Spring naar bijdragen

Smaak: Muziek in de kerk.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wat ik wel mooi vind, tja... Ik ben nogal eenkennig geloof ik, ik zoek vanalles op youtube. Dan kom ik iets tegen van Matthijn Buwalda ofzo wat me wel aanspreekt, maar niet echt meer dan een paar liedjes uit de collectie. Dat is bij de meeste artiesten wel zo: sommige vind ik mooi, maar de rest eigenlijk snel 1 pot nat.

Dus wie tips heeft over wat mij misschien aan zou spreken, kom maar op
smile.gif

John Mark McMillan. Erg mooie muziek. Het moet je liggen denk ik maar vernieuwend is het zeker smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opwekking heb ik niet zo veel mee, hoewel ik het minder vreselijk vind dan Olorin. widegrin.gif Sommige liedjes vind ik zelfs best mooi, ik hoef het gewoon niet al te vaak te horen, elke zondag zou een beetje te veel worden denk ik. Wat meteen kan verklaren waarom Olorin zich er meer aan ergert dan ik. knipoog_dicht.gif

Ik hou van vrij rustige muziek in de kerk, liefst geen koor (hoewel dat grotendeels bepaald wordt door de vervelende manier waarop er in mijn parochie gewerkt wordt met koren, uit ervaringen met andere parochies weet ik wel dat het ook wel anders kan), en alsjeblieft geen andere instrumenten dan orgel, ik heb geen enkel theologisch argument om het gebruik van andere instrumenten af te keuren ofzo maar ik hou er gewoon echt niet van. Piano's en gitaren enzo zijn heel leuk, maar ik hoef ze gewoon niet in de kerk te horen. Oh, en ik hou persoonlijk erg van Latijnse teksten, hoewel ik op zich wel denk dat er goede argumenten zijn om liever het Nederlands te gebruiken in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met andere instrumenten in de kerk heb ik weinig problemen, hoewel het orgel ook mijn voorkeur blijft. Op één uitzondering na dan, of twee: een drumstel vind ik op geen enkele wijze in de kerk passen en een synthesizer eigenlijk ook niet. Ook Opwekkingsliederen zouden zonder drumstel gezongen moeten worden en dat kan ook gemakkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met andere instrumenten in de kerk heb ik weinig problemen, hoewel het orgel ook mijn voorkeur blijft. Op één uitzondering na dan, of twee: een drumstel vind ik op geen enkele wijze in de kerk passen en een synthesizer eigenlijk ook niet. Ook Opwekkingsliederen zouden zonder drumstel gezongen moeten worden en dat kan ook gemakkelijk.

Ook niet als die synth een fantastisch kerkorgelgeluid kan produceren? widegrin.gif

Quote:

Opwekking heb ik niet zo veel mee, hoewel ik het minder vreselijk vind dan Olorin.
widegrin.gif
Sommige liedjes vind ik zelfs best mooi, ik hoef het gewoon niet al te vaak te horen, elke zondag zou een beetje te veel worden denk ik. Wat meteen kan verklaren waarom Olorin zich er meer aan ergert dan ik.
knipoog_dicht.gif

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als een synthesizer op geen enkele wijze als een synthesizer klinkt, heb ik daar al minder problemen mee. Maar dat zijn waarschijnlijk zulke dure gevaartes, dat de gemiddelde parochie die al niet kan betalen. Het is vooral het drumstel dat ik niet in een kerk thuis vind horen.

Overigens kan geen synthesizer natuurlijk op tegen een écht orgel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, veel kerkmuziek is geschreven door amateurs (ja, ik heb het ook over bijvoorbeeld Opwekking). Sowieso is die muziek niet vaak bedoeld voor de mooi, maar voor het aanbidden van God dus is de muziek op zichzelf van minder belang. En is daardoor vaak minder muzikaal dan seculiere muziek. Als je zelf een specifieke smaak ontwikkeld aan de hand van seculiere muziek, is dat lastig terug te vinden binnen kerkmuziek en daardoor vind ik kerkmuziek vaak niet erg mooi. Vaak omdat die muziek totaal niet aansluit aan mijn smaak en ik het toch meestal niet bepaald muzikaal vind.

Wel hou ik erg van orgel en koren en al helemaal van de combinatie daarvan, en laat dat nou net vaak kerkmuziek zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en alsjeblieft geen andere instrumenten dan orgel, ik heb geen enkel theologisch argument om het gebruik van andere instrumenten af te keuren ofzo maar ik hou er gewoon echt niet van. Piano's en gitaren enzo zijn heel leuk, maar ik hoef ze gewoon niet in de kerk te horen.

Ik vind zowel orgel als piano mooi en goed als begeleiding voor samenzang (wat is precies jouw - niet theologische widegrin.gif - bezwaar tegen dat laatste?). Verder vind ik als afwisseling soms fluit wel mooi - maar dat zou ik niet iedere week hoeven. En gewoon a capella-zang (gregoriaans) is ook mooi smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik weet niet goed hoe het komt eigenlijk, ik vind piano namelijk echt een prachtinstrument, maar in de kerk gewoon niet. Ik heb toch ergens zo'n soort van ideaalplaatje in mijn hoofd bij het woord "kerk" waarbinnen enkel orgelmuziek past ofzo, best vaag aangezien de kerk waar ik als kind wel eens heen ging als ik me goed herinner helemaal niet alleen orgel had, ik ging alleen bij kinderdiensten en ik heb vage herinneringen aan irritant blije Nederlandstalige liedjes en een te vrolijk kijkende man met een baard en een gitaar, maar blijkbaar zit dat archetype "kerk = orgel" toch best sterk in mijn hoofd geprent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, veel kerkmuziek is geschreven door amateurs (ja, ik heb het ook over bijvoorbeeld Opwekking). Sowieso is die muziek niet vaak bedoeld voor de mooi, maar voor het aanbidden van God dus is de muziek op zichzelf van minder belang. En is daardoor vaak minder muzikaal dan seculiere muziek. Als je zelf een specifieke smaak ontwikkeld aan de hand van seculiere muziek, is dat lastig terug te vinden binnen kerkmuziek en daardoor vind ik kerkmuziek vaak niet erg mooi. Vaak omdat die muziek totaal niet aansluit aan mijn smaak en ik het toch meestal niet bepaald muzikaal vind.

Wel hou ik erg van orgel en koren en al helemaal van de combinatie daarvan, en laat dat nou net vaak kerkmuziek zijn.

Er zijn ontzettend veel mensen die hun brood verdienen met muziek maken in de christelijke wereld hoor, vergis je daar niet in, en er is een hele hoop goeie christelijke muziek die ook in kerken wordt gespeeld, je moet alleen weten waar je moet zoeken. In Nederland zie je inderdaad helaas dat het voornamelijk bij opwekking blijft.

Ik denk dat het probleem eerder zit bij de uitvoering van de muziek in kerken. Dat wordt inderdaad grotendeels door amateur muzikanten gedaan die niet altijd even begaafd zijn, en dat merk je. Maar ook dat verschilt per kerk, in mijn kerk bijvoorbeeld is het niveau van de muzikanten erg hoog. Afgelopen zondag speelde nog een conservatorium drummer bij ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Komt goed.
knipoog_dicht.gif

Hebben jullie trouwens ook de ervaring met koren in de kerk dat de mis/dienst dan snel een soort koor-concert wordt? Want daar erger ik me dus rot aan he, terwijl ik op zich zo'n koor best mooi kan vinden.

Ja, klik op mijn naam en lees wat ik eerder in dit topic over de St Willibrordkerk (rectoraatskerk van de Vereniging voor Latijnse Liturgie) zei. Een koor met echt superdeluxe zangers, maar af en toe (niet als ze gregoriaans zingen) te 'concerterig' naar mijn zin. En verder had ik eigenlijk vooral ergernis over bepaalde koren die veel te veel (letterlijk) 'de dienst uitmaken' en liedjes met vage teksten combineren met voorgelezen vage teksten. Tegenwoordig omzeil ik vieringen met die koren en erger ik me daar dus ook niet meer aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn ontzettend veel mensen die hun brood verdienen met muziek maken in de christelijke wereld hoor, vergis je daar niet in, en er is een hele hoop goeie christelijke muziek die ook in kerken wordt gespeeld, je moet alleen weten waar je moet zoeken. In Nederland zie je inderdaad helaas dat het voornamelijk bij opwekking blijft.

Dan heb ik het ook over de echte kerkmuziek, dus ook Opwekking en Hillsong enzovoorts. Er is namelijk genoeg goede christelijke muziek, maar dat komt toch nauwelijks voor in kerken. Het zal best dat er op andere plekken in de wereld wél toffe muziek in de kerk voorkomt, maar wat je zelf ook al zegt, dat is in Nederland nauwelijks het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eén probleem is de kwaliteit van muzikanten, een ander probleem (en vele malen groter) is de belabberde kwaliteit van evangelische muziek. Opwekking is grotendeels tekstueel simplistisch en muzikaal bagger

True, true. Maar onderstaande opmerking vond ik ook hout snijden:

Quote:

Tja, veel kerkmuziek is geschreven door amateurs (ja, ik heb het ook over bijvoorbeeld Opwekking). Sowieso is die muziek niet vaak bedoeld voor de mooi, maar voor het aanbidden van God dus is de muziek op zichzelf van minder belang.

Hoewel ik het hiermee eens ben is de eerste gedachte die bij mij bovendrijft: dienen we God niet ook met kwaliteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze parochie heeft geen vast koor, maar er komt regelmatig een gastkoor, toch zeker één keer per maand, soms vaker, en ik heb er echt geen goede ervaringen mee. Ze zingen heel mooi hoor, maar vaak heel andere liederen dan we gewend zijn, dat is op zich niet zo'n probleem maar ze staan dan ook vaak niet in de boekjes waardoor meezingen behoorlijk moeilijk is. Bovendien merk ik dat er dan vaak allerlei vrienden en familieleden in de kerk zitten die niet met de mis bezig zijn maar gewoon komen aanmoedigen en achteraf luid beginnen applaudisseren enzo, ik weet niet, vind ik gewoon zelf niet zo prettig. Als ik het gevoel krijg dat ik een concert in plaats van een mis bezoek, hoeft het voor mij niet zo, ik ben tegenwoordig geneigd om, als er op zondagochtend een koor gepland staat, naar de zaterdagavondmis te gaan (die zonder zang is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

True, true. Maar onderstaande opmerking vond ik ook hout snijden:

[...]

Hoewel ik het hiermee eens ben is de eerste gedachte die bij mij bovendrijft: dienen we God niet ook met kwaliteit?

Absoluut, althans, ik vind van wel. Je uiterste best doen om een mooi muziekstuk te maken, en dat puur en alleen voor God, vind ik een stuk meer betekenis hebben dan even een zoveelste Hallelujah-liedje componeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid