Spring naar bijdragen

Jona de Willibrordvertaling


Aanbevolen berichten

Bij mij op pagina 1054 staat er bij de inleiding op het bijbel boek Jona: Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet.

Pardon?! Hoe weet men dat dit verhaal Gods woord verzonnen is?

Geloven jullie de Bijbel als kaft tot kaft als waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

.

Pardon?! Hoe weet men dat dit verhaal Gods woord verzonnen is?

Omdat er geen vissen bestaan waar een mens 3 dagen in kan leven.

Verzonnen is trouwens een wat zware term, het verhaal van Jona is geen Sneeuwwitje. De theologen die het verhaal niet als letterlijke geschiedenis beschouwen geven het verhaal een allegorische betekenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mij op pagina 1054 staat er bij de inleiding op het bijbel boek Jona: Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet.

Pardon?! Hoe weet men dat dit verhaal Gods woord verzonnen is?

Zeker weten doe je nooit. Maar er zijn wel argumenten voor te bedenken waarom het niet een historisch verhaal is.

Maar of het nu wel of niet historisch is, doet niets af aan het door God geïnspireerde karakter van het boek.

Quote:
Geloven jullie de Bijbel als kaft tot kaft als waarheid?

Dat 'waarheid' betekent niet dat het echt gebeurd is. Jezus vertelde gelijkenissen die vast ook niet echt gebeurd zijn, maar dat maken ze niet minder Gods woord. Het zelfde geldt ook voor andere boeken. Hooglied moet je ook niet te letterlijk nemen denk ik. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloven jullie de Bijbel als kaft tot kaft als waarheid?

yes.gif

Quote:

Omdat er geen vissen bestaan waar een mens 3 dagen in kan leven.

Je kan ook niet te ver naar het westen varen, want dan val je van de aarde af.

Quote:

Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet.

Schandalig dat ze dat durven op te schrijven. Staat dat in de Willibrordvertaling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mij op pagina 1054 staat er bij de inleiding op het bijbel boek Jona: Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet.

Pardon?! Hoe weet men dat dit verhaal Gods woord verzonnen is?

Geloven jullie de Bijbel als kaft tot kaft als waarheid?

Wordt het woord verzonnen gebruikt? Zeker weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even nagekeken en ja, inderdaad. Dit is de bewuste passage:

"Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet. Ook verzonnen en symbolische verhalen kunnen grote waarheden en een rijke boodschap verkondigen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het misschien niet op die manier verwoord hebben, maar ach, zo'n probleem vind ik het nu ook niet eigenlijk.

Om op de vraag van de TS te antwoorden: ik geloof dat de Bijbel waar is, maar niet in de betekenis van historisch zo gebeurd. Schepping in zeven dagen en de aarde die helemaal onder water staat enzo doe ik niet aan mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mij op pagina 1054 staat er bij de inleiding op het bijbel boek Jona: Het is een verzonnen verhaal, dus historisch niet echt gebeurd. Maar dat hoeft ook niet.

Pardon?! Hoe weet men dat dit verhaal Gods woord verzonnen is?

Waarschijnlijk vind men de gegevens in Jona niet erg geloofwaardig en meent men daarom dat het niet echt gebeurd kan zijn. Sommige mensen hebben nu eenmaal een beperkt voorstellingsvermogen en moderne theologen en taalwetenschappers zijn daar extra vatbaar voor.

Quote:

Geloven jullie de Bijbel als kaft tot kaft als waarheid?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Omdat er geen vissen bestaan waar een mens 3 dagen in kan leven.

kan iemand wel na 3 dagen dood te zijn geweest weer tot leven komen?

Kan een maagd zwanger raken?

kan een zee splijten zodat er een heel volk doorheen kan lopen?

voor God is alles mogelijk...

op deze manier wordt wel weer duidelijk in wiens dienst bepaalde theologen staan... zo langzaam maar zeker wordt de Bijbel straks tot een leuk boek, vol met leuke verhaaltjes die verzonnen zijn, maar met een goede boodschap...

en... schepping in 7 dagen, waarom niet? kan Hij dat niet?

de aarde onder water laten staan, kan Hij dat niet?

als je zo denkt heb je wel een erg lagen dunk van de Almachtige...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant aangezien ik net vaak het omgekeerde idee heb bij mensen die de Bijbel historisch-letterlijk lezen.

Ik heb overigens nergens gezegd dat Hij het niet zou kunnen, wel dat het blijkbaar niet zo gebeurd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

link

* Jona, de zoon van Amittai, wordt genoemd in het boek der Koningen als profeet.

* Jezus verwijst naar Jona:

- net als Jona drie dagen in de vis zat, zal Jezus drie dagen in het graf zijn

- Jezus stelt zichzelf boven Jona

Moeten we dan aannemen dat Jezus wist dat het verhaal van Jona verzonnen was en het slechts als voorbeeld gebruikt (wat overigens vaag is in combinatie met Matth. 12:41)? Of dacht Jezus dat het echt gebeurd was? Of - stel je voor - het is echt gebeurd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Jona, de zoon van Amittai, wordt genoemd in het boek der Koningen als profeet.

* Jezus verwijst naar Jona:

- net als Jona drie dagen in de vis zat, zal Jezus drie dagen in het graf zijn

- Jezus stelt zichzelf boven Jona

Moeten we dan aannemen dat Jezus wist dat het verhaal van Jona verzonnen was en het slechts als voorbeeld gebruikt (wat overigens vaag is in combinatie met Matth. 12:41)? Of dacht Jezus dat het echt gebeurd was? Of - stel je voor - het is echt gebeurd!

Zeer goede post en mogelijk heel heftig voor degenen die de consequenties ervan doorgronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Jona, de zoon van Amittai, wordt genoemd in het boek der Koningen als profeet.

* Jezus verwijst naar Jona:

- net als Jona drie dagen in de vis zat, zal Jezus drie dagen in het graf zijn

- Jezus stelt zichzelf boven Jona

Moeten we dan aannemen dat Jezus wist dat het verhaal van Jona verzonnen was en het slechts als voorbeeld gebruikt (wat overigens vaag is in combinatie met Matth. 12:41)? Of dacht Jezus dat het echt gebeurd was? Of - stel je voor - het is echt gebeurd!

Volgens mij was er ook iets mis met het 'drie dagen en drie nachten' die Jezus in het graf bleef. Hoe dan ook, zoals ze bij ons in de kerk zeggen: 'Al zou er hebben gestaan dat de vis in Jona zat, dan nog zou ik het geloven'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat de Petrus Canisiusvertaling uit 1975 het beter verwoordt in zijn inleiding:

[...] Deze verheven en troostvolle profetische boodschap wilde de schrijver van het boek Jonas ons leren. Van veel minder belang is daarbij de vraag, of hij het verhaal onder alle opzichten als een werkelijke geschiedenis, of als een profetisch symbool, een profetische parabel heeft bedoeld. De H. Kerk heeft hierover nimmer een uitspraak gedaan, en de meningen der katholieke vakgeleerden lopen hierover nu nog uiteen. Zeker is wel, dat het wonderdadig karakter van het verhaal voor ons geen reden mag zijn, om zijn historiciteit in twijfel te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Al zou er hebben gestaan dat de vis in Jona zat, dan nog zou ik het geloven'.

sjoerule.gif

Quote:

Ik vind dat de Petrus Canisiusvertaling uit 1975 het beter verwoordt in zijn inleiding:

[...] Deze verheven en troostvolle profetische boodschap wilde de schrijver van het boek Jonas ons leren. Van veel minder belang is daarbij de vraag, of hij het verhaal onder alle opzichten als een werkelijke geschiedenis, of als een profetisch symbool, een profetische parabel heeft bedoeld. De H. Kerk heeft hierover nimmer een uitspraak gedaan, en de meningen der katholieke vakgeleerden lopen hierover nu nog uiteen. Zeker is wel, dat het wonderdadig karakter van het verhaal voor ons geen reden mag zijn, om zijn historiciteit in twijfel te trekken.

Dat vind ik inderdaad al wat beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op Wikipedia staat dit er nog over:

Dit boek vertelt het verhaal als een verslag van de feitelijke gebeurtenissen van de profeet. Er zijn theologen die van een allegorische betekenis van het boek uitgaan, waarin wordt getoond hoe God goed wil zijn voor mensen. Er zijn echter ook theologen en gelovigen die het verhaal aannemen als waar gebeurd.

[...]

Star of the East

Als bewijs voor de geschiedenis van Jona wordt vaak gerefereerd aan het verhaal van James Bartley, matroos op de Star of the East in het laatste decennium van de 19e eeuw. Het verhaal wordt onder andere geciteerd door Jan Kits Sr. om aan te tonen dat bijbelverhalen betrouwbaar zijn. Er is veel discussie over James Bartley en zijn verhaal. Sommigen beweren dat de geschiedenis een broodjeaapverhaal avant la lettre is.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid