Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er is al een topic over uit 2003... beetje oud dus wil ik graag een nieuwe starten, A fresh start!

Even de openingspost uit het vorige Donor-of-niet-topic:

Quote:

Gister hadden we een tekst bij Nederlands. Het ging erover of je donor wilde worden of niet. Een tijdje geleden hadden we daar thuis ook al een discussie over toen m'n zus moest kiezen. Bij ons thuis zijn de meningen verdeeld. Zij draagt dan nu wel een donorcodicil bij zich, maar mijn vader niet. Hij vindt dat God een weg voor je heeft uitgestippeld en als je dus ziek wordt, dan word je ziek. Hij vindt dat je daarbij dan niet moet ingrijpen door bijvoorbeeld een nier van iemand anders in je eigen lichaam te krijgen.

Hoe denk jij hierover, eens of oneens?

En vooral: Wat zegt de Bijbel hierover (dat weet ik eigenlijk niet). Staat er iets waaruit duidelijk wordt dat dit misschien niet goed is? (ja, wat is goed?)Of juist wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Doneren is goed smile.gif

Hand 20,35b

Het is zaliger te geven dan te ontvangen.

Luc 6,38

Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Mat 10,8b

Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar een orgaan doneren sta ik zelf niet zo achter.

Omdat.. jeweetwel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij vereren iemand die niet alleen een nier maar zijn hele leven opgeofferd heeft voor alle mensen. Daar vanuit redenerend is een donorcodicil niet verkeerd temeer daar we toch een nieuw/vernieuwd lichaam krijgen.

Iets anders is waarom ik daar over moet beslissen. Mijn nabestaanden moeten tegen mijn lijk aan kijken als de chirurgen(?) me in onderdelen ontleed hebben. Daarom laat ik het ook aan hen over om daar wat van te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is zaliger te geven dan te ontvangen.

Ik hanteer deze regel altijd als ik slaande ruzie heb yes.gif

Quote:
Luc 6,38

Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven.

Deze hanteer ik dan weer niet widegrin.gif

Quote:
Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Ook niet widegrin.gif

Quote:

Maar een orgaan doneren sta ik zelf niet zo achter.

Omdat.. jeweetwel
smile.gif

Want..?

Overigens weet ik niet of ik donor wil worden. Slik medicijnen dus weet niet eens of het uberhaupt een mogelijkheid is.

Maar vind het een beetje idioot idee.. Lig je daar zonder maag,

(->toppunt van ontmaagding.. mondhouden.gifwidegrin.gifbloos.gif), en andere ingewanden en andere onsmakelijke dingen.

Maar ik heb, hopelijk, nog even de tijd om er over na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar vind het een beetje idioot idee.. Lig je daar zonder maag,

(->toppunt van ontmaagding..
mondhouden.gifwidegrin.gifbloos.gif
), en andere ingewanden en andere onsmakelijke dingen.

Nee hoor, daar lig jij niet meer, jij bent dan op een andere plek.

O trouwens, wat dacht je dan van het idee van wat er met je lichaam door de natuur gaat gebeuren als het onder de grond ligt? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik heb, hopelijk, nog even de tijd om er over na te denken.

Zo denken (helaas) veel mensen.

Uitstel --> afstel... je kent het wel

Daarom lijkt me handig dat iedereen zonder aandoeningen aan organen vanaf hun 18e automatisch donor wordt. 70% van de Nederlanders schijnt ook zo te denken heb ik opgezocht.

Als je het niet wil geef je het aan, en anders ben je automatisch donor.

Ik geloof echt dat er dan veel meer organen beschikbaar zijn. al die mensen met de lakse instelling (sorry Morphknipoog_dicht.gif) van 'het komt nog wel' die zijn dan automatisch donor. Dan heb je er gelijk een hoop bij yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O trouwens, wat dacht je dan van het idee van wat er met je lichaam door de natuur gaat gebeuren als het onder de grond ligt?
knipoog_dicht.gif

mondhouden.gif

Nouja, dat gebeurt sowieso. En ik moet alleen beslissen of dat inclusief den inwendige morpho of exclusief

den inwendige morpho is.

En toch he.. Cremeren lijkt me best een optie. Ook wel christelijk verantwoord, mits de gedachte erachter zuiver is.

Geen last van enge beestjes, en een garantie dat je dan ècht (vroom ->: lichamelijk) dood bent. Tenzij je Sadrach, Mesach of Abednego heet..

Alleen mensen waarbij ik dierbaar ben, zullen het hier hartsgrondig en ijskoud hiermee oneens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat Jezus Christus mensen een orgaan wil doneren. Hij is de grootste Donor.

Ps 139,13a

Want Gij hebt mijn nieren gevormd

En dat kan niet via een mens?

idz van: Adam wilde vrouw. Er lag de volgende morgen niet in 1x een vrouw naast hem, die via TNT, of per luchtpost even bij hem bezorgd is.

Dat is via, zoals bekend, een rib gegaan.

En dat is m.i. veel wonderlijker dan even een mensch "deponeren" op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vind ik onzin. Dood is dood. Een lichaam zonder ziel is dood, ookal klopt het hart zelfs nog. Waarom je hier dan nog bezorgd om maken?

Omdat je schijndood kan zijn en dat soort dingen..

*Brrrrr't*

Een telefoon meekrijgen is ook een optie yes.gif

Uiteraard met beltegoed widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dat kan niet via een mens?

idz van: Adam wilde vrouw. Er lag de volgende morgen niet in 1x een vrouw naast hem, die via TNT, of per luchtpost even bij hem bezorgd is.

Dat is via, zoals bekend, een rib gegaan.

En dat is m.i. veel wonderlijker dan even een mensch "deponeren" op aarde.

Sowieso moet ieder mens zelf doen wat het geweten iemand ingeeft.

Maar ik geloof dat Jezus zó bij iemand die een gebrekkige nier heeft, deze wil herstellen, zodat het (weer) voor 100% functioneert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook dat kan smile.gif

Maar volgens mij heeft ieder mens zoveel hersencellen dat er meer dan genoeg cellen zijn voor een heel mensenleven. Volgens mij gebruikt een mens maar gemiddeld 20% van de hersencellen in een leven? Misschien moeten dan alleen wat verbindingen worden hersteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen last van enge beestjes, en een garantie dat je dan ècht (vroom ->: lichamelijk) dood bent. Tenzij je Sadrach, Mesach of Abednego heet..

Nou ja, als je dood bent heb je daar ook geen last van hoor. knipoog_dicht.gif Eigenschap van dood zijn is dat je lichaam nogal, euh, dood is. knipoog_dicht.gif

Ennuh, bij een harttransplantatie mag je ook best zeker zijn dat je niet meer leeft hoor. widegrin.gif

Sowiso is men in Nederland wel redelijk precies met het constateren van dat iemand dood is. En daar kun je helemaal zeker van zijn als je lichaam voor organen gaan farmen, aangezien de conditie van je lichaam dan ook erg belangrijk is. Als er geruime tijd geen hersenactiviteit is, dan ben je zo dood als pier.

Quote:

[...]

Omdat je schijndood kan zijn en dat soort dingen..

En jij nam toch cremeren in overweging? widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Zijn er mensen van jullie ook bloeddonor ?

Ikke niet, maar dat is niet principieel. Wie weet ga ik het nog eens doen...

Vampieren zijn krieg! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja, als je dood bent heb je daar ook geen last van hoor.
knipoog_dicht.gif
Eigenschap van dood zijn is dat je lichaam nogal, euh, dood is.
knipoog_dicht.gif

Nouja.. Schijndood.. puh2.gif

Quote:
Ennuh, bij een harttransplantatie mag je ook best zeker zijn dat je niet meer leeft hoor.
widegrin.gif

widegrin.gifrofl.gif

Quote:
Sowiso is men in Nederland wel redelijk precies met het constateren van dat iemand dood is. En daar kun je helemaal zeker van zijn als je lichaam voor organen gaan farmen, aangezien de conditie van je lichaam dan ook erg belangrijk is. Als er geruime tijd geen hersenactiviteit is, dan ben je zo dood als pier.

Hersendood is vaak echt dood ja.

Quote:
En jij nam toch cremeren in overweging?
widegrin.gif

Ja, gaat sneller. widegrin.gif

Plus ik word dan niet levend opgevreten door allerlei enge insecten.

Oh, en als zou ik tijdens ontwaken uit schijndood terwijl ik wordt gegrilled, dan heb ik 10 minuten dikke pech. Maar altijd minder dan stikken en\of opgevreten worden door wormen\duizendpoten\miljoenpoten\spinnen\slakken...

*Brrrrrrrrrrrrrrrrrr*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maaruh, wat is dan je bezwaar met orgaan donatie als je je toch wilt laten roosteren?
widegrin.gif

Dan heb ik helemaal een gespleten persoonlijkheid widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

eerst gauw je organen eruit vissen voordat je de oven uitgaat... kan toch prima?

Ik, bij mijzelf? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Doneren is goed
smile.gif

...

Maar een orgaan doneren sta ik zelf niet zo achter.

Omdat.. jeweetwel
smile.gif

...

Omdat Jezus Christus mensen een orgaan wil doneren. Hij is de grootste Donor.

Ps 139,13a

Want Gij hebt mijn nieren gevormd

@ Barbapapa; Omdat Jezus Christus mensen een orgaan wil doneren. Hij is de grootste Donor. Hoe vat je dit op, of hoe moet ik dit opvatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid