Spring naar bijdragen

Zit jij op jouw plek?


Aanbevolen berichten

De vraag lijkt mij redelijk voor zichzelf te spreken icm. het subforum waar het geplaatst is, maar goed, een praktisch lege openingspost is ook zo saai.

De meesten hier zullen lid zijn van een kerk, parochie of gemeente of dat nu goed gereformeerd, katholiek, evangelisch, hervormd of een andere niet-gereformeerd hokje (knipoog_dicht.gif) is. Misschien omdat de ouders lid, misschien omdat ze er zelf voor hebben gekozen, een combinatie daarvan of iets geheel anders.

Maar de hamvraag (in ieder geval voor dit topic) is of jij je op je plaats voelt in de gemeente.

Om zelf maar even te beginnen: Redelijk. Ik ben zelf bewust lid geworden van de gemeente, omdat zij de plaatselijke gemeente zijn van mijn kerkverband(Christelijk Gereformeerde Kerken) en ik mij in die Kerk thuisvoel.

Mij thuisvoelen in de gemeente ligt iets gecompliceerder, kwa liturgie is zij mij eigenlijk te 'evangelicaal' en de prediking zou wat mij betreft iets scherper en met meer aandacht voor onze zondige natuur mogen zijn. Anderzijds is het een warme gemeente met een gemengde samenstelling (kwa ligging en leeftijd, het zijn wel grotendeels blanke Nederlanders).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het echt niet. We hebben ons voor ons trouwen georienteerd op zoveel verschillende kerken/stromingen en bijna overal voelden we ons in bepaalde mate wel thuis. Nu we dan een voorlopige keuze gemaakt hebben voor de Baptisten voelt het nog steeds een beetje onwennig en zijn er ook van die hele kleine dingtjes waardoor we de vraag van de TS dus nog steeds niet volmondig met JA kunnen beantwoorden.

We hebben (nog) geen "briefje uit de hemel" ontvangen dat we op ons plekje zitten.


Samengevoegd:

Quote:

Ja, ik zit op m'n plek
smile.gif

Ik ben jaloers op je en dat bedoel ik positief. smile.gif

Ik zou willen dat ik het zo zeker wist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit heel goed op mijn plek in mijn stagegemeente. Een evangelicale gemeente met gemeenschap (met God en elkaar) hoog in het vaandel, maar daarbij ook interesse in theologie en traditie. Niet uit een scheuring voortgekomen, maar juist uit de fusie van gemeentes die in een opwekking zijn ontstaan. Ze zitten bijna overal op de wereld en zo is er ook een internationaal beleid, maar tegelijkertijd de ruimte om daar op sommige punten iets vanaf te wijken. Eenheid in de hoofdzaken, vrijheid in een hoop bijzaken. Al met al, een gemeente waar ik me erg in thuis voel.

En als ik het zo inschat, zou Mr Emilio zich er ook nog wel eens thuis kunnen voelen. De leden hebben verschillende achtergronden, een behoorlijk aantal komen uit evangelicale hoek maar zijn daar afgeknapt op het gebrek aan diepgang. Een andere groep uit de traditionele hoek, waar ze de onderlinge gemeenschap nog wel eens misten. En ook mensen die eerst niet in de kerk kwamen, maar met iemand zijn meegegaan en uiteindelijk zijn blijven plakken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit heel goed op mijn plek in mijn stagegemeente. Een evangelicale gemeente met gemeenschap (met God en elkaar) hoog in het vaandel, maar daarbij ook interesse in theologie en traditie. Niet uit een scheuring voortgekomen, maar juist uit de fusie van gemeentes die in een opwekking zijn ontstaan. Ze zitten bijna overal op de wereld en zo is er ook een internationaal beleid, maar tegelijkertijd de ruimte om daar op sommige punten iets vanaf te wijken. Eenheid in de hoofdzaken, vrijheid in een hoop bijzaken. Al met al, een gemeente waar ik me erg in thuis voel.

En als ik het zo inschat, zou Mr Emilio zich er ook nog wel eens thuis kunnen voelen. De leden hebben verschillende achtergronden, een behoorlijk aantal komen uit evangelicale hoek maar zijn daar afgeknapt op het gebrek aan diepgang. Een andere groep uit de traditionele hoek, waar ze de onderlinge gemeenschap nog wel eens misten. En ook mensen die eerst niet in de kerk kwamen, maar met iemand zijn meegegaan en uiteindelijk zijn blijven plakken

Dank voor de suggestie Timon, maar ik voel me wel op mijn gemak en thuis in de gemeente die we we bezoeken, maar ik ben er alleen lang nog niet zeker van of dit ook echt de plek is waar we God het best kunnen dienen/waar Hij ons wil hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dank voor de suggestie Timon, maar ik voel me wel op mijn gemak en thuis in de gemeente die we we bezoeken, maar ik ben er alleen lang nog niet zeker van of dit ook echt de plek is waar we God het best kunnen dienen/waar Hij ons wil hebben.

knipoog_dicht.gif Ik wil je ook niet stiekem naar de KvdN lokken ofzo. Ik ben blij dat je je thuisvoelt in de gemeente die je bezoekt, had dat misschien iets verkeerd begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

knipoog_dicht.gif
Ik wil je ook niet stiekem naar de KvdN lokken ofzo. Ik ben blij dat je je thuisvoelt in de gemeente die je bezoekt, had dat misschien iets verkeerd begrepen.

flower.gif

Ik ben blijkbaar toch niet zo flexibel als ik dacht...

God is wel altijd en overal dezelfde maar mensen niet. Ik heb +/- 20 jaar in dezelfde evangelische gemeente gezeten. Daarin verandere natuurlijk ook wel dingen; en mensen kwamen en gingen ook weer en ik heb ook vaak genoeg bepaalde dingen "verketterd", maar toch...

'Partir c'est mourir un peu'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een cradle-evangelische en heb nogal wat non-conformistische trekjes, dus zit ik niet zo op m'n plek.

Ik ga het grootste gedeelte van m'n leven naar de zelfde gemeente en ken de gemeente ook op verschillende lagen. Dus ik zie allemaal kanten die me enorm irriteren en het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel. Verder vrienden en kenissen die ik uit de kerk ken die niet/minder komen, omdat ze ouder worden en hun leven ze naar andere plekken brengen. En de kerkgangers zijn qua leeftijd erg divers, behalve als het om jongeren rond mijn leeftijd gaat (en nu niet getrouwd zijn en erg hun best doen volwassen te zijn). Dus ben ik de verloren generatie.

Anyway, ik kan het allemaal best relativeren. Non-conformistische Cradle-christenen zijn zijn het ergste soort tuig. Die bekijken hun gemeente met een vergrootglas en kijken naar de rest met een omgekeerde verrekijker.

Ik zal over een poosje wel gaan verhuizen (heeft hier niks mee te maken. knipoog_dicht.gif ). Dan zal ik ook wel weer een nieuwe gemeente zoeken die in die plaats ligt. Daar heb ik al een paar kerken in gedachte die ik daar eens ga bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben een cradle-evangelische en heb nogal wat non-conformistische trekjes, dus zit ik niet zo op m'n plek.

Ik ga het grootste gedeelte van m'n leven naar de zelfde gemeente en ken de gemeente ook op verschillende lagen. Dus ik zie allemaal kanten die me enorm irriteren en het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel. Verder vrienden en kenissen die ik uit de kerk ken die niet/minder komen, omdat ze ouder worden en hun leven ze naar andere plekken brengen. En de kerkgangers zijn qua leeftijd erg divers, behalve als het om jongeren rond mijn leeftijd gaat (en nu niet getrouwd zijn en erg hun best doen volwassen te zijn). Dus ben ik de verloren generatie.

Anyway, ik kan het allemaal best relativeren. Non-conformistische Cradle-christenen zijn zijn het ergste soort tuig. Die bekijken hun gemeente met een vergrootglas en kijken naar de rest met een omgekeerde verrekijker.

Ik zal over een poosje wel gaan verhuizen (heeft hier niks mee te maken.
knipoog_dicht.gif
). Dan zal ik ook wel weer een nieuwe gemeente zoeken die in die plaats ligt. Daar heb ik al een paar kerken in gedachte die ik daar eens ga bezoeken.

Herkenbaar, ZEER herkenbaar rofl.gif

(alleen ben ik nu zeif dus wel getrouwd, maar dan val je ook weer buiten de bootomdat je (nog) geen kinderen hebt.) noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben jaloers op je en dat bedoel ik positief.
smile.gif

Ik zou willen dat ik het zo zeker wist.

Bedankt.

Ik denk dat ook veel mensen redeneren dat je in één gemeente moet zitten en dat je daar ook de rest van je leven moet blijven.

Ik ben net in een boek bezig waarin de schrijver ook uitlegt dat God in seizoenen werkt en dat je ergens op een bepaald moment uitstekend op je plek zit, maar dat het wel kan dat God je op een veel later moment op een heel andere plek wil hebben.

Zo ben ik op dit moment misschien wel te vergelijken met Jacob die bij Laban was. Op dit moment is dit de allerbeste gemeente voor mij waar ik ook ontzettend veel wordt opgebouwd en leer enz. enz. . En Jacob bleef volgens mij ook minstens twee maal zeven jaar bij Laban, waarmee ik ook wil aangeven dat je niet van gemeente naar gemeente moet gaan, maar dat je soms een langere tijd loyaal moet blijven aan je gemeente. Jacob werd ook enorm gezegend bij Laban en dat was voor die tijd ook de plek waar God hem wilde hebben, maar op een gegeven moment werd ook duidelijk dat God weer andere plannen met hem had en hij weer verder moest gaan. (Op eenzelfde manier bleef Mozes een hele tijd bij Jethro, totdat God hem weer verder stuurde.) Zo is het voor mij ook niet uit te sluiten dat God mij in de toekomst weer op een andere plaats brengt.

Daarnaast is het ook mogelijk dat anderen altijd in een en dezelfde gemeente horen te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel mij prima op mijn plaats binnen de kerk waar wij zitten, zowel qua kerkverband en qua gemeente.

De Free Reformed Church in North America is het Noordamerikaanse broertje van de Christelijke Gereformeerde Kerken zoals we die in Nederland kennen. Ik moet daar echter wel bij vermelden dat de FRC meer te vergelijken is met de meer rechtse flank van de CGK, Ede, Genemuiden, Urk, etc.

Net als de TS ben ik van mening dat de zondestaat van de mensch smile.gif (vermaning) gepredikt moet worden, maar dan wel binnen het rijtje van: Leren (onderwijs), Vermaning en Vertroosting. M.i. is die balans goed te vinden binnen de FRC.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me niet goed in mijn gemeente (de Vineyard), op zich ben ik het helemaal eens met de richtlijnen en de stroming, maar ik vind de tieners stiekem niet leuk. Daarom ga ik ook vrijwel nooit meer naar de kerk. Mijn gezin gaat verder ook nooit naar de kerk, dus ik vind het ook aardig lastig om een andere kerk te zoeken, bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Henriëtte, het lijkt me ook lastig om in je eentje op zoek te gaan naar een kerk. Stel, je wilt wel die stap zetten, heb je dan geen kennissen in andere kerken?

Ikzelf loop sinds september stage in een gemeenschap. Hier voel ik me wel op m'n gemak. Het is totaal anders dan de gemeente waar ik mijn hele leven ben geweest, maar het bevalt wel.

Door die grote ommezwaai ben ik wel heel erg op zoek naar wat het inhoudt om gemeente te zijn. Wat verwacht ik van een gemeente en hoe wordt het in de Bijbel beschreven?! Wat voor vormen neem je aan en wanneer hoort iemand bij de gemeenschap? Pas als ik daar een antwoord op heb voor mezelf, kan ik op zoek naar de ideale gemeente. Die zal er uiteraard niet zijn, dus dan sticht ik die zelf maar... widegrin.gif

Voor nu zit ik prima op m'n plek. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door die grote ommezwaai ben ik wel heel erg op zoek naar wat het inhoudt om gemeente te zijn.

link

Vanaf artikel 27 en verderknipoog_dicht.gif.

Verschilt de gemeente waar jij nu stage loopt erg van de gemeente waar jij vandaan komt/in opgegroeid bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer Henriette! Het lijkt me wel lastig om de motivatie op te brengen om te gaan wanneer je je er niet echt thuis voelt en iedereen om je heen ook niet gaat.. smile.gif

Ik weet niet of ik me thuisvoel. Ik leer meer mensen kennen en er gaan veel medestudenten naar de kerk dus het is in de kerk en op cathechesatie best gezellig. Maar deze kerk verschilt ontzettend met de gemeente waarin ik ben opgegroeid en hoe langer ik hier zit, hoe meer ik me afvraag in hoeverre de overstap nu echt een vooruitgang is. Maarja, manlief is diaken hier (daardoor hoor ik wellicht ook meer zaken waarover ik mijn wenkbrauwen frons..) en al 6 jaar lid, en ik wil wel graag samen met hem naar de kerk dus ik denk dat ik er gewoon het beste van ga maken. Overigens zijn er wel positieve ontwikkelingen gaande dus wellicht voel ik me over en aantal jaar meer thuis. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vanaf artikel 27 en verder
knipoog_dicht.gif
.

Verschilt de gemeente waar jij nu stage loopt erg van de gemeente waar jij vandaan komt/in opgegroeid bent?

Hi Machiavelli,

bedankt voor de link, ik heb er al wat gelezen, maar ik vroeg me af hoe je de link bedoelde?

Wat betreft je vraag: ja, mijn stagegemeente is heel anders dan de gemeente waar ik vandaan kom. Qua visie is het heel anders, maar ook de vorm, het soort mensen, de aantallen. "de gemeente geheel anders" smile.gif

Dat zet me wel aan het denken. Ik was ook laatst weer in een gkv, ik liep vorig jaar stage bij een baptistengemeente en ik ben een tijdje geleden in een katholieke mis geweest... Allemaal verschillende kerken, gestoeld op verschillende waarden en het trekt allemaal verschillend volk. In mijn ogen verschilt het allemaal veel en ik ben voor mezelf aan het denken wat er nu echt belangrijk is aan gemeente zijn. In wat voor soort gemeente wil ik later werken als ik klaar ben met studeren... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid