Spring naar bijdragen

Engelen in ons leven


Aanbevolen berichten

De Noorse prinses Märtha Louise komt naar Nederland om daar haar boek over beschermengelen te promoten. Deze prinses is ervan overtuigd dat we omringt worden door beschermengelen en dat deze contact met ons willen. Een leer die zeer populair is binnen moderne vormen van spiritualiteit en New Age-denken.

Het idee is echter ouder en stamt uit het jodendom en de oudste christelijke tijden. In het boek lezen we over de vriendschap van de aartsengel Rafaël met de sterfelijke Tobias en de manier waarop hij hem heeft begeleid. De kerken van Oost en West hebben vanaf de vroegste tijd geleerd dat alle mensen een beschermengel hebben en dat contact mogelijk is met engelen. De kerkvader Gregorius de Grote leerde dat de offerdood van Christus ook de vriendschap tussen de mensen en engelen heeft hersteld. Het is mogelijk om vriendschappelijk met hen om te gaan en contact met hen te krijgen.

In de Reformatie is deze leer snel uit beeld verdwenen en de Verlichting lijkt definitief korte mette gemaakt te hebben met de geestelijke wereld in al zijn facetten maar het is toch interessant om er eens over na te denken.

Wie gelooft er hier in engelen en wie gelooft ook dat contact met hen mogelijk is? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie gelooft er hier in engelen en wie gelooft ook dat contact met hen mogelijk is?

Ja.

Quote:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Nee.

Wat uitgebreider: Je ziet op plekken in de bijbel dat mensen met engelen spraken. Ik geloof dat het dus kan, ik kan alleen geen voorbeeld noemen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie gelooft er hier in engelen en wie gelooft ook dat contact met hen mogelijk is?

Ik mag hopen dat elke christen hierin gelooft.

Quote:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Buiten het besef dat ze er zijn en dat mensen iets van een beschermengel kunnen hebben heb ik daar geen duidelijk aanwijsbare persoonlijke ervaring mee. Ik zou er ook best meer over willen lezen vanuit christelijk perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel spreekt over engelen als geesten die de gelovigen bedienen.

Hebr. 1

13 En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:

Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten?

14 Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?

Mat 4,11

Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem.

Bij een verschijning van een engel is het goed om er niet altijd direct vanuit te gaan dat het geen gevallen engel is, maar dat het een engel van God is.

2 Kor 11,14

Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.

Zelf geloof ik in de taken van engelen, ook voor mijn leven. Maar ik heb er nooit een (bewust) gezien.

Heb 13,2

Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zou dat dan beteken dat "paranormale" mensen, zoals bijv David Ogilvie, met die "bescherm engelen" "geesten" kunnen praten??????

Het lijkt me vrij evident die Ierse hobbit gewoon de boel oplicht. Ik heb nog niet van een paranormaal gehoord die echt opzienbarende dingen deed.

Frodo Ogilvie maakt bijvoorbeeld gebruik van Cold Reading

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De engel van Maria wordt met naam genoemd, Gabriël, dat is zeg maar de hoofdengel sinds Lucifer van zijn voetstuk lazerde.

Volgens de traditie is dat Michaël die in de bijbel wordt genoemd als de hoogste vorst en de aanvoerder van alle engelen (in Daniël en Openbaring). Het is dan ook Michaël die satan volgens de bijbel uiteindelijk definitief zal verslaan.

Volgens vroeg-christelijke verhalen en kerkvaders zijn Michaël en Lucifer naar de bedoeling van God geschapen als broeders. Een soort engelenversie van Abel en Kaïn. De een koos het goede en de ander het kwaad.

Om het LotR-gehalte van de bijbel nog wat verder op te krikken. Ze hebben elkaar al eens gefaced in een epic duel:

Judas 1:9

Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem streed over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: Moge de Heer u straffen.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De heilige Michaël wordt van oudsher beschouwd als de beschermer van de Kerk en ook van het joodse volk. Hij legt zijn beschermende vleugels over de gelovigen heen en zorgt ervoor dat ze nooit uitgeroeid zullen worden op aarde.

In de Middeleeuwen geloofde men ook dat de heilige aartsengel Michaël de stervenden opzoekt en hun zielen weegt op een weegschaal. De zielen die onwaardig worden bevonden zouden dan direct naar de uiterste duisternis verbannen worden.

05beaun3.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zou dat dan beteken dat "paranormale" mensen, zoals bijv David Ogilvie, met die "bescherm engelen" "geesten" kunnen praten??????

Ogilvie praat alleen met zijn eigen hersenkronkels. En portemonnee.

Ik geloof in engelen, ik meen er ook ooit wel contact mee gehad te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom hier van de week op terug, maar ik denk dat ik zo'n 10 jaar geleden inderdaad een ervaring met een engel gehad heb.


Samengevoegd:

Ach,wat ik doe het gewoon nu.

Toen ik een jaar of 12 was, ik zat in de brugklas, fietste ik naar school. Het was nogal donker. Ik fietste op een drukke weg. Ik keek achterom en er reed een witte auto op me in. Ik schrok natuurlijk, en toen zag ik opeens een wit licht. Na een paar seconden verdween het, en de auto sloeg een andere weg in.

Ik heb het altijd wat merkwaardig gevonden. Maar misschien dat dit een engel was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid