Spring naar bijdragen

Boek en leestips


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 28 november 2005 21:39:30 schreef Gorthaur het volgende:

Nietzsche, Descartes, Aquino, Aristoteles, Plato, Augustinus...

(Waar ik zelf moet bekennen nooit
volledige
boeken van die lui. Alleen pasages van ze en hun ideeën globaal behandeld gekregen.)

Mc Grath noemt CS Lewis ook een theoloog en filosoof, dus als je Lewis van hem daar toe mag rekenen:

LEWIS!!!

NIETZSCHE! Die was ik vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 263
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heey,

je MOET echt gewoon het boek

Help! Ik ben geroepen

van David de Vos lezen.

Een SUPER GEWELDIGE SPREKER, die je echt heel erg bemoedigd en zorgt dat je een goede draad in je leventje vind. Echt zooo'n tof boek, moet je ZEKERSTE WETEN gaan lezen!

Dus: Help! Ik ben geroepen van David de Vos

Xxx Marisya

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hallo allemaal. Het volgende kopieer ik van hier http://forum.credible.nl/topic.php?id=7129.

Een apart topic over de Celestijnse Belofte ging niet door. Een topic over Da Vinci Code kan wel, opzich vreemd.

Ik heb het boek de Celestijnse Belofte net gelezen en ik vraag me af wat jullie er van vinden. Ik heb er al veel kritiek over gelezen, wat ik me goed kan voorstellen. Dit komt volgens mij voornamelijk omdat James Redfield zichzelf en het boek nogal serieus neemt. Daarnaast is het boek opzich niet echt heel goed geschreven, al leest het wel makkelijk weg. Ik vond de filosofie achter dingen als toeval, lot en intuitie interessant. Dit heeft volgens mij alles te maken met het extrapoleren van het verleden, het lot is denk ik het logische vervolg van wat er in het verleden is gebeurd. De term energie is me te vaag, kan iemand me verduidelijken wat voor energie er dan precies bedoeld wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

TORENHOOG EN MIJLEN BREED

Een toekomstverhaal

1969, Den Haag: Leopold, 303pag., 20cm, ISBN 90-258-3254-7, 1e druk hardcover met stofomslag (1971: 2e druk, 1975: 3e druk, 1980: 4e druk, 1985: 5e druk)

omslagillustratie en illustraties van Tonke Dragt, wordt gevolgd door:

OGEN VAN TIJGERS

Een toekomstverhaal

1982, Den Haag: Leopold, 341pag., 23cm, ISBN 90-258-3295-4, 1e druk hardcover (1983: 2e druk)

Geweldige boeken! Deel 2(ogen van tijgers) is soms lastig door heen te komen, maar toch een goed boeksmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 november 2005 22:01:38 schreef rupz het volgende:

[...]

Whahaha, dan moet ik ergens aan denken. Er zat een meisje bij mij in de klas, die ging vragen aan onze lerares (vreselijk refomens) of ze dat boek mocht lezen voor een verslag. Reactie van lerares: WAT! ik eis een ZEEEEER kritisch verslag! Maar waar gaat hij precies over?

ik heb um jaren geleden al gelezen. Het gaat over iemand die bij een molen gaat werken en dan onder invloed komt te staan van allerlei occulte krachten... zoiets?

Volgens mij is het niet bepaald schadelijk om te lezen, voor mij iig niet. Ik heb het gelezen net zoals ieder ander boek, en vond er weinig bijzonders aan... maar toen wist ik nog niet zoveel als nu. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon omdat het een enorm grappig boek is, wat je ook nog eens (een beetje) laat nadenken:

- Douglas Adams, 'The hitchhikers guide to the Galaxy'

Over hoe de aarde wordt vernietigd en een ruimtereis die daarop volgt, met leuke ontdekkingen.

* Erna heeft nadat ze dit eerste deel van iemand had geleend, meteen de trilogie in 5 delen (heb ik niet verzonnen, maar past wel bij de humor van de schrijver) maar besteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees op dit moment ''Kinderen van de Maanvalk''.

Het gaat over een aantal kinderen in Afrika die op zoek zijn naar de ''Goede Plaatsen''. Is best een mooi boek ben er net in begonnen. De schrijver heeft met dit boek zijn beeld van hoe de eerste mens zou zijn duidelijk gemaakt. Best een aan te raden boek hoorwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 20:27:21 schreef Leidenschaft het volgende:

Ik heb de laatste maanden een niet te plaatsen drang gekregen om te lezen, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Het mogen zowel romans zijn als niet-romans. Ik heb wel een paar schrijvers on my mind: Freud, Socrates, De Sade, Russische schrijvers zoals Dostojevski en Tsjechov (Ja, ik gooi ze allemaal op een hoop), Montesquieu, Kant, Darwin, Pascal, Zweig, Balzac, Poe enz.

Van sommige van deze schrijvers heb ik al wat gelezen (De Sade, Dostojevski, Tsjechov, Zweig, Poe).

Hopelijk snappen mensen waar ik een beetje naartoe wil (de auteurs moeten niet te modern zijn).

Alleen, ik ben een echte beginner, dus ik wil graag literatuur waar je echt iets aan hebt en niet van die dunne boekjes waarvoor vet veel voorkennis nodig is enzo. Ik weet dat het een beetje een rare vraag is, maar weet iemand waar ik kan beginnen? Welke boeken zijn nuttig als je van filosofie en psychologie houdt?

Wees niet zo dom oom met de gebroeders Karamazov van Dostojevski te beginnen hij is nogal 'zwaar', ik heb net de Teerling is Geworpen van Satre gelezen die kan ik jou zeker aanraden. Momenteel lees ik:

De dierenboerderij van George Orwell

Het Kapitaal van Marx

De donkere nachten van de ziel van Thomas Moore

En het boek Filosofen van deze Tijd van Maarten Doorman en Heleen Pott

En ik zit nogsteeds te dubben of ik dit ga kopen http://www.kruidvat.nl/filosofie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf nogal geinstresseerd in (lees) boeken over gedragsgestoorde moordenaars, psychopatische moordenaars, lustmoordenaars, seriemoordenaars en serieverkrachters (dat hokje). Ook om die mensen te begrijpen, en mijzelf te begrijpen. Aantal boeken die ik erg goed vond (als in echt, dichtbij, realistisch soms erg luguber).

De Chirurg - Tess Gerritsen http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=633

De Leerling - Tess Gerritsen http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=946

Moordkuil - Arnaldur Indridason http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1106

Messias - Boris Starling http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=814

Storm - Boris Starling http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1273

Vergelding - Jilliane Hofman http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1352

Alfabet - Kathy Page http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1654

Verlossende Engel - Susanne Staun

Het oudste offer - Michael Marshall Smith (beetje overdreven boek)

De Witte Handschoenen - Kim Smale http://www.crimezone.nl/showbook.php?titleID=1654

Nordkraft - Björn Ranelid (gaat over het leven van drugsverslaafden in Denemarken echt een fantastisch boek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op advies van een crewlid mijn leestips.

Boeken van C.S. Lewis.

Er zijn vast nog meer mooie boeken van hem, maar ik heb lang niet alles van hem gelezen.

* Narnia:

Bestaat uit 7 delen.

Mijn advies om ze in de volgorde waarin Lewis ze geschreven had te lezen en niet de chronologische volgorde.

Zijn mooie boeken, het zijn wel kinderboeken, dus op die manier zijn ze dus ook geschreven. Niet te min zijn ze zeker het lezen waard.

Inhoudelijk ga ik er niets over zeggen, je moet ze zelf maar lezen. En er is al teveel over deze serie gezegd op dit forum

* De ruimte triologie

Het zijn drie boeken met de engelse namen:

- out of the silent planet

- Perelandra

- That Hideous Strength

De Nederlandse titels verschillen nogal. Ik ben al twee verschillende titels van het zelfde deel tegen gekomen, vandaar ik de engelse namen noem.

Deze boeken zijn voor een volwassener publiek geschreven dan bij Narnia het geval was.

Het zijn science fiction boeken, maar wel uit een tijd van voor de bemande ruimtevaart. Dus er kloppen bepaalde dingen totaal niet meer. Maar over die dingen is prima overheen te lezen. Voor de rest vind ik het boek best tijdloos en nog steeds relevant voor nu.

Het eerste deel heeft wel een heel klein beetje weg van Narnia.

Deel twee heeft erg veel lange dialogen die ik soms niet lekker vond weg te lezen.

Deel drie is weer een stuk makkelijker, maar heeft hij wel een groot stuk van z´n filosofische ideeën ingestopt.

In die romans zit een hoop van zijn theologische en filosofische visie doorheen geweven.

Oja, als lifeletter al zoveel 'geestelijke' moeite met Narnia heeft, dan zal dit wel helemaal onverteerbaar voor hem zijn.

*Brieven uit de hel

Gaat over een briefwisseling met een duiveltje en zijn leermeester.

Ook een leuk boek vind ik.

Gaat over pogingen om mensen te verleiden en van hun geloof af te houden.

* De grote scheiding

Gaat over een personage dat in de hel terecht komt.

Ondanks het onderwerp best een vrolijk boek.

De beschrijving is meer filosofisch.

In die hel regent het altijd. Het regent zelfs door alles heen. Maar er is een dominee die predikt dat ooit de zon zal gaan schijnen.

De hel is een super grote grouwe stad. De mensen geven constant anderen de schuld en hebben er geen lol. Ze schieten elkaar ook constant over hoop, maar omdat ze toch al dood zijn komen ze alleen maar op een andere plek te voorschijn. De mensen wonen ook super ver van elkaar vandaan. Om Napolion tegen te komen moet je geloof ik 10.000 jaar lopen.

Er is ook een bus verbinding tussen de hemel en de hel. Veel mensen stappen er in, maar ze houden het niet uit in de hemel en vluchten allemaal weer terug. De hel is erg schimmig en de hemel is 'echt'.

Maar goed...een leuk boekje.

Nu ik toch bewzig ben kan ik direct even een paar van mijn favoriete fictie schrijvers noemen. (En nee, deze boeken zijn gewoon seculier).

* Tolkien

De drie boeken die ik van hem het mooiste vind.

- The Hobbit

Een verhaal voor een jonger publiek dan LOTR.

Een leuk boek, een stuk lichter, maar zeker de moeite waard. Al is het alleen maar omdat LOTR er naar verwijst.

Dit boek gaat over Bilbo, die samen met Gandalf en een zooi dwergen de schat van een draak gaan zoeken. Bilbo komt onderweg een grappig ringetje tegen, waar vervolgens heel LOTR om gaat draaien.

- The lord of the Rings.

Ga ik niks over zeggen. Te gehypt door de film.

Maar het lezen is het zeker waard. Het boek is mooier dan de film, ook uitgebreider, en op bepaalde punten zelfs compleet anders.

Dit boek is één van mijn favoriete boeken.

- The Silmarillion.

Ook één van mijn favoriete boeken.

Een andere schrijftstijl dan LOTR, en lijkt qua schrijfstijl meer op de bijbel.

Het gaat over de schepping, over de eerste era, en vervolgens nog een stukje over de tweede en een klein stukje over de derde.

LOTR is door dit boek ook een stuk beter te begrijpen.

Dit boek is pas na Tolkiens dood uitgekomen en is min of meer zijn levenswerk. Ik kom hier trouwens een hele hoop verwijzingen naar de bijbel in tegen. (Wat niet wilt zeggen dat het boek een evangelisch doel heeft.)

* Frank Herbert

Deze man is een erg sterk stukje sci-fi/fantasy geschreven.

- Dune (Duin)

Ga NIET de films kijken en ga NIET aan de computerspellen denken. Iig niet tot je de boeken gelezen hebt.

De films zijn vergeleken met het verhaal niks. Leuk als ilustratie als je het boek gelezen hebt, maar opzich zelf? Niet.

En de spellen: Met name de stratagie games hebben helemaal niks te maken met de boeken. Totaal niet te vergelijken, behalve dan dat het elementen uit het boek bevat.

De serie bestaat uit zes boeken, waar ik de eerste de beste vind, maar de rest ook zeker de moeite waard zijn. Verder komt er over een poosje een deel 7 aan (joepie!) op basis van de gevonden aantekenen. (Herbert is nl. al dood)

Ook heb je geloof ik nog zo'n 6 boeken die voor duin afspelen, die geschreven zijn door oa. zijn zoon, maar die schijnen nogal matig te zijn. De house [...]schijnen nog wel leuk te zijn, maar die andere drie schijnen gewoon slecht te zijn.

Iig een mooi boek.

Ik ga geen samenvatting geven, dat moet je zelf maar opzoeken.

Oja, niet op wikipedia kijken, want die info zit vaak propvol met spoilers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wees niet zo dom oom met de gebroeders Karamazov van Dostojevski te beginnen hij is nogal 'zwaar', ik heb net de Teerling is Geworpen van Satre gelezen die kan ik jou zeker aanraden. Momenteel lees ik:

Inderdaad, als je de Russische schrijvers niet zo gewend bent kan het constante afdwalen en de extreem verhalende vertelwijze je afschrikken. En dat is zonde, want er zitten geweldige boeken tussen. Een erg goed begin is Tolstoj - Anna Karenina, wat een ontzettend mooie, spannende en meeslepende roman is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de jeugdboeken van Simone van der Vlugt erg mooi!

Het speelt allemaal in het verleden, daar moet je van houden. (wat ik zelf erg leuk vind!)

De amulet, gaat over een meisje die voor de heksenvervolging moet vluchten.

Zwarte sneeuw, gaat over een meisje die met haar hele familie in de mijn werkt en dan daar weg probeert te komen.

Schijndood, gaat over een jongen die steeds nachtmerrie's heeft, en die nachtmerries blijken te komen door zijn vorige leven. (en dan gaat hij naar een reëncarnist om te kijken wat zijn vorige leven was)

Jeanne D'Arc, ik denk dat dat verhaal wel bekend is knipoog_dicht.gifGaat over Jeanne D'Arc, die in opdracht van god een opstand/oorlog gaat lijden van de fransen tegen de engelsen. (eindigd wel slecht)

Ze heeft nog een paar boeken geschreven, waar ik even de titel niet van weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Isabel Allende: Zorro

Zorro kent iedereen als de gemaskerde strijder voor rechtvaardigheid en levenslustige hartenbreker. Zijn echte naam luidt Diego de la Vega, hij groeit op in Californië aan het begin van de 19de eeuw. Hij is de zoon van een Amerikaanse indiaanse vrouw en een Spaanse edelman die elkaar eerst naar het leven stonden, maar verliefd op elkaar werden. Op zijn zestiende wordt Diego naar Barcelona gestuurd om er een Europese opvoeding te krijgen. In de periode dat hij daar verblijft, zucht Spanje onder het juk van Napoleon, en Diego sluit zich aan bij een geheim genootschap dat zich verzet tegen het onrecht tijdens de Franse bezetting. Maar niet alleen zijn drang naar gerechtigheid drijft hem tot dappere daden, hij wordt minstens zo sterk gedreven door zijn tomeloze liefde voor de mooie Juliana.

Samen met Juliana, haar zus en hun gezelschapsdame ontvlucht Diego Spanje en na vele omzwervingen keert hij terug naar de wereld waar hij is opgegroeid. Daar neemt hij het heft in handen en als de geheimzinnige Zorro bindt hij de strijd aan tegen onrecht en uitbuiting. Een held is geboren, de legende begint…

Met Zorro vertelt Isabel Allende een klassiek verhaal zoals alleen zij dat kan, een kleurrijk verhaal over de Nieuwe en de Oude Wereld, vol spannende avonturen, vriendschap, loyaliteit, sterke vrouwen en gepassioneerde verhoudingen, en met een legendarische hoofdpersoon die vele harten breekt maar zelf ook moet ontdekken wat een een gebroken hart betekent.

In Zorro geeft Isabel Allende een betoverend beeld van de legendarische degenkunstenaar en strijder voor rechtvaardigheid en vrijheid. Haar verhaal raakt actuele thema’s en het eigentijdse einde heeft een verrassende wending. Zorro dringt door tot het hart van iedereen die ook weleens een paar bad guys zou willen brandmerken met een Z.

Aldus door de boekhandel gerecenseerd.LEZEN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

De Altgermanische Religionsgeschichte van Jan de Vries. Een fantastisch boekwerk op het gebied van de prehistorische germaanse bevolking van Europa, wel eens waar erg moeilijk om te vinden.

Ook leuk, de Germaansche oudheid of De Germanen, een soort herziene druk en een vrij omvangrijke voorstudie voor zijn magnum opus de Altgermanische.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid