Spring naar bijdragen

Boek en leestips


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 263
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 years later...
Quote:Op maandag 16 juli 2007 09:40:45 schreef MiekieMow het volgende:Ik vroeg me af of mensen tips hebben over fictieve niet christelijk/geestelijke boeken, die toch voldoening geven aan de christen en waarheden bevatten. Net zoals bijvoorbeeld met films als lord of the rings en bravehaert enz.Heb ik nl zin om mee te nemen op vakantie.Daarvoor raad ik nog steeds, zoals elders in het topic, de boeken De wereld van Sofie en Geluk® aan. De eerste een eenvoudige en heel interessante inleiding in de filosofie, verpakt in een briljant fictief verhaal, en de tweede een bijzonder grappig en soms prettig satirisch geschreven verhaal met als insteek: wat als er een zelfhulpboek op de markt zou komen dat écht zou helpen?Toevoeging:En als je ergens nog de originele roman War of the Worlds gewoon in boekvorm op de kop weet te tikken, neem hem dan mee. Er is ook een Nederlandse vertaling van, die prima leesbaar is. In tegenstelling tot de huidige filmversie is het originele verhaal heel intelligent uitgedacht en een stuk geloofwaardiger dan de huidige film. Het doet je nadenken over onze positie hier in het heelal en onze vermeende alleenheerschappij (iets wat de huidge film duidelijk níét doet en hem daardoor een héél stuk oppervlakkiger maakt).

Dit geldt naar mijn mening ook voor de fantastische boeken van Veronica Roth, de trilogie " Inwijding" ( in de Engelse versie Divergent), " Opstand" (Divergent 2) en " Samensmelting" (Divergent 3).

Een van de reviewers noemt " Inwijding" een meisjesboek, maar dat is het geenszins. Je moet ook tegen een beetje bloed kunnen als je de boeken wilt lezen, maar ik vond ze top. Lekker spannend en zeker met geestelijke diepgang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Om een helder beeld te krijgen van de emotionele intelligentie, kan ik het boek van Daniel Goleman "Emotionele intelligentie" aanbevelen.

De psycholoog Daniel Goleman introduceerde als eerste voor een breed publiek het begrip emotionele intelligentie [EQ].

Het 'voelende brein bezit zelfkennis, zelfbeheersing, geestdrift, en het vermogen eigen emoties te herkennen en jezelf te motiveren.

Emotionele vaardigheden blijken niet alleen belangrijker te zijn dan rationele, zij zijn van doorslaggevend belang voor succes in relaties.

Persoonlijk vind ik het, in het kader van mijn studie psychologie, een uitstekende aanvulling op de functie van het emotionele brein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De psycholoog Daniel Goleman introduceerde als eerste voor een breed publiek het begrip emotionele intelligentie [EQ].

Persoonlijk vind ik het, in het kader van mijn studie psychologie, een uitstekende aanvulling op de functie van het emotionele brein.

Ken je het boek "Healing Emotions" (Conversations with the Dalai Lama) van dezelfde auteur? Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze schrijver, omdat hij vanuit een andere "geestelijke insteek" zaken benadert. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar, ik beperk me, wat geestelijke zaken betreft, tot de Christelijke benadering. Wellicht verschillen we daarin van mening? In hoeverre kan de ziel het lichaam genezen, is een thema. Nu ken ik de schrijver (hij is niet slechts psycholoog!) beperkt. Jij kent hem ongetwijfeld beter. In hoeverre is het boek "Emotionele intelligentie" naar jouw mening een uitstekende aanvulling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De psycholoog Daniel Goleman introduceerde als eerste voor een breed publiek het begrip emotionele intelligentie [EQ].

Persoonlijk vind ik het, in het kader van mijn studie psychologie, een uitstekende aanvulling op de functie van het emotionele brein.

Ken je het boek "Healing Emotions" (Conversations with the Dalai Lama) van dezelfde auteur? Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze schrijver, omdat hij vanuit een andere "geestelijke insteek" zaken benadert. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar, ik beperk me, wat geestelijke zaken betreft, tot de Christelijke benadering. Wellicht verschillen we daarin van mening? In hoeverre kan de ziel het lichaam genezen, is een thema. Nu ken ik de schrijver (hij is niet slechts psycholoog!) beperkt. Jij kent hem ongetwijfeld beter. In hoeverre is het boek "Emotionele intelligentie" naar jouw mening een uitstekende aanvulling?

Er is niets mis met sport, en er is ook niets mis met het hart van Boeddha's leer. Het is een flauwekul-argument om een boek van een professor in de psychologie af te wijzen, omdat ie gesprekken had met de dalai lama. Ik heb het inkijkexemplaar gelezen voor zover dat op bol.com in te zien is, en het ziet er prima en zeer nuttig uit. Dat de auteur het heeft over "twee geesten" waar in christelijke zin eigenlijk sprake is van het bewustzijnsniveau van de ziel versus het bewustzijnsniveau van de geest, in de mens, is dan iets wat in het oog springt, maar wat helemaal niet hinderlijk is voor het verstaan van de inhoud van wat hij wil aanreiken.

Als jij alle kennis en elementen die al in het Boeddhisme aanwezig waren, uit de Bijbel en het Christendom zou moeten schrappen, zou er van de Leer van Jezus Christus weinig overblijven. Het creëren van valse tegenstellingen is niet nuttig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is een flauwekul-argument om een boek van een professor in de psychologie af te wijzen, omdat ie gesprekken had met de dalai lama.

Afwijzen is misschien ook iets te sterk. Ik ben niet zo gecharmeerd van Daniel Goleman. Maar, tegelijk moet ik daarbij aangeven dat ik de schrijver slechts beperkt ken. Persoonlijk zou ik de boeken van Daniel Goleman niet aanraden, zeker niet op een Christelijk forum. Maar, met alle respect, als iemand argumenten heeft dit wel te doen, dan lees ik die graag. Overigens heb ik niks tegen de dalai lama. Maar, ik heb niks met Boeddha...

Dat de auteur het heeft over "twee geesten" waar in christelijke zin eigenlijk sprake is van het bewustzijnsniveau van de ziel versus het bewustzijnsniveau van de geest, in de mens, is dan iets wat in het oog springt, maar wat helemaal niet hinderlijk is voor het verstaan van de inhoud van wat hij wil aanreiken.

Dat is waar.

Als jij alle kennis en elementen die al in het Boeddhisme aanwezig waren, uit de Bijbel en het Christendom zou moeten schrappen, zou er van de Leer van Jezus Christus weinig overblijven. Het creëren van valse tegenstellingen is niet nuttig.

Misschien is dit interessant voor een ander topic? Denk je dat er kennis in het Boeddhisme aanwezig was, die later in de Bijbel en het Christendom gebruikt zijn, of aanwezig zijn? Of, acht je het mogelijk dat het andersom was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben "De 13e discipel" aan het lezen, van Deepak Chopra. Een fictie-verhaal, dat lekker wegleest, en ik vrij snel doorlees (niet wil wegleggen). Ik wil er inhoudelijk niet te veel over zeggen, want dat is niet leuk als iemand het zelf wil lezen. Het gaat over geloof, vertrouwen, liefde en het gegeven dat alle mensen in staat zijn om te weten dat ze veel meer zijn dan ze denken te zijn, namelijk allemaal een kind van God.

Wie het Evangelie van Johannes en/of het Evangelie van Thomas waardeert, zal deze roman waarschijnlijk ook waarderen. Maar wie wars is van Spiritualiteit, zal dit ook niet waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is een flauwekul-argument om een boek van een professor in de psychologie af te wijzen, omdat ie gesprekken had met de dalai lama.

Afwijzen is misschien ook iets te sterk. Ik ben niet zo gecharmeerd van Daniel Goleman. Maar, tegelijk moet ik daarbij aangeven dat ik de schrijver slechts beperkt ken. Persoonlijk zou ik de boeken van Daniel Goleman niet aanraden, zeker niet op een Christelijk forum. Maar, met alle respect, als iemand argumenten heeft dit wel te doen, dan lees ik die graag. Overigens heb ik niks tegen de dalai lama. Maar, ik heb niks met Boeddha...

Dus je hebt niets met Jezus Zijn onderwijs ook niet? Want je kunt pas een hekel hebben aan Boeddha (want "er niks mee hebben" is geen reden om een boektitel op vakgebied van de psychologie, die iemand deelt ,af te gaan kraken, tenzij je puur uiterlijke religie aanhangt) als je ook niks met Jezus Christus hebt. Dan ben je gewoon aan het strijden uit je vlees.)

Als jij alle kennis en elementen die al in het Boeddhisme aanwezig waren, uit de Bijbel en het Christendom zou moeten schrappen, zou er van de Leer van Jezus Christus weinig overblijven. Het creëren van valse tegenstellingen is niet nuttig.

Misschien is dit interessant voor een ander topic? Denk je dat er kennis in het Boeddhisme aanwezig was, die later in de Bijbel en het Christendom gebruikt zijn, of aanwezig zijn? Of, acht je het mogelijk dat het andersom was?

Je vragen doen in het geheel niet terzake. Je bent gewoon je angst aan het bestrijden dat iemand niet aan jouw beeld van een waar christen zou voldoen, en eigenlijk zou ik er alleen daarom al niet op moeten ingaan. Weet je wat daarachter zit? Angst en onzekerheid dat je zelf niet voldoet. Een stukje ongeloof dus, wantrouwen.

Maar laat ik maar antwoorden dan: ik denk niet alleen, maar wéét (want wie Jezus werkelijk begrijpt, weet ook dat dit gewoon in de Bijbel staat ook nog) dat God Zich in de hele mensheid doet kennen en heeft doen kennen. Ook al vóór het christendom en jodendom. Voordat God mens werd in Jezus van Nazareth, was Hij altijd al met de mensheid bezig. Christus heeft vóor Zijn Menswording ook gesproken door verlichte geesten, die liefde en vreedzaamheid predikten. En daar was Boeddha er eentje van en Krishna ook. Boeddha en Krishna waren overigens gewoon mensen, niet goden, en ze waren ook niet Jezus. Maar veel in hun onderwijs was en is des Christus.

Jezus heeft gezegd dat Hij dé Weg is, niet dat Hij de enige weg is. Dé Weg.

Als je dus bezig blijff met je strijd tegen Boeddha, Boeddhisme en aanverwante verlichte zielen, en je eliminatie en diskwalificatie van auteurs en de mooie gedegen en nuttige inhoud van hun boeken, bestrijdt je Christus. Daarmee zet je uiteindelijk jezelf buiten spel. Lees de titel die Ineke noemt, zonder die angst en dat wantrouwen, en je komt tot de ontdekking dat de eerste pagina's al behulpzaam kunnen zijn bij een stukje levensheiliging. Het door haar genoemde boek kwam op haar pad. Zij deelt het hier en brengt het op het pad van wie daar misschien ook iets aan zouden kunnen hebben. Als ik alle boeken moet gaan afkraken, waar iets in staat, waar ik het niet mee eens ben, kan ik wel stoppen met lezen überhaupt.

Ik heb hem elders al genoemd, maar ik noem de lezing nog maar een keer : http://www.kvdnvlaardingen.nl/studie-13 ... 016-video/ Als je de rust vindt om eens eventjes te stoppen met het denken dat je christenen moet evangeliseren, vind je misschien ineens de Kwaliteit geduld en aandacht, en dan kun je die lezing eens helemaal bekijken en beluisteren, ;). Want wij (ik en de mijnen) zijn niet de enigen die dit weten en beseffen, ook in niet gestagneerde kerken durft men Christus te volgen. Voorbeelden daarvan zijn voor mij de Moederkerk en de Kerk van de Nazarener. Maar er zullen er vast meer zijn die zich uit de bekrompenheid van de calvijngeest hebben laten bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook een aardig boekje, om zelf eens uit te proberen, waarmee je zelf je emotionele intelligentie kunt meten, is "Emotionele intelligentie 17 tests om een helder beeld te krijgen van je emotionele "ik", van Gilles d'Ambra.

Inhoud:

Inleiding:

Het emotionele quotiënt.

Deel 1: Onderzoek uw persoonlijkheid.

Deel II: wat voor vrouw bent u

Deel III: speciaal voor mannen

Deel IV: Test uw relatie.

Het doel van het boek:

Aan de hand van 17 testen kunt u uw persoonlijkheid onderzoeken.

Zowel prive als in uw openbare leven, kunt u uw emotionele stijl ontdekken en leert u uw verhouding tot andere mensen begrijpen, vooral in de contacten tussen mannen en vrouwen en in het liefdesleven.

Elk onderdeel belicht een specifiek facet van uw emotionele intelligentie en bevat een aantal tips om die te verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor als je deze zomer echt vet opgebouwd wilt worden in je geloof, lees dan de boeken van: Neil T. Anderson, Rebecca Brown, Loren Cunningham en Derek Prince (en ik kan je zeggen, dat zijn er nogal wat...)!!!

Leestip: Zegen of vloek van Derek Prince.

In dit boek beschrijft Derek Prince de twee krachten die werkzaam zijn: de verwoestende kracht (vloek) en de heilzame kracht, Gods Zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid