Spring naar bijdragen

kerken in Leiden


Aanbevolen berichten

Mijn verhuizing nadert met rasse schreden, hoog tijd om eens te bedenken waar ik naar de kerk zal gaan! Ik ben katholiek dus tips over misuren en -locaties zijn erg handig, maar het lijkt me ook boeiend om me wat in het Nederlandse kerklandschap te verdiepen en diensten bij te wonen in niet-katholieke kerken. Eigenlijk zijn alle tips welkom, liefst met een beetje uitleg (ik heb echt geen idee waar al die protestantse onderverdelingen voor staan) en persoonlijke ervaring in zoverre je die hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat betreft de katholieken in Leiden:

Ik weet nooit hoe die priester heet, maar er loopt bij de Sint Joseph (Herensingel) en bij de Sint Petrus (Lammenschansweg) een figuur rond met een zwarte snor die gewoon echt te saai voor woorden is, en daarom kom ik daar nooit. In de Hartebrugkerk is pastoor (Ton) Peters ofm en dat vind ik een fijne man die mooi kan preken en veel aandacht heeft voor de liturgie. Alleen waarschijnlijk zal daar binnenkort veel gaan veranderen, omdat de Franciscanen gaan vertrekken uit Leiden heb ik gehoord. Maar de Hartebrugkerk is een fijne parochie waar ook best wat studenten e.d. komen. De vieringen staan hier. Toen ik nog in de Haarlemmerstraat e.o. woonde ging ik na de Mis altijd even brood halen bij de Hema, dat was wel handig! Maar tijden veranderen. Dan heb je ook nog de Lodewijk, waar ik ook weleens kom 's morgens doordeweeks maar alleen als kapelaan Remery de Mis viert (anders komt die snor weer). De mistijden van de Lodewijk staan hier ergens, ik kan niet linken naar de agenda. Maar ik ben natuurlijk niet katholiek, dus ik zal ook niet alle ins en outs weten op dit gebied. Ik zou het gewoon eens gaan testen als ik jou was.

Wat betreft andere kerken:

In Leiden heb je zeer veel kerken en kerkjes. Veel ervan - inclusief de katholieke - staan hier. Ik ga zelf meestal naar de Leidse Binnenstadsgemeente of naar de Marekerk. Beiden PKN, maar de laatste is iets orthodoxer. PKN is wat vroeger o.a. de Nederlands Hervormde kerk was, gewoon calvinistisch dus. Doorgaans met een dominee (m, soms v) in een toga, orgel en samenzang (wat wil zeggen dat er ook echt fanatiek gezongen wordt, soms iets te fanatiek), een wat langere preek (maar geen donderpreek) dan jij gewend zult zijn en geen H. Hostie. Voel je in ieder geval zeker vrij eens een bezoek te brengen om de sfeer te proeven. Laat het dan vooral even weten, dan mag je naast me zitten. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dankje. Kan je enige inschatting maken van de sfeer in die parochies, of ken je ze zelf niet?

Ik ken ze allebei niet. smile.gif

In eerste instantie zou ik (tenminste dat deed ik toen ik verhuisde) naar de parochie gaan waar je wordt ingedeeld, dat hangt er dus een beetje vanaf waar je in Leiden gaat wonen.

Waarschijnlijk zal daar niet alles perfect zijn, misschien een 'saaie' priester, misschien wat gelovigen die het geloof wat anders beleven, misschien wat weinig activiteiten, misschien geen mooi kerkgebouw, enz enz. Maar het is wel de lokale geloofsgemeenschap waartoe jij gaat behoren en waar jij dus een deel vanuit maakt.

Begin daar in ieder geval, en mocht het nou echt zo zijn dat je denkt dat je daar niet zal aarden of je doodongelukkig zal voelen, ga dan eens naar een naburige parochie kijken.

Er is een site waarop de verschillende parochies in Leiden en omgeving zich presenteren: link

Voor de andere niet katholieke kerkgemeenschappen is die link van Hongerige Wolf wel geschikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ken ze allebei niet.
smile.gif

In eerste instantie zou ik (tenminste dat deed ik toen ik verhuisde) naar de parochie gaan waar je wordt ingedeeld, dat hangt er dus een beetje vanaf waar je in Leiden gaat wonen.

Waarschijnlijk zal daar niet alles perfect zijn, misschien een 'saaie' priester, misschien wat gelovigen die het geloof wat anders beleven, misschien wat weinig activiteiten, misschien geen mooi kerkgebouw, enz enz. Maar het is wel de lokale geloofsgemeenschap waartoe jij gaat behoren en waar jij dus een deel vanuit maakt.

Begin daar in ieder geval, en mocht het nou echt zo zijn dat je denkt dat je daar niet zal aarden of je doodongelukkig zal voelen, ga dan eens naar een naburige parochie kijken.

Er is een site waarop de verschillende parochies in Leiden en omgeving zich presenteren:

Voor de andere niet katholieke kerkgemeenschappen is die link van Hongerige Wolf wel geschikt.

Mijn kamer is dichtbij het centrum dus dichtbij een hele hoop kerken, en het is maar een contract voor één semester waarna ik toch weer verhuis naar een andere plek in Leiden (waarvan ik nu nog niet weet waar dat dan zal zijn), dus ik denk eigenlijk niet dat geografische indeling in deze mijn grootste richtlijn moet zijn. Ik denk dat het in mijn geval handiger is om naar de kerk te gaan op een plek waar ik me ook enigszins thuisvoel en aangesproken weet voor de liturgie en waar ik de komende drie jaar, ongeacht verhuizingen van de ene Leidse studentenkamer naar de andere Leidse studentenkamer, heen kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif

ik voel me ineens héél oud.

Ben je toch ookpuh2.gif

* annzie duikt weg voor gigantische klapwidegrin.gif

Quote:
Mijn punt is overigens niet "ga er niet heen!!", maar wel "bedenk, oh Vlaamse zonder veel ervaring met het Neerlandsche kerklandschap, wat ge doet!"

Wat zeg je dat mooismile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@annzie

widegrin.gif
ik voel me ineens héél oud.

Mijn punt is overigens niet "ga er niet heen!!", maar wel "bedenk, oh Vlaamse zonder veel ervaring met het Neerlandsche kerklandschap, wat ge doet!"

widegrin.gif Euhm, hoe erg is het exact? Ik herinner me geloof ik dat ik al eens eerder van iemand (HW, kan dat?) hoorde dat die studentenekklesia bepaald geen aanrader is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif
Euhm, hoe erg is het exact? Ik herinner me geloof ik dat ik al eens eerder van iemand (HW, kan dat?) hoorde dat die studentenekklesia bepaald geen aanrader is.

Dat weet CvW ws ook niet, en ik ook niet. Maar één keer erheen zal je niet dood aan gaansmile.gif Je zal je wellicht alleen ergeren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ken de Leidse ekklesia niet. Het feit dat ze zich zo noemen, wekt wel het vermoeden dat ze verwant zijn met de Oosterhuis-kerk.

Ik heb wel ruime ervaring met hun Eindhovense neven-knie, en met wat andere clubs in het oecumenische. Oecumene in Nederland heeft extreem weinig met oecumene te maken in katholiek verstaan, dat is echt wel iets om rekening mee te houden, als Vlaams toch-redelijk-hervonden-katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij hebben prachtige kerkgebouwen! En verder hebben we ook nog de
hebben ook vaak een viering in de Hartebrugkerk dacht ik, en volgens mij is het oecomenisch.

Elke zondag in de Hooglandse kerk is er een viering. En wat CvW zegt is waar; de Ekklesia is een hypervrijzinnig Oosterhuis-gebeuren waar het woord God eigenlijk zelden genoemd wordt, en waar verdacht veel oudjes zitten in plaats van studenten. Ik denk op zich dat het voor Iria gezien haar studie wel een interessant fenomeen is, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid