Spring naar bijdragen

"vriend"?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Via facebook krijg ik aan de lopende band \"vriendenverzoeken\", vaak van mensen waarvan de naam me hooguit vaag een belletje doet rinkelen. Zojuist bijvoorbeeld ene \"Erica B\" die graag haar innige vriendschap met me wilden uitspreken via facebook. Nu heb ik Erica B onder mijn echte vrienden, maar ik wijs vanzelfsprekend niemand af die graag mijn vriend wil zijn.

Ik gebruik meerdere netwerk-sites. LinkedIn gebruik ik actief, en Legal360 een stuk minder actief. Op die netwerken accepteer ik alleen contacten van mensen die ik echt ken, maar daar krijg ik ook vrijwel uitsluitend contact-verzoeken van mensen die ik echt ken. Bij Facebook is dat dus heel anders. Zelf benader ik vrijwel nooit iemand via Facebook, maar toch heb ik inmiddels (dat wil zeggen, sinds ik enkele maanden geleden lid werd) al 47 vrienden.

Nu versta ik onder vriendschap iets dat vrij ver gaat. Vrienden zijn mensen die me 24/7 kunnen bellen omdat er een probleem is, en die help ik dan. Omgekeerd vertrouw ik op hetzelfde. Vrienden zijn mensen die ik verdedig, en van wie ik wat ze ook doen of zeggen, uit ga van hun goeder trouw, voor hun gezicht en achter hun rug. Vrienden, dat zijn de mensen voor wie ik mijn hand in het vuur steek, en die voor mij hun hand in het vuur steken.

En dan krijg je zo'n \"vriendschapverzoek\" via Facebook, en dan denk ik toch: zou zo iemand als pakweg Erica B of of Dirk M, of Bart T, of noem ze allemaal maar op, dat nu ook bedoelen als ze me vragen of ik hun vriend wil zijn?

Kortom: hoe zie jij vriendschap in tijden van Hyves en Facebook?

[aangepast op aangeven van een vriend]

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Wat doe dan ook op faceboek?

Oh, dat is eigenlijk heel simpel. Ik kocht een HTC TouchPro 2, en daar zit standaard de app "Facebook" in. Dus die wilde ik eens uitproberen, en daarvoor heb je een facebook-account nodig. Ik doe er eigenlijk niets mee. Behalve zo nu en dan mensen aan het hart sluiten die graag vriend willen zijn.

Maar dat is wat off topic. Mijn vraag is niet of facebook nuttig is, maar hoe anderen tegen het verschijnsel "vriend" aankijken in het licht van hyves, facebook, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het staat zo lullig als er bij je account staat:

"U hebt 245 vage internet kennissen" Dus noemen ze me voor het gemak maar vriend.

En voor de echte definitie van vriend houd ik er hetzelfde op na als jijzelf. Maar dat zijn bar weinig mensen, als het er al 1 is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg ook vaak vriendschapsverzoekjes van mensen op Hyves maar die zeggen haast nooit wat in het echt. En dan denk ik bij mezelf waarom voeg je me dan toe? verbaasd.gif Het is niet raar om dan de verzoek niet te accepteren hoor. rofl.gif

Ik zoek zelden mensen op op hyves om toe te voegen tenzij het echt een leuk persoon is dan wel. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het staat zo lullig als er bij je account staat:

"U hebt 245 vage internet kennissen" Dus noemen ze me voor het gemak maar vriend.

widegrin.gif ja, dat zou op zich wel aardig zijn, een facebook met "X vrienden, Y vage kennissen, en Z lotgenoten"

Quote:
En voor de echte definitie van vriend houd ik er hetzelfde op na als jijzelf. Maar dat zijn bar weinig mensen, als het er al 1 is.

Dat is mijn idee ook ja, dat zijn er niet zo veel. Hoewel gelukkig meer dan 1 in mijn geval. En daaronder zelfs enkele internet-vrienden. Maar die zitten dan weer niet op facebook smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Via facebook krijg ik aan de lopende band \"vriendenverzoeken\", vaak van mensen waarvan de naam me hooguit vaag een belletje doet rinkelen. Zojuist bijvoorbeeld ene \"Timon K\" en een \"Erica B\" die graag hun innige vriendschap met me wilden uitspreken via facebook. Nu heb ik geen Timon K of Erica B onder mijn echte vrienden, maar ik wijs vanzelfsprekend niemand af die graag mijn vriend wil zijn.

(Bij Timon K
vermoed
ik nog dat het iemand is die ik oppervlakkig ken via een internetforum, bij Erica B pijnig ik echt ernstig mijn hersens wie dat mag wezen)

Ik gebruik meerdere netwerk-sites. LinkedIn gebruik ik actief, en Legal360 een stuk minder actief. Op die netwerken accepteer ik alleen contacten van mensen die ik echt ken, maar daar krijg ik ook vrijwel uitsluitend contact-verzoeken van mensen die ik echt ken. Bij Facebook is dat dus heel anders. Zelf benader ik vrijwel nooit iemand via Facebook, maar toch heb ik inmiddels (dat wil zeggen, sinds ik enkele maanden geleden lid werd) al 47 vrienden.

Nu versta ik onder vriendschap iets dat vrij ver gaat. Vrienden zijn mensen die me 24/7 kunnen bellen omdat er een probleem is, en die help ik dan. Omgekeerd vertrouw ik op hetzelfde. Vrienden zijn mensen die ik verdedig, en van wie ik wat ze ook doen of zeggen, uit ga van hun goeder trouw, voor hun gezicht en achter hun rug. Vrienden, dat zijn de mensen voor wie ik mijn hand in het vuur steek, en die voor mij hun hand in het vuur steken.

En dan krijg je zo'n \"vriendschapverzoek\" via Facebook, en dan denk ik toch: zou zo iemand als pakweg Erica B of Timon K, of Dirk M, of Bart T, of noem ze allemaal maar op, dat nu ook bedoelen als ze me vragen of ik hun vriend wil zijn?

nou denk t niet..

Quote:

Kortom: hoe zie jij vriendschap in tijden van Hyves en Facebook?

gewoon hetzelfde als in tijden zonder hyves en facebook eigenlijk, dat je daar mensen kan toevoegen onder het kopje 'vriend' zegt verder niet zoveel over de inhoud van dat woord.

Alhoewel ik denk ik toch wel sneller iemand een vriend noem blijkbaar, want iem. 24/7 moeten kunnen bellen bij problemen is niet persé een eis voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom: hoe zie jij vriendschap in tijden van Hyves en Facebook?

Ik heb zelf zowel Facebook en Hyves, hoewel ik op het laatste weinig actief ben. Vooral op Facebook heb ik redelijk wat 'vrienden': dat verschilt van mensen die ik ook echt compleet vertrouw en aan wie ik alles kwijt kan (echte vrienden, dus) tot vage kennissen. Als mensen van die laatste categorie me toevoegen vind ik dat soms wel wat vreemd, maar meestal voeg ik ze wel toe, behalve als ik echt geen idee heb wie ze zijn.

Desondanks denk ik niet dat mijn idee van 'vriend' veel veranderd is door Hyves of Facebook; ik realiseer me absoluut dat het grootste deel van de mensen die ik online als 'vriend' heb, meer een kennis dan een vriend is. Wat ik overigens niet erg vind: ik voeg zelf ook wel mensen toe die ik niet zo heel goed ken. Je kunt dan af en toe eens vragen hoe het met ze gaat (zeker als je ze in 'real life' niet meer ziet, oud-klasgenoten bijv.), ze feliciteren met hun verjaardag, foto's bekijken, dat soort kleine dingen. Het heeft niet enorme relevantie en is behoorlijk oppervlakkig, maar zolang je dat maar in je achterhoofd houdt, is er niets mee mis, denk ik zo.

Voor een echt goed gesprek met een goede vriend moet je toch niet op Facebook zijn, dunkt me. :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat "vriend"-etiketje op facebook (of andere netwerksites) vind ik niet zo veel zeggen, in de praktijk zit daar alles onder van familie, vrienden, medestudenten, vage kennissen, enzovoort. Het beestje moet een naam hebben en dat soort sites heeft gekozen voor de naam "vriend", maar "kennis" was beter geweest als ik kijk naar hoe ik zo'n dingen gebruik.

Als je me echt vraagt wat "vriend" in het dagelijkse leven voor me betekent, ligt die grens een heel stuk hoger dan op facebook, hoewel mensen op elk moment van de dag kunnen bellen niet iets is dat ik als eis stel (maar dan meer omdat ik weet dat ik daar veel te verlegen voor ben, enkel bij mijn mama en mijn lief durf ik zelf bellen als ik met problemen zit, bij zelfs vriendinnen die ik al meer dan tien jaar ken is dat niet iets wat ik doe). Wel merk ik dat ik in dagelijks taalgebruik iets sneller mensen als vrienden bestempel. Gewoon in een zin als "ik ga straks iets drinken met vrienden" zijn die "vrienden" niet noodzakelijk mensen die ik echt zo zou benoemen als je het me serieus zou vragen in een gesprek over vriendschap. Ergens best vaag nu ik er over nadenk. Ik heb het idee dat er ergens een soort categorie mist tussen "kennis" en "vriend". Kennissen zijn naar mijn aanvoelen toch eerder de zo wat afstandelijker banden, mensen waar je wel eens mee praat en die je wel eens ziet maar waar je niet echt mee in de diepte gaat. Ik heb een vrij grote categorie mensen die ik al lang ken, die ik regelmatig zie ook, waar ik wel eens een behoorlijk pittige discussie of serieus gesprek mee kan voeren, die mensen kennissen noemen dekt de lading niet zo goed vind ik, maar of ik ze vrienden mag noemen weet ik ook niet echt. Maar misschien ligt dat gewoon aan mij en hebben jullie niet die ietwat afstandelijke connotatie bij het woord "kennis"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, hetzelfde als Olorin. Veel mensen die ik vaag ken. Ook veel jongere leerlingen van mijn middelbare school waar ik eigenlijk niets mee heb. Ik beschouw Hyves & Facebook eigenlijk meer als een adresboek dat zichzelf update.

Wel en paar vriendinnen van de basisschool terug gevonden waar ik nu weer af en toe wat contact mee heb. Da's dan wel weer leuk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Even voor de helderheid: ik eis niet van vrienden dat ze 24/7 bereikbaar zijn smile.gif Het is meer om aan te geven hoe ik me tot vrienden verhoud.

De beste beschrijving van vriendschap die ik ken, is afkomstig van Aelred, abt van Rievaulx in de middeleeuwen. Misschien is het zinvol om iets te quoten uit een artikeltje dat ik schreef voor Catholica, een maandblad met vrij orthodox katholieke insteek:

Quote:
Voor Aelred, als christen, spreekt vanzelf dat de liefde samenhangt met God. Maar specifieker voor de traditie waarin Aelred staat, is daarnaast de nadruk die hij legt op het meer emotionele niveau en het verstandelijke, waarbij de emotie altijd gematigd dient te worden door het verstand. In Spiegel van de liefde schrijft hij:

Dus, een vriend voor wie men onmogelijk iets anders kan voelen dan liefde, moet men liefhebben in God. En een vijand voor wie men geen liefde kan voelen omwille van hemzelf, moet men beminnen om God. Bij de eerste komt het beminnen voort uit de genegenheid, bij de tweede uit het verstand. Dit is derhalve de maatstaf, die in de natuurlijke genegenheid aangelegd moet worden, zodat men wel die genegenheid heeft en voelt, maar ze toch in alles en door alles heen matigt door de leiding van het verstand.

In onze tijd wordt vriendschap vaak als een “lagere†waarde gezien dan de liefde. Zo niet bij Aelred. Evenmin stelt hij beide begrippen aan elkaar gelijk. In De geestelijke vriendschap:

Integendeel, er is een groot verschil! Naar goddelijk besluit moeten wij veel meer mensen liefhebben dan wij opnemen in onze intieme vriendschap. De wet van de naastenliefde legt ons immers op niet alleen onze vrienden maar ook onze vijanden te beminnen. Vrienden noemen we slechts hen voor wie we zonder vrees ons hart met al z’n geheimen blootleggen, terwijl zij van hun kant blijk geven van eenzelfde rustig vertrouwen jegens ons.

Aelred onderkent wel dat mensen veel relaties als vriendschap benoemen, terwijl ze geen echte vriendschap zijn. Wereldlijke vriendschap is niet gericht op elkaar, maar op een gezamenlijk doel, een gedeeld verlangen naar tijdelijke goederen. “De ware vriendschap, dat is de geestelijke vriendschap, heeft geen enkel tijdelijk voordeel op het oog. Haar enige reden van bestaan ligt in haarzelf.â€

De vriendschap heeft naast een geheel menselijke dimensie, ook een christelijke dimensie. En juist hier gebeurt iets bijzonders bij Aelred. De gedachte dat God liefde is, en dat Christus de bron van alle deugden is, en zo de vriendschap als het ware uit Christus is, is niet zo opmerkelijk . Dat vriendschap een weg is die de christen zeer past, zal ook niet veel verwondering oproepen.

Vriendschap is een krachtige hulp op de weg naar de volmaaktheid, dit is naar het beminnen en kennen van God, want zodra de mens de vriend is van een andere mens, wordt hij ook Gods vriend, zoals onze Heiland in zijn Blijde Boodschap zegt: “Ik noem u geen dienaars meer maar mijn vrienden†(Joh 15:15)

Aelred vergelijkt de vriendschap met een kus. Het is een kus van Christus, maar niet rechtstreeks. De kus wordt gegeven middels de vriend. En uit die kus ontspringt een verlangen dat de vriendschap overstijgt en beëindigt:

Het verzucht naar de kus van Gods Geest en roept vol verlangen uit: “Hij kusse me, met een kus van zijn mond†(Hoogl 1:1) Mogen al mijn nog aardse gevoelens bedaren, zodat ik nog slechts vreugde vind in de kus van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor de helderheid: ik
eis
niet van vrienden dat ze 24/7 bereikbaar zijn
smile.gif
Het is meer om aan te geven hoe ik me tot vrienden verhoud.

Ik zie net dat ik het zo verwoord heb in mijn post, stomme verwoording van me want ik had het meer zo opgevat als jij blijkbaar bedoelde. Ik vind het wel oprecht mooi als mensen zich op die manier kunnen verhouden tot hun vrienden, bij mij staat daar toch altijd een soort voorbehoud in de weg, misschien vooral een soort onzekerheid dat ik dat wel mag en dat ik mensen niet wil lastigvallen met dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik zie net dat ik het zo verwoord heb in mijn post, stomme verwoording van me want ik had het meer zo opgevat als jij blijkbaar bedoelde. Ik vind het wel oprecht mooi als mensen zich op die manier kunnen verhouden tot hun vrienden, bij mij staat daar toch altijd een soort voorbehoud in de weg, misschien vooral een soort onzekerheid dat ik dat wel mag en dat ik mensen niet wil lastigvallen met dingen.

Ook dat vind ik essentieel aan vriendschap: dat je je niet geremd voelt evenzeer vriendschap te geven als te ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht, ik heb me toch laatst aangemeld bij facebook, ik zal eens inloggen. En laat me dat nu niet meer lukken. Als ik meld dat ik mijn wachtwoord vergeten ben, kom ik op een pagina in het Duits. Een beetje irritant. Ik heb me aangemeld omdat iemand mij foto's stuurde van haar kunstwerken die je alleen kon zien als je aangemeld was bij facebook.

Hyves heb ik een tijdje gebruikt omdat ik een plek zocht om een blog bij te houden. Nu ik dat al een half jaar niet doe, denk ik erover om te stoppen. Ik voel me namelijk altijd nalatig als je geen aandacht besteed aan 'al' die vrienden. Maar ik vind het ook weer vervelend om dat vanuit een schuldgevoel dan wel te gaan doen. Als iemand daar met mij vrienden wil worden, accepteer ik gewoon dat iemand dan een vriend is. Even denken, ik zou denk ik wel willen dat zo iemand dan altijd bereikbaar voor mij is. Maar ik maak er dus bijna geen gebruik van. Ik ben wel eens van plan geweest om zo nu en dan echt consequent alle vrienden van hyves een krabbel te sturen en er dan geen een over te slaan omdat die mij nooit een krabbel stuurt. Maar ook dat is er niet van gekomen.

Nu heb ik wel twitter. Daarvan is het eigenlijk aan de ene kant wel ongekompliceerd dat als jij iemand gaat volgen zo iemand jou niet hoeft te volgen. Ik vind het zelf wel een leuke manier om te volgen wat er in de wereld gebeurt. En dan kies je gewoon die twitters die voor jouw wereld van belang zijn. Je kunt het zo breed of zo smal maken als je zelf wilt. Nu weet ik dus wanneer Alexander Pechtold zijn tuinstoelen buiten heeft gezet en wanneer Femke Halsema een nieuw jurkje heeft gekocht met als gevolg dat ik laatst droomde dat ze allebei bij mij op een feestje in de huiskamer zaten. Het leuke vind ik wel dat je èn de mensen leert kennen èn bij houdt wat er speelt in bijvoorbeeld politiek Nederland. Dat kan ook op andere manieren, maar eigenlijk kost het me zo de minste tijd.

Maar dit heeft verder weinig met 'vrienden' te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Hyves verwijder ik ook regelmatig "vrienden" als ik ze te lang niet heb gesproken en verwacht dat het onderlinge contact ook niet erg meer zal intensiveren/verbeteren. Meestal laat ik daar wel een tijdje over heen gaan en dan gooi ik er weer een hoop weg. Ik denk dat ik daar meer vrienden heb verwijderd of simpelweg niet geaccepteerd dan dat ik er momenteel heb...

Op facebook is dat anders, ik gebruik dat nauwelijks en accepteer iedereen die ik ook maar een beetje ken. Gewoon geen zin om het goed bij te houden. Daarmee krijg je op mijn facebook een heel vertekend beeld van mijn vriendschappen. Een groot aantal zie ik nooit meer en zouden op Hyves niet (meer) in mijn lijst voorkomen terwijl een hoop echte vrienden daar niet als vrienden van me staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom: hoe zie jij vriendschap in tijden van Hyves en Facebook?

Je hebt het antwoord zelf min of meer al gegeven. Een 'friend' via zo'n netwerksite heeft een andere betekenis dan het woord 'vriend(in)' in de tradionele betekenis. (Romantische betekenis is weer wat anders, die negeren we even helemaal)

Het kan staan voor 'vage kennissen' of zelfs 'kennissen van kennissen' waarmee ik op een of andere manier toch een gezamenlijke interesse deel. Dat zijn geen mensen die je midden in de nacht op kunt bellen.

Maar het zijn ook geen wildvreemden. Kijk ik in mijn eigen facebook lijstje dan zie ik veel mensen die ik ken van hobby activiteiten. Ik nodig ze niet uit op mijn verjaardag, maar kan ze wel 'inschakelen' voor een activiteit die iets met die gezamenlijke interesse te maken heeft. De suggesties die de site komt aandragen zijn ook heel vaak erg nuttig, vaak mensen die ik uit het gezicht verloren ben, maar waarvan ik het toch leuk vind om ze terug te vinden en waarbij de kans zeker aanwezig is dat er weer een contact uit voortkomt in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk is het ergens wel grappig, mijn beste vrienden hebben geen hyves account, of ik kan hun account niet vinden.Ik vind het allemaal ook niet zo heel belangrijk, al post ik af en toe wel een WWW of plaats een gadget.Ik vind iemand niet zo gauw een vriend, ook al noem je sommige mensen in het dagelijks taalgebruik wel een vriend. Er zijn vrij veel mensen waar ik sympathie voor koester, en ik hoop dat zij dat voor mij ook doen, maar niet iedereen zie ik als een vriend. Ik weet niet, ook niet alles hoeft een naam te hebben. Al weet ik wel dat ik in ieder geval 2 vrienden en een neef heb die ik kan bellen als het wat minder gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het zijn ook geen wildvreemden. Kijk ik in mijn eigen facebook lijstje dan zie ik veel mensen die ik ken van hobby activiteiten. Ik nodig ze niet uit op mijn verjaardag, maar kan ze wel 'inschakelen' voor een activiteit die iets met die gezamenlijke interesse te maken heeft. De suggesties die de site komt aandragen zijn ook heel vaak erg nuttig, vaak mensen die ik uit het gezicht verloren ben, maar waarvan ik het toch leuk vind om ze terug te vinden en waarbij de kans zeker aanwezig is dat er weer een contact uit voortkomt in de toekomst.

Ik vind het ook wel leuk om mensen die ik helemaal uit het oog verloren was en met wie ik zelf inmiddels eigenlijk niet zoveel meer heb (lagere-schoolgenoten ofzo) met elkaar te zien ouwebetten in de openbare gedeelten van zo'n netwerksite en zo toch een beetje een idee te krijgen van wat voor een leven ze hebben. Niet gelijk om (weer/voor het eerst) een dik contact met hen op te bouwen, maar gewoon uit interesse vanaf wat meer afstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het staat zo lullig als er bij je account staat:

"U hebt 245 vage internet kennissen" Dus noemen ze me voor het gemak maar vriend.

En voor de echte definitie van vriend houd ik er hetzelfde op na als jijzelf. Maar dat zijn bar weinig mensen.

x 2

Quote:

Dat "vriend"-etiketje op facebook (of andere netwerksites) vind ik niet zo veel zeggen, in de praktijk zit daar alles onder van familie, vrienden, medestudenten, vage kennissen, enzovoort. Het beestje moet een naam hebben en dat soort sites heeft gekozen voor de naam "vriend", maar "kennis" was beter geweest als ik kijk naar hoe ik zo'n dingen gebruik.

Als je me echt vraagt wat "vriend" in het dagelijkse leven voor me betekent, ligt die grens een heel stuk hoger dan op facebook, hoewel mensen op elk moment van de dag kunnen bellen niet iets is dat ik als eis stel (maar dan meer omdat ik weet dat ik daar veel te verlegen voor ben, enkel bij mijn mama en mijn lief durf ik zelf bellen als ik met problemen zit, bij zelfs vriendinnen die ik al meer dan tien jaar ken is dat niet iets wat ik doe). Wel merk ik dat ik in dagelijks taalgebruik iets sneller mensen als vrienden bestempel. Gewoon in een zin als "ik ga straks iets drinken met vrienden" zijn die "vrienden" niet noodzakelijk mensen die ik echt zo zou benoemen als je het me serieus zou vragen in een gesprek over vriendschap. Ergens best vaag nu ik er over nadenk. Ik heb het idee dat er ergens een soort categorie mist tussen "kennis" en "vriend". Kennissen zijn naar mijn aanvoelen toch eerder de zo wat afstandelijker banden, mensen waar je wel eens mee praat en die je wel eens ziet maar waar je niet echt mee in de diepte gaat. Ik heb een vrij grote categorie mensen die ik al lang ken, die ik regelmatig zie ook, waar ik wel eens een behoorlijk pittige discussie of serieus gesprek mee kan voeren, die mensen kennissen noemen dekt de lading niet zo goed vind ik, maar of ik ze vrienden mag noemen weet ik ook niet echt. Maar misschien ligt dat gewoon aan mij en hebben jullie niet die ietwat afstandelijke connotatie bij het woord "kennis"?

Die afstandelijkheid die jij hebt bij het woord kennis heb ik zeker ook wel hoor, dus dat is niet echt iets typisch vlaams denk ik. Ik ben het met je eens dat er inderdaad eigenlijke een categorie tussen vrienden en kennissen moet zijn, of misschien hoort het woord 'vriend' dat wel gewoon te zijn en moeten we een apart woord hebben voor die vrienden die je écht na aan het hart liggen.

Quote:

Ja, hetzelfde als Olorin. Veel mensen die ik vaag ken. Ook veel jongere leerlingen van mijn middelbare school waar ik eigenlijk niets mee heb. Ik beschouw Hyves & Facebook eigenlijk meer als een adresboek dat zichzelf update.

Dat ook ja, dat is ook eigenlijk puur en alleen de reden dat ik hyves en facebook heb, verder doe ik er niets meepuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid