Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic


Samengevoegd:

Ik verwijder de post, want de mod heeft gelijk.


Samengevoegd:

Mijn punt over muziek, dus... smile.gif

Mijn persoonlijk uitgangspunt is, zoals gezegd: dat niets voor zeker kan worden aangenomen. Noch de vergeving van je zonden, noch de smaak van God. Als gelovige zal ik in mijn hart moeten kijken, waar Hij woont, en verder bidden dat je alles goed doet. Mezelf afvragen of God deze muziek al dan niet goedkeurt, is daar 1 aspect van.

Ik zat net nog te luisteren naar 'Where is my mind' van The Pixies en Placebo, live. Voor de geïnteresseerden:

Christelijk en Goddelijk? Ik vrees ervoor. Bryan van Placebo is queer as folk en inhoudelijk merk ik weinig Christelijke toetsen in het liedje (kuch).

Maar als ik God tegenkom door aan Hem te denken tijdens deze prachtige rockballade, dan vraag ik me idd ook af in hoeverre Hem dit desondanks behaagt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben direct geneigd om een blackmetal-argument hiertegen in te brengen
widegrin.gif

Dan nog smile.gif Ik bedoel, mij maak je er niet blij mee. knipoog_dicht.gif Maar als jij er van geniet en oprecht de muziek waardeert die met alle goede bedoelingen is gemaakt dan zie ik daar niks verkeerds in.

Het is mijn smaak niet, maar dan zal ik niet zeggen dat het slecht is. Die fout maken mensen nogal vaak.

Tsja, ik hou voornamelijk van R&B en hiphop inderdaad en daar is heel wat over te zeggen. Nou hou ik persoonlijk niet van de muziek waar de rappers het over de hoeveelheid vrouwen e.d. hebben, maar ik zie de muziek niet direct als slecht als het gaat over de liefde bedrijven, want daar zit nogal een verschil in. Als het gaat om tussen 2 personen die van elkaar houden (dus bij elkaar blijven) waarom moet dat dan per se slecht zijn. Kijk maar naar Hooglied clown.gif Maar het moet niet overheersen en veel mensen kennen hun grenzen niet, maarja dat is met alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vind ik alles een beetje bagatelliseren hoor. In het nieuwe testament word de gemeente opgeroepen om seks binnen het huwelijk te bewaren en als ze de liefde willen bedrijven om dan gewoon niet zo te zeuren en te trouwen voordat ze ontploffen van verlangen.

Verder gaat er een hele hoop muziek gewoon uit van vooronderstellingen die tegen bijbelse normen en waarden ingaan en door God zelf zijn geopenbaard. Zo kan ik niet begrijpen dat je dan de hip hop waardeert waarin de politie wordt neergezet als corrupte discriminerende varkens simpelweg omdat in de bijbel staat dat we de overheid moeten gehoorzamen, ook deze tak van de overheid. Het is maar net hoe consequent je de hele bijbel wilt toepassen. Ook straight inna Compton je weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het erg lastig om binnen het rap en hip-hopgenre goede muziek te vinden die ook vanuit christelijk perspectief verantwoord is, zowel kwa taalgebruik als de inhoud van het nummer.

Als ik naar de, vrij uitgebreide, collectie hip-hop kijk op mijn pc lukt het mij niet op kwalitatief goede hip-hop te vinden die aan beide eisen voldoen.

Iets dat ook vrij makkelijk verklaarbaar is als je kijkt naar de achtergond van het genre en veel van haar betere artiesten. Mensen van de straat, opgegroeid in omstandigheden die niet bepaald ideaal waren en waar grof taalgebruik orde van de dag is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vind ik alles een beetje bagatelliseren hoor. In het nieuwe testament word de gemeente opgeroepen om seks binnen het huwelijk te bewaren en als ze de liefde willen bedrijven om dan gewoon niet zo te zeuren en te trouwen voordat ze ontploffen van verlangen.

Dat is de discussie seks voor het huwelijk die niet in dit topic thuis hoort.

Quote:
Verder gaat er een hele hoop muziek gewoon uit van vooronderstellingen die tegen bijbelse normen en waarden ingaan en door God zelf zijn geopenbaard. Zo kan ik niet begrijpen dat je dan de hip hop waardeert waarin de politie wordt neergezet als corrupte discriminerende varkens simpelweg omdat in de bijbel staat dat we de overheid moeten gehoorzamen, ook deze tak van de overheid. Het is maar net hoe consequent je de hele bijbel wilt toepassen. Ook straight inna Compton je weet.

puh2.gif

Ik zeg ook niet dat ik alles wat er gezegd wordt in de hip hop scene goed vind. Zo zullen er vast ook teksten in de metal scene voorkomen die niet bij jouw normen en waarden passen.


Samengevoegd:

Quote:

Volgens mij is het erg lastig om binnen het rap en hip-hopgenre goede muziek te vinden die ook vanuit christelijk perspectief verantwoord is, zowel kwa taalgebruik als de inhoud van het nummer.

Als ik naar de, vrij uitgebreide, collectie hip-hop kijk op mijn pc lukt het mij niet op kwalitatief goede hip-hop te vinden die aan beide eisen voldoen.

Iets dat ook vrij makkelijk verklaarbaar is als je kijkt naar de achtergond van het genre en veel van haar betere artiesten. Mensen van de straat, opgegroeid in omstandigheden die niet bepaald ideaal waren en waar grof taalgebruik orde van de dag is.

Ik weet niet hoe uitgebreid jouw collectie is. Ik vermoed niet heel groot aangezien ik niet het idee heb dat jij je erg interesseert in deze scene en dat blijkt wel uit deze post. Het algemene beeld is logisch en veel muziek is ook gemaakt door mensen die uit de ghetto komen, maar dat betekent niet dat het geen goede muziek kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah, het is ook een van de redenen waarom ik amper metal luister tegenwoordig. Sowieso amper muziek.

Zonde. Imho knipoog_dicht.gif

Quote:
En wat is dan hip hop die aan de twee gestelde eisen voldoet van Machiavelli? Als het mogelijk is dan moet het er toch ook wel zijn?

Gestelde eisen? Alles kan er in voorkomen, je hebt ook zoveel verschillende stromingen in de hip hop cultuur, maar mensen denken dat het voornamelijk alleen om seks en geweld gaat, maar dat is onzin. Over het algemeen gaat het juist om wat mensen van hun leven maken. En tsja dat kan positief en negatief zijn.

Als je alleen de gelikte commerciele hiphop kent, kan ik me voorstellen dat je zoiets denkt, maar er zit nog een veel bredere wereld achter. Zoals bij de meeste genres.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hoef je mij niet te vertellen, ik heb wel eens wat rondgeneusd in iedere underground stroming. Ook wel wat in de hip hop. Maar welke hip hop artiesten zingen dan op een positieve manier over iets van je leven maken die strookt met christelijke normen, waarden en ideeën èn zijn ook nog eens muzikaal gezien kwalitatief goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik vroeg mij af hoe jullie over het beluisteren van muziek denken.

Ik denk dat het luisteren van muziek betreft het geloof en de toegestane instrumenten plus liederen/citaten absoluut geen kwaad kan. Maar ik ben er van overtuigd dat alle andere muziek (rock, pop, jazz) verboden en slecht voor je is, ik denk namelijk dat de duivel opereert via muziek en je hem dan al snel aanbidt.

Hoezo denk je dat precies? Ik weet dat dat inderdaad volgens de Islam zo is, maar ik heb het nooit echt logisch gevonden. De duivel opereert via muziek? Heb je dat ooit wel eens zélf gemerkt.. en dan bedoel ik niet die rapzooi , maar gewoon een instrumentaal lied bijv.

Wel merk ik dat sommige mensen zo ongeveer verslaafd zijn aan muziek. Zie ook dit forum en de vele topics over muziek. (tv is dan natuurlijk wel weer zinloos tijdverdrijf.. hoezo hypocriet?) Dat lijkt me sowieso niet goed. Bovendien is de meeste muziek slecht voor de concentratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nee, je moet het wel wat anders zien, als in, wie verheugt zich meer als jij popconcert een popconcert bezoekt, de duivel of God?
smile.gif

is dat nu een reactie op mij? Ik vraag me af of de TS dat op die manier bedoeld aangezien hij moslim is en er in de Islam soms wordt gezegd dat muziek de stem van de duivel is. Dus ik denk dat hij (of zij?) dat gewoon simpel napraat ipv dat hij dat nu echt zelf denkt en dat irriteert me dus vroeg ik eventjes door..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hoef je mij niet te vertellen, ik heb wel eens wat rondgeneusd in iedere underground stroming. Ook wel wat in de hip hop. Maar welke hip hop artiesten zingen dan op een positieve manier over iets van je leven maken die strookt met christelijke normen, waarden en ideeën èn zijn ook nog eens muzikaal gezien kwalitatief goed?

Ze zijn er op zich wel, maar inderdaad niet enorm veel, tenminste, ik heb het nog onvoldoende ontdekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet hoe uitgebreid jouw collectie is. Ik vermoed niet heel groot aangezien ik niet het idee heb dat jij je erg interesseert in deze scene en dat blijkt wel uit deze post. Het algemene beeld is logisch en veel muziek is ook gemaakt door mensen die uit de ghetto komen, maar dat betekent niet dat het geen goede muziek kan zijn.

Mijn colectie is vrij uitgebreid en ik heb jarenlang naar hip-hop geluisterd, juist ook de zgn. underground hip-hop waar commercie een veel kleinere rol speelt, geen christelijke hip-hop inderdaad, maar de seculiere hip-hop is zelden geschikt. Of ik nu naar een Atmosphere of Company Flow luister, twee heel verschillende groepen, beide schieten tekort in de aspecten die ik noemde.

Maar ik ben uiteraard bereid om te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je alleen de gelikte commerciele hiphop kent, kan ik me voorstellen dat je zoiets denkt, maar er zit nog een veel bredere wereld achter. Zoals bij de meeste genres.

Maar ook dan is het boasting & bragging een integraal onderdeel van de muziek en het genre en opereren de meeste artiesten duidelijk vanuit niet-christelijke kaders waardoor een nummer als God Loves Ugly weliswaar grappig is en niet vreselijk grof, maar weldegelijk grenzen overschrijdt, waardoor een hartbrekend nummer als Last Good Sleep weliswaar ontzettend goed is, geen simpel 'b*itches & guns' thematiek kent en een aangrijpend beeld schetst van misbruik binnen het gezin, maar kwa taalgebruik ook weer grenzen opzoekt en overschrijdt.

Grof taalgebruik is weliswaar niet noodzakelijk, maar in feite dusdanig verworven met de hip-hopcultuur dat ze erg lastig te vermijden lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik dacht dat we het hadden over muziek, ik tenminste wel, en niet over ademen of andere dingen...

Prima, als je er zo omheen gaat draaien: er staat nergens in de Bijbel dat pop/rock/metal/etc. -muziek verboden is... Dat interpreteer jij, maar wie zegt de duivel jouw woorden niet heeft verdraaid? Het staat immers nergens letterlijk geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoezo denk je dat precies? Ik weet dat dat inderdaad volgens de Islam zo is, maar ik heb het nooit echt logisch gevonden. De duivel opereert via muziek? Heb je dat ooit wel eens zélf gemerkt.. en dan bedoel ik niet die rapzooi , maar gewoon een instrumentaal lied bijv.

Ik denk het echt zelf, ik praat niet na. Ik denk dat zodra ik naar die klanken zal luisteren, ik daar zo geconcentreerd op ben, dat ik niet eens meer aan God denk. Wie weet ga ik wel dagdromen over dingen die onbelangrijk of slecht zijn. Kortom ik zie het als tijdverdrijf, ik leer er niks van, ik denk niet aan God en ben alleen maar aan het niksen, dagdromen of luieren.

Quote:

[...]

Prima, als je er zo omheen gaat draaien: er staat nergens in de Bijbel dat pop/rock/metal/etc. -muziek verboden is... Dat
interpreteer
jij, maar wie zegt de duivel jouw woorden niet heeft verdraaid? Het staat immers nergens letterlijk geschreven.

Ja, dat is hoe ik het interpreteer, hoe ik erover denk, wat ik uit die verzen haal en ik vraag ook Gods Vergeving als ik het mis heb.Ik wil jullie niet mijn ideeën opleggen, ik geef mijn mening over dit onderwerp en ik wil weten hoe jullie erover nadenken, wat jullie vinden. Is dat zo slecht van mij, Jalikaatje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik denk het echt zelf, ik praat niet na. Ik
denk
dat zodra ik naar die klanken zal luisteren, ik daar zo geconcentreerd op ben, dat ik niet eens meer aan God denk. Wie weet ga ik wel dagdromen over dingen die onbelangrijk of slecht zijn. Kortom
ik zie
het als tijdverdrijf, ik leer er niks van, ik denk niet aan God en ben alleen maar aan het niksen, dagdromen of luieren.

Oke, dat is mooi.. dat je ook nog zelf nadenkt. smile.gif En je hebt zeker een punt hier..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof dat als het niet in de Bijbel staat (en meer) verboden is. En als je niet letterlijk dingen citeert vanuit de Bijbel er hoe dan ook wel een kans is dat de duivel je dingen inspreekt en jouw woorden verdraait. Er zijn niet voor niets psalmen, zat liedjes voor jullie om voor God te zingen.

[...]

Ja, dat is hoe
ik
het interpreteer, hoe
ik
erover denk, wat
ik
uit die verzen haal en
ik
vraag ook Gods Vergeving als ik het mis heb.
Ik
wil jullie niet mijn ideeën opleggen, ik geef mijn mening over dit onderwerp en ik wil weten hoe jullie erover nadenken, wat jullie vinden. Is dat zo slecht van mij, Jalikaatje?

Het is helemaal niet slecht om je mening te geven en die van anderen te vragen, dat heb ik ook nergens beweerd. Ik vind het alleen lastig dat er tegenstrijdigheden binnen je mening lijken te zitten. Je pleit dat het verstandig is om alleen dingen letterlijk te citeren, zodra iemand dat dat betwist, wijs je ons op het gevaar dat we het mis hebben. Maar jij interpreteert ook dingen, dan mag ik jou toch ook wijzen op de kans dat je het wellicht mis hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid