Spring naar bijdragen

Paus vergelijkt atheïsten met nazi'


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik zal niet wéér die foto plaatsen met de hitlergroetende paapse geestelijken.

Die foto doet het extra goed in contrast met die geestelijken in de concentratiekampen, of die groep katholieke zigeuners die in Auswitch naar de gaskamers gestuurd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Wat wil je met dat plaatje zeggen dan? Dit heeft het gehalte als dat ik met een 2 euro munt ga aantonen dat Nederland een theocratie is.

Misschien is Nederland dat wel en staan we onder gezag van het bestuur van de Credible Crew, maar die munt toont dat natuurlijk evenmin als die riem aan...

Denk je dat overtuigde atheïsten met een koppelriem met "God zij met ons" rond gaan lopen? Ik denk het ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar goed, de paus maakt weer een ontactische opmerking die nergens op slaat, dunkt me. Alleen al de term atheïstisch extremisme. Alsjeblieft zeg, extremisten zijn mensen die ontploffen in de tram of trein, met geweld hun overtuigingen opdringen aan anderen. etc. Nou, dat slag atheïsten is vrij zeldzaam, hoewel het ongetwijfeld bestaat. Maar een grote bedreiging voor de wereldvrede zal het niet zijn.

De term extremisme beperken tot hen die geweld gebruiken lijkt mij een een behoorlijke beperking van de definitie.

En atheïsme lijkt mij wel een behoorlijke hindernis in het bereiken van vrede. Niet omdat atheisme automatisch tot geweld lijkt (hoewel zij dat wel kan, uiteraard), maar omdat het de religieuze dimensies van politiek en (inter)nationale betrekkingen niet begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Denk je dat overtuigde atheïsten met een koppelriem met "God zij met ons" rond gaan lopen? Ik denk het ook niet.

Ik denk het wel. Net zoals ik denk dat overtuigde atheïsten met geld met 'God zij met ons' rond gaan lopen. Net zoals ik denk dat het atheïstische karakter van het nazisme af te leiden is van de koppelriem van het leger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En atheïsme lijkt mij wel een behoorlijke hindernis in het bereiken van vrede. Niet omdat atheisme automatisch tot geweld lijkt (hoewel zij dat wel kan, uiteraard), maar omdat het de religieuze dimensies van politiek en (inter)nationale betrekkingen niet begrijpt.

Dat eerste is gewoon onzinnig. Verschil in levensbeschouwing is hier het probleem, niet atheïsme an sich.

Het tweede is gewoon onzinnig zonder toevoeging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat eerste is gewoon onzinnig. Verschil in levensbeschouwing is hier het probleem, niet atheïsme an sich.

Het tweede is gewoon onzinnig zonder toevoeging.

Dat mag jij vinden. Zelf denk ik dat ik de recente geschiedenis aan mijn kant heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat mag jij vinden. Zelf denk ik dat ik de recente geschiedenis aan mijn kant heb.

In de recente geschiedenis zijn er anders ook bergen voorbeelden te vinden waarbij levensbeschouwingen anders dan atheïsme de vrede verhinderen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk het wel. Net zoals ik denk dat overtuigde atheïsten met geld met 'God zij met ons' rond gaan lopen.

Als het nazi-feestje (of de munt) gedomineerd werd door atheïsten, dan was die tekst echt niet op de koppelriem (of het geld) terecht gekomen.

Quote:
Net zoals ik denk dat het atheïstische karakter van het nazisme af te leiden is van de koppelriem van het leger.

Dat mag je even uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de recente geschiedenis zijn er anders ook bergen voorbeelden te vinden waarbij levensbeschouwingen anders dan atheïsme de vrede verhinderen.

Beweer ik ergens van niet danverbaasd.gif

Quote:

Als het nazi-feestje (of de munt) gedomineerd werd door atheïsten, dan was die tekst echt niet op de koppelriem (of het geld) terecht gekomen.

Als het nazi-feestje compromissen had moeten maken met legertradities en de conservatieve burgerij allicht wel.

Quote:

Dat mag je even uitleggen.

Net zoals ik denk dat het atheïstische karakter niet van het nazisme af te leiden is van de koppelriem van het leger.

Zo duidelijker knipoog_dicht.gif?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beweer ik ergens van niet dan
verbaasd.gif

Impliciet wel ja, je beweert dat atheïsme een beletsel is voor de vrede. Maar dat geldt voor wel meer levensovertuigingen

Quote:

Als het nazi-feestje compromissen had moeten maken met legertradities en de conservatieve burgerij allicht wel.

Of als het nazi-feestje ook uit een fiks deel christenen bestond natuurlijk. Lijkt me niet ver gezocht aangezien het christendom destijds nog behoorlijk verbreid was.

Quote:

Moslimterrorisme, Palestina/Israel conflict, Irak, Afghanistan, India/Pakistan und so weiter. Allemaal conflicten waarin de religieuze dimensies door westerse commentatoren stelselmatig wordt onderschat en niet begrepen.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom blijkt uit een koppel met "God zij met ons" dat nazi's atheisten waren?

Edit: OK duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ging er de paus niet om of alle nazi's of symphatisanten van het nazisme atheist waren. Ik heb in mijn posts gezegd dat de paus volgens mij het nazisme als mens- en maatschappijbeeld binnen een ideologische ontwikkeling (Verlichting - Politieke Verlichting via de Franse Revolutie - Seculier nationalisme - Als mogelijke variant daarvan nazisme) plaatst. En volgens mij zijn an sich wel argumenten voor te vinden.

Anderzijds vind ik wel dat de speech erg kort door de bocht was en ben ik het er zoals het er nu staat ook zeker niet mee eens.

Maar wellicht kunnen mensen for the sake of this topic tenminste proberen zich in te leven in iemand die de bovenstaande opvatting van de ideologische geschiedenis aanhangt.

Het heeft geen zin om van hetgeen gezegd is een karakituur te maken en die vervolgens als een dolle hond aan te vallen. Dat is natuurlijk hilarisch maar trapt het gemiddelde niveau van dit forum nog 10 kilometer verder de grond in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nee, nee. ik heb het puur over de belangenverstrengeling. De mening van de paus over atheisme is net zo veel waard als de mening van Bill Gates over Apple.

Je maakt alleen de vergissing dat de paus geen bron is of pretendeert te zijn maar gewoon iemand die een mening geeft. Dus zoals gezegd een mening tussen de meningen. Jij dicht te paus een pretentie toe die hij niet heeft en op basis daarvan wens je niet op de inhoud in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Impliciet wel ja, je beweert dat atheïsme een beletsel is voor de vrede. Maar dat geldt voor wel meer levensovertuigingen

Dat klopt. Als ik zeg dat de Islam een beletsel voor vrede is, dan zeg ik daarmee niet dat communisme dat niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik denk dat de Paus weer eens vergeten is dat hij niet in de collegezaal stond, maar op vijandelijk grondgebied.

Zoals dit topic, de reacties van enkelen dan, laat zien, staat de paus vrijwel altijd op vijandelijk grondgebied. Vijandigheid jegens nadenken, vijandelijkheid jegens kennis, vijandelijkheid jegens alles wat moeilijker is dan een one-liner.

Ik denk dat de paus dat donders goed weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jan Soldaat , ofwel hier Otto Soldat had natuurlijk niks in te brengen, hij krijgt gewoon een uniform en is verplicht het te dragen, het maakt niet uit welke geloofsovertuiging hij heeft.

De Gott mit Uns tekst is van het gewone leger, Der Wehrmacht. Deze tekst werd overigens ook al in WO I gebruikt.

De meer uitgesproken nazistische SS had een andere tekst. Het is daarom te eenvoudig om de tekst direct aan het nazisme te linken.

De wehrmacht stond uiteraard wel onder leiding van opperbevelhebbers die ofwel nazi waren ofwel onder een hoedje speelden met de nazis. De meesten zijn dan ook veroordeeld en opgehangen vlak na de oorlog. Deze hoge piefen waren meestal geen atheist, ze riepen vaak God aan bij hun proces of vlak voor hun executie. (bv Jodl, Keitel)

De hoogste pief bij de Kriegsmarine was admiraal Donitz. Ook hij was een beroepsmilitair en geen nazi van oorsprong, maar hij had al in de jaren 30 de reputatie een Hitlervriendje te zijn door gedrag en uitspraken.

Nazi Duitsers waren net mensen, je kunt er ongetwijfeld allerlei levensovertuigingen onder vinden, protestanten, katholieken, heidenen, occultisten, atheïsten. Het regime was ook een mengelmoes van dat alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De paus had beter het communisme als voorbeeld kunnen nemen alhoewel dat dan minder in de belevingswereld van vandaag past.

Voor de rest vind ik de berichtgeving in de reguliere media haast op het infantiele af wat betreft dit paus bezoek. Met journalistiek heeft het over het algemeen helemaal niets meer te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De paus had beter het communisme als voorbeeld kunnen nemen alhoewel dat dan minder in de belevingswereld van vandaag past.

Dat is de reden niet. De paus noemde het nazisme door de recente geschiedenis van het land waarin hij te gast is.knipoog_dicht.gif

Quote:
Voor de rest vind ik de berichtgeving in de reguliere media haast op het infantiele af wat betreft dit paus bezoek. Met journalistiek heeft het over het algemeen helemaal niets meer te maken.

Mwoah er wordt weinig aandacht aan besteed. De aandacht die er is hier en daar wel wat gekleurd maar over het algemeen vind ik het toch fatsoenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik trouwens tot nu toe van het bezoek gezien heb vind ik echt geweldig.

De aankomst in Edinburgh met de parade op donderdag, de ontmoetingen met de aartsbisschop van Canterbury en de anglicaanse leiders op vrijdag en dan vandaag de Mis in de kathedraal met aansluitende uitwisseling met jongeren en dan vanavond de avondwake in Hyde-park. Wat ik ervan heb gezien op tv en internet (goede site: http://www.thepapalvisit.org.uk) vind ik echt mooi om te zien. Het is echt een bezoek met een positieve uitstraling. Daar ben ik erg blij om gezien alle problemen en zorgne vooraf.

DSC_7452_imagelarge.jpg

Al denk ik dat de paus wel erg blij zal zijn als hij morgenavond weer in zijn eigen bedje ligt en het allemaal voorbij is.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, die aartsbisschop vind ik nooit zo'n heel knappe meneer.

Wat ik me afvraag.

(En als dit in het RKK-vragentopic moet hoor ik het graag.)

Waarom zit er op het petje van de paus altijd zo'n soort stekeltje? Heeft dat een productietechnische reden (weven)? Of is dat om hem makkelijk af te kunnen zetten, een soort handvat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste. Het is makkelijk voor de assistent om dat ding aan het begin van het eucharistisch gebed van zijn hoofd te nemen.

Rowan Williams zal inderdaad niet snel een schoonheidsprijs winnen. Althans voor zijn uiterlijk (beetje oude hippie-look). Ik ben wel een grote fan van zijn boeken want hij is een geweldig theoloog en een zeer spiritueel mens. Ik ben fan van hem.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mwoah er wordt weinig aandacht aan besteed. De aandacht die er is hier en daar wel wat gekleurd maar over het algemeen vind ik het toch fatsoenlijk.

Wat gekleurd? Er worden op oa de publieke omroep gewoon keihard leugens voor waarheid verkocht. Enkel demonstraties komen in beeld maar van de positieve dingen heb ik nog niets vernomen via de seculiere kanalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid