Spring naar bijdragen

Smaak: Muziek in de kerk.


Aanbevolen berichten

Henriëtte schreef hier dat kerkmuziek voor aanbidding is en niet voor de mooi. Ik zelf denk dat het één onlosmakelijk bij het andere hoort. Juist omdat wij God aanbidden, is het goed dat de muziek mooi en luisterrijk is, om zo recht te doen aan onze liefde voor Hem. Maar het is ook eenvoudiger je tot Hem te keren als de muziek of de zang tot inkeer uitnodigt en van goede kwaliteit is. Anders leidt het alleen maar af van welke aanbidding ook.

Overigens is het ook niet vreemd om zonder instrumenten te zingen. In de oosterse Kerk heeft dat tot de meest verheven en meerstemmige a capellazang geleidt. Ook in de Vergadering der Gelovigen, waar men meestal a capella zingt, schijnt men tijdens de samenzang veel vaker meerstemmig te zingen. Het kan dus juist heel mooi uitpakken, ook als je met een beperkt aantal instrumenten zou zingen, zoals enkel het orgel.

Het wordt echter pas een probleem als je inderdaad gaat denken dat kerkmuziek niet mooi zou hoeven te zijn. Dan wordt het ook heel vervelend om enkel met orgel of zelfs a capella te moeten zingen. Maar dat ligt dan niet aan het orgel, maar aan de mentaliteit. Zodra je echter dat vreemde idee uit het hoofd zet, je beseffend dat het voor God niet mooi genoeg kan zijn, dan zal de muziek zeker boven zichzelf uitstijgen.

Over koorzang: zelf heb ik weinig problemen als een koor ingewikkelde, meerstemmige werken zingt. Als ze dat goed doet, kun je je dan laten meevoeren door de muziek en je in gebed tot God keren. Een combinatie tussen meezingen en in stilte meebidden kan daarom ook heel fraai uitpakken, als het koor tenminste goed is. Vervelender zijn koren die de Mis zo'n beetje willen overnemen, door ook bepaalde teksten zelf te bepalen. Een koor hoort te zingen, netjes op haar eigen plaats, meer niet.

Over het drumstel: met gepast slagwerk heb ik weinig problemen. Zo zou

zonder de donderende pauk al veel minder impact hebben. Maar een drumstel is mijns inziens een duidelijk geval van overmaat. Het hitst op, maakt onrustig, in plaats van dat het tot inkeer brengt. Veel gezangen of muziekstukken zouden vele malen mooier en ook veel minder banaal klinken zonder drumstel. Daarbij maakt een drumstel in een grote kerk met hoge gewelven enorme pestherrie dat alles en iedereen overstemt.

Ongetwijfeld zullen er goede drummers zijn die ook op het drumstel heel ingetogen en rustig kunnen spelen en kunnen aantonen dat een drumstel best in een kerkdienst kan. Maar ik ben ze nog niet tegengekomen, terwijl ik vaak genoeg drumstellen heb moeten aanhoren in verschillende kerken. Het is altijd toch gewoon de maat rammen en zo alleen maar afdoen aan de melodie of de zang. Goede drummers blijken heel zeldzaam in kerkelijk Nederland, dus daarom: geen drumstel alsjeblieft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is volgens mij ook net wat voor groep er naar de kerk komt. We hadden een dominee die inmiddels overleden is, maar die was fèl tegen alles wat géén orgel was in de kerk. Okee, met Kerst kwam er nog wel eens een trompet en een piano erbij, maar meer dan dat ook niet.

Ik denk dat als je in een licht evangelische gemeente, je niet aan moet komen zetten met Psalmen, begeleid door Orgel, niet ritmisch en oude berijming.

Daar zou een drumstel, keyboard, etc, meer op z'n plek zijn. Het zelfde geldt voor een gereformeerde kerk. Daar is de dienst ingetogen, dus de muziek ook.

Ik weet dat er ooit een aantal figuren waren die een metalkerk wilde oprichten, waar uiteraard metal werd gespeeld. Of dit zingen, brullend of krijsend was weet ik niet. Ik vond het wel grappig widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ja, ik weet niet goed hoe het komt eigenlijk, ik vind piano namelijk echt een prachtinstrument, maar in de kerk gewoon niet. Ik heb toch ergens zo'n soort van ideaalplaatje in mijn hoofd bij het woord "kerk" waarbinnen enkel orgelmuziek past ofzo, best vaag aangezien de kerk waar ik als kind wel eens heen ging als ik me goed herinner helemaal niet alleen orgel had, ik ging alleen bij kinderdiensten en ik heb vage herinneringen aan irritant blije Nederlandstalige liedjes en een te vrolijk kijkende man met een baard en een gitaar, maar blijkbaar zit dat archetype "kerk = orgel" toch best sterk in mijn hoofd geprent.

Voor de humor: Bernardus van Clairvaux, kerkleraar, was een fel tegenstander van het orgel, of enig ander instrument, in de kerk. Als je theologische bezwaren wil, moet je eens bij hem gaan winkelen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om (als koorzanger) nog even terug te komen op de hele koordiscussie...

Ik ben het zeker met de vorige posters eens dat koren vooral hun plek moeten kennen in de dienst. Ook wij hadden in onze gemeente wel eens een koor waar ik niet zo blij van werd. Met inderdaad applaus aan het eind van de dienst en soms zelfs tussendoor. Wat mij betreft wordt er niet geapplaudiseerd tijdens een kerkdienst.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook anders kan. De cantorij waar ik in heb gezongen, was er ter uitbreiding van de gemeentezang. Dus een antifoon voor en na de intochtspsalm (gewoon de psalm van de zondag, antifoon werd er wel bij gecomponeerd) en het zingen van een aantal coupletten van liederen die toch wel gezongen werden. Dit werd in overleg met dominee bepaald dus (overleg van cantor en dominee). Het enige waar de cantor de vrije hand in had was het 'mooie' stuk voor tijdens de collecte (denk hierbij aan koorstukken a la Rutter etc.) Bij ons veranderden de diensten niet zo heel veel als de cantorij meezong. Maar we zongen dan ook over het algemeen tijdens speciale diensten: doopdiensten, feestdagen en soms bij avondmaalsvieringen.

En nu... nu zing ik Choral Evensongs! Dus daar draait het om de gezongen dienst. En dat proberen we ook wel echt te zingen als diensten en niet als concerten waar de mensen op 2 plekken ook nog de kans krijgen om een poging tot meezingen te ondernemen ;-)

Hetzelfde geldt voor het Festival of Nine Lessons and Carols dat we straks weer een aantal keer zingen. We proberen het echt diensten te houden. Alleen met het FoNLaC komt het wel meer voor dat je onder applaus de kerk uitloopt. Maar dat is dan toch ook minder een kerkdienst dan een Choral Evensong.

En in algemene zin: wat mij betreft kan er veel een plek krijgen, als het maar goed in de context past. Dus, hoewel ik weinig heb met Opwekking, heb ik er geen problemen mee in een evangelische dienst als ik daar toevallig eens eindig. En Taizé muziek vind ik heerlijk, maar dan eigenlijk vooral in Taizé en niet in een willekeurige dienst waar de rust en de spiritualiteit niet matcht met wat Taizé muziek vraagt. En hetzelfde geldt voor samenzang, met of zonder begeleiding, met of zonder orgel, met of zonder band etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor de humor: Bernardus van Clairvaux, kerkleraar, was een fel tegenstander van het orgel, of enig ander instrument, in de kerk. Als je theologische bezwaren wil, moet je eens bij hem gaan winkelen
smile.gif

Ik weet het, maar ik hou koppig vol dat ik, ondanks mijn eigen smaak, in principe voorstander ben van zowat alle mogelijke instrumenten en muziekstijlen in de kerk. Zo lang ik het maar niet allemaal hoef te horen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Psalm 150 denk ik.

Inderdaad.

3 Looft Hem met bazuingeschal,

looft Hem met harp en citer,

4 looft Hem met tamboerijn en reidans,

looft Hem met snarenspel en fluit,

5 looft Hem met klinkende cimbalen,

looft Hem met schallende cimbalen.

Ik zeg ook niet dat je daar dan gelijk een wet van moet maken en dan dan in elke kerkdienst al deze elementen/instrumenten moeten zitten. Inderdaad kan het van situatie tot situatie en van moment tot moment anders zijn.

Het gaat mij er vooral om dat vaak beperkt wordt gedacht, terwijl in de Bijbel niet krampachtig wordt gedaan over bepaalde instrumenten (en reidans).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt er vanaf wat dat applaus betreft. Bepaalde situaties vind ik het best gewenst, zoals een klein kindje dat een liedje opvoert bijvoorbeeld.

Wat ik echt vreemd vind is de gewoonte bij bepaalde mensen en gemeenten om te gaan applaudisseren na er een lied in de kerk gezongen is (samenzang). Ik krijg er een gevoel van een 'applaus voor jezelf' bij. Ik vind het heel awkward.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ahja, een meisje van mijn leeftijd speelt de piano, misschien ziet ze dat orgel niet zo zitten knipoog_dicht.gif

Ik wil binnnekort echt nog weer eens naar zo'n echt kerk zegmaar, je weet wel, groot gebouw, toren, klokken, een haan op de top en een enorm orgel binnen en dan het liefst een goede organist. Dat orgeltje bij mij in de kerk (beetje een gek gebouw) stelt ook niet echt wat voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet dat er ooit een aantal figuren waren die een metalkerk wilde oprichten, waar uiteraard metal werd gespeeld. Of dit zingen, brullend of krijsend was weet ik niet. Ik vond het wel grappig
widegrin.gif

Je wordt op je wenken bedient (en Andere Jas, geloof ik) knipoog_dicht.gif

Vandaag gespot in het Dagblad van het Noorden:

4/5 september in het Mercurius Theater in Assen.

Een christelijk metal festival, met op zondagochtend ook een metal-dienst.

Meer info op deze site

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onze parochie heeft geen vast koor, maar er komt regelmatig een gastkoor, toch zeker één keer per maand, soms vaker, en ik heb er echt geen goede ervaringen mee. Ze zingen heel mooi hoor, maar vaak heel andere liederen dan we gewend zijn, dat is op zich niet zo'n probleem maar ze staan dan ook vaak niet in de boekjes waardoor meezingen behoorlijk moeilijk is. Bovendien merk ik dat er dan vaak allerlei vrienden en familieleden in de kerk zitten die niet met de mis bezig zijn maar gewoon komen aanmoedigen en achteraf luid beginnen applaudisseren enzo, ik weet niet, vind ik gewoon zelf niet zo prettig. Als ik het gevoel krijg dat ik een concert in plaats van een mis bezoek, hoeft het voor mij niet zo, ik ben tegenwoordig geneigd om, als er op zondagochtend een koor gepland staat, naar de zaterdagavondmis te gaan (die zonder zang is).

Met een goed orgel kun je hetzelfde krijgen hoor. Ik zat afgelopen zondag voor een paar mannen die, blijkens hun gepraat tijdens de dienst, vooral voor het orgelspel kwamen. Best dapper, aangezien je er toch een vrij lange preek gratis bij krijgt. Maar continue opmerkingen over het orgelspel als 'Sjonge, D Groot!' enzovoorts. Zo kan ik mijn aandacht er niet bijhouden. En na de dienst, als het orgelspel is afgelopen nog even applaudiseren inderdaad. Ga toch naar een orgelconcert, denk ik dan bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad.

3 Looft Hem met bazuingeschal,

looft Hem met harp en citer,

4 looft Hem met tamboerijn en reidans,

looft Hem met snarenspel en fluit,

5 looft Hem met klinkende cimbalen,

looft Hem met schallende cimbalen.

Ik zeg ook niet dat je daar dan gelijk een wet van moet maken en dan dan in elke kerkdienst al deze elementen/instrumenten moeten zitten. Inderdaad kan het van situatie tot situatie en van moment tot moment anders zijn.

Het gaat mij er vooral om dat vaak beperkt wordt gedacht, terwijl in de Bijbel niet krampachtig wordt gedaan over bepaalde instrumenten (en reidans).

Gaat dat over de dienst in de Tempel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor de humor: Bernardus van Clairvaux, kerkleraar, was een fel tegenstander van het orgel, of enig ander instrument, in de kerk. Als je theologische bezwaren wil, moet je eens bij hem gaan winkelen
smile.gif

In veel protestantse afdelingen kwam je dat ook wel tegen ja. Ik meen dat het bij sommige wederdopers echt zo ver ging dat ze helemaal niks met muziek deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Psalmen en gezangen die Kees Kraaijenoord heeft eruitgebracht. Als zijn de 'volle kerk versies' ook mooi, mits niet te langzaam gezongen. Verder vind ik koorzang niet verkeerd,en bij mij in de kerk gaan we op het moment een beetje de wat modernere kant op(Tim Hughes, Opwekking, en dergelijke). Hillsong is vrij aan het verdwijnenin onze gemeente naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In veel protestantse afdelingen kwam je dat ook wel tegen ja. Ik meen dat het bij sommige wederdopers echt zo ver ging dat ze helemaal niks met muziek deden.

In de meeste bevindelijk-gereformeerde kerken kwam het orgel tot 75 jaar terug niet echt voor. Nog steeds worden de immense orgels die in sommige kerken in die hoek te vinden zijn niet gebruikt voor 'concerten' maar alleen voor begeleiding van de samenzang.

De orgel, volgens nogal wat mensen vroeger was 'Den Duyvels Fluytenkast'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je wordt op je wenken bedient (en Andere Jas, geloof ik)
knipoog_dicht.gif

Vandaag gespot in het Dagblad van het Noorden:

4/5 september in het Mercurius Theater in Assen.

Een christelijk metal festival, met op zondagochtend ook een metal-dienst.

Meer info op

Nah, ik zou mij heel ongemakkelijk voelen op een 'metaldienst'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid