Spring naar bijdragen

Wie schiep het kwaad?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 504
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik ben blij dat het geen wartaal was...
smile.gif
Ik geloof ook wel dat het inzicht in het goede van God komt, maar om tot dat inzicht te komen, stelt Hij je op de proef met... heel juist: kwaad.

Job is hiervan een mooi voorbeeld, zonder hierbij expleciete verzen te vermelden, zit het boek nog heel fris in het geheugen...
smile.gif

Jac. 1

12 Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.

13 Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. 14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.

16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders.

17 Iedere gave, die goed, en elk geschenk, dat volmaakt is, daalt van boven neder, van de Vader der lichten, bij wie geen verandering is of zweem van ommekeer. 18 Naar zijn raadsbesluit heeft Hij ons voortgebracht door het woord der waarheid, om in zekere zin eerstelingen te zijn onder zijn schepselen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze uitleg heb ik geen moeite mee en het bijt mijn bewering ook helemaal niet.

Tot zover helder.

Alleen verschil ik op het punt waar jij God als Schepper ziet van al het Kwaad(in universele zin), zowel moreel kwaad als oordelend kwaad.

Ik maak daar een onderscheid in namelijk moreel kwaad is veroorzaakt door de mens, en oordelend kwaad en onheil wordt veroorzaakt door God al straf op de zonden.

Na elkaars gedachtegangen te hebben afgetast is dit volgens mij ons verschil in mening? Klopt dat?

(vandaar dat ik mijn idee over God als schepper vh kwaad zo uitgebreid mogelijk uiteen heb gezet dan is het meteen helder wat mijn standpunt in deze kwestie is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga ook een beetje slijmen...
knipoog_dicht.gif

Eulogía is een referentie als het aankomt op parate Bijbelkennis, maar interpretaties zijn helaas des Eulogía in deze. Als je begrijpt wat ik bedoel...
knipoog_dicht.gif

Ik doe mijn interpretaties op basis van de hele Bijbel in plaats van een enkele invalshoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tot zover helder.

Alleen verschil ik op het punt waar jij God als Schepper ziet van al het Kwaad, zowel moreel kwaad als oordelend kwaad.

Ik maak daar een onderscheid in namelijk moreel kwaad is veroorzaakt door de mens, en oordelend kwaad en onheil wordt veroorzaakt door God al straf op de zonden.

Na elkaars gedachtegangen te hebben afgetast is dit volgens mij ons verschil in mening? Klopt dat?

(vandaar dat ik mijn idee over God als schepper vh kwaad zo uitgebreid mogelijk uiteen heb gezet dan is het meteen helder wat mijn standpunt in deze kwestie is)

Niet helemaal, want als je het verhaal van Job leest schept God ook kwaad dat niet het gevolg is van iemands gedrag. Dus nee, ik ben het niet met je eens want dagelijks sterven mensen aan de vreselijkste ziektes en ik ben er van overtuigt dat dit losstaat van hun daden. Misschien moet je eerst een dierbaar iemand verliezen aan een slopende ziekte voor je tot inzicht komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DannyR, ik ga even op dit citaat in:

Quote:
Ik maak daar een onderscheid in namelijk moreel kwaad is veroorzaakt door de mens, en oordelend kwaad en onheil wordt veroorzaakt door God al straf op de zonden.

Ik aanvaard jouw onderscheid tussen oordelend kwaad en moreel kwaad. Het is zoals de liefhebbende vader zijn zoon/dochter straft (kwaad) om het kwade te bestraffen. Het ene kwaad is goed te noemen, noodzakelijk als het ware, het andere niet. Maar opnieuw kan het ene niet zonder het andere!

Dus God bestraft kwaad met kwaad, tot daar ben ik mee.

Maar waarom? Duidt dit niet wederom op onmacht? De aardse vader kan nu eenmaal niet 100% voorkomen dat zijn kind zondigt, maar God zou dat wel kunnen.

In plaats daarvan lijkt het wel, in jullie visie, dat de enige macht die God heeft, een repressieve is en géén preventieve.

Kijk, we kunnen hier nog uren doorgaan en dat is best fijn, maar als God het kwade niet heeft geschapen, dan kan hij nooit Almachtig zijn. Overtuig me dat dit laatste niét zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet helemaal, want als je het verhaal van Job leest schept God ook kwaad dat niet het gevolg is van iemands gedrag. Dus nee, ik ben het niet met je eens want dagelijks sterven mensen aan de vreselijkste ziektes en ik ben er van overtuigt dat dit losstaat van hun daden. Misschien moet je eerst een dierbaar iemand verliezen aan een slopende ziekte voor je tot inzicht komt.

Job is een boek van vóór het Offer van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Piebe: probeer ook eens te discussiëren zonder te spotten en door inhoudelijk te reageren. Ik bedoel niet je laatste post, maar in het algemeen.

Het is geen spotten, maar wanneer mijn verhaal toch aan dovemansoren gericht is zoals met jou het geval is, duik ik er de boeken niet meer voor in, ik heb wel wat beters te doen dank je! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Reageer eens op een eerlijke manier zonder verwijten. Mijn reacties zijn toch bij jou aan dovemansoren gericht?!

Ik heb al meerdere malen inhoudelijk gereageerd en teksten aangedragen waar precies staat wat ik verkondig, niets meer en niets minder. Dat jij je dan in allerlei bochten draait als een heuse boeienkoning om er maar niet aan toe te geven is voor mij het teken dat er uitsluitend een monoloog met jou te voeren valt. Ik heb mijn handen gewoon van je afgehaald en je opgegeven. Dat bedoel ik niet lomp, maar als je het zo opvat zij dat maar zo. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je moet helemaal geen cursus Hebreeuws doen. Dat heb ik al -tig keer geschreven. Je moet gewoon de hele Bijbel lezen. Mijn allereerste post was al dat je niet iets kan baseren op een tekst. Het gaat om het evangelie van Jezus Christus. Als jij God als kwade God wil zien, moet jij dat weten, maar ik zie Hem zo niet, op grond van de hele Bijbel. Lees eens een keer wat ik schrijf en laat het tot je doordringen en doe er wat mee. Waarom schrijf je de hele tijd hetzelfde, terwijl ik het al -tig keer heb geschreven? Lees ook mijn tweede post nog eens. En lees ook de rest van mijn posts nog eens.

Piebe: Welke kleur heeft een boterbloem?

Persoon X: Geel.

Piebe: Maar welke kleur heeft dan een boterbloem?

Persoon X: Geel.

Piebe: Maar welke kleur heeft 'ie dan?

Persoon X: Geel.

Piebe: Oh, welke kleur heeft een boterbloem dan?

Persoon X: Geel.

Piebe: Welke kleur heeft een boterbloem?

Persoon X: Geel.

Piebe: Maar welke kleur heeft dan een boterbloem?

Persoon X: Geel.

Piebe: Maar welke kleur heeft 'ie dan?

Persoon X: Geel.

Piebe: Oh, welke kleur heeft een boterbloem dan?

Persoon X: Geel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet helemaal, want als je het verhaal van Job leest schept God ook kwaad dat niet het gevolg is van iemands gedrag. Dus nee, ik ben het niet met je eens want dagelijks sterven mensen aan de vreselijkste ziektes en ik ben er van overtuigt dat dit losstaat van hun daden. Misschien moet je eerst een dierbaar iemand verliezen aan een slopende ziekte voor je tot inzicht komt.

Ook het lijden en sterven in deze wereld zie ik als een gevolg op de zonden van de mens. De adamitische dood is het gevolg van de zonde(de adamitische dood is een straf van God op de zonden van de mens)

Hiermee zeg ik uiteraard niet dat als iemand kanker krijgt en hieraan sterft dat het een directe straf van God is.

De adamitische dood in het algemeen is wel een straf van God. De zaken waaraan iemand sterft zijn niet direct het gevolg van Gods straf op de zonden, slechts het feit dat je als mens sterfelijk bent is een straf op de zonden!

Ik ben het dus niet met je eens dat sterfelijkheid losstaat van iemands daden, wel deel ik je mening dat een ernstige ziekte losstaat van iemands daden, tegelijk kun je ook niet zeggen dat God de oorzaak van dit kwaad(ernstige ziekte is), zelf hebben we ook invloed op bepaalde zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb al meerdere malen inhoudelijk gereageerd en teksten aangedragen waar precies staat wat ik verkondig, niets meer en niets minder. Dat jij je dan in allerlei bochten draait als een heuse boeienkoning om er maar niet aan toe te geven is voor mij het teken dat er uitsluitend een monoloog met jou te voeren valt. Ik heb mijn handen gewoon van je afgehaald en je opgegeven. Dat bedoel ik niet lomp, maar als je het zo opvat zij dat maar zo.
smile.gif

Dannyr heeft het al -tig keer aan je uitgelegd, maar je wil maar niet aan de waarheid.

Je mag het uiteraard opgeven, zeg dat dan gewoon, die vrijheid heeft altijd ieder mens, maar stop dan met spotten. Je gebruikt Geert-Wilders-achtige tactieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is geen spotten, maar wanneer mijn verhaal toch aan dovemansoren gericht is zoals met jou het geval is, duik ik er de boeken niet meer voor in, ik heb wel wat beters te doen dank je!
smile.gif

Het is wel spotten.

Sorry Dagmar, ik zag je reactie te laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid