Spring naar bijdragen

kerken in Leiden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Is het zinvol om in dit topic een persoon, die hier niet meeleest, te bekritiseren?

Is het zinvol om een persoon die bekritiseerd is eens wat objectiever te bekijken, aangezien TS vraagt naar welke kerk te gaan en een Mis die deze priester leest wellicht overslaat als er kritiek (terecht of onterecht) gegeven is hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het zinvol om in dit topic een persoon, die hier niet meeleest, te bekritiseren?

De voorganger lijkt mij een onderdeel van de viering als geheel, dus: jep. Zou je dat trouwens ook vragen als het niet over een pastoor ging?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wat is het verschil precies?

Ik heb ooit een lezing van hem gehoord over het opzetten van een Alpha-cursus; ik herinner met niet dat het saai was, wel gewoon to the point. Maar dat is al lang geleden (dus ik weet er bepaald niet alles meer van, ook niet qua sfeer enzo op die dag) en bovendien was het geen preek.

Het hangt er denk ik ook nog vanaf waar je een spreker mee vergelijkt. Ik leg sprekers en prekers altijd langs de retorische meetlat (een soort beroepsdeformatie denk ik) en probeer dat objectief te doen, maar ik neem ook nog mijn eigen ervaringen en smaak mee. En die zijn over het algemeen niet zo katholiek gekleurd zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik leg sprekers en prekers altijd langs de retorische meetlat (een soort beroepsdeformatie denk ik)
en probeer dat objectief te doen
, maar ik neem ook nog mijn eigen ervaringen en smaak mee. En die zijn over het algemeen niet zo katholiek gekleurd zeg maar.

Iemands spreekvaardigheid met die van een rhodondendron vergelijken, vind ik in ieder geval niet erg objectief; het is m.i. een sterk waardeoordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iemands spreekvaardigheid met die van een rhodondendron vergelijken, vind ik in ieder geval niet erg objectief; het is m.i. een sterk waardeoordeel.

Precies, dat is deels mijn smaak die aan het woord is, in de bewoordingen die ik toevallig leuk vind. Zoals ik in mijn vorige post al probeerde uit te leggen. Maar, ik wil eventueel een speciaal topic openen waarin ik mijn mening over de podiumkunsten van dhr. Smith tamelijk gedetailleerd zal onderbouwen. Ik heb namelijk voor de lol een keer een analyse gemaakt van zijn preek, omdat ik me stierlijk zat te vervelen. Die wil ik wel overtikken. Ik denk alleen niet dat ik daar veel zin in heb.

Los hiervan is het natuurlijk kolder te denken dat een waardeoordeel zo verkeerd is; het gaat bij oordelen van deze aard namelijk over gradaties. Maar dat is weer voer voor een ander topic. Eventueel mag e.o.a. moderator er van maken dat ik dhr. Smith geen bijster goede spreker vind, in plaats van een rododendron (zonder h). Nu stel ik voor dat we BOT gaan (wat ik overigens m.i. wel degelijk was, want nogmaals: de voorganger lijkt mij een onderdeel van de viering als geheel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de info allemaal. En geen zorgen, ik blijf heus niet weg uit een kerk omdat iemand op credible er minder lovend over was hoor, ik gebruik dit topic eerder om me op voorhand een beetje te kunnen inbeelden wat ik mag verwachten dan om echt te selecteren waar ik wel en waar ik zeker niet heen zou willen. Ik ben tot nu toe trouwens nog naar geen enkele kerkdienst geweest in Leiden, tot nu toe heb ik de zondagen altijd elders doorgebracht (een keer bij mijn lief en een keer bij mijn moeder), maar dit weekend ben ik eindelijk eens gewoon in Leiden. We plannen het wel een beetje op veilig te spelen en gewoon naar die ene kerk te gaan die ik tenminste al weet zijn, die halverwege de winkelstraat, want ik ben echt niet ochtendmens genoeg om zondag vroeg verloren te gaan lopen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, niet zo mijn stijl eerlijk gezegd, maar ik vond het wel een mooie mis met prachtige koorzang, een boeiende preek, en zo te zien ook een best levendige en gezellige parochie, vooral dat laatste miste ik in mijn parochie in Leuven nogal dus vond ik het hier wel fijn, ik denk dat ze mij nog wel terug gaan zien daar. En hmmmmm, er is een bagels & beans vlakbij die open is op zondag voor de perfecte post-mis-brunch. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die kerk is zoooo mooi van binnen! Ik zou na de mis zeker nog een half uur blijven hangen om hem te bekijken, een práchtstuk architectuur. Ik ben blij dat de duitsers die niet gebombardeerd hebben in de oorlog
smile.gif

Ik hou niet zo van Waterstaat maar hij is oké ja. Goede vibe. Alleen jammer van die vloer hè? Doet me denken aan oma's logeerkamer.


Samengevoegd:

Quote:

En hmmmmm, er is een bagels & beans vlakbij die open is op zondag voor de perfecte post-mis-brunch.
knipoog_dicht.gif

Twee zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de st. Pieter van buiten erg mooi. Ik hou van gotiek en het doet me dus dubbel pijn dat gebouw van binnen te zien (1 beelden storm, 2 tegenwoordig congrescentrum voor oa. opening academisch jaar, iig geen kerkdiensten meer. En dan zegt Iria dat ik die plek nog niet op z'n ergst gezien heb. widegrin.gif). Ik als 'mediëvist' zou natuurlijk willen dat die moderne Waterstaat parochiekerk in die kerk zou zitten, in oude middeleeuwse stijl inrichting. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid