Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik vroeg mij af hoe jullie over het beluisteren van muziek denken.

Ik denk dat het luisteren van muziek betreft het geloof en de toegestane instrumenten plus liederen/citaten absoluut geen kwaad kan. Maar ik ben er van overtuigd dat alle andere muziek (rock, pop, jazz) verboden en slecht voor je is, ik denk namelijk dat de duivel opereert via muziek en je hem dan al snel aanbidt.

Als ik de bijbel lees kom ik o.a. op het volgende:

Jubal nakomeling van Kaïn en niet godvrezend;

Genesis 4:

21 Zijn broer heette Jubal; hij werd de stamvader van allen die op de lier of de fluit spelen.

Tijdens het aanbidden van het gouden beeld;

Daniël 3:

15 Luister goed, als jullie je bereid tonen om, zodra je de muziek van hoorn, panfluit, lier, luit, citer, dubbelfluit en andere instrumenten hoort, op je knieën te vallen en in aanbidding te buigen voor het beeld dat ik gemaakt heb ... Maar weigeren jullie te buigen, dan worden jullie onmiddellijk in een brandende oven gegooid. En welke god zal jullie dan uit mijn handen kunnen redden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik vroeg mij af hoe jullie over het beluisteren van muziek denken.

Dat kan smile.gif

Quote:
Ik denk dat het luisteren van muziek betreft het geloof en de toegestane instrumenten plus liederen/citaten absoluut geen kwaad kan. Maar ik ben er van overtuigd dat alle andere muziek (rock, pop, jazz) verboden en slecht voor je is, ik denk namelijk dat de duivel opereert via muziek en je hem dan al snel aanbidt.

Instrumentaal kan wel.. Pop\Rock\en de rest kan niet..\

Ik kan hieruit opmaken dat klassiek verantwoord is?

Quote:
Als ik de bijbel lees kom ik o.a. op het volgende:

Jubal nakomeling van Kaïn en niet godvrezend;

Genesis 4:

21 Zijn broer heette Jubal; hij werd de stamvader van allen die op de lier of de fluit spelen.

Da's instrumentaal knipoog_dicht.gif Dat deed toch geen kwaad? knipoog_dicht.gif

Quote:
Tijdens het aanbidden van het gouden beeld;

Daniël 3:

15 Luister goed, als jullie je bereid tonen om, zodra je de muziek van hoorn, panfluit, lier, luit, citer, dubbelfluit en andere instrumenten hoort, op je knieën te vallen en in aanbidding te buigen voor het beeld dat ik gemaakt heb ... Maar weigeren jullie te buigen, dan worden jullie onmiddellijk in een brandende oven gegooid. En welke god zal jullie dan uit mijn handen kunnen redden?

Ook instrumentaal. Ik zie niet iets van koren, oid. staan.

Mijn vraag: Waarom denk je dat pop\rock en allerlei andere soorten van muziek niet goed is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het luisteren van muziek betreft het geloof en de toegestane instrumenten plus liederen/citaten absoluut geen kwaad kan.

Sure.

Quote:
Maar ik ben er van overtuigd dat alle andere muziek (rock, pop, jazz) verboden en slecht voor je is, ik denk namelijk dat de duivel opereert via muziek en je hem dan al snel aanbidt.

Ik denk niet dat een bepaald muziek genre per definitie verkeerd is.

Quote:
citaten

Volgens mij geef je aan die tekst een uitleg die het niet heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O jee, weer eens iemand die meent af te moeten geven op die verduivelde popmuziek (en onder pop versta ik nu gewoon even, heel makkelijk, alle 'populaire' c.q. 'moderne' muziek uitgezonderd moderne klassieke muziek, al is dat natuurlijk ook van de duivel)... Ik word er zo moe van. Verdiep je er eens in en als je dan dezelfde ideeën blijft houden, is een psychiater of een psycholoog geen slecht idee, me dunkt.

En nee, dit is niet eens bedoeld als snerende opmerking. Ik ben er namelijk serieus van overtuigd dat een dergelijke (levens)instelling niet goed is voor je en dat je er jezelf en vooral anderen veel mee tekort doet en ook verdriet doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja... Ik zie inderdaad veel moslims het soort muziek als 'R&B' en zo aanbidden. Ik vraag me persoonlijk dan af hoe dat samengaat met de islam.

Verder ben ik het met je eens.. Pop is duivels.. Rock en Jazz echter zeker niet.

R&B is al helemaal slecht. Toevallig ben ik moslim ik weet de profeet Mohammed de koobah (een soort drum) verbood en de fluit beschreef als de stem van een onzedelijke gek.

Aboe'Aamir en Aboe Maaliek Al- Ashari hebben overgeleverd dat de profeet Mohammed heeft gezegd:"Tussen mijn Ummah zullen er zijn die al'Hira, zijde, khamr en muziekinstrumenten geoorloofd maken." (overgeleverd door Al-Bukhari)

Anas had overgeleverd dat de profeet Mohammed heeft gezegd:"In deze Ummah zullen straffen zijn van aardbevingen, stortvloeden van stenen. Dat zal zijn wanneer de mensen khamr drinken, naar vrouwelijke zangeressen luisteren en muziekinstrumenten bespelen."

En er zijn nog veel meer citaten waarin duidelijk wordt dat muziek niet toegestaan is.

Quote:

[...]

Volgens mij geef je aan die tekst een uitleg die het niet heeft.

Ik heb geen uitleg gegeven?? Of bedoel je dat Kaïn en zijn nakomelingen(zoals Henoch, Lamech, Jabal, Tubal-Kaïn) God aanbaden of in Hem geloofde zoals Abel of Seth en zijn nakomelingen?

En wou je zeggen dat ze niet muziek luisterde en danste tijdens het aanbidden van het gouden beeld?


Samengevoegd:

Quote:

O jee, weer eens iemand die meent af te moeten geven op die verduivelde popmuziek (en onder pop versta ik nu gewoon even, heel makkelijk, alle 'populaire' c.q. 'moderne' muziek uitgezonderd moderne klassieke muziek, al is dat natuurlijk ook van de duivel)... Ik word er zo moe van. Verdiep je er eens in en als je dan dezelfde ideeën blijft houden, is een psychiater of een psycholoog geen slecht idee, me dunkt.

En nee, dit is niet eens bedoeld als snerende opmerking. Ik ben er namelijk serieus van overtuigd dat een dergelijke (levens)instelling niet goed is voor je en dat je er jezelf en vooral anderen veel mee tekort doet en ook verdriet doet.

Nou en? Ik luister niet naar die muziek, ik heb mij er al in verdiept, verdiep jij er anders eens in. Er zijn altijd mensen die juist dingen doen die God verboden heeft. Of je gelooft en luistert en gehoorzaamt geheel aan Hem of je gelooft niet (in Zijn regels) en luistert/gehoorzaamd ze niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen uitleg gegeven?? Of bedoel je dat Kaïn en zijn nakomelingen(zoals Henoch, Lamech, Jabal, Tubal-Kaïn) God aanbaden of in Hem geloofde zoals Abel of Seth en zijn nakomelingen?

En wou je zeggen dat ze niet muziek luisterde en danste tijdens het aanbidden van het gouden beeld?

Nee, ik zeg dat je een verkeerde exegese van de tekst geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om er nog wat bijbels materiaal bij te halen:

In de Bijbel wordt ook duidelijk gesproken over zeven bazuinen en de zevende bazuin is dan de laatste bazuin. Elk van die bazuinen kondigt onheil aan over de aarde. En als de laatste bazuin dan geklonken heeft, kun je er ook van uit gaan dat met al het kwaad op aarde, ook de bazuin nooit meer klinken zal...

Gelukkig is er wel een uitzondering gemaakt voor de horizontaal bespeelde, elektrisch versterkte, zessnarige harp. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Islam heeft echt betere PR nodig. Verbied muziek....

Ja, dat is de manier om leden te werfen voor je clubske....

Ga je druk maken om dingen die er toe doen zou ik zeggen.

Islam is niet om populair te zijn, maar om in God te geloven, Hem te aan bidden en Zijn regels en wetten te volgen. Het verbod op muziek is geen manier om leden te werven nosmile.gif hoezo denk jij dat?

Die vraag die ik stel, is puur een vraag uit interesse...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Licht toe

Omdat die tekst niks met een muziek verbod te maken heeft. Dat er bepaalde muziek bij was maakt een instrument nog niet fout. Net zoals dat als het afgodsbeeld van steen was het steen nog geen fout materiaal maakt. Die muziek is fout omdat het in context staat van die afgods cultus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Islam is niet om populair te zijn, maar om in God te geloven, Hem te aan bidden en Zijn regels en wetten te volgen. Het verbod op muziek is geen manier om leden te werven
nosmile.gif
hoezo denk jij dat?

Die vraag die ik stel, is puur een vraag uit interesse...

Google even op het woord sarcasme.

Persoonlijk denk ik dat islam de pest is voor iedere vorm van creativiteit. Niet dat dat slecht is hoor; als je bijvoorbeeld creativiteit niet op waarde kunt schatten dan valt het allemaal best mee wat dat betreft....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat die tekst niks met een muziek verbod te maken heeft. Dat er bepaalde muziek bij was maakt een instrument nog niet fout. Net zoals dat als het afgodsbeeld van steen was het steen nog geen fout materiaal maakt.
Die
muziek is fout omdat het in context staat van die afgods cultus.

Dat klopt, ik neem ook maar een paar voorbeelden van ongelovige die muziek maakten of met muziek afgoden aanbaden. Jouw gedachte daarbij ligt duidelijk anders dan dat van mij, maar daarom alle reden voor jou om jouw visie te geven knipoog_dicht.gif

Quote:

Maar mag je bij de Islam echt geen muziek maken? Dan vallen er toch meteen al weer een heleboel mensen af, als niet ware gelovigen.
puh2.gif

Nee, zover ik weet mag je echt geen muziek maken, er is wel later een muzieksoort gekomen namelijk nasheed (te vergelijken met gospel). Maar ook daar zijn verschillende meningen over of het eigenlijk wel toegestaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klopt, ik neem ook maar een paar voorbeelden van ongelovige die muziek maakten of met muziek afgoden aanbaden. Jouw gedachte daarbij ligt duidelijk anders dan dat van mij, maar daarom alle reden voor jou om jouw visie te geven
knipoog_dicht.gif

Mijn visie is dat muziek an sich niet verkeerd is. Sterker nog, de creativiteit danken we aan de Schepper. Maar net zoals we taal danken aan onze Schepper geldt ook voor muziek dat je er verkeerde dingen mee kunt doen.

Kortom, muziek (ongeacht het genre) is niet verkeerd, maar mensen kunnen het verkeerd gebruiken. Voorbeeld daarvan is in die afgodscultus waar muziek werd gebruikt voor het ego-trippen van de koning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar mag je bij de Islam echt geen muziek maken? Dan vallen er toch meteen al weer een heleboel mensen af, als niet ware gelovigen.
puh2.gif

Lijkt in de praktijk best mee te vallen, ik heb de halve dag met een stel gehoofddoekte jongedames staan shaken op R&B. knipoog_dicht.gif

Even serieuze vraag daaromtrent: in hoeverre is zo'n anti-muziek-houding eigenlijk gemeengoed in Nederlandse moslimgemeemschappen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vroeg mij af hoe jullie over het beluisteren van muziek denken.

Ik denk dat het luisteren van muziek betreft het geloof en de toegestane instrumenten plus liederen/citaten absoluut geen kwaad kan. Maar ik ben er van overtuigd dat alle andere muziek (rock, pop, jazz) verboden en slecht voor je is, ik denk namelijk dat de duivel opereert via muziek en je hem dan al snel aanbidt.

Als ik de bijbel lees kom ik o.a. op het volgende:

Jubal nakomeling van Kaïn en niet godvrezend;

Genesis 4:

21 Zijn broer heette Jubal; hij werd de stamvader van allen die op de lier of de fluit spelen.

Lees eens goed wat er staat. Er staat alleen dat Jubal stamvader zou zijn van hen die lier of fluit spelen meer niet.

Alles wat je hier meer in leest is exegese en daarmee verklaring, maar je laat dan niet de Schrift voor zich spreken.

Quote:
Tijdens het aanbidden van het gouden beeld;

Daniël 3:

15 Luister goed, als jullie je bereid tonen om, zodra je de muziek van hoorn, panfluit, lier, luit, citer, dubbelfluit en andere instrumenten hoort, op je knieën te vallen en in aanbidding te buigen voor het beeld dat ik gemaakt heb ... Maar weigeren jullie te buigen, dan worden jullie onmiddellijk in een brandende oven gegooid. En welke god zal jullie dan uit mijn handen kunnen redden?

Lees eens goed wat hier staat en dan ook even de context. Er wordt niets gezegd over een verbieden van muziek maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Lees eens goed wat er staat. Er staat alleen dat Jubal stamvader zou zijn van hen die lier of fluit spelen meer niet.

Alles wat je hier meer in leest is exegese en daarmee verklaring, maar je laat dan niet de Schrift voor zich spreken.[...]Lees eens goed wat hier staat en dan ook even de context. Er wordt niets gezegd over een verbieden van muziek maken.

Ik weet wat ik lees en ik ken de verhalen, dat ik uit die verzen haal dat ongelovige naar muziek luisteren en daarmee afgoden aanbidden is mijn mening. Het is mij wel duidelijk dat jij het niet met mij eens bent, maar het zal wel handig zijn als je het even onderbouwd (bijvoorbeeld met andere verzen).

Een paar vragen aan jou Michiel, waarom mag er volgens jou geluisterd worden naar al het andere muziek (zoals pop) en beperk jij je het niet tot het beluisteren van de psalmliederen?

En waarom mogen volgens jou alle instrumenten bespeelt worden, zelfs de gene die niet in de Bijbel vermeld staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arabei, ik denk dat ik je standpunt ergens wel snap. Ik denk alleen dat je het te ver doordrijft, generaliseert.

Wij gebruiken in onze gemeente soms muziek die je misschien (als je het in een genre moet plaatsen) tot rock of jazz zou horen. Hiermee kunnen sommigen mensen hun dank en devotie uiten naar God. Wij gebruiken een hoop instrumenten, dus vast ook wel een paar die niet uit de Bijbel komen. Ben jij nu van mening dat wij fout bezig zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn alle huidige muziekinstrumenten wel te herleiden naar Bijbelse instrumenten, zoals snaar-, blaas-, slaginstrumenten enz.

Psalm 150

1 Halleluja!

Loof God in zijn heilige woning,

loof hem in zijn machtig gewelf,

2 loof hem om zijn krachtige daden,

loof hem om zijn oneindige grootheid.

3 Loof hem met hoorngeschal,

loof hem met harp en lier,

4 loof hem met dans en tamboerijn,

loof hem met snaren en fluit.

5 Loof hem met klinkende bekkens,

loof hem met slaande cimbalen.

6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid