Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geen excuses Vaticaan voor seksueel misbruik

Je moet het in perspectief zien, vindt de woordvoerder van het Vaticaan. Het is interessant zijn reactie te lezen op de berichten over seksueel misbruik van minderjarigen door geestelijken. Geen schuldbekentenis, geen zelfonderzoek. De pauselijke woordvoerder Federico Lombardi onderstreept in een verklaring dat de kerkelijke autoriteiten in Duitsland, Oostenrijk en Nederland ,,tijdig en besluitvaardig?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â hebben gereageerd. En hij zegt dat in het kerkelijke recht, seksueel misbruik van minderjarigen ,,steeds is beschouwd als een van de meest serieuze?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â misdaden.

We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt, schrijft Lombardi. Hij merkt op dat het startpunt moet zijn ,,erkenning van wat er is gebeurd en zorg voor de slachtoffers en de gevolgen van de daden die tegen hen zijn begaan?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â. Maar wat hij daarna schrijft, zal veel discussie losmaken:

These events [...] should be placed in a more wide-ranging context that concerns the protection of children and young people from sexual abuse in society as a whole. Certainly, the errors committed in ecclesiastical institutions and by Church figures are particularly reprehensible because of the Church?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢s educational and moral responsibility, but all objective and well-informed people know that the question is much broader, and concentrating accusations against the Church alone gives a false perspective. By way of example, recent data supplied by the competent authorities in Austria shows that, over the same period of time, the number of proven cases in Church institutions was 17, while there were 510 other cases in other areas. It would be as well to concern ourselves also with them.

Ongelofelijk. ( van een week geleden is dit )

Merkel: misbruikschandaal tot op bodem uitzoeken

(Novum/AP) - Bondskanselier Angela Merkel heeft het seksueel misbruik binnen de katholieke kerk dat ook Duitsland in zijn greep heeft een enorm probleem genoemd en stelt dat 'tot op de bodem uitgezocht moet worden wat er gebeurd is'. Dat is volgens Merkel de enige manier om het te verwerken.

De uitspraken van Merkel komen op een moment dat katholieke Duitsers met groeiend ongeduld wachten tot paus Benedictus XVI zich uitlaat over de schandalen in zijn thuisland. Volgens een woordvoerder van de Duitse katholieke kerk gebeurt dat mogelijk later deze week.

De afgelopen weken hebben slachtoffers uit het hele land zich kenbaar gemaakt, waaronder uit het jongenskoor de Regensburger Domspatzen dat dertig jaar lang geleid werd door Georg Ratzinger, de broer van paus Benedictus XVI. Elke dag komen er nog nieuwe beschuldigingen van misbruik binnen.

In omvang en aantallen is het schandaal echter veel kleiner dan in Ierland, waar bij misbruik in de jaren dertig tot de jaren negentig van de vorige eeuw vijftienduizend kinderen betrokken waren. Veel zaken zijn door de kerk verzwegen. Op een mis ter ere van St. Patrick's Day vroeg kardinaal Sean Brady het land woensdag 'nederig om te gaan met de enorme pijn die het misbruik van kinderen door sommigen dienaren van de katholieke kerk heeft veroorzaakt en met het hopeloos inadequate antwoord hierop in het verleden'.

( dit is van eergisteren )

Angela Merkel, ga verder en pluis het idd tot de laatste snik uit. Heel goed, ga zo door. Zo hoort het.

Kerkelijke richtlijn voor melding misbruik

(Novum/AP) - Beierse bisschoppen zijn het erover eens dat alle mogelijke zaken van misbruik gemeld moeten worden aan de Duitse justitie. Op hun jaarlijkse bijeenkomst in Bad Staffelstein kwamen de bisschoppen overeen dat de meldplicht van seksueel en lichamelijk misbruik ook in de kerkelijke richtlijnen moet worden opgenomen.

"De prioriteit is het zoeken naar de waarheid en het creëren van een atmosfeer waarin de slachtoffers de moed krijgen om te spreken over wat er met hen is gebeurd", aldus Reinhard Marx, de aartsbisschop van München en Freising. Volgens Marx zijn de bisschoppen in Beieren 'diep bedroefd en beschaamd' over de berichten van kindermisbruik. Marx zei dan ook dat de bisschoppen alles doen wat in hun macht ligt om het misbruik te voorkomen. "We doen al veel, maar het kan nog beter." Zo moet bij het onderwijs en de keuze van nieuwe collega's grote zorgvuldigheid en omzichtigheid worden betracht.

Gelovigen in Europa beschuldigen de paus ervan geen commentaar te willen geven op de situatie. "Als de paus zelf geen stelling neemt en zich verontschuldigd voor de dingen die Rome de afgelopen tientallen jaren heeft verborgen, dan zullen onze gelovigen nog veel teleurgestelder worden dan ze al zijn", aldus een Oostenrijkse abt. "Jezus zou nooit hebben gezwegen."

Het hoofd van de Duitse Bisschoppen Conferentie, Robert Zollitsch, had vorige week een ontmoeting met de paus en volgens hem heeft de paus meerdere malen zijn mening over seksueel misbruik gegeven. "Ik weet uit gesprekken met de paus dat hij vreselijk geschrokken is van het seksueel misbruik van kinderen door priesters, in het bijzonder in Duitsland", schreef Zollitsch in een brief aan de Duitse krant Die Welt.

Misbruik in bisdom van Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI heeft in 1980 als aartsbisschop van München en Freising ingestemd met de opname in zijn diocese van een pedofiele priester, die in de fout was gegaan in het bisdom Essen. De geestelijke zou in München therapie ondergaan, maar ging alweer snel aan de slag als kapelaan, zo meldde de Süddeutsche Zeitung vrijdagavond.

Een woordvoerder van het bisdom heeft inmiddels erkend dat in de jaren '80 ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žernstige fouten?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> zijn gemaakt in het geval van de geestelijke, van wie slechts het initiaal H. is vrijgegeven. De man zou in Essen een 11-jarige jongen hebben gedwongen tot orale seks.

Tussen 1980 en 1982 zou hij zich niet schuldig hebben gemaakt aan misbruik van kinderen. Later, in 1985 werd hij uit het priesterambt gezet na nieuwe beschuldigingen van seksueel misbruik. In 1986 veroordeelde een rechtbank hem tot een voorwaardelijke celstraf van anderhalf jaar, met een proeftijd van vijf jaar.

De in Duitsland geboren Josef Ratzinger, die in 2005 paus werd, vertrok in 1982 naar Rome.

Admod note: Kluivert, let op wat je zegt. Kerken/stromingen beledigen is nog steeds de bedoeling niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hier de bronnen.

Geen excuses Vaticaan

Angela Merksel: 'Misbruikschaal tot op de bodem uitzoeken'

Kerkelijke richtlijn voor melding misbruik

Misbruik in bidsom van benedictusXVI

Nog een extra link, ontzettend pijnlijk voor die kerk.

Duizenden Ierse jongeren misbruikt

Misbruik op katholiek blindeninternaat

De getuigen zijn nog niet aan het woord geweest en eigenlijk dan pas gaat er enig besef komen hoe pijnlijk het moet zijn geweest.

Dit werd mij verweten in mijn vorige post:

Admod note: Kluivert, let op wat je zegt. Kerken/stromingen beledigen is nog steeds de bedoeling niet!

Dat de waarheid keihard is en nog gruwelijker zal blijken dan gedacht, is zo, maar dat heeft niets met beledigen van de Rooms Katholieke kerk te maken.

De waarheid is het, heel simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen verwachten dat er binnen het bestek van 2 weken allerlei mensen aan de schandpaal worden genageld. Zowel (toenmalige) kerkelijke autoriteiten als de vermeende daders. Hierbij vergeten ze echter dat het nog steeds onschuldig is tot schuld bewezen is. Er zal dus eerst goed in kaart moeten worden gebracht wat er is voorgevallen en op basis daarvan moeten stappen worden ondernomen.

Wat het Vaticaan betreft zal er morgen een reactie komen. Ik denk dat sommige mensen iets anders verwachten dan mogelijk is. Ik vraag me uberhaupt of veel mensen wel weten wat ze verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit moet tot op de bodem uitgezocht worden en dat zal ook gebeuren door de commissie Deetman. Vergeet echter niet dat het grootste deel van de huidige generatie bischoppen nog niet eens geboren waren toen deze feiten zich afspeelden.

Men moet een duidelijke grens tussen de generaties trekken. Als dat niet gebeurd kan dat leiden tot een zekere agressie tegen geestelijken in het algemeen terwijl die er niet zo min schuldig aan zijn als jijzelf.

Admod note: Quote weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de huidige 7 biscchoppen in Nederland is er 1 geboren in de jaren 30, 3 in de jaren 40, 2 in de jaren 50 en de jongste in 1964.

Je bewering klopt dus niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat de huidige generatie ergens schuldig aan is, maar geboren waren ze wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van de huidige 7 biscchoppen in Nederland is er 1 geboren in de jaren 30, 3 in de jaren 40, 2 in de jaren 50 en de jongste in 1964.

Je bewering klopt dus niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat de huidige generatie ergens schuldig aan is, maar geboren waren ze wel.

Goed ik zei het inderdaad een beetje overdreven (je zou het een hyperbool kunnen noemen) en dacht vooral aan bisschoppen als Woorts, Hoogeboom, Van den Hende, De Jong etc. die wellicht wel geboren waren maar de basisschool meestal nog niet afgemaakt hadden. Het is evident dat ze in die tijd geen verantwoordelijke functies bekleede. Op een of twee na was geen van de bisschoppen op dat moment zelfs nog maar priester. Ze zouden hoogstens zelf in de "slachtoffercategorie" vallen. Mijn excuses dat ik niet de moeite heb gedaan bij iedere bisschop de geboortedatum op te zoeken.

Blijkbaar vond jij dat wel de moeite waard om mijn fout aan te tonen. Je kunt maar ergens je plezier uithalen. Er zijn overigens meer dan zeven bisschoppen als je zo graag correct wilt zijn.

Ondanks je verbetering veranderd er weinig aan hetgeen ik probeerde te zeggen he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp de ophef wel. Als iemand de tv aanzet of krant leest krijgt die persoon een lading van berichten over zich heen. En dan kan het nog zo ongenuanceerd en eenzijdig zijn: die mensen zullen juist daardoor een eenzijdig beeld hebben en er boos door worden, hoe terecht of onterecht het ook moge wezen.

Dan het misbruik, dat is ook heel erg. En dan is nu alle aandacht eenzijdig naar de RKK gericht, maar ook al is het er bij scouting, zwembaden en scholen het er ook, het maakt het niet minder erg. En dan heeft de RKK de pech een wereldkerk te zijn met voor de buitenstaander iig met een strikte hiërarchie. En het is een kerk, waarin juist geestelijken op dergelijk moreel gebied, geheel logisch, meer bekeken worden dan de badmeester. dat het binnen het protestantisme ook gebeurt doet niets af aan de ernst van dit. En dat het door het tijdsbeeld te verklaren is, is enerzijds geheel juist. Anderzijds, de kerk heeft een moraal dat daar boven zou moeten staan.

Om dat toch op het protestantisme in te gaan: een protestantse geestelijke die zoiets uithaalt is even erg. En ook daar zijn wel dingen gebeurd die een wrange bijsmaak hebben. Misschien dat protestanten dan het geluk hebben meer gefragmenteerd te zijn, maar het maakt het er niet minder erg op. En misbruik in het onderwijs ook niet trouwens. Die katholieke kostscholen: het zou wel fair zijn als men dan ook eens hun vuur zouden richten op de onderwijsinspectie, of een onderzoek doen naar het gehele onderwijs, ipv alleen de katholieken er uit te pikken. Daarnaast is het ook idioot een instituut aan te vallen omdat bepaalde werknemers zich misdragen.

Tot zover het puntje ‘begrip’, nu een puntje waar ik zelf moeite mee heb. Dat is het verzwijgen van bepaalde zaken. Nu ben ik ook het slachtoffer van de media, dus zal wellicht een vertekend beeld hebben. Maar ik kom nu toch wel soms namen van Bisschoppen tegen (die Ier dacht ik?) of andere clerici, die er iig van geweten hebben. Voor iig de slachtoffers (die ik iig op tv vaak over ‘erkenning’ hoor) vind ik dit vervelend. Daarbij vind ik persoonlijk dat je als kerk dergelijke misstanden beste publiekelijk mee kunt afrekenen. Waarbij ik niet bedoel dat daders dan publiekelijk aan de schandpaal moeten, want daar is justitie en het kerkrecht wel voor. Maar iig krijg ik de indruk dat het voor de katholieke gemeenschap nogal verkeerd afgehandeld is. Dat dan een bisschop er van af wist, maakt het pijnlijk voor mij. Ow, het zelfde was het geweest als er bij de scouting organisatie, een synode, de rector van een school of de legerstaf zoiets speelt.

En uiteraard leent dit onderwerp zich weer prachtig voor mensen die een hekel hebben aan het christendom of aan de RKK in het bijzonder. De paus en nazi associatie is weer te oud nieuws, de hostie rel was maar kleinschalig en is opgelost. En dit leent zich perfect om alle irrationele afkeer weer eens lekker te rationaliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Bona Ik haal geen plezier uit het verbeteren van zo'n detail, maar wel plezier uit het vergaren van kennis. Uit mijn hoofd wist ik niet precies hoe oud de bisschoppen zijn, maar vanuit mijn algemene ontwikkeling kon ik wel inschatten dat ze gemiddeld ouder zijn dan 50. Ik vind het leuk om eens iets te leren over de RKK in Nederland, een kerk waar ik minder van afweet dan van de PKN. Dus ik keek op RKkerk.nl en die leert mij dat er 7 bisdommen zijn. Dat wist ik ook niet. Nu dus wel. Namelijk Roermond, Utrecht, Breda, Rotterdam, Den Bosch, Groningen-Leeuwarden en Haarlem-Amsterdam.

Als leek ga ik er dus vanuit dat er 7 bisschoppen zijn, maar wellicht zijn er meer, en hebben ze de taken verdeeld.

Anyway, nadat ik dat allemaal gelezen had (hetgeen niet meer dan 2-3 minuten kost) was het weinig moeite om dat nog even te posten. Zoals je kunt terug lezen geef ik ZELF al duidelijk aan dat ik hiermee geen schuldigen aanwijs

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Zucht...

Dan is het dus Pasen. Dan openen de nieuwsomroepen met een onderwerp over de paastoespraak van de paus. En waar gaat het onderwerp over? Wat de paus niet gezegd heeft.

Ik word dat media gehype zo langzamerhand een beetje zat. Dat was kennelijk het belangrijkste wat ze op pasen te melden hadden ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gisteravond na de paaswake zei de diaken van onze parochie er weer heel veel van. Maar ja, dat haalt de krant niet he.

Tijdens de viering van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake is er door mijn bisschop ook op zeer goede wijze over gesproken. En daarin is hij zeker geen uitzondering.

De berichtgeving neemt intussen zulke karikaturale vormen aan dat het nog moeilijk is om er iets zinnigs over te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet begrijpen waarom de paus niks over het misbruik heeft gezegd, de hele wereld hing aan zijn lippen, maar hij zweeg stil. De paas toespraak was de mogelijkheid bij uitstek om voor eens en voor altijd schoon schip te maken, waarom liet hij die kans ongemoeid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan niet begrijpen waarom de paus niks over het misbruik heeft gezegd, de hele wereld hing aan zijn lippen, maar hij zweeg stil. De paas toespraak was de mogelijkheid bij uitstek om voor eens en voor altijd schoon schip te maken, waarom liet hij die kans ongemoeid?

Schoon schip te maken? Dat kan volgens mij alleen maar gemaakt door gedegen onafhankelijk onderzoek (zoals afgekondigd). Eerder heeft de paus al duidelijk zijn afkeer uitgesproken. Het heeft weinig zin dat iedere keer te blijven herhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Schoon schip te maken? Dat kan volgens mij alleen maar gemaakt door gedegen onafhankelijk onderzoek (zoals afgekondigd). Eerder heeft de paus al duidelijk zijn afkeer uitgesproken. Het heeft weinig zin dat iedere keer te blijven herhalen.

Heel veel mensen waren teleurgesteld dat de paus niks over misbruik heeft gezegd en dat lijken mij duidelijke signalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel mensen zien het liefst dat de paus zou zeggen 'Ow, wat zijn we slecht, nu hebben we het eindelijk door. Ik ga aftreden en mijn opvolger, de meest vrijzinnige geestelijke die ik kan vinden, geef ik als taak mee de RKK te ontbinden. Ow, en elk vooroordeel wat iemand verzint is waar!'

Ik kan niet zoveel met 'heel veel mensen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid