Spring naar bijdragen

student en christen zijn


Nou???  

10 leden hebben gestemd

  1. 1. Nou???

    • Ja
      6
    • Nee
      17
    • Cavia
      9


Aanbevolen berichten

In het Nederlands Dagblad stond een artikeltje over de vraag:

Vinden christelijke studenten in Nederland of België het moeilijk student én christen te zijn?

Artikel: link

Vind je het moeilijk, christen en student zijn, of heb je er geen last van?

En als je (nog) niet studeert, lijkt het je lastig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien ik op een Christelijke Hogeschool zit, is het voor mij niet moeilijk om student en christen tegelijk te zijn. Ik woon in een stad dat helemaal vol is van happy christen studenten, waar dus genoeg dingetjes georganiseerd worden op praise/bijbelstudie-gebied.

Toen ik de eerste maandjes student was, en ik dus opeens alle vrijheid van de wereld genoot, vond ik het wel lastig om mijn eigen grenzen te bepalen omdat ze altijd een beetje voor me bepaald waren door mijn ouders. Ik heb toen een tijdje nagedacht over wat nou eigenlijk mijn principes zijn, en sindsdien vind ik het niet lastig meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Ja, ik zie er best wel tegenop om op kamers te gaan. Veel studenten lopen toch wel rond met het idee dat je zoveel mogelijk hoort te feesten e.d.

Zo ben ik absoluut niet ingesteld.

Is feesten dan noodzakelijk onchristelijk? Er zijn zo veel manieren om te feesten. Ik kan je verzekeren dat ook de studentenkring van de faculteit theologie stevig kan feesten hoor. knipoog_dicht.gif

(Trouwens, Olorin, wat een Belg-discriminerende openingsvraag, schaam je! boosrood.gifpuh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, ik zie er best wel tegenop om op kamers te gaan. Veel studenten lopen toch wel rond met het idee dat je zoveel mogelijk hoort te feesten e.d.

Zo ben ik absoluut niet ingesteld.

volgens mij valt dat best wel mee hoor.. Tuurlijk heb je bij elke studie wel bepaalde feestbeesten.. maar er lopen ook genoeg serieuzere mensen rond hoor.. Zowel christelijke als onchristelijke..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens, mensen die alleen maar feesten houden het zelden langer dan een jaar uit, als je zorgt dat je met ouderejaars op kot zit hebben ze vast wel een doenbare balans tussen studeren en feesten gevonden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgelopen jaar was ik soort van student; met 1 dag per week naar school wil ik mezelf eigenlijk niet onder die categorie scharen. Moeilijk vond ik het niet, mijn klasgenoten zijn collega's en allemaal werken we bij Youth for Christ. puh2.gif Contact met andere studenten op school had ik eigenlijk niet, 1 keer bij de activiteitendag bij allemaal onbekenden gezeten, maar toen voelde ik me nogal verloren omdat ik niemand kende en niet kon meepraten over drank en uitgaan. Da's gewoon niet mijn ding. puh2.gif

Volgend jaar ga ik naar de CHE. Ik heb lang getwijfeld of ik wel naar een christelijke hogeschool wilde; na een evangelische middelbare school en een tussenjaar bij Youth for Christ vond ik het tijd worden om uit het veilige christelijke wereldje te stappen. Toch heb ik voor de CHE gekozen, maar met name vanwege de 'kleine' opleiding, de hoge kwaliteit van de opleiding en makkelijke loting (vrijwel iedereen gaat door. Bij dezelfde studie in Utrecht was ik zeer waarschijnlijk uitgeloot).

Nog steeds in het veilige christelijke wereldje dus. Ga wel via een bijbaan ook wat contacten daarbuiten proberen op te doen, overigens. MAar ik merk dat ik het gewoon moeilijk vind om aansluiting te hebben met niet christenen. Mijn collega's bij 't zwembad zijn grotendeels van de drank, drugs en rock'n roll en da's gewoon niets voor mij. Ligt deels aan mijn visie van 'je lichaam is een tempel' en zo, aan de andere kant heb ik ook gewoon totaal geen behoefte aan de hele avond bier zuipen of tot diep in de nacht uit gaan. En dan blijft er weinig gespreksvoer over op de een of andere manier... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christen zijn en student zijn gaat naar mijn idee goed samen. Ik heb vorig jaar op Theologische Hogeschool Azusa gezeten, dus daar was het sowieso makkelijk.

Nu ga ik dit jaar beginnen aan de Pabo in Helmond, ondanks dat het een Katholieke school is wordt er vrij weinig mee gedaan. Ik zie er niet tegen op, of zo. Ik heb gemerkt dat, zolang je open en eerlijk bent over je geloof, alles goedkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb gemerkt dat, zolang je open en eerlijk bent over je geloof, alles goedkomt.

Mwah, dat resulteerde bij mij in ellenlange discussies tijdens godsdienstige vorming en levensbeschouwing. Maar op de pabo werkt dat wel, het drijft op sentimentaliteit, en als je het prettigklinkend en een beetje inhoudsloos formuleert is er niks aan het handje. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mwah, dat resulteerde bij mij in ellenlange discussies tijdens godsdienstige vorming en levensbeschouwing. Maar op de pabo werkt dat wel, het drijft op sentimentaliteit, en als je het prettigklinkend en een beetje inhoudsloos formuleert is er niks aan het handje.
widegrin.gif

Vrouwenstudie he? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Afgelopen jaar was ik soort van student; met 1 dag per week naar school wil ik mezelf eigenlijk niet onder die categorie scharen. Moeilijk vond ik het niet, mijn klasgenoten zijn collega's en allemaal werken we bij Youth for Christ.
puh2.gif
Contact met andere studenten op school had ik eigenlijk niet, 1 keer bij de activiteitendag bij allemaal onbekenden gezeten, maar toen voelde ik me nogal verloren omdat ik niemand kende en niet kon meepraten over drank en uitgaan. Da's gewoon niet mijn ding.
puh2.gif

Volgend jaar ga ik naar de CHE. Ik heb lang getwijfeld of ik wel naar een christelijke hogeschool wilde; na een evangelische middelbare school en een tussenjaar bij Youth for Christ vond ik het tijd worden om uit het veilige christelijke wereldje te stappen. Toch heb ik voor de CHE gekozen, maar met name vanwege de 'kleine' opleiding, de hoge kwaliteit van de opleiding en makkelijke loting (vrijwel iedereen gaat door. Bij dezelfde studie in Utrecht was ik zeer waarschijnlijk uitgeloot).

Nog steeds in het veilige christelijke wereldje dus. Ga wel via een bijbaan ook wat contacten daarbuiten proberen op te doen, overigens. MAar ik merk dat ik het gewoon moeilijk vind om aansluiting te hebben met niet christenen. Mijn collega's bij 't zwembad zijn grotendeels van de drank, drugs en rock'n roll en da's gewoon niets voor mij. Ligt deels aan mijn visie van 'je lichaam is een tempel' en zo, aan de andere kant heb ik ook gewoon totaal geen behoefte aan de hele avond bier zuipen of tot diep in de nacht uit gaan. En dan blijft er weinig gespreksvoer over op de een of andere manier...
puh2.gif

wat is er eigenlijk mis met in 'het veilige christelijke wereldje' blijven? Als je het daar het prettigst vindt.. smile.gif Is CHE trouwens écht heel christelijk of is het meer de naam alleen?

ik ging van een grefo school naar een gewone hbo.. omg, dat was echt een overgang .. ik weet nog goed de eerste dag, was het al meteen zó duidelijk .. t ging de helft van de tijd over seks. Voelde me echt vreselijk toen, maar uiteindelijk was het best gezellig daar.. je moet daar gewoon eventjes doorheen kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat is er eigenlijk mis met in 'het veilige christelijke wereldje' blijven? Als je het daar het prettigst vindt..
smile.gif
Is CHE trouwens écht heel christelijk of is het meer de naam alleen?

Ik heb zelf nooit op de Che gezeten, maar het is wel een christelijke school, niet alleen slechts in naam.

En wat er mis is aan het veilige wereldje, is dat je vroeg of laat toch in aanraking zult komen met de grote boze wereld. En als je altijd in een veilig wereldje hebt gezeten kan dat mogelijk voor wat problemen zorgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dus omdat het niet mogelijk is om in een veilig wereldje te blijven zitten is het niet goed om in een veilig wereldje te blijven zitten?

Ik denk dat het trouwens wel mogelijk is om altijd in een veilig religieus wereldje te blijven zitten, kijk maar naar sommige Islamitische landen. En ook hier kan het op zich best..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus omdat het niet mogelijk is om in een veilig wereldje te blijven zitten is het niet goed om in een veilig wereldje te blijven zitten?

Nee, omdat het niet mogelijk is om in een veilig wereldje te blijven zitten is het niet goed om je jeugd in een afgesloten veilig wereldje leven omdat je vroeg of laat toch in de harde wereld terecht komt en daar dan totaal niet op voorbereid bent. En voorbereiden op later is nou net een belangrijk aspect van opvoeden.

Quote:
Ik denk dat het trouwens wel mogelijk is om altijd in een veilig religieus wereldje te blijven zitten, kijk maar naar sommige Islamitische landen. En ook hier kan het op zich best..

Iran bedoel je? Mensen hier op dit forum wonen daar niet maar wonen in Nederland en daar kennen we geen overheids censuur op alles wat niet christelijk genoeg is, gelukkig maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, omdat het niet mogelijk is om in een veilig wereldje te blijven zitten is het niet goed om je jeugd in een afgesloten veilig wereldje leven omdat je vroeg of laat toch in de harde wereld terecht komt en daar dan totaal niet op voorbereid bent. En voorbereiden op later is nou net een belangrijk aspect van opvoeden.

maar ik vroeg dus niet naar jeugd. smile.gif En waar begin je dan? Ook geen chr. basisschool meer want ze moeten worden voorbereid op de harde wereld?

Quote:

[...]

Iran bedoel je? Mensen hier op dit forum wonen daar niet maar wonen in Nederland en daar kennen we geen overheids censuur op alles wat niet christelijk genoeg is, gelukkig maar...

humm.. een chr. basisschool, middelbare school en vervolgens ook nog een chr. hogeschool en alleen maar christelijke vrienden hebben is toch wat we hier bedoelen met een veilig wereldje? Overheidscensuur is dan weer het andere uiterste.. Anyway , dát is dus mogelijk .. maar wellicht wel heel moeilijk in de Westerse wereld zoals we die nu hebben ja.. maar dat is ook een keuze geweest van Christenen, die gingen op een gegeven moment mee in die wereld .. en nu gaan ze er in mee, omdat ze zogenaamd niet anders kunnen.

Daarom haalde ik Islamitische landen aan als voorbeeld, zij bieden wel weerstand aan de seculiere westerse normen en waarden.. dus blijkbaar kan dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, omdat het niet mogelijk is om in een veilig wereldje te blijven zitten

Dat is tot op grote hoogte weldegelijk mogelijk. Christelijke werkgever, christelijke vrienden, kerk, christelijke vereniging etc.

Quote:

is het niet goed om je jeugd in een afgesloten veilig wereldje leven omdat je vroeg of laat toch in de harde wereld terecht komt en daar dan totaal niet op voorbereid bent. En voorbereiden op later is nou net een belangrijk aspect van opvoeden.

Wellicht is het wel beter om zo lang dat mogelijk het kind in dat 'veilige' wereldje te houden en een zo stabiel mogelijke basis te geven. Een beinvloedbare zeventienjarige puber naar openbaar onderwijs te sturen en tussen studenten zetten die dol zijn op seks, drugs en Dawkins is wellicht niet de beste manier om je kind op te voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar ik vroeg dus niet naar jeugd.
smile.gif

Maar na de jeugd lijkt het me praktisch onmogelijk in een beschermd wereldje te leven.

Quote:

En waar begin je dan? Ook geen chr. basisschool meer want ze moeten worden voorbereid op de harde wereld?

Onderwijs is slechts één aspect, wel een belangrijke natuurlijk.

Maar qua onderwijs lijkt me een christelijke basisschool best een goede optie hoor. Ik zat meer te denken aan de fase van het leven van een kind die erna komt. Adolescentie met alles wat daar om de hoek komt kijken.

Quote:

humm.. een chr. basisschool, middelbare school en vervolgens ook nog een chr. hogeschool en alleen maar christelijke vrienden hebben is toch wat we hier bedoelen met een veilig wereldje?

Klopt. Dat had ik voor ogen idd.

Quote:

Overheidscensuur is dan weer het andere uiterste..

Jupz, maar ik dacht dat je van die streng islamitische landen voor ogen had. Welke landen bedoelde je?

Quote:

Anyway , dát is dus mogelijk .. maar wellicht wel heel moeilijk in de Westerse wereld zoals we die nu hebben ja..

Ik denk dat het lang niet altijd mogelijk is. Basisschool nog wel, middelbare school wordt het al wat lastiger, jongeren hebben ook internet. Maar ok, dat gaat nog, zeker als je je kind uren wilt laten reizen als je te ver weg woont. Maar vervolg onderwijs houdt het al op. Hoge school heb je niet elke studie denk ik op een dergelijke school en al zou het er zijn, dan heb je geen van die beschermde universiteiten, of de persoon wilt theoloog worden, maar of dat dan zo veilig is... De meest protestantse echte universiteit is de VU en die is verre van beschermd.

En dan ga je werken. Er zijn wellicht wel wat banen maar dikke kans volgens mij dat je net zo goed een baan krijgt buiten dat milieu. En ook binnen dat milieu zijn er veel onbeschermde banen, journalistiek bijvoorbeeld.

Uiteindelijk komen ze er dan toch mee aanraking, een deel zal het ook uit nieuwsgierigheid op zoeken en dan heb je het risico dat ze er niet mee om hebben leren gaan en vergroot je de kans tot onsporing of geloofscirissen enzo.

Als je nooit geleerd hebt dat er ook mensen bestaan die anders over het christendom denken, dan kan de aanraking met iemand die z'n levensbeschouwing goed weet te onderbouwen een flinke klap zijn tegen je eigen wereldbeeld.

Of je bent zo goed mogelijk afgeschermd tegen alle wereldse verleidingen en dan opeens kom je ze allemaal tegen, dan heb je mogelijk dus ook niet geleerd hoe je je daar tegen kunt verzetten. Om maar niet te spreken over pubers die ook niet het nut inzien van enig verzet er tegen en alleen maar blij zijn met de plotselinge vrijheid.

Quote:

maar dat is ook een keuze geweest van Christenen, die gingen op een gegeven moment mee in die wereld .. en nu gaan ze er in mee, omdat ze zogenaamd niet anders kunnen.

De ontzuiling is mede te danken aan juist die condities dat een afgeschermde wereld niet echt meer in stand te houden is. Een oorzaakje is bijvoorbeeld de opkomst van de massa media.

En het gaat ook niet om 'meegaan met de wereld' maar in hoeverre je die wereld afschermt van je eigen wereldje, juist uit de angst van dat mee gaan.

Quote:

Daarom haalde ik Islamitische landen aan als voorbeeld, zij bieden wel weerstand aan de seculiere westerse normen en waarden.. dus blijkbaar kan dat wel.

Maar de landen die dat doen (dus geen Istanbul in Turkije) doen dat met wel met zo'n strak regime waar ik het eerder over had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik loop nu stage in een dierenwinkel.

Daarvan zijn beide eigenaren christelijk.

Bidden dus ook voor hun eten.

Ik moet zeggen dat ik het toch wel erg makkelijk vindt!

Op school vind ik het een stuk lastiger! Ook al kom ik er wel voor uit dat ik een christen ben.

Merk ook dat als ik zeg dat ik christen ben, dat ik een soort van uitgelachen wordt.

In deze klas minder dan in de vorige, het scheelt denk ook wel dat deze klas vorig jaar al een christelijk meisje in de klas had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Het ligt er denk ik aan wat voor opleiding je volgt. Ik vind het wel moeilijk, ik studeer beeldende kunst (autonoom) en de mensen die op deze richting rondlopen willen zich vaak afzetten tegen vormen van controle. Het woord autonoom betekent dan ook onafhankelijk. Vaak lopen niet gelovige mensen met het idee rond dat als je christen bent je onder de wet leeft en dan niet vrij bent (zoals jullie vast bekend is). Dus jullie snappen misschien wel dat het soms best moeilijk is... Zelfgemaakte kerstkaarten krijgen waarop heel het kerststalbabyjezusgebeuren in de maling wordt genomen is op zich best jammer:P

Ik kreeg laatst les over Babylon, waarin er hele rare dingen werden gezegd over de bijbel (wat trouwens niet ongebruikelijk is).

Ik probeer er maar het positieve uit te halen en een licht te zijn voor de mensen om mij heen:) Ondanks dit alles denk ik wel dat ik op deze opleiding hoor, ik bedoel als christen moet je toch ook kunstenaar kunnen zijn!

Herkent iemand anders dit probleem ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid