Spring naar bijdragen

lidmaatschap van gemeente


Aanbevolen berichten

Ik vroeg mij af hoe jullie denken over lid worden van een gemeente.

ikzelf hou niet zo van het idee \"lid worden\" en omdat ik het nergens in de bijbel terug vind, wil ik ook geen lid worden.

Ik hoor vaak dat je op die manier laat zien dat je toegewijd ben, maar ik laat dat liever zien door gewoon toegewijd te zijn.

Ook geloof ik zelf in 1 kerk, en dat is het lichaam van Christus.

het is handig om naar 1 plaatselijke gemeente te gaan als je de mensen goed wil leren kennen, maar vind dat iedereen vrij is om naar verschillende diensten te gaan.

ik ben een medewerker in mijn plaatselijke gemeente, dus ben ik daar heel vaak, alleen hebben ze nu bedacht dat ik een lijst moet ondertekenen, omdat ik medewerker ben, waar onder andere opstaat dat ik lid moet zijn, dat ik naar 1 of meer samenkomsten (studies) per week ga, en andere samenkomsten van andere kerken tellen natuurlijk niet mee.

ik vind dit heel moeilijk, ik ben er ook op tegen, alleen wil ik niet de rebel uit gaan hangen, maar gewoon er over praten.

de lijst die ik moet ondertekenen heeft ook nog de volgende punten:

-gebruikt geen alcohol, alleen miss bij het eten, drugs, anti-depressiva

- gaat niet uit

- rookt niet

- spreekt in tongen taal.

- heeft een gebedsleven

en nog een paar dingen over cursussen die we moeten volgen.

ik vroeg mij af wat jullie gedachten hierover zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet in waarom dat zou moeten.

Jezus dronk zelf ook wijn, en het is volgens mij niet bekend of Jezus in tongen sprak. Met dat drinken zal wel op verslaving gedoeld worden.

Maar goed, waarom je tongen zou moeten spreken?

Een gebedsleven, okee, lijkt me handig widegrin.gif

Roken, tja, ik zie dat punt ook niet echt. Wellicht het verslavingsgedeelte, dat je niet afhankelijk mag zijn van genotsmiddelen. Echter heb je ook genietrokers, die niet afhankelijk zijn van een sigaar oid.

En dat uitgaan, tja wààrom niet? En weet je of het wel toegestaan is om naar christelijke uitgaanscentra te gaan?

En anti-depressiva, waarom mag dat niet gebruikt worden? Vaak wordt het gebruikt tegen depressies, en dat komt ook voor bij Christelijke mensen.

Al met al, ik zou het er iig niet mee eens zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik wist dat mijn gemeente zulke dingen van mij zou vragen zou ik me zo snel mogelijk uit de voeten maken. Klinkt inderdaad als een sekte, zoals Astereceae al zegt.

En met gemeente- en kerktrouw is idd niets mis, maar dat kan idd ook zonder lidmaatschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik maak eruit op dat binnen die gemeente je pas "echt christen" bent als je in tongentaal spreekt... erg wreemd, als daar ieder lid in tongentaal spreekt, zijn er denk ik heel veel die een mooie theatervoorstelling geven om erbij te mogen horen...

je zou maar gigantisch depressief zijn, om welke reden dan ook, maar je mag je medicijnen niet meer nemen, niet bepaald bevorderlijk voor je gezondheid lijkt me...

het roken kan ik me iets bij voorstellen, het is verslaving, maargoed, dat is koffie ook, dat mag dan weer wel waarschijnlijk.

ik weet er natuurlijk niet het fijne van, maar de puntjes die ik lees komen inderdaad een beetje raar op mij over, zelf zou ik er niet graag lid worden denk ik, omdat ik het idee heb dat het niet helemaal zuiver is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn allemaal goede punten, maar dat je het zou moeten ondertekenen, vind ik een beetje vreemd. Ik ben blij dat ik in mijn eigen gemeente mijn eigen leven met God mag vormgeven, zonder dat de gemeente mij dingen verplicht. De gemeente heeft wel verwachtingen van mij, maar ik mag ook verwachtingen naar de gemeente hebben. Ik hoef geen dingen te ondertekenen die mij tot dingen verplichten.

Het begint bijna te lijken op het begrip 'belijdenis' dat in traditionele kerken voorkomt, waarbij je je onderwerpt aan wat de kerk je leert in plaats dat je je onderwerpt aan Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betekent niet uitgaan? Enkel geen disco's ? Of mag je ook niet wat gaan drinken met vrienden, en uit eten gaan, mag dat wel?

Ik ben ook voorstander van gemeentetrouw en denk dat er niets mis mee is om daar ook een lidmaatschap aan te verbinden, maar ik vraag me af bij wat voor krampachtig clubje je zit..


Samengevoegd:

Quote:

Het begint bijna te lijken op het begrip 'belijdenis' dat in traditionele kerken voorkomt, waarbij je je onderwerpt aan wat de kerk je leert in plaats dat je je onderwerpt aan Jezus Christus.

Dit is geen plek voor een discussie hierover, ik wil enkel maar aangeven dat je hier laat blijken geen idee te hebben wat een belijdenis inhoud...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

-gebruikt geen alcohol, alleen miss bij het eten, drugs, anti-depressiva

- gaat niet uit

- rookt niet

- spreekt in tongen taal.

- heeft een gebedsleven

en nog een paar dingen over cursussen die we moeten volgen.

ik vroeg mij af wat jullie gedachten hierover zijn.

Als ik zo'n lijstje zou krijgen zou ik al meteen afhaken

Ik vind niet dat een kerk jou dit op mag leggen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook tijden antidepressiva gebruikt, niet zozeer voor depressies, maar voor angstaanvallen.Als je het kan vermijden, en dat kan ik nu, is dat erg mooi. Maar soms kan het niet anders, en dan vind ik het toch een beetje aanmatigend om anti depressiva als iets te zien wat dan in moreel opzicht slecht zou zijn als christen. En Jezus dronk inderdaad ook wijn, al heb ik hele mooie theorieen gehoord van christenen die fel anti alcohol waren. Die zeiden dat het met cultuur had te maken, en dat het niet anders kon, en dat wij dat nu zeker niet meer mogen. Als je het 'cultuur' argument dan op sommige andere teksten toepast, dan vinden ze het weer 'gezocht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opzich vind ik de eisen zelf wat krampachtig en overdreven, maar goed, daar verschillen de ideeën over.

Verder vind ik zo'n lijst niet zo uitzonderlijk. In de meeste gemeentes zijn daar varianten van. Als in mijn kerk (traditioneel protestants) een ouderling wordt verkozen, dan is daar ook gekeken naar zijn levenswandel en zijn er ook eisden. Die staan niet altijd zo strikt op papier, maar ze zijn er wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals om te laten zien dat mijn reactie verre van offtopic was boosrood.gif

Quote:

-gebruikt geen alcohol, alleen miss bij het eten, drugs, anti-depressiva

1 Tim 5,23

Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.

Dus naast geloof in bovennatuurlijke genezing, mag de mens gebruik maken van de medische wetenschap, waarbij de Bijbel alcohol niet uitsluit, in tegenspraak met wat in de OP staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vroeg mij af hoe jullie denken over lid worden van een gemeente.

ikzelf hou niet zo van het idee \"lid worden\" en omdat ik het nergens in de bijbel terug vind, wil ik ook geen lid worden.

Ik sta positief tegen het lid zijn van een kerk. Wat betreft de bijbel had je wel zoiets als dat mensen aangesloten zijn/voelen bij een plaatselijke gemeente. Ook stonden de plaatselijke gemeenten met elkaar in contact. Denk bijv. aan de apostelen en hun band met verschillende gemeenschappen. Horen bij de kerk was door er bij aangesloten te voelen, je te dopen, deel te nemen, etc. Je bent deel van het lichaam van Christus (de Kerk) en dus ben je lid.

In latere tijden zijn ze doopregisters bij gaan houden. En in onze tijd heb je daarbij nog iets als dat kerken gerechtelijke organisaties kunnen zijn met leden. Of landen waar subsidie weer samenhangt met het aantal leden. Ik denk dus dat een kerk deels geregistreerde leden heeft vanuit juridisch en financieel oogpunt. Daarnaast heeft een leden registratie ook zo z'n voordelen.

In zekere zin heb je een 'lidmaatschap' niet nodig om bij de Kerk te horen. Maar als jij je laat dopen impliceert dat al een stukje lid zijn. En als jij je verbonden voelt met een kerk idem. En kerktrouw is wel degelijk belangrijk. En in dat geval lijkt het me wel zo handig ook dat 'lidmaatschap' te nemen, als je je dusdanig verbonden voelt dat je in feite al lid van de gemeenschap bent. In diverse kerken zit er ook een soort van 'vrijwillige' contributie aan een lidmaatschap verbonden. Is een moderne variant van de collectezak (die ook nog steeds in gebruik is) en biedt nogal voordeel voor de gever (aftrekbaar van de belasting) als voor de kerk. En in ik meen België hangt lidmaatschap weer samen met hoeveel de kerk (als die erkent is...) aan subsidie van de overheid krijgt.

Quote:
Ik hoor vaak dat je op die manier laat zien dat je toegewijd ben, maar ik laat dat liever zien door gewoon toegewijd te zijn.

Ook geloof ik zelf in 1 kerk, en dat is het lichaam van Christus.

Het is een soort van verbondenheid tonen, maar zonder lid zijn kan het ook. Maar waarom niet gewoon beiden doen?

Quote:

de lijst die ik moet ondertekenen heeft ook nog de volgende punten:

-gebruikt geen alcohol, alleen miss bij het eten, drugs, anti-depressiva

- gaat niet uit

- rookt niet

- spreekt in tongen taal.

- heeft een gebedsleven

en nog een paar dingen over cursussen die we moeten volgen.

ik vroeg mij af wat jullie gedachten hierover zijn.

Voor mij puur persoonlijk staan er een paar dingen in die ik nooit zou eisen omdat ik niet vind dat het bij een eis van lidmaatschap hoort. Roken, uitgaan en drank bijvoorbeeld. Mooi als je dat niet doet, maar persoonlijk snap ik niet waarom dat een verplicht puntje van lid zijn zou zijn.

Spreken in tongen vind ik persoonlijk gewoon enorm fout dat dit er in staat, omdat het zo dus namaak stimuleert of oprechte christenen buitensluit. Dat komt omdat ik niet geloof dat iedere christen in tongen kan spreken. Zover ik weet spreek ik het zelf ook niet.

En anti-depressiva verbieden vind ik uit medisch oogpunt gevaarlijk. Als het spul op juiste wijze wordt gebruikt is het een medicijn en vind ik het levensgevaarlijk als een kerk dat dan gaat verbieden. Ook omdat ik zelf er totaal geen legitieme religieuze reden voor zie dat te verbieden.

Maar dat zijn mijn gedachten. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik sta positief tegen het lid zijn van een kerk. Wat betreft de bijbel had je wel zoiets als dat mensen aangesloten zijn/voelen bij een plaatselijke gemeente. Ook stonden de plaatselijke gemeenten met elkaar in contact. Denk bijv. aan de apostelen en hun band met verschillende gemeenschappen. Horen bij de kerk was door er bij aangesloten te voelen, je te dopen, deel te nemen, etc. Je bent deel van het lichaam van Christus (de Kerk) en dus ben je lid.

In die zin zijn er inderdaad leden smile.gif

1 Kor 12,27

Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg bij dit topic gelijk deze tekst in mijn gedachte:

1 Kor 12

4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.


Samengevoegd:

Mm. en toen bleek deze tekst uit de bijbel ook al quote te zijn in het topic over tongentaal.

Ik zou als ik jou was met ze in gesprek gaan. Gewoon erover praten, niet boos worden of zoiets, maar wel om uitleg vragen waarom je opeens dat moet ondertekenen en waar ze de regels vandaan halen. Moeten ze het zelf niet ondertekenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid