Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Arabei, ik denk dat ik je standpunt ergens wel snap. Ik denk alleen dat je het te ver doordrijft, generaliseert.

Wij gebruiken in onze gemeente soms muziek die je misschien (als je het in een genre moet plaatsen) tot rock of jazz zou horen. Hiermee kunnen sommigen mensen hun dank en devotie uiten naar God. Wij gebruiken een hoop instrumenten, dus vast ook wel een paar die niet uit de Bijbel komen. Ben jij nu van mening dat wij fout bezig zijn?

Ik zal daar niet over kunnen oordelen of jullie fout bezig zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik vraag je oordeel ook niet, maar je mening. Denk jij dat het verkeerd is om met deze muziek genres God te aanbidden?

Mijn mening is dat jullie intenties goed zijn, maar het niet toegestaan is. Zelfs al zijn het liederen (anders dan de psalmen of tekstdelen in de bijbel) die jullie voor God zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O jee, weer eens iemand die meent af te moeten geven op die verduivelde popmuziek (en onder pop versta ik nu gewoon even, heel makkelijk, alle 'populaire' c.q. 'moderne' muziek uitgezonderd moderne klassieke muziek, al is dat natuurlijk ook van de duivel)... Ik word er zo moe van. Verdiep je er eens in en als je dan dezelfde ideeën blijft houden, is een psychiater of een psycholoog geen slecht idee, me dunkt.

En nee, dit is niet eens bedoeld als snerende opmerking. Ik ben er namelijk serieus van overtuigd dat een dergelijke (levens)instelling niet goed is voor je en dat je er jezelf en vooral anderen veel mee tekort doet en ook verdriet doet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Mijn mening is dat jullie intenties goed zijn, maar het niet toegestaan is. Zelfs al zijn het liederen (anders dan de psalmen of tekstdelen in de bijbel) die jullie voor God zingen.

onderbouw dat eens dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn mening is dat jullie intenties goed zijn, maar het niet toegestaan is. Zelfs al zijn het liederen (anders dan de psalmen of tekstdelen in de bijbel) die jullie voor God zingen.

Kun je dit onderbouwen? Er is namelijk niet meer het gevaar dat men de duivel aanbidt, dus op welke manier kan de muziek tóch verkeerd zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn mening is dat jullie intenties goed zijn, maar het niet toegestaan is. Zelfs al zijn het liederen (anders dan de psalmen of tekstdelen in de bijbel) die jullie voor God zingen.

En waarom dan als je het onderstaande Bijbelgedeelte ziet?

Quote:

Volgens mij zijn alle huidige muziekinstrumenten wel te herleiden naar Bijbelse instrumenten, zoals snaar-, blaas-, slaginstrumenten enz.

Psalm 150

3 Loof hem met hoorngeschal,

loof hem met harp en lier,

4 loof hem met dans en tamboerijn,

loof hem met snaren en fluit.

5 Loof hem met klinkende bekkens,

loof hem met slaande cimbalen.

6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kun je dit onderbouwen? Er is namelijk niet meer het gevaar dat men de duivel aanbidt, dus op welke manier kan de muziek tóch verkeerd zijn?

Ik geloof dat als het niet in de Bijbel staat (en meer) verboden is. En als je niet letterlijk dingen citeert vanuit de Bijbel er hoe dan ook wel een kans is dat de duivel je dingen inspreekt en jouw woorden verdraait. Er zijn niet voor niets psalmen, zat liedjes voor jullie om voor God te zingen.

Quote:

3 Loof hem met hoorngeschal,

loof hem met harp en lier,

4 loof hem met dans en tamboerijn,

loof hem met snaren en fluit.

5 Loof hem met klinkende bekkens,

loof hem met slaande cimbalen.

6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.

Ik denk niet dat je alle instrumenten kan afleiden van wat hier staat en als je dan zo graag muziek wilt (want ik neem aan, dat het bij vele tegenwoordig gaat om ontspanning) je het gewoon letterlijk moet nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet wat ik lees en ik ken de verhalen, dat ik uit die verzen haal dat ongelovige naar muziek luisteren en daarmee afgoden aanbidden is mijn mening. Het is mij wel duidelijk dat jij het niet met mij eens bent, maar het zal wel handig zijn als je het even onderbouwd (bijvoorbeeld met andere verzen).

Kom kom, je wil bijbelstudie doen prima en ik laat zien dat je niets af kan leiden zoals jij doet. Ik laat de Schrift spreken door te lezen wat er staat niet wat er ingelegd wordt.

Quote:
Een paar vragen aan jou Michiel, waarom mag er volgens jou geluisterd worden naar al het andere muziek (zoals pop) en beperk jij je het niet tot het beluisteren van de psalmliederen?

Hetgeen binnen de Islam verboden is gaat niet op binnen het Christendom. Jij mag volgens de Islam ook niet op Internet en toch doe je dat...

Quote:
En waarom mogen volgens jou alle instrumenten bespeelt worden, zelfs de gene die niet in de Bijbel vermeld staan?

Er staat niet geschreven over muziek maken dat het niet goed is, zeker niet in de teksten die jij aanhaalde. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat als het niet in de Bijbel staat (en meer) verboden is. En als je niet letterlijk dingen citeert vanuit de Bijbel er hoe dan ook wel een kans is dat de duivel je dingen inspreekt en jouw woorden verdraait. Er zijn niet voor niets psalmen, zat liedjes voor jullie om voor God te zingen.

Er is ook zoiets als doorontwikkeling, waarbij liederen geschreven kunnen worden die niet direct in de Schrift staan, maar wel ter ere van God zijn.

Quote:
Ik denk niet dat je alle instrumenten kan afleiden van wat hier staat en als je dan zo graag muziek wilt (want ik neem aan, dat het bij vele tegenwoordig gaat om ontspanning) je het gewoon letterlijk moet nemen.

Ook letterlijk nemen is een interpretatie. En jij legt dingen in de teksten die er niet staan, daarmee misplaats je het een en ander en leg je jou moslim visie in de teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kom kom, je wil bijbelstudie doen prima en ik laat zien dat je niets af kan leiden zoals jij doet. Ik laat de Schrift spreken door te lezen wat er staat niet wat er ingelegd wordt.

Ik ben je dankbaar, maar ik vond je standpunt niet goed genoeg, sorry.

Quote:
[...]Hetgeen binnen de Islam verboden is gaat niet op binnen het Christendom. Jij mag volgens de Islam ook niet op Internet en toch doe je dat...

Offtopic.

Quote:
[...]Er staat niet geschreven over muziek maken dat het niet goed is, zeker niet in de teksten die jij aanhaalde.
bye.gif

Er staat ook niet bij dat het wel goed is, zeker niet in de teksten die ik aanhaalde. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben je dankbaar, maar ik vond je standpunt niet goed genoeg, sorry.

Nee, want ik conformeer me niet aan een interpratie van een moslim over de Schrift en al helemaal niet aan interpretatie's die de Schrift uit verband rukken.

Quote:
Offtopic.

Dan had je het niet naar voren moeten brengen.

Quote:
Er staat ook niet bij dat het wel goed is, zeker niet in de teksten die ik aanhaalde.
flower.gif

Nee, het is al direct duidelijk dat je niet contextueel leest geheel in lijn met het lezen en reciteren van de koran. Geen probleem, maar de Schrift kan je niet naar je hand zetten met een enkel vers. De Schrift spreekt in context van de gehele Schrift en de Schrift spreekt voor zich. Waarbij een unieke Schriftplaats in context van een geheel boek/ gedeelte gelezen moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er staat ook niet bij dat het wel goed is, zeker niet in de teksten die ik aanhaalde.
flower.gif

In de tekst uit Daniël is de context dat iedereen moet knielen voor het afgodsbeeld als de muziek gaat spelen. Wie dat niet doet zal in het vuur geworpen worden. Sadrach, Mesach en Abed-nego knielen niet en wordt in het vuur geworpen, maar God staat hen daarin bij.

In deze tekstplaats staat niets geschreven over het verboden zijn van luisteren naar muziek. Het gaat hier niet om de muziek, maar om het knielen voor het gemaakte beeld door Nebukadnezar. Een heel andere context is dat, dan waarin je het plaatst in de openingspost. Je legt een invulling in een tekst die er niet is en daarmee wil je pop muziek verbieden. Waarna je nog even komt vertellen dat Christenen het fout doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, want ik conformeer me niet aan een interpratie van een moslim over de Schrift en al helemaal niet aan interpretatie's die de Schrift uit verband rukken.

Excuses, ik zie het anders

Quote:
[...]Nee, het is al direct duidelijk dat je niet contextueel leest geheel in lijn met het lezen en reciteren van de koran. Geen probleem, maar de Schrift kan je niet naar je hand zetten met een enkel vers. De Schrift spreekt in context van de gehele Schrift en de Schrift spreekt voor zich. Waarbij een unieke Schriftplaats in context van een geheel boek/ gedeelte gelezen
moet
worden.

Als ik niet had gezegd welk geloof ik aanhang, was het je waarschijnlijk nooit opgevallen.... Jammer, dat je steeds mijn geloof erbij betrekt, dat valt mij dan wel weer tegen van jou nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik niet had gezegd welk geloof ik aanhang, was het je waarschijnlijk nooit opgevallen.... Jammer, dat je steeds mijn geloof erbij betrekt, dat valt mij dan wel weer tegen van jou
nooo.gif

Ook zonder te zeggen dat je moslim bent was me dat wel duidelijk en de reden dat ik het erbij haal is om je duidelijk te maken dat het Christendom en het lezen van de Schrift anders werkt dan in de Islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Arabei, door je nickname en door je topic over de Zoon krijgen mensen al vermoedens over je geloof.

De God van de Bijbel/christenen is niet een wettische God, maar een God Die ervan houdt als Zijn schepselen genieten van muziek. Hij heeft Zelf muziek geschapen en dit aan Zijn schepselen te geven, zodat mensen muziek kunnen maken voor elkaar en voor hun Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof dat als het niet in de Bijbel staat (en meer) verboden is. En als je niet letterlijk dingen citeert vanuit de Bijbel er hoe dan ook wel een kans is dat de duivel je dingen inspreekt en jouw woorden verdraait. Er zijn niet voor niets psalmen, zat liedjes voor jullie om voor God te zingen.

[...]

Ik denk niet dat je alle instrumenten kan afleiden van wat hier staat en als je dan zo graag muziek wilt (want ik neem aan, dat het bij vele tegenwoordig gaat om ontspanning) je het gewoon letterlijk moet nemen.

Dus als het niet letterlijk in de Bijbel staat is het niet toegestaan. Dan kun je dus ook ophouden met ademhalen, want er staat nergens in de Bijbel dat dat moet... (en we mogen immers niet interpreteren want dan verdraait de duivel onze woorden!)

Wij zijn immer simpele wezens: vol devotie voor God, maar slechts 1 popliedje en hup, we aanbidden de duivel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Michiel, ik herken mijzelf niet helemaal in de dingen die jij schrijft. Ik geef alleen mijn standpunt (wat ik denk, wat ik geloof, mijn mening). Ik verbied andere hier niets en wil hier ook niet iets verbieden, ik prijs muziek alleen niet aan. Ik zeg hierover niet dat hij/zij fout bezig is, ik geef een mening en ik stel hooguit andere mogelijkheden voor. Ik kan hierover ook niet gaan zeggen dat iemand anders fout is, want dat is de kennis die alleen God bezit.

Ik heb wel al een idee, maar nog steeds heb ik jouw antwoord niet gezien.

Quote:
Ik vroeg mij af hoe jullie over het beluisteren van muziek denken.

Quote:

@Arabei, door je nickname en door je topic over de Zoon krijgen mensen al vermoedens over je geloof.

Is het dan relevant waar ik in geloof, in de door mij gestarte topics?

Quote:
De God van de Bijbel/christenen is niet een wettische God, maar een God Die ervan houdt als Zijn schepselen genieten van muziek. Hij heeft Zelf muziek geschapen en dit aan Zijn schepselen te geven, zodat mensen muziek kunnen maken voor elkaar en voor hun Schepper.

Luister je alleen naar de muziek voor genot? Of puur voor de tekst en als toewijding aan God?

Quote:

[...]

Dus als het niet letterlijk in de Bijbel staat is het niet toegestaan. Dan kun je dus ook ophouden met ademhalen, want er staat nergens in de Bijbel dat dat moet... (en we mogen immers niet interpreteren want dan verdraait de duivel onze woorden!)

Ik dacht dat we het hadden over muziek, ik tenminste wel, en niet over ademen of andere dingen...

Quote:
Wij zijn immer simpele wezens: vol devotie voor God, maar slechts 1 popliedje en hup, we aanbidden de duivel...

Ik raad het luisteren van muziek niet aan in ieder geval knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het dan relevant waar ik in geloof, in de door mij gestarte topics?

Wat mij betreft is dat niet zo relevant.

Quote:
Luister je alleen naar de muziek voor genot? Of puur voor de tekst en als toewijding aan God?

Beide. Ze hebben met elkaar te maken. Ik geniet van muziek en let goed op de tekst. Ik probeer zoveel mogelijk popmuziek en/of niet-christelijke muziek te vermijden en luister voornamelijk christelijke muziek of maak zelf christelijke muziek. Ik luister zoveel mogelijk muziek met tekst die in lijn is met de Bijbel en waar God blij mee is. Ik geloof dat God blij kan zijn met muziek van verschillende instrumenten, klassieke en moderne.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch lees ik in 2 Kronieken 5:11 Op het moment dat de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen – alle priesters hadden zich zonder uitzondering geheiligd, ook zij die volgens het rooster geen dienst hadden, 12 en alle Levitische zangers, te weten Asaf, Heman, Jedutun en hun zonen en broers, gekleed in fijn linnen, stonden met hun cimbalen, harpen en lieren aan de oostkant van het altaar klaar, en ook nog honderdtwintig priesters met trompetten –, 13 op dat moment moesten de blazers en zangers samen muziek ten gehore brengen ter ere van de HEER....

Daarom zie ik het bezwaar tegen muziek of muziekinstrumenten niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid