Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 13 maart 2003 17:02 schreef pj het volgende:

big-smile.gif
allen,

kwam surfing op deze discussie terecht. Mag ik het nog ff een nieuwe impuls geven?

'k ben niet vies van alcoholische versnaperingen, maar mijn lief zegt altijd: stel je nou voor dat de Heer terugkomt?
verbaasd.gif
Dan maak je toch geen beste beurt
hamer.gif

Ik stotter dan wat verlegen, stille grijns, maar ondertussen...
mondhouden.gif

Hahaha, die vind ik vet goed man! Maar ja, of ik hierdoor nou minder ga drinken ofso(niet dat ik veel drink hoorengel.gif). Of later.....verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 273
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je met God wilt leven, zul je je er steeds van bewust moeten zijn wat je doet. WWJD enzo.

Als je meer drinkt dan een paar pilsjes, wordt het steeds lastiger om je bewust te zijn van je daden.

Je maakt je het op die manier alleen mar lastig om te doen wat God van je vraagt. Dronken zijn staat een christen ook niet, en zal door niet christenen tegen je gebruikt worden.

Mijn advies: houd je gewoon in...

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 14:49 schreef Jona het volgende:

Als je met God wilt leven, zul je je er steeds van bewust moeten zijn wat je doet. WWJD enzo.

Als je meer drinkt dan een paar pilsjes, wordt het steeds lastiger om je bewust te zijn van je daden.

Je maakt je het op die manier alleen mar lastig om te doen wat God van je vraagt. Dronken zijn staat een christen ook niet, en zal door niet christenen tegen je gebruikt worden.

Mijn advies: houd je gewoon in...

Later,

Jona

Mjah, waar trek je de grens van 'hier stop ik!'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 01 april 2003 16:48 schreef Jona het volgende:

[...]

Ja, hé? Maar jij wilt toch ook niet dat Jezus jou dronken/aangeschoten ziet rondlopen? 't Kost wat moeite..

Later,

Jona

Jou conclusie: Drink nooit! ??verbaasd.gif...

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 01 april 2003 20:24 schreef Geja het volgende:

[...]

Jou conclusie: Drink nooit! ??
verbaasd.gif
...

knipoog_dicht.gif

Als je je grenzen niet kent, is dit inderdaad de conclusie. Serieus, wil jij half beschonken tegenover onze Heiland staan, mocht Hij nu net terugkomen als jij aan het stappen bent....Niet dat Hij je niet in genade zou aannemen, maar Hij vraagt wel om je leven aan Hem te geven. EN je lichaam is een tempel van de Heilige Geest (Paulus) dus moet je dat wel met eerbied behandelen...

No one said it would be easy...

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 april 2003 14:09 schreef Jona het volgende:

[...]

Als je je grenzen niet kent, is dit inderdaad de conclusie. Serieus, wil jij half beschonken tegenover onze Heiland staan, mocht Hij nu net terugkomen als jij aan het stappen bent....Niet dat Hij je niet in genade zou aannemen, maar Hij vraagt wel om je leven aan Hem te geven. EN je lichaam is een tempel van de Heilige Geest (Paulus) dus moet je dat wel met eerbied behandelen...

No one said it would be easy...

Later,

Jona

Als ik Hem ineens tegenover me zou zien, zou ik zo blij zijn dat ik in 1x wel weer nuchter zou wordenpuh2.gif. Nee, ik snap wel wat je bedoeld... Maar toch, ik vind het wel ver gaan om nooit meer te drinken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 april 2003 16:07 schreef Geja het volgende:

[...]

Als ik Hem ineens tegenover me zou zien, zou ik zo blij zijn dat ik in 1x wel weer nuchter zou worden
puh2.gif
. Nee, ik snap wel wat je bedoeld... Maar toch, ik vind het wel ver gaan om nooit meer te drinken...

en daar sluit ik me bij aan..

ik zou niet weten waarom je niet 1x tje een beetje dronken mag zijn. 't Kan best gezellg zijn zo op de fiets smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 april 2003 16:30 schreef Doeke het volgende:

[...]en daar sluit ik me bij aan..

ik zou niet weten waarom je niet 1x tje een beetje dronken mag zijn. 't Kan best gezellg zijn zo op de fiets
smile.gif

Oh ja, moet het nog gezellig zijn ook!

puh2.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 april 2003 16:30 schreef Doeke het volgende:

[...]en daar sluit ik me bij aan..

ik zou niet weten waarom je niet 1x tje een beetje dronken mag zijn. 't Kan best gezellg zijn zo op de fiets
smile.gif

Ik zeg ook niet dat het niet mág. Ik denk alleen dat je als christen verantwoordelijkheid wil nemen voor alles wat je doet. Als je dan 'een beetje' dronken bent, maar je kunt nog steeds verantwoordelijkheid nemen over je daden..prima.

Ikzelf drink heus wel eens een biertje, of twee..maar nooit meer zoveel dat ik niet meer weet wat ik doe. (ik ben natuurlijk ook al vader van 3 kinderen, dus niet alleen verantwoordelijk voor mezelf, maar ook voor drie kids)

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 09 april 2003 10:00 schreef Jona het volgende:

[...]

Ikzelf drink heus wel eens een biertje, of twee..maar nooit meer zoveel dat ik niet meer weet wat ik doe. (ik ben natuurlijk ook al vader van 3 kinderen, dus niet alleen verantwoordelijk voor mezelf, maar ook voor drie kids)

Soooo hee, das wel een hele ouwe jongeren

knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gifhamer.gif Alles goed met de kids?

Overigens zijn er genoeg mensen die helemaal niets hoeven te drinken en toch niet of nauwelijks weten wat ze doen (althans, die indruk heb ik dan)puh2.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 09 april 2003 10:00 schreef Jona het volgende:

Ik zeg ook niet dat het niet mág. Ik denk alleen dat je als christen verantwoordelijkheid wil nemen voor alles wat je doet. Als je dan 'een beetje' dronken bent, maar je kunt nog steeds verantwoordelijkheid nemen over je daden..prima.

Ikzelf drink heus wel eens een biertje, of twee..maar nooit meer zoveel dat ik niet meer weet wat ik doe. (ik ben natuurlijk ook al vader van 3 kinderen, dus niet alleen verantwoordelijk voor mezelf, maar ook voor drie kids)

Later,

Jona

Maar ik ben nog niet zo oud....gheghe... Maar kom op ik hoef toch nu nog niet als een 'heilige' te leven, omdat ik Christenen benverbaasd.gif. Jij bent toch ook 'jong'(gheghe) geweest....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, nu even over de topic, want we beginnen te dwalen.

Het ging over dronken zijn als christen.

Wát zegt de Bijbel:

Quote:

Paulus schreef in Galaten 5

19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; 20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, 21 jaloezie,
dronkenschap
, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.

Dronkenschap past dus niet bij de christelijke levensstijl. Aan de andere kant mag je best wijn drinken:

Quote:

Jezus zegt in Mattheus 26

27 Daarna nam Hij een beker wijn, dankte God ervoor en gaf die aan hen. 28 "Drink er allemaal uit", zei Hij. "Dit is mijn bloed, waarmee het nieuwe verbond wordt bezegeld. Het zal vloeien om vergeving van de zonden te bewerken. 29 Let op mijn woorden: Ik zal geen wijn meer drinken tot de dag dat Ik met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader."

Als we in het Koninkrijk alcohol mogen drinken, mogen we het nu ook.

Nu gaa het over het vinden van je limiet: hoeveel kun je/mag je drinken?

Dat is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon, en ook nog eens van je persoonlijke gesteldheid van dat moment: als je moe bent, kan een biertje al verkeerd vallen.

Je kunt dan globaal zeggen, dat je kunt blijven drinken zolang je de controle over jezelf maar blijft houden. Het probleem is natuurlijk, dat je beslissingsvermogen afneemt naarmate je meer drinkt. Je kunt dus moeilijker bepalen of je die grens al hebt bereikt.

Maar je moet het zelf weten, want hier is geen richtlijn voor te vinden in de Bijbel. Dus kun je je eigen afwegingen maken. Als jij vind dat je lekker aangeschoten kunt zijn, en toch christen: geen probleem. Zolang jij 's avonds ('s nachts) de Here nog kunt danken voor je dag....

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk hier het volgende over:

Als je dronken bent is dat je eigen domme schuld, en als je het (drinken) echt "goed" gedaan hebt, word je nooit meer dronken. Ik drink ook wel eens een paar glazen, maar ik zorg er wel voor dat ik niet dronken word. Ik denk dat het door mijn opvoeding komt dat ik de grenzen die ik normaal zou trekken (waarbij ik zou stoppen met drinken) niet verplaatsen omdat ik aangeschoten raak. Het is wel zo dat je anders op de dingen gaat kijken door alcohol engel.gif

Als je vrienden hebt die teveel gedronken hebben en daardoor dronken zijn, vind ik wel dat je ze moet helpen en er (later) wat van zeggen en zorgen dat ze op dat moment niet meer alcohol drinken en ze eventueel een cola geven ofzo.

Ik heb een keer megemaakt dat iemand zo dronken was dat hij echt niet meer wist wat hij deed. Dat was op een feest in de Kade te Zaandam. Misschien weet Glenn het noch wel, maar wat hij deed was echt te gek voor woorden. Na het feest heeft hij op straat bij een put gezeten/gelegen en die volgens mij helemaal vol gekots. Dat is wel heel erg triest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Nou, dronken wil ik niet worden en dat gebeurt me ook niet 1 2 3...

Maar laat van ik een voorval vertellen welk zich thuis om een uur of 2 s'nachts afspeelde.

Ik dacht bij mezelf: Laat ik effe wat drinken om beter in slaap te kunnen komen.

Ik pak me een bessenjenever of wat het ook was, dronk ervan en dacht: Laat ik er redelijk wat appelsap bijvoegen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Daarna verorberde ik een banaan.

Nu ging ik nog effe bakken op de wc en terwijl ik drukte kwam er een pijn in mijn maag opzetten, het werd alsmaar erger.

Na het toiletbezoek ging ik met flinke maagpijn op bed liggen(nee, ik was niet misselijk) en dacht: Als dit zo doorgaat wordt dit nog mijn dood.

Na God om hulp gevraagd te hebben gng ik slapen, de pijn was gelukkig afgezakt.

Het rare daarbij is, dat ik me nauwelijks aangeschoten voelde na drinken en eten, zoals ik gewend ben als ik wat drank drink.

Waarschijnlijk vond er een chemische reactie plaats toen ik de combinatie in me maag had, kwamen er reactieproducten, werd ik door deze nauwelijks aangeschoten en veroorzaakten deze ook de maagpijn.

Een ding heb ik in ieder geval geleerd, ik moet geen bessenjenever en appelsap drinken en daarbij een banaan verorberen, da's op zijn minst pijnlijk.

Barachem ziet voortaan af van vreemde mixjes.

Auw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 12 april 2003 20:13 schreef Jazper het volgende:

Ik denk hier het volgende over:

Als je dronken bent is dat je eigen domme schuld, en als je het (drinken) echt "goed" gedaan hebt, word je nooit meer dronken. Ik drink ook wel eens een paar glazen, maar ik zorg er wel voor dat ik niet dronken word. Ik denk dat het door mijn opvoeding komt dat ik de grenzen die ik normaal zou trekken (waarbij ik zou stoppen met drinken) niet verplaatsen omdat ik aangeschoten raak. Het is wel zo dat je anders op de dingen gaat kijken door alcohol
engel.gif

Als je vrienden hebt die teveel gedronken hebben en daardoor dronken zijn, vind ik wel dat je ze moet helpen en er (later) wat van zeggen en zorgen dat ze op dat moment niet meer alcohol drinken en ze eventueel een cola geven ofzo.

Ik heb een keer megemaakt dat iemand zo dronken was dat hij echt niet meer wist wat hij deed. Dat was op een feest in de Kade te Zaandam. Misschien weet Glenn het noch wel, maar wat hij deed was echt te gek voor woorden. Na het feest heeft hij op straat bij een put gezeten/gelegen en die volgens mij helemaal vol gekots. Dat is wel heel erg triest.

Sorry voor de late reactie knipoog_dicht.gif

Ben het met je eens Jazper. Dat verhaal over die jongen weet ik inderdaad nog wel. Diep en diep triest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 mei 2003 13:36 schreef Barachem het volgende:

Nou, dronken wil ik niet worden en dat gebeurt me ook niet 1 2 3...

Maar laat van ik een voorval vertellen welk zich thuis om een uur of 2 s'nachts afspeelde.

Ik dacht bij mezelf: Laat ik effe wat drinken om beter in slaap te kunnen komen.

Ik pak me een bessenjenever of wat het ook was, dronk ervan en dacht: Laat ik er redelijk wat appelsap bijvoegen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Daarna verorberde ik een banaan.

Nu ging ik nog effe bakken op de wc en terwijl ik drukte kwam er een pijn in mijn maag opzetten, het werd alsmaar erger.

Na het toiletbezoek ging ik met flinke maagpijn op bed liggen(nee, ik was niet misselijk) en dacht: Als dit zo doorgaat wordt dit nog mijn dood.

Na God om hulp gevraagd te hebben gng ik slapen, de pijn was gelukkig afgezakt.

Het rare daarbij is, dat ik me nauwelijks aangeschoten voelde na drinken en eten, zoals ik gewend ben als ik wat drank drink.

Waarschijnlijk vond er een chemische reactie plaats toen ik de combinatie in me maag had, kwamen er reactieproducten, werd ik door deze nauwelijks aangeschoten en veroorzaakten deze ook de maagpijn.

Een ding heb ik in ieder geval geleerd, ik moet geen bessenjenever en appelsap drinken en daarbij een banaan verorberen, da's op zijn minst pijnlijk.

Barachem ziet voortaan af van vreemde mixjes.

Auw.

hamer.gif Appelsap kan gaan gisten he! Krijg je extra alcohol in je maag als dat je eigenlijk dronk.

Maarja... alcohol is en blijft giftig... en soms merk je dat wel eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik heb vaker wat gedronken, de normale intoxinatieverschijnselen gehad en dat met gemak overleefd(aangeschoten zijn is niet erg/pijnlijk, hangt ervan af hoe je het bekijkt), maar wat ik toen meemaakte had ik nog nooit eerder meegemaakt.

Quote:
Op maandag 12 mei 2003 14:08 schreef Glenn het volgende:

Appelsap kan gaan gisten he! Krijg je extra alcohol in je maag als dat je eigenlijk dronk.
[/b]

Euh, ik ging een kwartier later poepen, dus dat is wel erg kort tijd.

Ik ben er zeker van dat de combinatie appel, banaan, bessen en alcohol iets nieuws opleverde wat de alcoholische intoxinatie drastisch verminderde en voor die buikpijn zorgde. X|

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Bijbelse bezwaren omtrent teveel drinken:

De brief aan de Galaten gaat over Geest en Vlees. Geest is alles uit God, Vlees is alles vanuit de wereld.

Paulus geeft aan dat we Geestelijk moeten zijn. Daar tegenover staat dat we niet vleselijk moeten zijn.

Vrucht van de Geest:

liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Vrucht van het vlees:

Hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, brasserijen en JA.....DRONKENSCHAP!

Dronkenschap is werk van het vlees. Een christen die leeft vanuit het vlees kan niet de Geest hebben!

Dus denk niet dat we dronken moeten zijn!

Greetzzzzzz

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid