Spring naar bijdragen

Boek en leestips


Aanbevolen berichten

Ik lees op dit moment deel 6 van harry potter (and the halfbood prince) is wel in het engels maar goed het blijft leuk en op dit moment lees ik heel erg on-chistelijk van cate tiernan-oorsprong (serie: Wicca) tja niet christelijk allemaal maar wel mooi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 263
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het boek Ik (Ali) van Günter Wallraff heb ik net uit en wil het aan iedereen aanraden, het boek is geschreven in de jaren 80 maar volgens mij blijft het een actueel boek, vooral als je het in een groter geheel ziet.

Een korte recensie van het internet:

Quote:
Deze uitgave van het boek 'Ik (Ali)', dat in vele Westeuropese landen tot de meest gelezen boeken behoort (en tevens zoveel stof heeft doen opwaaien), is een uitgebreide versie, waarin opgenomen een documentatie van de gevolgen, die de verschijning ervan in 1985 met zich mee heeft gebracht. Günter Wallraff (Ali) heeft de rol van Turk aangenomen en met name die van gastarbeider in West-Duitsland en stelt aldus de misstanden zoals hij deze ontmoet aan de kaak. Dit komt neer op een volledig negeren en ontkennen van de menselijke waardigheid en een bruut exploiteren van arbeidskracht, het zonder scrupules blootstellen van mensen aan de meest gevaarlijke, ongezonde en verachtelijke vormen van arbeid die tegenwoordig denkbaar zijn. Dit boek is nog steeds confronterend en onthullend, vooral ook doordat het systeem, bedrijven, organisaties, instanties die in dit netwerk zitten, alles lijken te doen om de ontkennen c.q. de aandacht af te leiden. Pocketeditie; normale druk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 03 september 2005 13:41:29 schreef Radiohoofd het volgende:

Het boek Ik (Ali) van Günter Wallraff heb ik net uit en wil het aan iedereen aanraden, het boek is geschreven in de jaren 80 maar volgens mij blijft het een actueel boek, vooral als je het in een groter geheel ziet.

Een korte recensie van het internet:

[...]

Een heel gaaf concept! Doet me denken aan dat ik als jonge puber wel eens mezelf als Turkse vrouw wilde verkleden en op de markt en in winkels gaan rondlopen en kijken hoe mensen reageerden als ik gewoon wat spullen bekeek, oppakte enz. .. Maar ja, het mocht niet van mijn moeder hamer.gifwidegrin.gif Ik heb totaal geen tijd om dit soort dingen nu te gaan lezen, maar ze hebben 't hier in de bieb en ik noteer de titel voor later. Thanks! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Op maandag 29 augustus 2005 20:41:55 schreef LaRosa het volgende:

ik heb net bij de bibliotheek 'inleiding tot de metafysica' van heidegger gehaald. Lijkt me heel boeiend en leuk
smile.gif
Heidegger is best gaaf, en metafysica een stoer stukkie filosofie
smile.gif

Filosofie moet de grenzen van het denken afbakenen door de grenzen van de taal af te bakenen. Met dat doel ontwikkelde hij zijn afbeeldingtheorie van de taal.

De essentie van taal is volgens Wittgenstein de werkelijkheid af te beelden.

Op het niveau van de omgangstaal is dit afbeeldende karakter doorgaans ver te zoeken, maar onderhuids bezit de omgangstaal een structuur die kristalhelder de structuur van de werkelijkheid weerspiegelt. Deze onderhuidse taal bestaat uit zogenaamde atomaire volzinnen. Dat zijn zinnen die pas na logische analyse boven komen drijven. De atomaire volzinnen zijn zelf combinaties van namen, en namen zelf zijn combinaties van bestanddelen van de wereld, dingen die zijn leermeester Rusell logische atomen noemde.

Wat wilde Wittgenstein hier nu mee?

Hij maakte onderscheid tussen zinvol en zinloos taalgebruik. Een zinvolle bewering moet een afbeelding zijn van een mogelijke stand van zaken in de werkelijkheid. Of zo’n zinvolle bewering ook waar is, kan pas achteraf worden vastgesteld door de zin met de feiten te vergelijken.

Het soort zinnen dat aan dit criterium voldoet komen bij uitstek voor in de natuurwetenschappen.

Er zijn ook zinnen die er niet aan voldoen en toch geen onzin zijn. Die komen voor in de ethiek en de esthetica.

Metafysische uitspraken zijn echte onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 21 november 2005 18:44:14 schreef Mortal het volgende:

Meester van de zwarte molen, van Otfried Preussler.

Maar dat zal wel weer occult zijn ofzo
nosmile.gif

Dat hangt er vanaf op je hem goed opgeborgen hebt knipoog_dicht.gif (occult betekent verborgen)

Andere aanrader is het vervolg op het gewijde dagboek: Het tweede gewijde dagboek.

Is echt bijzonder goed voor je lachspieren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 21 november 2005 18:44:14 schreef Mortal het volgende:

Meester van de zwarte molen, van Otfried Preussler.

Maar dat zal wel weer occult zijn ofzo
nosmile.gif

Whahaha, dan moet ik ergens aan denken. Er zat een meisje bij mij in de klas, die ging vragen aan onze lerares (vreselijk refomens) of ze dat boek mocht lezen voor een verslag. Reactie van lerares: WAT! ik eis een ZEEEEER kritisch verslag! Maar waar gaat hij precies over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de laatste maanden een niet te plaatsen drang gekregen om te lezen, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Het mogen zowel romans zijn als niet-romans. Ik heb wel een paar schrijvers on my mind: Freud, Socrates, De Sade, Russische schrijvers zoals Dostojevski en Tsjechov (Ja, ik gooi ze allemaal op een hoop), Montesquieu, Kant, Darwin, Pascal, Zweig, Balzac, Poe enz.

Van sommige van deze schrijvers heb ik al wat gelezen (De Sade, Dostojevski, Tsjechov, Zweig, Poe).

Hopelijk snappen mensen waar ik een beetje naartoe wil (de auteurs moeten niet te modern zijn).

Alleen, ik ben een echte beginner, dus ik wil graag literatuur waar je echt iets aan hebt en niet van die dunne boekjes waarvoor vet veel voorkennis nodig is enzo. Ik weet dat het een beetje een rare vraag is, maar weet iemand waar ik kan beginnen? Welke boeken zijn nuttig als je van filosofie en psychologie houdt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft anyone de Da Vinci Code gelezen? Ik dus niet maar ik had het er pas met een paar meiden over, toen we in de Mac zaten. 1 van hen zei dat ze nu wel zeker wist dat Jezus bestaan heeft (ze is totaal niet christelijk ofzo) en 1 andere zei dat ze nu juist zeker wist dat er niks van waar was. Nu wil ik dit boek dus ECHT lezen! ben super nieuwsgierig welk boek zo'n eye-opener kan zijn, en nog wel twee verschillende kanten op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 20:32:24 schreef CazZ het volgende:

Heeft anyone de Da Vinci Code gelezen? Ik dus niet maar ik had het er pas met een paar meiden over, toen we in de Mac zaten. 1 van hen zei dat ze nu wel zeker wist dat Jezus bestaan heeft (ze is totaal niet christelijk ofzo) en 1 andere zei dat ze nu juist zeker wist dat er niks van waar was. Nu wil ik dit boek dus ECHT lezen! ben super nieuwsgierig welk boek zo'n eye-opener kan zijn, en nog wel twee verschillende kanten op.

Het is een fictief boek!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nietzsche, Descartes, Aquino, Aristoteles, Plato, Augustinus...

(Waar ik zelf moet bekennen nooit volledige boeken van die lui. Alleen pasages van ze en hun ideeën globaal behandeld gekregen.)

Mc Grath noemt CS Lewis ook een theoloog en filosoof, dus als je Lewis van hem daar toe mag rekenen:

LEWIS!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 21:39:30 schreef Gorthaur het volgende:

Nietzsche, Descartes, Aquino, Aristoteles, Plato, Augustinus...

(Waar ik zelf moet bekennen nooit
volledige
boeken van die lui. Alleen pasages van ze en hun ideeën globaal behandeld gekregen.)

Mc Grath noemt CS Lewis ook een theoloog en filosoof, dus als je Lewis van hem daar toe mag rekenen:

LEWIS!!!

Ik lees nu Poetica van Aristoteles, maar ik heb werkelijk nog niet vaak zo'n verschrikkelijk saai boek gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid