Spring naar bijdragen

Orthodox /Oud-Katholiek


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Nog nooit een Bijbel gelezen, nauwelijks idee van het geloof, maar wel tegen de kinderdoop, en een opmerkelijk specifieke mening over in Nederland uiterst marginale kerken.

Heel, heel opmerkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, je hoeft ook niet gelijk op dag 1 een kerk te vinden, je kan ook gewoon rustig wat meer lezen en leren en hier en daar eens langs gaan en als je wat meer weet jezelf afvragen hoe je denkt over issues waar je nu nogal snel een mening over lijkt te hebben zonder goed te weten waarom kerken dat wel of niet leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan heb je een probleem.

Mag ik vragen hoe oud jij bent?

vind je ?

mijn moeder is katoliek..en heeft bewust de keuze gemaakt,

mij niet te dopen .

En ik ben daar blij om .

omdat ik zo doende zelf de keuze kon maken of ik wou geloven of niet.

bv : als je, je baby laat dopen en uiteindelijk verteld je kind je (jaren) later dat hij/zij niet geloofd.

dan heb je , je kind tog eigelijk voor niks gedoopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Heeft ze je ook de keuze gelaten te geloven of de wereld rond is?

Het spijt me hartelijk, maar een katholiek die haar kind niet doopt en/of niet katholiek gelovig opvoedt gelooft zelf dus minstens voor een extreem belangrijk deel niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Of is het gvewoon beter om gewoon uittezoeken welke van de 2 me het meeste aanspreekt?

dogmatisch staan beide kerken op het standpunt dat alleen de cncilies van vóór het oosters schisma rechtsgeldig zijn, wat betekent dat ze, hoewel ze wel enige ontwikkeling kennen, hoofdzakelijk dogmatisch zijn blijven stilstaan bij dat punt.

Aangezien er sindsdien ook in de katholieke kerk dogmatisch niet zo vreselijk veel meer gebeurd is, staan de OKK, de orthodoxie en de RKK dogmatisch betrekkelijk dicht bij elkaar. Liturgisch stonden ze erg dicht bij elkaar tot de RKK de liturgie vernieuwde in de vorige eeuw.

Voor alledrie de kerken geldt dat ze een sacramenteel stelsel hebben dat VOLLEDIG afwijkt van wat je in je laatste posts zegt te geloven. Wie denkt dat de doop een bevestiging van een eigen keuze is, geen betekenis heeft zonder die keuze, wie de kinderdoop afwijst en wie meent dat het geloof geen objectieve waarheid is maar een persoonlijke keuze, heeft noch in de orthodoxie, och in de oud ktholieke kerk, noch in de rooms katholieke kerk veel te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dogmatisch staan beide kerken op het standpunt dat alleen de cncilies van vóór het oosters schisma rechtsgeldig zijn, wat betekent dat ze, hoewel ze wel enige ontwikkeling kennen, hoofdzakelijk dogmatisch zijn blijven stilstaan bij dat punt.

Aangezien er sindsdien ook in de katholieke kerk dogmatisch niet zo vreselijk veel meer gebeurd is, staan de OKK, de orthodoxie en de RKK dogmatisch betrekkelijk dicht bij elkaar. Liturgisch stonden ze erg dicht bij elkaar tot de RKK de liturgie vernieuwde in de vorige eeuw.

Voor alledrie de kerken geldt dat ze een sacramenteel stelsel hebben dat VOLLEDIG afwijkt van wat je in je laatste posts zegt te geloven. Wie denkt dat de doop een bevestiging van een eigen keuze is, geen betekenis heeft zonder die keuze, wie de kinderdoop afwijst en wie meent dat het geloof geen objectieve waarheid is maar een persoonlijke keuze, heeft noch in de orthodoxie, och in de oud ktholieke kerk, noch in de rooms katholieke kerk veel te zoeken.

duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heeft noch in de orthodoxie, och in de oud ktholieke kerk, noch in de rooms katholieke kerk veel te zoeken.

Maar indien de uiterlijke kenmerken (van bovenstaande drie kerken) de topicstarter wel aanspreken is de vrij katholieke kerk misschien een leuke kanshebber.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar indien de uiterlijke kenmerken (van bovenstaande drie kerken) de topicstarter wel aanspreken is de vrij katholieke kerk misschien een leuke kanshebber.

Inderdaad, goede tip!


Samengevoegd:

Quote:

[...]Jazeker. Het ging me erom dat het topic niet verlegd zou worden naar de vraag wanneer je wel of niet goed katholiek bent.

Helder, ik wilde he even zeker weten.

Overigens vind ik de kwestie van "goede katholiek" ook niet boeiend. Ik probeer wel TO informatie te geven die kan helpen voorkomen dat hij/zij teleurgesteld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar indien de uiterlijke kenmerken (van bovenstaande drie kerken) de topicstarter wel aanspreken is de vrij katholieke kerk misschien een leuke kanshebber.

Komt dat wel overeen met het volgende?

Quote:

de reden waarom ik bijde boeiend vind is omdat de orthodoxe christenen beste op een strenge manier hun geloof beleiden en daar ben ik best wel na op zoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Komt dat wel overeen met het volgende?

[...]

Dat ligt er maar et aan hoe je er zelf in staat. smile.gif Als jij streng je vrij katholieke geloof belijden ben je daar geheel vrij in lijkt mij.

Sowieso kun je in elke kerk/gemeente streng je geloof belijden als je dat wil, ik had voorheen een 'vrijzinnige' katholieke parochie en daar kon ik als 'orthodoxe' katholiek prima mijn geloof belijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het nogal vreemd hoe kerken hier inderdaad net als fitnessclubs of spullen in een winkel worden aangeboden. Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om wat waar is: welke kerk heeft Jezus gesticht, welke kerk is volgens God bedoelt.

Dat lijkt me de belangrijkste vraag. Ik geloof dat dat de Katholieke kerk is, omdat die ononderbroken sinds haar stichting door Jezus heeft bestaan, dat geldt trouwens ook voor de Orthodoxe kerken, maar ook omdat ik geloof dat Jezus het pausschap heeft ingesteld met Petrus, wat volgens mij wordt bedoelt in Matteus hs 16. Het is natuurlijk aan jou om dit te overwegen, maar ik zou in ieder geval bidden over wat de waarheid is, en niet perse wat je je het fijnst bij voelt. Bij een streng geloof hoort ook aanpassing aan God, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid