Spring naar bijdragen

Niet gedoopt niet behouden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom denk je dat ik tegen kinderdoop ben?

Omdat ik je posts over dat onderwerp heb gelezen.

Ik ben voorstander van bekeringsdoop, maar wat anderen met hun kinderen doen, moeten ze zelf weten. Met dat laatste houd ik me niet bezig.

De bijbel leert in Handelingen dat geregeld het hele huis werd gedoopt, hier zullen denk ik best wel eens kinderen bij kunnen zitten ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, de teksten zijn al gegeven. En de doop aan kinderen weigeren is de fundamentele lijn tussen het Oude en Nieuwe verbond niet zien.

Zou je mij die concrete bijbelteksten eens kunnen geven ? Ik lees het nergens...

Dat klopt, net zoals gehoorzaamheid in geloof aan de kerk belangrijk is. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk.

Stel jij het geloof in de kerk gelijk (in het belangrijk zijn) aan het geloof in God ?

Ik persoonlijk ga niet naar de kerk, en ben niet kerkelijk. In de bijbel wordt er ook niet gesproken over kerken o.i.d.

maar over een gemeenschap; m.a.w. een groep gelovigen die samen kwamen bij elkander thuis om over God te praten. Maar niet op de manier zoals dat hedendaags in kerken gedaan wordt. Wat is mijn reden ?

Wel, ik zelf zou graag gedoopt worden maar niet lid zijn van een kerk o.i.d. de (meeste) kerken stellen als voorwaarden dat ze eerst met je praten om te kijken of je er wel klaar voor bent, verder is de voorwaarde dat je lid wordt van de kerk etc. Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen.

Bijbels gezien: Mensen die gedoopt wilden worden(wie dan ook) werden gedoopt, gedoopt willen worden is een keuze van jezelf naar God toe. Er was geen speciale dominee, of iemand die besloot of je wel gedoopt of niet gedoopt mocht worden. Mensen werden massaal in een rivier gedoopt. Heel wat anders dus dan de hedendaagse kerken dat doen, en welke 'voorwaarden' en dingen ze erbij 'verzinnen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, de teksten zijn al gegeven. En de doop aan kinderen weigeren is de fundamentele lijn tussen het Oude en Nieuwe verbond niet zien.

Ik persoonlijk ga niet naar de kerk, en ben niet kerkelijk. In de bijbel wordt er ook niet gesproken over kerken o.i.d.

maar over een gemeenschap; m.a.w. een groep gelovigen die samen kwamen bij elkander thuis om over God te praten. Maar niet op de manier zoals dat hedendaags in kerken gedaan wordt. Wat is mijn reden ?

Wel, ik zelf zou graag gedoopt worden maar niet lid zijn van een kerk o.i.d. de (meeste) kerken stellen als voorwaarden dat ze eerst met je praten om te kijken of je er wel klaar voor bent, verder is de voorwaarde dat je lid wordt van de kerk etc. Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen.

Bijbels gezien: Mensen die gedoopt wilden worden(wie dan ook) werden gedoopt, gedoopt willen worden is een keuze van jezelf naar God toe. Er was geen speciale dominee, of iemand die besloot of je wel gedoopt of niet gedoopt mocht worden. Mensen werden massaal in een rivier gedoopt. Heel wat anders dus dan de hedendaagse kerken dat doen, en welke 'voorwaarden' en dingen ze erbij 'verzinnen'.

Klopt, de enige voorwaarde staat in de volgende tekst.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.]

Niet elke kerk is, zoals je dat beschreef. In mijn kerk worden ook geen aanvullende voorwaarden verzonnen en hoef je ook niet eerst lid te zijn.

(Ik ben het niet met je eens dat een gemeente 'een groep gelovigen die samen kwamen bij elkander thuis om over God te praten' is, omdat een gemeente ook oudsten en diakenen (1 Tim. 3) kent en pastors, leraren, evangelisten, profeten en apostelen (Ef. 4:11). Maar dat is een ander onderwerp. Of kent jouw gemeente dat ook?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, voor zover ze oud genoeg waren om te kunnen geloven.

Waar staat dat in de bijbel?

Marcus 16:16.

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden

De doop is niet bepalend voor je redding. Daarbij zijn kinderen van gelovigen ouders al per definitie geheiligd, totdat ze zelf oud genoeg zijn om deze keuze te kunnen maken. Het is dan niet gek dat als er staat, het hele huis, dat het ook gewoon iedereen betekent, en niet het hele huis minus de kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden

De doop is niet bepalend voor je redding. Daarbij zijn kinderen van gelovigen ouders al per definitie geheiligd, totdat ze zelf oud genoeg zijn om deze keuze te kunnen maken. Het is dan niet gek dat als er staat, het hele huis, dat het ook gewoon iedereen betekent, en niet het hele huis minus de kinderen.

Het klopt dat de doop niet bepalend is voor de redding. Het geloof is bepalend voor de redding. Inderdaad zijn kinderen geheiligd in het geloof van de ouders (1 Kor. 7:14) wat inhoudt dat kinderen van gelovige ouders gered zijn en niet snel na hun geboorte hoeven te worden gedoopt om maar te worden gered.

Als er staat 'het hele huis' kunnen het ook de kinderen zijn die worden gedoopt, als ze geloven. Het kunnen alleen niet de baby's zijn, aangezien die niet kunnen geloven. Zij zijn dan alleen geheiligd in het geloof van de ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet elke kerk is, zoals je dat beschreef. In mijn kerk worden ook geen aanvullende voorwaarden verzonnen en hoef je ook niet eerst lid te zijn.

Bij welke kerk zit jij dan ?

(Ik ben het niet met je eens dat een gemeente 'een groep gelovigen die samen kwamen bij elkander thuis om over God te praten' is, omdat een gemeente ook oudsten en diakenen (1 Tim. 3) kent en pastors, leraren, evangelisten, profeten en apostelen (Ef. 4:11). Maar dat is een ander onderwerp. Of kent jouw gemeente dat ook?)

Oudsten, diakenen, leraren, evangelisten, profeten en apostelen komen inderdaad in de bijbel voor. Bij welk van deze hoort de pastoor ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet elke kerk is, zoals je dat beschreef. In mijn kerk worden ook geen aanvullende voorwaarden verzonnen en hoef je ook niet eerst lid te zijn.

Bij welke kerk zit jij dan ?

(Ik ben het niet met je eens dat een gemeente 'een groep gelovigen die samen kwamen bij elkander thuis om over God te praten' is, omdat een gemeente ook oudsten en diakenen (1 Tim. 3) kent en pastors, leraren, evangelisten, profeten en apostelen (Ef. 4:11). Maar dat is een ander onderwerp. Of kent jouw gemeente dat ook?)

Oudsten, diakenen, leraren, evangelisten, profeten en apostelen komen inderdaad in de bijbel voor. Bij welk van deze hoort de pastoor ?

Ik ga naar een 'charismatische pinkstergemeente'.

De pastoor of pastor is gelijk aan de herder in de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11).

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Nu weer BOT


Onderwerp van dit topic:
De Katholieken geloven dat als je niet gedoopt bent en overlijdt (ook als baby) dat je dan niet behouden bent. Is dat zo? En hoe zit dat precies? En op welke Bijbeltekst wordt dit gebaseerd?Onderwerp gaat ook over de kinderdoop/volwassen doop.Alhoewel ik niet wil spreken over een volwassen doop omdat iemand van 16 zich ook kan laten dopen als hij/zij daar aan toe is.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 10:9:

"Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis."

Lijkt mij helder, geen woord over dopen, geloven en belijden is voldoende!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt mij helder, geen woord over dopen, geloven en belijden is voldoende!

En je denkt dat omgang met de Bijbel zo werkt?

Ja ik geloof dat het zo werkt, maar laat me het tegendeel zien zou ik zeggen.

Als Paulus dit schrijft in zijn brief aan de Romeinen heb ik geen reden daaraan te twijfelen.

Ik lees nergens in de Bijbel dat je gedoopt moet zijn om gered te zijn, nergens!

Dat wil overigens niet zeggen dat ik tegen dopen ben, het is wel degelijk een goed ding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof dat het zo werkt, maar laat me het tegendeel zien zou ik zeggen.

Als jij denkt dat je kunt zoeken naar iets passends (via de online bijbel zeer makkelijk, type een woord in en je vindt het ongeacht context) en vervolgens kan knippen en plakken moet je dat vooral doen. Persoonlijk ga ik anders om met de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof dat het zo werkt, maar laat me het tegendeel zien zou ik zeggen.

Als jij denkt dat je kunt zoeken naar iets passends (via de online bijbel zeer makkelijk, type een woord in en je vindt het ongeacht context) en vervolgens kan knippen en plakken moet je dat vooral doen. Persoonlijk ga ik anders om met de Bijbel.

Waar wordt dan geknipt en geplakt? Hij haalt een volledige tekst aan, dus wellicht kun je gewoon eens onderbouwd aangeven wat er niet klopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof dat het zo werkt, maar laat me het tegendeel zien zou ik zeggen.

Als jij denkt dat je kunt zoeken naar iets passends (via de online bijbel zeer makkelijk, type een woord in en je vindt het ongeacht context) en vervolgens kan knippen en plakken moet je dat vooral doen. Persoonlijk ga ik anders om met de Bijbel.

Beste Thorgrem,

Bewijs mij nou het tegendeel eens zonder mij makkelijk af te vallen. Waar zit ik ernaast?

Iemand afvallen is de makkelijkste maar ook minste weg. Je veroordeeld mijn wijze van omgang met de Bijbel, maar mij een gefundeerd antwoord geven is er niet bij. Sterker nog u kent mij niet eens en op basis van een paar posts trek u uw conclusie (hoezo oordelen?). Een Online bijbel gebruiken is inderdaad handig, maar niet om tekstje pluk te hanteren. Ik lees mijn bijbel in context en weet heel goed waar wat staat, Ik ben heel benieuwd hoe u uw bijbel dan wel anders denkt te gebruiken?

Nogmaals, ik laat met een tekst (in context!!) zien wat Paulus ons verteld over redding. Voor mij (en velen met mij) is duidelijk dat dopen geen enkele (lees het goed) geen enkele voorwaarde voor redding is. Val mij niet verder af op mijn handels wijze maar laat middels de bijbel zien dat ik ernaast zit!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Romeinen 10:9:

"Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis."

Lijkt mij helder, geen woord over dopen, geloven en belijden is voldoende!

[bijbel=]Mattheus 25: 31Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. 32 En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, 33 en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven. [/bijbel]

Geen woord over belijden en geloven, slechts over werken. Lijkt mij duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof dat het zo werkt, maar laat me het tegendeel zien zou ik zeggen.

Als jij denkt dat je kunt zoeken naar iets passends (via de online bijbel zeer makkelijk, type een woord in en je vindt het ongeacht context) en vervolgens kan knippen en plakken moet je dat vooral doen. Persoonlijk ga ik anders om met de Bijbel.

Waar wordt dan geknipt en geplakt?

In de reactie die ik gequote heb.

Hij haalt een volledige tekst aan,

Dat doet hij niet.

dus wellicht kun je gewoon eens onderbouwd aangeven wat er niet klopt?

Je kan niet te pas en te onpas citaten uit de bijbel plukken om de ander de mond te snoeren, een discussie een kant op te drukken of om je gelijk even aan te tonen. Voor dat ene citaat zijn een x aantal andere citaten te geven die kunnen duiden op het tegenovergestelde.

Hoe langer ik op christelijke fora verblijf hoe meer ik me ga ergeren aan de manier waarop de Bijbel wordt misbruikt voor van alles en nog wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat is een soort standaard zin geworden, welke tekst er ook wordt aangehaald, het is altijd geknipt, geplakt en niet in context. Eens dat je met de ene tekst een andere kunt ontkrachten als je het misbruikt, maar de tekst van Paulus is wel degelijk volledig gequote, de vraag is als dopen ook noodzakelijk is waarom dat niet genoemd wordt door Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, katholieken hebben een net zo vrijere of zelfs vrijere omgang met de Schrift, al bouwen ze daar dan niet toevallig een theologisch stelsel op zoals veel protestanten doen, maar meer een verwoording van persoonlijke ervaringen of een meer algemene (mystieke) spiritualiteit die je kunt navolgen. Genoeg creatieve pareltjes daarvan gelezen in verschillende boeken. Dus tja, als wij dat mogen, mogen zij dat ook. ;) Ik vind daarbij het zogenoemde misbruik van de Schrift nog wel meevallen hier, zeker als er gewoon vanuit een bepaalde interpretatie consequent wordt geredeneerd. Je kunt prima uit de Schrift halen dat het doopsel niet per se noodzakelijk hoeft te zijn, zonder de Schrift te misbruiken. Een katholieke gedachte is dat natuurlijk niet, maar ja, protestanten zijn dan ook niet katholiek hè.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid