om zo in zich het Woord van God te dragen.

1 Kron. 15:

28 Alzo bracht gans Israël de ark des verbonds des HEEREN op, met gejuich, en met geluid der bazuin, en met trompetten, en met cimbalen, makende geluid met luiten en met harpen.

Uit hoofdstuk 15 en 16 van Kronieken blijkt de enorme achting en eerbied die de Israëlieten hadden voor de Ark, zo moeten de gelovigen ook eerbied en achting hebben voor Maria.

Jes. 66:

7 Eer zij barensnood had, heeft zij gebaard, eer haar smart overkwam, zo is zij van een knechtje verlost.

Maria heeft, zoals Jesaja profeteert, geen barensnood gekend, geen smart, ze valt dus niet onder het oordeel vanwege de zonde, zoals beschreven: “Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren†(Gen. 3: 16).

Luc. 1:

39 En Maria, opgestaan zijnde in diezelfde dagen, reisde met haast naar het gebergte, in een stad van Juda;

2 Sam. 6:

2 En David maakte zich op, en ging heen met al het volk, dat bij hem was, van Baälim-Juda, om van daar op te brengen de ark Gods,

Er zijn diverse parallellen tussen dit hoofdstuk in 2 Sam. En Luc. 1. David gaat op om de ark Gods te halen, en Maria gaat op naar het gebergte.

Luc. 1:

41 En het geschiedde, als Elizabet de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeken op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met den Heiligen Geest;

2 Sam. 6:

16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.

David sprong en danste voor de ark, zoals Johannes de Doper opsprong in de schoot van Maria.

Luc. 1:

43 En van waar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt?

2 Sam. 6:

9 En David vreesde den HEERE ten zelven dage; en hij zeide: Hoe zal de ark des HEEREN tot mij komen?

Het is een heilig privilege wanneer de arm des HEEREN of de arm (Maria) tot ons komen mag.

Luc. 1

56 En Maria bleef bij haar omtrent drie maanden, en keerde weder tot haar huis.

2 Sam. 6

11 En de ark des HEEREN bleef in het huis van Obed-Edom, den Gethiet, drie maanden; en de HEERE zegende Obed-Edom en zijn ganse huis.

Maria en de ark bleven drie maanden in het huis.

Open. 11:

19 En de tempel Gods in de hemel is geopend geworden, en de ark Zijns verbonds is gezien in Zijn tempel; en er werden bliksemen, en stemmen, en donderslagen, en aardbeving, en grote hagel. 1 Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.

Op dit punt van de geschiedenis was de ark al gedurende 6 eeuwen niet gezien (zie 2 Makk. 2: 7), en wordt nu ineens in de hemel weergezien. Dit moet de Joden zeer verbaasd hebben. Waarna Johannes gelijk doorgaat met het beschrijven van de vrouw (12: 1), de ark van het Nieuwe Verbond, er is in de Bijbel geen scheiding tussen hoofdstuk 11 en 12, die is later door de vertalers toegevoegd.

De vrouw heeft maan onder haar voeten, zoals de maan het ligt van de zon weerspiegeld, zo weerspiegeld Maria de glorie van de Zon der gerechtigheid (Mal. 4: 2), Jezus Christus.

Open. 12:

17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

De gelovigen worden hier het zaad van de vrouw (Maria) genoemd, dit sluit aan bij de Katholieke gewoonte om Maria de moeder van alle gelovigen te noemen.

Open. 12:

13 En toen de draak zag, dat hij op de aarde geworpen was, zo heeft hij de vrouw vervolgd, die het manneken gebaard had.

De draak vervolgd de vrouw (Maria), zelfs nadat ze al gebaard heeft. Dit betekent dat zijn een blijvende bedreiging voor hem vormt.

Maria is altijd maagd gebleven

Ex. 13:

2 Heilig Mij alle eerstgeborenen; wat enige baarmoeder opent onder de kinderen Israëls, van mensen en van beesten, dat is Mijn.

Van Jezus wordt gezegd dat Hij Maria eerstegeborene is, dit betekent voor een Jood dat dit het eerste kind is dat de moederschoot opent, en dat daarom geheiligd is. Het hoeft niet te betekenen dat er daarna meer kinderen volgen.

Ez. 44:

2 En de HEERE zeide tot mij: Deze poort zal toegesloten zijn, zij zal niet geopend worden, noch iemand door dezelve ingaan, omdat de HEERE, de God Israëls, door dezelve is ingegaan; daarom zal zij toegesloten zijn.

Hier wordt geprofeteerd dat Maria altijd maagd zal blijven, door de ‘poort’ waar de HEERE doorgegaan is mag niemand daarna doorgaan, die blijft toegesloten.

Mar. 6:

3 Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria

Jezus wordt altijd ‘de’ zoon van Maria genoemd, niet ‘een’ zoon van Maria.

Luc. 1:

31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.…34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne?

De engel zegt: gij zult (toekomstige tijd) bevrucht worden. Maria reageert hierop met: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne? Hieruit blijkt dat Maria een levenslange eed gezworen heeft om maagd te blijven, waarom zou ze anders vragen hoe dat kan?

Matt. 12:

46 En als Hij nog tot de scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken.

‘Broeders’ kan in het Hebreeuws evengoed ‘neven´ betekenen en hoeft niet op boers te duiden. Met dit vers kan dus niet aangetoond worden dat Maria meer zonen gehad heeft. Uit een aantal verzen is ook duidelijk op te maken dat Jacobus en Joses, die broeders van Jezus genoemd worden, de zonen zijn van de andere Maria, de zus van de maagd Maria, deze ander Maria is de vrouw van Klopas (Joh. 19: 25; Matt. 27: 56, 61; 28: 1; Mar. 15: 47, Mar. 6: 3).

Maria is ten hemel opgenomen

Gen. 5:

24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.

2 Kon. 2:

11 En het gebeurde, als zij voortgingen, gaande en sprekende, ziet, zo was er een vurige wagen met vurige paarden, die tussen hen beiden scheiding maakten. Alzo voer Elía met een onweder ten hemel. 12 En Elísa zag het, en hij riep: Mijn vader, mijn vader, wagen Israëls en zijn ruiteren! En hij zag hem niet meer; en hij vatte zijn klederen en scheurde ze in twee stukken.

Henoch en Elia werden ten hemel opgenomen, zou God Maria dan minder eer geschonken hebben?

Ps. 132:

8 Sta op, HEERE! tot Uw rust, Gij en de ark Uwer sterkte! (SV); HEER, ga op weg naar uw uiteindelijk verblijf, U met uw machtige ark, (Willibrord vertaling).

Beide, Gij (de Here Jezus) en de ark (Maria) werden in de hemel opgenomen.

Open. 12:

1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;

Maria is hier te zien als een vrouw, dus met een lichaam. Terwijl van de heiligen alleen de zielen gezien worden (Open. 6: 9).

2 Tess. 2:

15 Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief.

We moeten naast de Bijbel dus ook de mondelinge overlevering vasthouden (de inzettingen). Volgens de apostolische traditie is Maria opgenomen in de hemel. De botten van heiligen werden in die tijd graag geclaimd, maar Maria’s botten werden nooit geclaimd. Dit is omdat ze er niet waren, omdat Maria ten hemel opgenomen is.

Maria is in de hemel gekroond

2 Tim. 4:

8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

De gelovigen wordt de kroon der rechtvaardigheid beloofd, Maria is de grootste van alle rechtvaardigen, en is ook gekroond. Zie ook: Jak. 1: 12, 1 Pet. 5: 4 en Open. 2: 10.

Open. 12:

1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;

Maria is hier te zien met een kroon van twaalf sterren, ze zit dus gekroond in de hemel.

Maria is onze Moeder en Koningin van het Nieuwe Verbond

Joh 19:

26 Jezus nu, ziende Zijn moeder, en den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. 27 Daarna zeide Hij tot den discipel: Zie, uw moeder. En van die ure aan nam haar de discipel in zijn huis.

Opmerkelijk dat Jezus tegen Maria, Zijn Moeder, zegt: “Vrouw, zie, uw zoonâ€. Het woord ‘Vrouw’ verwijst weer naar de vrouw waar over gesproken wordt in de moederbelofte. En tegen de Apostel Johannes zegt hij niet: “Johannes, zie uw Moederâ€, maar “zie, uw Moederâ€. Het is iets dat hij tegen ons allen zegt, Maria is onze Moeder.

Open. 12:

17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

Hier blijkt wat staat in Joh. 19: 26, de gelovigen worden het zaad van de vrouw (Maria) genoemd.

Open. 12:

1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;

Maria wordt hier als een Koningin voorgesteld, met een kroon van twaalf sterren en bekleed met de zon en de maan onder haar voeten.

Joh. 2:

5 Zijn moeder zeide tot de dienaars: Zo wat Hij ulieden zal zeggen, doet dat.

Dit is een voorbeeld van de rol die Maria speelt, ze verwijst naar haar Zoon, Jezus, en leert ons dat we alles moeten doen wat Hij ons zegt. Ze speelt een bemiddelende, een middelaarsrol, tussen de gelovigen en Jezus, God.

1 Kon.2: 17

13 Toen kwam Adónia, de zoon van Haggith, tot Bathséba, de moeder van Sálomo; ….17 En hij zeide: Spreek toch tot den koning Sálomo, want hij zal uw aangezicht niet afwijzen, dat hij mij Abísag, de Sunamietische, ter vrouwe geve. …. 19 Zo kwam Bathséba tot den koning Sálomo, om hem voor Adónia aan te spreken. En de koning stond op, haar tegemoet, en boog zich voor haar; daarna zat hij op zijn troon, en deed een stoel voor de moeder des konings zetten; en zij zat aan zijn rechterhand. 20 Toen zeide zij: Ik begeer van u een enige kleine begeerte, wijs mijn aangezicht niet af. En de koning zeide tot haar: Begeer, mijn moeder, want ik zal uw aangezicht niet afwijzen.

De koning wijst alles wat de koningin vraagt niet af, en Maria is de Koningin van het Nieuwe Verbond. Verder is haar heer zo groot dat de koning voor haar buigt en haar laat zitten aan zijn rechterhand (ook: Neh. 2: 6).

Bron: http://verbond.blogspot.nl/2009/08/de-b ... maria.html

Zo denk ik er ook over en wordt daarin voor een groot deel gesteund door de overgrote meerderheid van het christendom. Anglicanen, katholieken, orthodoxen en kopten allemaal kennen ze een vorm van mariadevotie. Dat er groeperingen zijn die zich er niet in kunnen herkennen en zich valselijk beroepen op een onbijbels sola scriptura moeten ze zelf weten, mij kan het weinig interesseren wat het ongeloof van de ander is. Zolang ze maar geen valse beschuldigingen en onwaarheden verkondigen. En dat is wel waar jij je mee bezig houd.

@Maran; is je gevraagde info toch nog onverwachts gekomen, maar bij toeval kwam ik het al tegen en bespaarde het mijzelf veel tijd en moeite. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 Tess. 2:

15 Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief.

We moeten naast de Bijbel dus ook de mondelinge overlevering vasthouden (de inzettingen). Volgens de apostolische traditie is Maria opgenomen in de hemel. De botten van heiligen werden in die tijd graag geclaimd, maar Maria’s botten werden nooit geclaimd. Dit is omdat ze er niet waren, omdat Maria ten hemel opgenomen is.

Oorspronkelijk claimde Efeze de relieken (sowieso ten tijde van het derde oecumenische concilie in 431). Dat betekent echter niet dat Maria niet ten hemel op werd genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ursa schreef:
Ik heb het dan ook niet over de uitwassen. Er is een verschil tussen 'Mariadevotie' en 'meer aandacht voor Maria'. Het is niet zo dat ik opeens Mariabeelden wil introduceren in mijn gereformeerde kerk of dat mensen daar kaarsjes mogen branden.

wat ik mij afvraag:

dat eerste snap ik nog vwb. Mariabeelden, maar

wat is er mis met kaarsen branden in de kerk?

ik haal hieruit dat dit in jouw kerk niet gebeurt en om welke reden niet?

kaarsen branden b.v. voor de overledenen vind ik op zich heel mooi - gebeurt dat ook niet?

en met Kerst ?

dan wel?

Kaarsjes branden ligt erg gevoelig. De link met die enge katholieken is immers zo gelegd. De mening is lang geweest: hoe minder symboliek in de kerk hoe beter. Het leidt alleen maar af van de verkondiging van het Woord.

Tegenwoordig zie je dat erop terug gekomen wordt en dat er weer meer symboliek toegelaten wordt. Zo worden er met Kerst in veel kerken kaarsen ontstoken. Opmerkelijk detail is dat dat vóór de kerkdienst gebeurt en niet tijdens. Het ligt dus nog steeds erg gevoelig.

Kaarsen branden voor de overledenen, daar lijkt helemaal geen behoefte aan. De overledenen worden wel herdacht in de kerk, maar vooral vanuit het idee dat zij nu in de hemel zijn.

En dan nog over Maria en of zij er in de protestantse traditie bekaaid afkomt. Ik denk dat het wel meevalt. We erkennen haar als de moeder van God en zien haar als een groot voorbeeld van geloof. Denk alleen maar aan haar houding tijdens de aankondiging van Gabriël en ook tijdens het sterven van haar Zoon. Zonder meer is zij de belangrijkste vrouw uit de Bijbel. En wat ik tegelijkertijd mooi vind, is dat ze niet bovenmenselijk en supervroom is, maar zich gedraagt als elke moeder. Denk bijvoorbeeld aan haar bemoei-achtige gedrag tijdens de bruiloft te Kana, haar angsten als Jezus opeens in Jeruzalem is gebleven en Jozef en zij al op de terugweg zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat Maria de ark van het nieuwe verbond zou zijn lijkt me wat vergezocht(Op 11,19) hoewel ik begrijp wat de schrijver bedoelt.

Nee hoor, helemaal niet vergezocht. Christus is het nieuwe verbond en Maria droeg Hem. Ook de brandende braamstruik is een vooruitverwijzing naar Maria.

Ik moet zeggen dat ik er nog nooit eerder van gehoord had. Maria als ark van het nieuwe verbond dus. Ik zie het wel als een redenering die, misschien deels op basis van Bijbelteksten tot stand komt maar vooral gebruikt wordt om teksten te interpreteren. Waar komt die gedachtegang eigenlijk vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ursa schreef:
Ik heb het dan ook niet over de uitwassen. Er is een verschil tussen 'Mariadevotie' en 'meer aandacht voor Maria'. Het is niet zo dat ik opeens Mariabeelden wil introduceren in mijn gereformeerde kerk of dat mensen daar kaarsjes mogen branden.

wat ik mij afvraag:

dat eerste snap ik nog vwb. Mariabeelden, maar

wat is er mis met kaarsen branden in de kerk?

ik haal hieruit dat dit in jouw kerk niet gebeurt en om welke reden niet?

kaarsen branden b.v. voor de overledenen vind ik op zich heel mooi - gebeurt dat ook niet?

en met Kerst ?

dan wel?

Naast wat Pinkeltje al zegt verschilt het per protestantse 'stroming' hoeveel men met liturgische symboliek e.d. doet. Het is tegenwoordig in mijn kerk wel gewoonlijk kaarsen te branden bij Advent (vier kaarsen, elke adventszondag gaat er een extra kaars aan). Voor de rest niet nee. Ik doelde dan zelf ook vooral op het kaarsjes branden voor beelden. Het zit gewoon niet zo in onze traditie. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid