Spring naar bijdragen

Weigering communie; het einde zoek?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

(...)

Iemand weigeren omdat hij homoseksueel is, is géén goede reden, denk ik, ook al zegt Mgr. Hurkmans van wel.

Het lijkt me sterk dat Mgr. Hurkmans dát gezegd zou hebben. Het gaat om het 'praktiseren van homoseksualiteit', wat uitsluit van de H. Communie. Dat is wat anders. Al eerder is geschreven, dat het weigeren van de communie (op basis van CIC 915) een grote uitzondering is. Die bepaling kan alleen gebruikt worden als iemand halsstarrig volhardt in een zware zonde die publiek bekend is. Drie criteria dus, waaraan gelijktijdig voldaan moet worden. Iemand die van zichzelf weet (ook al is het niet publiek bekend) dat hij niet meer in staat van genade is, moet 'uit zichzelf' niet te communie gaan.

Quote:

Zelfde geldt voor seks voor het huwelijk gehad hebben: als je daar berouw van hebt, en hebt gebiecht, dan "telt" dat niet meer, lijkt me.

Dat is ook zo. En tot dat moment sluit het uit van de sacramentele communie, is in de Catechismus van de Katholieke Kerk te lezen. Ook hier geen communieweigering dus, maar je dient te weten dat je dan niet te communie kunt gaan.

Quote:

Hoe het zit met mensen die samenwonen, weten dat de Kerk dit afkeurt, maar het toch doen omdat ze er zelf niets mis mee vinden, weet ik niet. Dat zijn de "goedbedoelende" mensen waarover Bodar dan spreekt. Als je zelf vindt dat wat je doet niet fout is, is het dan subjectief gezien een zonde? En kan je mensen de communie weigeren op basis van een objectieve zonde? Ik ben blij dat ik dat niet hoef te bepalen.

In ieder geval is intussen duidelijk, dat goede catechese een hoop 'onschuldige onwetendheid' op dit gebied zou verhelpen. Met een goed gevormd katholiek geweten zou iemand weten wanneer hij niet meer in staat van genade is en hoe deze staat te herstellen, nadat men tot inkeer is gekomen.

Quote:

Wat ik, daarnaast, wel te ver vind gaan is het compleet niet uitreiken van de communie tijdens de Mis, morgen in Den Bosch. Dan bezwijk je onder de druk van de homo-lobby en ga je je eigen geloof afschaffen om maar geen gedonder te krijgen. Dat vind ik te ver gaan.

Ik vind het niet te ver gaan. De communie mag nooit gebruikt worden als provocatie, om een bepaald 'statement' te maken. Dat dreigt wel te gebeuren. Ook zonder de mogelijkheid tot communiceren hebben alle gelovigen aan de zondagsplicht voldaan. De groep die 'om te protesteren' naar de kerk gaat (in plaats van uit geloof) zal echter niet wekelijks naar de kerk komen, als ze zien dat hun doel niet wordt bereikt. Het zal een storm zijn in een glas water.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo werd hij iig wel in diverse kranten geciteerd. Die kunnen elkaar napapegaaien natuurlijk en het wil ook niet zeggen dat hij dit echt zo heeft gezegd. Het past dan wel bij de slechte communicatie naar de media toe die ik helaas ook van andere bisschoppen ken - en ook het Vaticaan vind ik hierin niet sterk. Niet dat de media wél geweldig zijn.

Op de site van bisdom Den Bosch was (afgelopen vrijdag) dit persbericht te lezen:

"Open en respectvol gesprek raakt open zenuw

(vrijdag 26 februari 2010)

Een open en respectvol gesprek, dat een open zenuw raakt, omdat geloof en seksualiteit over het diepste van de mens gaan. Zo is het gesprek te typeren tussen bisschop Hurkmans, plebaan Van Rossem, Henk Krol van de Gaykrant, en vice-voorzitter Vera Bergkamp en Filip Tijsma, beiden van COC Nederland. In het gesprek vandaag op het bisschopshuis ging het om twee thema’s: het ontvangen van de heilige Communie door praktiserend homoseksuelen en over protestacties om dit af te dwingen.

Vanuit de mensvisie van de rooms-katholieke Kerk is seksualiteit bedoeld binnen een huwelijk tussen man en vrouw. Daarom zijn onder meer homoseksuele daden niet verenigbaar met het ontvangen van de heilige Communie. Of iemand aan de voorwaarden voor het ontvangen van de heilige Communie voldoet wordt in eerste instantie overgelaten aan het geweten van de betrokkene. Ook kan de pastoor met iemand in gesprek gaan. Soms kan een pastoor zich in geweten genoodzaakt voelen hem of haar niet tot de Communie toe te laten. Mensen die niet ter Communie gaan zijn welkom in de Kerk, zij kunnen de Mis bijwonen, deelnemen aan het parochieleven en pastorale zorg ontvangen. Bisschop Hurkmans gaf aan dat deze visie bij mensen pijn kan veroorzaken en dat hij daar begrip voor heeft. Ook wil hij mensen niet afschrijven.

Het vrijwel collectief ter communie gaan is een gewoonte die in de huidige Nederlandse katholieke kerk is gegroeid en als vanzelfsprekend lijkt te worden gezien. De Nederlandse bisschoppen hebben in 2008 in een brief over de H. Eucharistie erop gewezen dat het ontvangen van de heilige Communie echter minder vanzelfsprekend is. Bij uitvaarten en bijvoorbeeld een carnavalsmis komt het steeds vaker voor dat kerkgangers wordt gevraagd bewust wel of niet ter communie te gaan uit het respect voor het sacrament. Mensen blijven dan soms in de bank zetten zoals in de Katholieke Kerk elders in de wereld veelal gebruikelijk is.

GEEN H. Communie in Sint-Jan Zondag

Het kerkbestuur van de Sint-Jan in 's-Hertogenbosch heeft in overleg met het bisdom Den Bosch besloten om aanstaande zondag tijdens de Mis van 10.00 uur geen Communie uit te reiken, omdat diverse groepen hebben aangekondigd de Mis te willen gebruiken als protestactie. Het bisdom betreurt het dat de eucharistieviering voor dit doel gebruikt wordt en vraagt om respect voor het houden van de katholieke eredienst. Media worden in een apart persvak geplaatst, in het zogeheten noordertransept, vanaf de ingang in de toren, is dat links vooraan bij het altaar. Van hun wordt gevraagd om niet tijdens de Mis door de kerk of voor het altaar te lopen. Niemand wordt uitgesloten van deelname aan de viering. Wel wordt gevraagd om respectvol aan de viering deel te nemen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele honderden actievoerende homo's zijn vanochtend afgekomen op de mis in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch.

Als deze mensen geen homo zouden zijn, zouden ze dan ook op de mis afgekomen zijn?

Zijn het Christenen?

Ik snap de verongelijktheid van sommige belangengroepen (niet alleen homo-organisaties) nooit zo goed.

Ik snap er niets van dat 'ze' nu ineens ter communie willen gaan terwijl ze waarschijnlijk geen idee hebben wat die communie inhoudt.

Ik denk dat de COC en de Gaykrant juist met deze actie de plank volledig misslaat. Ze zouden eerst eens in gesprek moeten gaan met homosexuelen die wel daadwerkelijk christen zijn en daarom misschien niet ter communie (of aan het avondmaal) gaan.

Op deze manier maken ze het voor hen alleen nog maar moeilijker.

denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is ook steun uit onverwachte hoek las ik net op nu.nl widegrin.gif

SGP noemt protestactie homo's crimineel

DEN HAAG - De SGP wil dat het kabinet snel actie onderneemt tegen het verstoren van de orde tijdens kerkdiensten, zoals zondag in de Sint-Jan in Den Bosch.

De protestactie waarbij homo's tijdens de ochtendmis in de Sint-Jan veel kabaal maakten, is volgens Tweede Kamerlid Kees van der Staaij van de SGP een ''criminele actie''.

Het protest werd gehouden wegens de weigering van de hostie, die de Reuselse pastoor Luc Buyens niet aan de openlijk homoseksuele prins carnaval van het dorp wilde geven.

Van der Staaij is bezorgd, omdat is aangekondigd dat de acties zullen doorgaan. De SGP wil weten of het Openbaar Ministerie actie gaat ondernemen, omdat het verstoren van kerkdiensten in strijd zou zijn met artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Middeleeuwse taferelen?

Hoe vinden kamerleden het als een groep actievoerders de vergadering van de Tweede Kamer komt verstoren? Dat wordt dus niet geaccepteerd. De onruststokers worden er ‘netjes’ uitgewerkt. Terecht. Iedereen mag in dit land zijn invloed uitoefenen, maar beschaving en democratie stellen grenzen aan de middelen die daarvoor worden gebruikt. Vergaderingen verstoren wordt niet als een legaal middel gezien. Bij een kerkdienst ligt dat anders. Die mag je natuurlijk verstoren.

PvdA-voorzitter Ploumen roept er zelfs toe op. Sterker nog, ze doet er zelf aan mee. Ze is zondag ook naar de Sint-Janskathedraal in den Bosch gegaan met fier de roze driehoek opgespeld. Er is tegenwoordig wel heel veel moed voor nodig om een kerk binnen te dringen, zeker als je ook nog omringd wordt door vijandige pers. Je ziet duidelijk een nieuwe generatie helden aantreden. Scheiding kerk en staat? Misschien, maar nu even niet. Ploumen vindt het standpunt van de RK-Kerk zó achterhaald, zó middeleeuws.

Middeleeuws? Ga een jaar of zestig terug en bijna iedereen dacht nog als de pastoor uit Reuzel. Als je nog eens een wat meer bezonnen stuk over homoseksualiteit leest (ze zijn zeldzaam) dan uiten wetenschappers daarin hun verbazing over het feit hoe snel de veranderingen ten aan zien van homoseksualiteit tot stand zijn gekomen. Revolutionair. Een soort overval.

Ootmoed

Bezonnen woorden kwamen deze dagen van de priester Antoin Bodar. Hij noemde dit soort acties onchristelijk. Deelname aan het sacrament vraagt juist om ootmoed. ‘Ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt', is een tekst uit de mis. Je ziet die tekst soms ook voor een altaar staan. Dat zijn geen woorden uit de middeleeuwen, maar woorden uit de tijd van Jezus. En voor christenen is het ook nu nog de tijd van Jezus. Lastig voor mensen die op macht uit zijn, maar voor christenen is Jezus hun Heer.

O ja, ik zou het bijna vergeten. Het is verkiezingstijd. Er moeten stemmen worden gewonnen. En dat doel heiligt natuurlijk alle middelen. Gelukkig dat er nog iets heilig is.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ze zaten in onze kerken, maar bezochten ze ook de Mis? Ik ben geen historicus, dus ik laat me graag voorlichten
smile.gif

Mij staat een uitvaartsmis van de laatste bisschop (tot het herstel van de hierarchie) bekend in de Dom van Utrecht. Daar waren ook protestanten bij betrokken. Die waren daar vooral aanwezig om de uitvaart te verstoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- de CU zit met een lastig punt. Iets zeggen kan de traditionele achterban voeden in de vrees dat de CU zich met papen inlaat. Niets zeggen kan de katholieke leden voeden in de vrees dat de CU nog steeds een gereformeerde partij is. Dus laten ze Arie Slob alleen wat domme dingen zeggen.

Ik vermoedde dat de CU zich ook graag als een homo-vriendelijke partij wil profileren, aangezien de CU door homo's nogal eens als tegenstander wordt gezien. De CU wilde volgens het regeerakkoord met de CDA en PvdA ook opkomen voor homo's en discriminatie tegengaan. Ik denk dus dat de CU enerzijds de katholieken niet tegen het hoofd wil stoten en anderszijds de homo's niet.

Bij Van Geel (CDA) had ik eigenlijk ook het idee dat hij niets zei. Hij was niet voor de een of tegen de ander. Hij vond het alleen jammer dat dergelijke dingen zich hadden voorgedaan. (Tenminste, zo herinner ik mij zijn uitspraken.) Het CDA wil zich ook graag katholiek- en homovriendelijk voordoen.

Persoonlijk vind ik het e.e.a. echt niet toelaatbaar. Ik vind dat homo's zich moeten neerleggen bij wat de katholieke kerk leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas is het ook zo dat -wanneer de CU ook maar íets zegt wat een beetje kritisch overkomt- de partij gelijk door homo's (of seculiere hetero's) wordt bestempeld als 'homo-hatende partij'. (Hetzelfde geldt eigenlijk ook een beetje voor het CDA.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid