Spring naar bijdragen

Boek en leestips


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 30 januari 2005 20:04:36 schreef Gods child het volgende:

-'Op het randje van de eeuwigheid' van Randy Alcorn is mooi. (alleen spontaan weet ik niet meer waar die precies over gaat... maar hij is echt mooi, bijzonder)

ben ik aan t lezen. Gaat over succesvolle zakenman die in andere wereld terechtkomt waarin hij ontdekt wat geloven inhoud en dat zijn leven niets inhoud, is te vergelijk met "de Koningklijke weg" wat ook een echte aanrader is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 263
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 23 februari 2005 18:59:30 schreef Metallover het volgende:

En boeken met een goede spannende verhaallijn?

Een psychologische of literaire thriller gaat er ook nog wel in. En ook wel af en toe iets simpelers, maar ik merk dat ik dat niet echt fijn vind om te lezen, ik wil na moeten denken als ik een boek pak knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De laatste tijd ben ik vooral into oude literatuur. Op dit moment vind ik Jules Verne wel weg leuk.

Wat meer hedendaagse literatuur, dan vind ik 'De ontdekking van de hemel' van Harry Mulisch zeker een aanrader. Ook 'Een hart van steen' van Renate Dorrestein vind ik een supermooi boek met weliswaar een tragisch verhaal. Ook 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tart is zeker aan te raden."

Wat heb je al zoal gelezen van Verne? Twintigduizend mijlen onder zee vond ik heel goed, de reis rond de wereld in 80 dagen viel me dan weer wat tegen. Ik heb ze wel in het Engels gelezen (wat vrij loos is maar ja, ze kostten bijna niets, ik lees de originele Franse versies nog wel eens), dat kan er ook wel iets mee te maken hebben, vertalingen vind ik meestal minder. Wat oude literatuur betreft kan ik je Dickens ook wel aanraden, en als je Engels goed genoeg is zou ik de originele versies lezen, het leest niet zo simpel maar ik vind zijn taalgebruik te mooi om tevreden te zijn met een vertaling.

De ontdekking van de hemel heb ik nog niet zo lang gelezen en die kon me eerlijk gezegd niet bekoren, maar die andere twee zal ik toch eens moeten lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 12:39:56 schreef Iriacynthe het volgende:

Wat heb je al zoal gelezen van Verne? Twintigduizend mijlen onder zee vond ik heel goed, de reis rond de wereld in 80 dagen viel me dan weer wat tegen. Ik heb ze wel in het Engels gelezen (wat vrij loos is maar ja, ze kostten bijna niets, ik lees de originele Franse versies nog wel eens), dat kan er ook wel iets mee te maken hebben, vertalingen vind ik meestal minder. Wat oude literatuur betreft kan ik je Dickens ook wel aanraden, en als je Engels goed genoeg is zou ik de originele versies lezen, het leest niet zo simpel maar ik vind zijn taalgebruik te mooi om tevreden te zijn met een vertaling.

Van Verne ben ik bezig met 'Reis naar het midden van de aarde', die anderen die je noemt heb ik hier ook staan, maar moet ik nog lezen. En ik lees ze ook in het Engels omdat die zo goedkoop waren smile.gif

Dickens wil ik idd ook nog es proberen, Oliver Twist heb ik hier nog wel staan. En ik lees ze ook het liefst in het Engels, dan blijft de taal het mooist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:03:57 schreef Doortje het volgende:

Deadline van Randy Alcorn is zeker de moeite waard om te lezen... 't is wel een dik boek maar supergoed...

Heheh...

* Rick gaat terug in de tijd

Eerste dag van de Kerstvakantie, 2004.

Rick ligt op een bank in de kamer van zijn broer.

Naast hem ligt een stapel boeken (6). In zijn handen houdt hij Deadline vast, en begint te lezen...

Laatste dag van de Kerstvakantie, 2004

Rick ligt op een bank in de kamer van zijn broer.

De stapel boeken is een klein stukje opgeschoven.

In zijn handen houdt hij met trillende handen het laatste boekje van Randy beet. Zijn rode ogen slepen zich door de laatste zinnen van het laatste boekje.

Een zenuwtrekje heeft zich meester van hem gemaakt en zorgt elke minuut voor het willekeurige spierspanning in een der ogen.

De twee weken zijn goed besteed:

Deadline

Territorium

Thuiskomst

Brieven van Heer Foulgrin

Op het randje van de eeuwigheid

In het licht van de eeuwigheid

In totaal zijn dit zo'n 1500 pagina's.

Een persoonlijk record is gevestigd.

Het publiek gaat los!

Randy heeft een lange tijd bij mij op één gestaan; totdat ik een beetje in de Bijbel ben gaan lezen en me niet kon vinden in een aantal standpuntjes.

Op het moment ben ik een groot fan van Paul Maier en Ted Dekker.

Beide hebben erg goeie boeken geschreven (hoewel ze allebei een beetje een Allister McLean-formule hebben).

Link naar bericht
Deel via andere websites

hou je van fantasy? dan heb ik nog wel wat tips

een lied van ijs en vuur - George Michael

het rad des tijds - Robert Jordan (is wel 10 boeken puh2.gif)

alle boeken van Raymond E. feist

schijfwereldserie van terry pratchet

meestermagier - W.J. Maryson

boeken van de zieners - robin hobb

boeken van de nar - robin hobb

en zo kan k nog wel n poosje doorgaan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"George Orwell - 1984

Een klassieker die je gelezen moet hebben, vind ik in ieder geval"

Absoluut, heel beklemmend boek, maar ontzettend goed. De verfilming vond ik ook niet slecht (ok, slechter dan het boek, maar dat vind ik bijna altijd).

Is er toevallig iemand naar Rotterdam gegaan vandaag, het was daar literatuurdag of iets dergelijks (schandalig, ik heb er de hele dag rondgelopen en ik weet niet eens meer hoe het heet, foeifoei)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 17 maart 2005 22:33:45 schreef Brains het volgende:

Heb net Anne Karenina van Tolstoj uitgelezen, echt een ontzettend leuk boek. Wat kan die man boeiend schrijven.]

Een aanrader dus
smile.gif

Fijn dat te horen, staat nog op m'n plank.

Andere aanrader: The curious incident with the dog in the night-time van Mark Haddon (in NL: Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht). Overtuigend geschreven vanuit het perspectief van een autistische jongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:42:07 schreef Iriacynthe het volgende:

Het parfum - Patrick Süskind (prachtig, gewoonweg prachtig - het verhaal over een verdorven en tegelijk angstig herkenbaar geurengenie)

Idd een prachtig boek dit! Ik heb hem net uit en ik leef er nog helemaal in! Heeft grote indruk op mij achtergelaten. (Trouwens in één ruk uitgelezen, dat zegt ook wat over het boek) smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heel mooi boek is Operatie Wederkomst van Paul Maier. Deze verhaalt over de zeer gerespecteerde bijbelwetenschapper Jonathan Weber die in Israël op werkbezoek is, waar een nieuwe christelijke geestelijke leider opstaat, genaamd Joshua Ben-Yosef. Hij pretenteert de Messias te zijn die een tussenbezoek brengt op aarde.

Je zou denken: valse profeet. Maar deze man blijkt te zijn geboren in Bethlehem, zijn ouders heten Yosef en Mariam, hij kan wonderen doen net zoals Jezus, spreekt ontzettend veel talen vloeiend én accentloos (!), heeft een heleboel universitaire studies met veel succes afgerond, heeft 12 vaste volgelingen om zich heen en werd op een technisch bijna onmogelijke manier aangekondigt: op een gegeven moment kreeg letterlijk iedereen die online was in de wereld bijna gelijktijdig een aankondigingsscherm op zijn computer. En hij weet zijn tussenkomst uitstekend te verklaren.

Ook zijn manier van onderwijzen lijkt erg op die van Jezus en hij zegt ontzettend goede dingen (zijn moderne Bergrede is bijvoorbeeld echt schitterend). Jonathan en zijn werkgroep twijfelt, maar de hele christelijke wereld raakt in verdeeldheid. Steeds meer mensen geloven dat hij de Messias is, ook Jonathans vrouw. Als hij dan ook nog iemand uit de dood opwekt, begint Jonathan zijn twijfels ook te verliezen. Dan wil die Joshua een soort oecumenische Vaticanum houden waar alle christelijke kerkleiders van alle denominaties bij zijn en Jonathan mag het organiseren... Ja, ook de paus gelooft.

Is Joshua nu een oplichter of niet? Dat verklappen zou zonde zijn, want dit boek confronteerd je op een prachtige manier met de vraag: stel je voor dat dit alles nú écht zou gebeuren, wat zou jij dan geloven? Dit is één van de mooiere verhalen die ik heb gelezen en kan hem iedereen warm aanbevelen. Vrijzinnig of rechtzinnig, katholiek of protestant, bijbels of onbijbels: deze thriller doet denk ik echt elke christen wel nadenken over zijn toekomstverwachting. Of alleen al over de echt goede dingen die Joshua zegt.

Operatie Wederkomst

Paul Maier

ISBN 90 239 9106 0

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paul Maier is mijn held van het moment worshippy.gif

Aan te raden is om inderdaad met het Rama Document te beginnen, om daarna operatie wederkomst te lezen.

De brand van Rome (een historische documantaire) is ook erg goed; ben binnenkort van plan om Pontius Pilatus van 'm te lezen. Kzal wel laten weten hoe die is puh2.gif

Als je trouwens (net als ik) een beetje moe wordt van de boeken waarin de hoofdpersoon binnen drie pagina's bekeerd is en zijn wereld meteen veranderd, is Ted Dekker ook een goeie.

Een beetje anders dan anderen, en hoewel hij bij vlagen een beetje cliché overkomt weet hij toch altijd opvallend uit de hoek te komen.

'Drie' en 'Oogwenk' zijn briljant. Vooral die laatste heeft me het een en ander in een nieuw licht doen laten bekijken.

Het valt met trouwens op dat nog niemand 'Hersenschimmen' van J. Bernlef heeft genoemd. Verreweg één van de meest aangrijpende boeken die ik heb gelezen.

Het gaat over een man die dement wordt, en is vanuit zijn belevingswereld beschreven. Bijkomend voordeel is dat je'm ook nog eens op je literatuurlijst mag zetten!

Écht een aanrader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid