Spring naar bijdragen

Orthodox /Oud-Katholiek


Aanbevolen berichten

Meschien een beetje voorbarig omdat ik de bijbel nog niet gelezen heb.

Maar ik ben er van overtuigd dat God bestaat,en dat Jezus is gestorven voor onze zonde.

Ik zie mijzelf ook als beginnende christen (als je dat zo kan noemen)

Daarom ben ik me alvast gaan verdiepen in verschillende stromingen (niet allemaal ).

en ik bleef haken bij de orthodoxe & oud-katolieke stomingen.

Mijn vraag aan jullie is: is er een stroming die een beetje van bijde kenmerken heeft?

Of is het gvewoon beter om gewoon uittezoeken welke van de 2 me het meeste aanspreekt?

En zijn er websites of boeken waarbij ik me veder zou kunne verdiepen in deze 2 stromingen?

Dit omdat op internet vrij weinig kon vinden ,op de kerk websites na dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je blijft haken bij de oosters-orthodexe en oud-katholieke stroming en vraag nu of er iets is wat van beide werelden wat heeft. Het antwoord is volmondig ja. De katholieke Kerk (ook wel rooms-katholieke Kerk genoemd) heeft veel overeenkomsten met beide kerken die jij noemt.

link is een mooie site om een en ander na te lezen over verschillende stromingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom bleef je hierbij "haken"? Het lijkt overigens voor geen meter op elkaar, maar vertel eerst maar 's wat je aanspreekt in beide stromingen.

het zijn idd 2 verschillende stromingen:

de reden waarom ik bijde boeiend vind is omdat de orthodoxe christenen beste op een strenge manier hun geloof beleiden en daar ben ik best wel na op zoek.

(wel jammer vind ik dat je als orthodox aleen met een orthodox mag trouwen).

en bij de oud-katolieken vind ik fijn dat zij bv afstand doen van de paus (niet helemaal) integensteling tot de katolieken (meschien heb ik het mis) maar soms kijkt het alsof katolieken de paus zien als een schakel met God.


Samengevoegd:

Quote:

Je blijft haken bij de oosters-orthodexe en oud-katholieke stroming en vraag nu of er iets is wat van beide werelden wat heeft. Het antwoord is volmondig ja. De katholieke Kerk (ook wel rooms-katholieke Kerk genoemd) heeft veel overeenkomsten met beide kerken die jij noemt.

is een mooie site om een en ander na te lezen over verschillende stromingen.

dank Thorgrem maar van deze website had ik juist mijn informatie, ik wou me er nog dieper in verdiepen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de reden waarom ik bijde boeiend vind is omdat de orthodoxe christenen beste op een strenge manier hun geloof beleiden en daar ben ik best wel na op zoek.

(wel jammer vind ik dat je als orthodox aleen met een orthodox mag trouwen).

Je bent zo'n vrouw die graag gedomineerd wilt worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee geen maling , maar bij katolieken word hij gezien als de hoogste van alle priesters ,en dat vind ik minder .

Ik bedoel daar heb je tog je eigenkerk voor ??

zelf zat ik aan koptisch-orthodoxe Kerk te denken .

maar daarvoor moet ik nog wat meer studeren .

en ja een patriarch is ook een geestelijk leider .

maar ik zie dat idd anders


Samengevoegd:

Quote:

[...]Je bent zo'n vrouw die graag gedomineerd wilt worden?

nee helemaal niet , er is een verschil tussen streng en domineren denk je niet?

btw ik was op zoeknaar een tussenweg tussen de kerken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar is het niet een beetje onlogisch om voor een orthodoxe kerk te kiezen als je uit het westen komt? Orthodoxe kerken zijn zo gebonden aan een land, de Rooms-katholieke kerk is dat veel minder.

Bovendien kent de katholieke kerk dezelfde sacramenten en leert zij over veel onderwerpen hetzelfde als de orthodoxe kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar is het niet een beetje onlogisch om voor een orthodoxe kerk te kiezen als je uit het westen komt? Orthodoxe kerken zijn zo gebonden aan een land, de Rooms-katholieke kerk is dat veel minder.

Dat is niet helemaal waar. De Grieks-orthododoxe en in mindere mate ook de Russisch-orthodoxe Kerk doet wel degelijk aanspraak op het bezitten van de universele apostolische traditie. Ze nemen niet zelden ook een sterk missionaire houding aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat wist ik helemaal niet. Maar het feit dat ze in die kerken Russisch of Grieks spreken is dan gewoon te vergelijken met de manier waarop het Latijn een rol heeft in de katholieke kerk?

Uhm... de namen Grieks-orthodox en Russisch-orthodox zijn denk ik vooral Westerse benamingen voor die kerken. Zelf spreken ze gewoon over de christelijke Kerk of de apostolische Kerk.

De patriarchaten zijn natuurlijk sterk met de natie verweven maar daar zit een nogal ingewikkelde geschiedenis achter. Hoe dan ook beschouwen ze zichzelf in de essentie niet als nationale godsdienst.

Vanuit Constantinopel en ook Moskou wordt het bestaan van een Bulgaars-orthodoxe Kerk of Roemeens-orthodoxe Kerk zeker niet als ideale situatie beschouwd. Integendeel zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn weten is elke kerk bereid mensen die niet eerder gedoopt zijn te dopen, ongeacht de leeftijd, dus daar moet je je geen zorgen om maken. Tenzij je natuurlijk om principiële redenen een kerk zoekt die alléén volwassenen doopt, dan wordt de selectie plots een pak kleiner. knipoog_dicht.gif

Ik kan je trouwens aanraden om niet alleen maar te lezen over kerken, maar ook gewoon eens bij verschillende kerken naar de dienst/mis te gaan, dan krijg je een indruk van hoe het daar zit en kan je misschien ook wat vragen stellen aan de mensen in die kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mijn weten is elke kerk bereid mensen die niet eerder gedoopt zijn te dopen, ongeacht de leeftijd, dus daar moet je je geen zorgen om maken. Tenzij je natuurlijk om principiële redenen een kerk zoekt die alléén volwassenen doopt, dan wordt de selectie plots een pak kleiner.
knipoog_dicht.gif

Ik kan je trouwens aanraden om niet alleen maar te lezen over kerken, maar ook gewoon eens bij verschillende kerken naar de dienst/mis te gaan, dan krijg je een indruk van hoe het daar zit en kan je misschien ook wat vragen stellen aan de mensen in die kerk.

de reden dat ik het vroeg is omdat ik mijzelf natuurlijk wil laten dopen.

maar ik ben ook tegen kinder-doop ...

naar kerken gaan is beter dan aleen lezen daar heb je natuurlijk gelijk in !!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het dan wel weer interessant om te zien zo'n topic.

Waar het eigenlijk op neer komt is het volgende:

Ik heb me er weinig/niet in verdiept, maar ik geloof x en y. Ik zoek een kerk die daarmee overeenkomt. Ik heb interesse in kerken maar die geloven in a en b. Is er een kerk die lijkt op diegene die in a en b geloven, maar net als ik in x en y geloven in plaats van a en b?

Kortom, men heeft zonder verdieping een mening en wil een groep gelijkgestemden vinden. Wat betreft een sportclub zou ik dat geen enkel probleem vinden, maar op de een of andere manier heb ik daar met religie toch een ander gevoel bij.

Wat ik de topicstarter wil aanraden is om eens eerst een maandje wat topics hier door te lezen en her en der wat vragen stellen. Lekker vanuit je veilige computerplaats waar niemand je met moeilijke vragen kan overvallen waar je direct een mening over moet hebben. Kijk een beetje de kat uit de boom en leer. Ga vervolgens eens wat religieuze/informatieve boeken uitzoeken die eventueel interessant zouden kunnen zijn voor jou en begin met lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belangrijkste tip die ik je kan geven is inderdaad gewoon het eens bezoeken van die kerken. En het zal vrijwel altijd wel mogelijk zijn om na afloop van de dienst met bepaalde mensen door te praten, om de vragen te stellen die je hebt. En vergeet daarbij niet te bidden dat God je mag leiden naar een kerk waar je Hem mag dienen en kennen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid