Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 273
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:22:10 schreef JaeIsGod het volgende:

Veranderde Jezus geen water in wijn? Zo erg is een beetje alcohol dus blijkbaar niet.

Je slaat de spijker op z'n kop. Alcohol met mate is niet erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat niet al eerder in dit topic (of een ander topic over drank) gezegd? *Dat van wijn en alcohol dat ik aanhaalde?

Zo niet, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik het van horen-zeggen heb. En van wie/wat/waar, ik zou het zelf niet meer weten, maar dacht van dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe komen sommige van ons dr bij dat in "de bijbelse"wijn geen alcohol zit?..,of minder snel dronken word? Er zat genoeg alcohol in om ook gewoon net als nu dronken te kunnen raken..

Dit kun je opmaken uit het verhaal in handelingen 2 (bijbelverhaal over uitstorting heilige geest)

Handelingen 2

1 Op de Pinksterdag waren zij allemaal bij elkaar gekomen.

2 In eens kwam er uit de hemel een geluid, alsof er een storm opstak. Het was in het hele huis te horen.

3 Zij zagen iets wat op vuur leek; vlammen die zich boven ieder van hen verspreidden.

4 Zij werden allemaal gevuld met de Heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken: woorden die de Heilige Geest hun ingaf.

5 In die dagen waren er in Jeruzalem vele gelovige Joden uit alle landen van de wereld.

6 Toen zij het geluid hoorden, liepen ze allemaal te hoop. Zij raakten in verwarring, omdat ieder van hen de apostelen in zijn eigen taal hoorde spreken.

7 Zij begrepen er niets van. "Dat zijn toch mannen uit Galilea?" riepen zij verbaasd uit.

8 "Hoe kan het dan dat zij ònze taal spreken en nog andere talen ook? Kijk eens waar wij overal vandaan komen:

9-11 uit Parthië, Medië, Elam en Mesopotamië, uit Judea, Capadocië, Pontus, Asia, Frygië en Pamfylië, uit Egypte en de streek van Cyrene in Libië. Er zijn hier Joden en Joodse bekeerlingen uit Rome, Kreta en Arabië. Hoe bestaat het dat ieder van ons in zijn eigen taal hoort spreken over de geweldige dingen, die God gedaan heeft!"

12 Zij stonden aan de grond genageld en wisten niet wat zij ervan moesten denken. Zij zeiden tegen elkaar: "Wat heeft dit toch te betekenen?"

13 "Och, die mensen hebben teveel zoete wijn gedronken", lachten sommigen schamper.

Om vers 13 gaat het, waarom zouden ze zeggen over deze mensen (als ze niet kennen wat dronken was) dat ze dronken leken?!..

De bijbel verbied dronken zijn..je hebt niks meer onder controle..je laat je lekkerder voelen dooor drank..je laat je leiden door drank..omdat heel veel mensen dat een "hulp-middel" vinden,..en daaar ook oprecht van overtuigd zijn.. Waarom ga je niet gewoon naar God?!..

en wat ik al eerder in dit topic heb gezegd,..wij moeten als cristenen ten ALLE TIJDEN bereid zijn om Jezus "door te geven"..als je dronken bent,kan dat gewoon niet!,je kan je op die momenten niet laten leiden door de heilige geest,..omdat je niet meer helder kan denken,Je laat je op dat moment leiden door de drank.We moeten een voorbeeld zijn..

en wat is er eigenlijk zo leuk aan dronken zijn?!..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs in het oude Testament lezen we over Noach, die dronken wordt. Ook dat is "niet fris" te noemen.

Er is geen enkele aanleiding om te zeggen dat de wijn die Jezus dronk met zijn discipelen, geen alcohol bevatte. Het argument, dat die wijn eigenlijk druivensap was, wordt door veel radicale christenen gebruikt om de stelling, dat het zonde is om alchol te drinken, kracht bij te zetten.

Jezus maakte inderdaad wijn uit water. En de mensen mochten daar van genieten. Maar NIET jezelf te buiten gaan! Dat is geen vrucht van de Geest.

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 juli 2003 23:54:32 schreef Marlieke het volgende:

Je moet in elke gelegenheid (als cristen) bereid zijn,om over Hem te vertellen,..als je dronken bent lijkt het me dat je daar dan niet meer zo geschikt voor bent..je moet een voorbeeld zijn..

Een voorbeeld?? Als ik met een paar vrienden ben die niet geloven, dan ben ik voor hun echt geen voorbeeld.

Dan ga ik ook niet altijd over Hem praten.

Ik ben jong en wil ook wel eens lol hebben en als ik het dan een x niet volgens de regels doe, pech mijn eigen schuld. Maar ik wil niet eens een voorbeeld zijn voor mijn vrienden.

Ik ben heus niet beter als hun, ik kan niet eens een voorbeeld zijn voor hun. We zijn allemaal ongeveer even oud en maken allemaal fouten. Hoe kan ik dan een voorbeeld voor hun zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

drinken is niet erg als je maar weet hoever je gaat is het stoer? neeh vind k niet het hoort erbij als je ergens heen gaat als je het niet vind kunne moet je niet gaan en dronken zijn is niet erg een keer vind k dan weet je in het vervolg hoe ver je kunt gaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:34:46 schreef John het volgende:

En ik bedoel dat je van die wijn uit de Bijbel minder (snel) dronken wordt dan van de huidige wijn.

In het bier uit de middeleeuwen zat ook minder alcohol. Ze konden toen geen water drinken, werd je ziek van, dus dronken ze bier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:29:45 schreef Geja het volgende:

[...]

Hoe kan ik dan een voorbeeld voor hun zijn?

Ik denk dat je dat zelf wel weet.

Wat een belangrijkere vraag is:

Weet jij wie je bent dankzij Jezus?

Dus zonder je fouten en tekortkomingen?

Als Hij ervoor heeft gezorgd dat je zonden uitgewist zijn, zou Hij je dan niet willen helpen daarnaar te leven?

Maar tis niet zo makkelijk hoor. Ik heb ook mijn verleden met alcohol. De ellende begon al in groep acht. Het is maar wat je wilt en wat je besluit. Toen ik voor Jezus koos, koos ik ervoor niet met de kudde mee te lopen. Soms doe ik dat nog wel, maar het is niet mijn bedoeling. Zorg ervoor dat het jou bedoeling ook niet is om met goddelozen mee te lopen. Zorg er eerder voor dat zij met jou meelopen!

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 17 april 2006 15:19:10 schreef kasper het volgende:

drinken is niet erg als je maar weet hoever je gaat is het stoer? neeh vind k niet het hoort erbij als je ergens heen gaat als je het niet vind kunne moet je niet gaan en dronken zijn is niet erg een keer vind k dan weet je in het vervolg hoe ver je kunt gaan
knipoog_dicht.gif

het hoort erbij als je ergens heen gaat ?

Waarom hoort alchol erbij... is een cola dan niet goed genoeg ?

Zelf drink ik wel graag me biertje en ben regelmatig aangeschoten of dronken, maar de stelling bier hoort erbij en anders moet je niet gaan is natuurlijk gewoon onzin, want je kan ook zat plezier maken zonder drank...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 17 april 2006 15:29:06 schreef living stone het volgende:

[...]

Zelf drink ik wel graag me biertje en ben regelmatig aangeschoten of dronken, maar de stelling bier hoort erbij en anders moet je niet gaan is natuurlijk gewoon onzin, want je kan ook zat plezier maken zonder drank...

Ja want sex met drank op is niks knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik er niet bij hoor als ik niet drink mogen ze van mij allemaal het dak op gaan. Gelukkig heb ik dat nooit meegemaakt. Sommige jongens vinden het wel jammer als ze je niet dronken kunnen voeren en sommige meisjes vinden het jammer als ik niet met ze mee ga als ze dronken gevoerd zijn, maar ik vind er niets jammers aan.

Je kunt God dienen als je uitgaat. Het lijkt moeilijk maar ik zie er nu in onze kroeg de vruchten van. Geloof is een gespreksoverwerp geworden en sommigen willen ineens eens mee naar de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 17 april 2006 15:29:06 schreef living stone het volgende:

[...]

het hoort erbij als je ergens heen gaat ?

Waarom hoort alchol erbij... is een cola dan niet goed genoeg ?

Zelf drink ik wel graag me biertje en ben regelmatig aangeschoten of dronken, maar de stelling bier hoort erbij en anders moet je niet gaan is natuurlijk gewoon onzin, want je kan ook zat plezier maken zonder drank...

met alcohol op voel je je vrijer met een cola heb je dat niet het kan wel wel gesellig zijn maa k vint met een biertje dat het dan gesellig is en word

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid