Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Stop dan maar vlug met credible, voor je 't weet scharrel je hier iemand op!
widegrin.gif

Ik hou het hier al meer dan 5 jaar vol als single, twee jaartjes extra moet ook nog wel lukken. puh2.gif

En daarbij heeft het ook op relatiegebied zijn voordelen. Als er nu iemand is die mijn hoofd op hol weet te krijgen, moet het wel een zeer schone dame zijn. En anders ben ik gewoon happy vrijgezel. Alleen maar voordelen zou ik zeggen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 328
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Pas maar op, zo dacht ik ook toen ik mijn posts in dat topic schreef. En toen kreeg ik later iets met 'iemand'.
widegrin.gif

Wellicht, maar zo klef als jij met die 'iemand' zal ik uiteraard nooit worden. widegrin.gif

Zucht...

Het lijkt wel alsof ik niet geloofd wordt... nosmile.gif Het leven van een single is hard. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wellicht, maar zo klef als jij met die 'iemand' zal ik uiteraard nooit worden.
widegrin.gif

Wie weet, Olorin had het ook nooit in zichzelf gezien! Enneuh, hij heeft ook nog een leuk zusje hoor, misschien zit onvermoede klefheid wel in de familie... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wie weet, Olorin had het ook nooit in zichzelf gezien! Enneuh, hij heeft ook nog een leuk zusje hoor, misschien zit onvermoede klefheid wel in de familie...
widegrin.gif

Ik ben uiteraard Olorin niet. Kijk, er zijn sommige mensen die zich moeten profileren als zijnde wereldheerser, een ander is het gewoon. engel.gif

En onvermoede klefheid... Erg veel reclame vind ik dat niet hoor. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, heb je gelijk in. Niks geen onvermoede klefheid, gewoon een leuke, nuchtere, evangelische, intelligente, niet al te grote jongedame die prima bij jou zou passen. We kunnen altijd eens doubledaten hoor? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

widegrin.gifbloos.gif

Ach, koppelpogingen... Geloof me, dit is niks in vergelijking met wat wij hebben moeten doorstaan. In het crew-gedeelte van het forum was er een heus Iria-en-Olorin-wat-wordt-het-nu-topic, compleet met poll. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet even wat rechtzetten.

Dat ik leuk, nuchter, (half-)evangelisch en intelligent ben, wil ik best beamen knipoog_dicht.gif. Maar onvermoede klefheid zit niet in mijn genen. Ik heb mezelf al vast voorgenomen dat ik nóóóóóóit zo ga worden als mijn grote broer, en daar ga ik me aan houden ook puh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan best leven met het single zijn. Ik heb het alleen ook dat ik minder goed met mijn ikhebzinomteknuffelen gevoel om ga... Afgezien van dat, zie ik geen slechtheden van het single zijn... Eigen ding, geen rekening houden met, en voorlopig eigenlijk ook geen zin in een relatie. Misschien, als een goede vriedin me vraagt, dat ik het wil proberen, maar dat zie ik niet voor me...

Nog een rede voor mij om geen relatie aan te gaan: Liefde is het zwakste punt van de mens. Als men erin vernederd wordt, kan men in staat zijn het ergste te doen, Ik kan dat als vrijgezel soms al, laat staan binnen een relatie.

Daarnaast, als ik niet echt van mezelf houd, kan ik ook niet echt van een ander houden. Een goede relatie begint bij jezelfknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wie weet wat voor leuk meisje je komende jaren tegenkomt. En dan kunnen je plannen helemaal veranderen
smile.gif
.

Zoiets zou je eens moeten zeggen tegen iemand die graag wil trouwen: maar wie weet kom je wel nooit een goede man of vrouw tegen, of wordt diegene nooit verliefd op jou, en dan kunnen je plannen helemaal veranderen. Dat hoor je echter bijna nooit tegen een trouwlustige gezegd worden.

Het is denk ik daarom goed je te beseffen dat de wens eenzaam te blijven net zo diepgeworteld kan zijn om de wens met iemand te trouwen. Zo'n goedbedoelde opmerking kan dan een beetje een dooddoener zijn, alsof het bewust eenzame leven minderwaardig is. Zelf heb ik dus ontdekt dat niets minder waar is.

Overigens geloof ik ook nog eens dat je niet van jezelf hoeft te houden om van een ander te houden. Vaker zal die zelfliefde eerder in de weg zitten dan iets positiefs bijdragen. Het belang van het moeten hebben van een positief zelfbeeld wordt de laatste jaren mijns inziens nog weleens overschat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vreesachtige weet niet wat alleen zijn is: achter zijn stoel staat altijd een vijand.

O, als toch iemand ons de geschiedenis kon verhalen van dat verfijnde gevoel, dat eenzaamheid heet!

(Friedrich Nietzsche)

Heb deze week een klein boekje afgerond over hoe je op gezonde, spirituele wijze bewust eenzaam kunt leven, in diepe verbondenheid met God en juist ook met je naasten. Wat ik nog met dat boekje wil doen, weet ik niet, maar wel merk ik bij mijzelf dat de behoefte om te huwen echt weg is en dat de eenzaamheid regelmatig als een goede vriend mag zijn. Niet dat ik totaal geen contact met mensen heb, want dat blijft altijd mogelijk en soms ook nodig als je bewust alleen leeft.

Steeds meer besef ik dat er veel geluk te vinden is in juist ook het eenzame leven. Ik ben dan ook bepaald niet de enige die eenzaam met God geleeft heeft; vele heiligen zijn me daarin voorgegaan en vaak zelfs nog op véél strengere, compromisloze wijze. Zij kregen er dan ook heel veel voor terug. Zo mag ik met Gods genade en in zijn intieme geborgenheid eenzaam leven, maar nooit alleen.

Wat mooi RobertF! smile.gif

Ik heb de ervaring juist andersom; toen ik net een relatie kreeg wist ik niet echt of ik het wel leuker vond dan het vrijgezelle leven. Maargoed, de jongeman in kwestie was toch wel te leuk om te laten gaan en gaandeweg heb ik me erg verbaasd over hoe mooi en bijzonder een relatie kan zijn.

Maar dat hoort natuurlijk niet in dit topic, ik ben al weg bye.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zoiets zou je eens moeten zeggen tegen iemand die graag wil trouwen: maar wie weet kom je wel nooit een goede man of vrouw tegen, of wordt diegene nooit verliefd op jou, en dan kunnen je plannen helemaal veranderen. Dat hoor je echter bijna nooit tegen een trouwlustige gezegd worden.

Het is denk ik daarom goed je te beseffen dat de wens eenzaam te blijven net zo diepgeworteld kan zijn om de wens met iemand te trouwen. Zo'n goedbedoelde opmerking kan dan een beetje een dooddoener zijn, alsof het bewust eenzame leven minderwaardig is. Zelf heb ik dus ontdekt dat niets minder waar is.

Het ging hier niet om iemand die een diepgewortelde wens had om alleen te blijven, maar iemand die een paar jaar een relatie wilde uitstellen omdat hij wil reizen.

Quote:
Overigens geloof ik ook nog eens dat je niet van jezelf hoeft te houden om van een ander te houden. Vaker zal die zelfliefde eerder in de weg zitten dan iets positiefs bijdragen. Het belang van het moeten hebben van een positief zelfbeeld wordt de laatste jaren mijns inziens nog weleens overschat.

Met alle respect, dit vind ik typisch een antwoord van iemand die nooit heeft ervaren hoe het is om een negatief zelfbeeld te hebben.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder zelfliefde verstaat. Ik bedoel ermee dat je beseft dat je net zoveel waard bent, en net zo leuk en bijzonder bent als ieder ander mens. En dat je dus net zoveel van jezelf houdt als van ieder ander (zoals Jezus zei: "Heb je naaste lief ALS jezelf", en niet: "Heb je naaste meer lief dan jezelf"). Dat betekent niet dat je arrogant, of egoïstisch moet worden, en ook niet dat je jezelf beter moet achten dan andere mensen.

Mensen die geen goed zelfbeeld hebben, zijn vaak mensen die relaties verknallen. Sommigen proberen hun onzekerheid te overschreeuwen en stellen zich heel arrogant op. Anderen worden heel teruggetrokken en durven nauwelijks relaties aan te gaan. Weer anderen worden heel afhankelijk van goedkeuring van anderen en vragen steeds bevestiging aan mensen met wie ze een relatie hebben. Sommigen durven geen 'nee' meer te zeggen, waardoor ze overspannen raken en helemaal niets meer kunnen betekenen voor anderen.

Volgens mij werken relaties het beste als je ook beseft dat jezelf het waard bent om van te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, BOT. Koppelpogingen in het single-topic... Het moet echt niet veel erger worden... widegrin.gif

Overigens denk ik denk ik dat er nog wel een groot verschil zit tussen single-zijn en eenzaam. Ik bedoel, ik ben mijn hele leven al single, maar eenzaam zou ik mezelf bepaald niet noemen. Mijns inziens is de mens ook niet geschapen om eenzaam te zijn, maar juist om altijd in relatie te staan. Ik geloof daarom ook niet echt in het kluizenaarsprincipe. Tenminste, niet als het radicaal wordt doorgevoerd. Je bent als mens namelijk ook gewoon voor deze aarde geroepen en geschapen.

Echter dat de mens niet bedoeld is eenzaam te zijn, betekent nog totaal niet dat hij daarom is geroepen om maar te gaan trouwen. Liefdesrelaties tussen mannetje en vrouwtje zijn echt enorm overrated als je het mij vraagt... Het huwelijk als een soort levensvervulling dat jou alles kan geven wat jij nodig hebt. Het is bijna walgelijk.

Ik denk dat ik er geen problemen mee zal hebben, mocht ik heel mijn leven single blijven. Zolang ik maar wel de mogelijkheid zal hebben om in relatie met anderen te blijven staan en vooral om te kunnen blijven geven. Nu zijn het voornamelijk vrouwen die op zo'n manier bekend staan/stonden. Zoals bijvoorbeeld moeder Theresa en Majoor Boshardt. Hun leven is echter wel van een dergelijke schoonheid dat ik het als man ook nastrevenswaardig vind. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Zoiets zou je eens moeten zeggen tegen iemand die graag wil trouwen: maar wie weet kom je wel nooit een goede man of vrouw tegen, of wordt diegene nooit verliefd op jou, en dan kunnen je plannen helemaal veranderen. Dat hoor je echter bijna nooit tegen een trouwlustige gezegd worden.

smile.gif Op zich zit er wel wat in, alleen ik denk dat mensen gewoon niet geloven dat iemand écht niet wil trouwen. Het is namelijk een natuurlijke behoefte. Ik geloof ook niet dat de mens bedoeld is voor 'het eenzame leven' zonder gezin. Niet verkeerd bedoeld maar het is niet voor niks dat jij jezelf wel moet aanleren om gelukkig te zijn met het single-zijn, en de behoefte te laten verdwijnen.

Quote:

Overigens geloof ik ook nog eens dat je niet van jezelf hoeft te houden om van een ander te houden. Vaker zal die zelfliefde eerder in de weg zitten dan iets positiefs bijdragen. Het belang van het moeten hebben van een positief zelfbeeld wordt de laatste jaren mijns inziens nog weleens overschat.

Ik geloof ook niet dat het zo letterlijk is, dat je echt niet van een ander kan houden als je niet van jezelf houdt. Bovendien houdt iedereen van zichzelf.. Je kan echter wel een negatief zelfbeeld hebben en dat kan je jaloers op anderen maken waardoor het moeilijk is hen lief te hebben, en als je heel ongelukkig bent (door dat negatieve zelfbeeld) is het ook moeilijk om een relatie te onderhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Skippy, die opmerking die je over mij maakt, is duidelijk uit de lucht gegrepen. Ik zou het op prijs stellen dat je enkel zulke dingen over mensen in het algemeen zegt, als je ze ook echt kent en dus ook écht iets over ze kunt zeggen. Want met loze opmerkingen kun je mensen behoorlijk op de kast jagen. Mij niet hoor, ik ben wel wat gewend, maar dat je het even weet.

Laat ik het daarom kort houden: wat iemand gelooft en wat iemand ervaart hoeven niet altijd logisch op elkaar te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luxuria, zo zijn er ook mensen die volop het huwelijk ingaan, zonder echt geleerd te hebben wat dat nu inhoudt. Met alle gevolgen van dien. Op élke leefwijze en élke roeping moet je je zorgvuldig voorbereiden. Ook als je zomaar aan een huwelijk begint, wordt het een drama als je de regels van het spel niet kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Skippy, die opmerking die je over mij maakt, is duidelijk uit de lucht gegrepen. Ik zou het op prijs stellen dat je enkel zulke dingen over mensen in het algemeen zegt, als je ze ook echt kent en dus ook écht iets over ze kunt zeggen. Want met loze opmerkingen kun je mensen behoorlijk op de kast jagen. Mij niet hoor, ik ben wel wat gewend, maar dat je het even weet.

Laat ik het daarom kort houden: wat iemand gelooft en wat iemand ervaart hoeven niet altijd logisch op elkaar te volgen.

Dus jij mag wel opmerkingen maken die nogal veroordelend en kwetsend kunnen klinken voor een hoop mensen, maar als daar een reactie op komt die jou kan kwetsen mag dat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had niet het idee dat ik met mijn opmerking over een positief zelfbeeld mensen kwetste, Iriacynthe, daar ik de opmerking in het algemeen bedoel en ik ook niet geheel negatief tegenover het positieve zelfbeeld stond. Ik zeg alleen dat er nog weleens te veel belang aan wordt gehecht.

Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor sommige mensen een opluchting kan zijn, dat je niet per se jezelf leuk moet vinden om van een ander te houden. Dat je zelfs geen bepaald beeld van jezelf hoeft te hebben om van een ander te houden. Ik weet van sommige mensen dat ze hiermee best wel in de knel zitten: een negatief zelfbeeld, maar wél liefde voor anderen, en dan steeds horen dat dat niet zou kunnen. Ik ben er zelf één van en ben God dankbaar dat het allemaal dus niet zo nauw ligt.

Als ik dus mensen gekwetst heb, dan spijt mij dat, maar mijn intentie was dat op geen enkele wijze. Het was puur ter relativering en ook een beetje ter bemoediging bedoeld, meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF, zoals ik al zei, ligt het eraan wat je onder zelfliefde verstaat, dus misschien moet je verduidelijken waarover jij het hebt. Maar de negatieve eigenwaarde waar ik het over had, werkt zo verlammend dat die een erg negatieve invloed heeft op relaties. Dus ik kan me niet voorstellen dat als jij zegt dat zelfliefde eerder in de weg zit in relaties, dat jij dan het soort negatieve zelfbeeld hebt ervaren waar ik het over had. Misschien dat je op een bepaalde manier een negatief zelfbeeld hebt, maar dan is het blijkbaar een andere soort negatief zelfbeeld dan waar ik het over had.

Om maar een voorbeeld te noemen: als je met een negatief zelfbeeld bedoelt dat je weet dat je een zondaar bent en Gods genade niet hebt verdiend, dan ben ik het met je eens. Maar ik bedoel met een negatief zelfbeeld dat je denkt dat je minder leuk bent dan andere mensen. Ik denk dat door die laatste soort veel problemen ontstaan.

Sterker nog, ik ken veel mensen die diep in de knoei zijn gekomen doordat ze niet van zichzelf hielden. Die mensen voelen zich een stuk gelukkiger, en kunnen hun naaste een stuk beter dienen, als ze zichzelf kunnen waarderen. En als jij dan zegt dat een positief zelfbeeld overschat wordt, dan doe je absoluut geen recht aan wat die mensen doormaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Skippy, ik wilde alleen zeggen dat je niet per se van jezelf hoeft te houden om van een ander te houden. Niet van jezelf houden impliceert echter niet meteen dat je jezelf moet haten, integendeel. Je zult vast wel genoeg mensen kennen waar je niet van houdt, maar die je ook niet haat. Je hebt gewoon niet echt een bepaald gevoel bij ze, maar zult misschien wel gewoon normaal met ze kunnen omgaan en je hebt het beste met ze voor.

Ik geloof dat Christus uiteindelijk jou zó wil maken, dat je die "onverschilligheid" naar jezelf toe hebt en echte liefde naar andere mensen. Als je van jezelf houdt, of jezelf haat, dan ben je vooral met jezelf bezig en dat is nu juist net niet de bedoeling. Niet dat je dan meteen zondigt, want als je geest minder gezond is dan kan zich dat ook in zelfhaat uiten, maar het is wel goed te weten dat Christus veel beter en mooier voor je in gedachten heeft.

Wat ik echter uiteindelijk wilde zeggen is dat er christenen zijn die menen dat je per se van jezelf moet houden, écht van jezelf moet houden, om ook van de ander te moeten houden. Maar dat hoeft dus niet. Het beste is om geen beeld van jezelf te hebben en je uitsluitend op de ander te richten. Uit jezelf zul je dat echter niet kunnen, omdat je geest dan enorm tegenstribbelt, maar Christus wil je wel die bovennatuurlijke gave geven en je zo vormen naar zijn beeld.

Mensen die zodanig in zelfhaat zijn vervallen, dat ze erin gevangen zitten en door die zelfhaat gekweld worden, dienen goede hulp te krijgen om die zelfhaat te verdrijven. Zodat ze niet meer zodanig in zichzelf gevangen zitten, als het ware, en door Christus uit die haat bevrijdt kunnen worden om zo weer de blik gericht op Hem te krijgen. Maar mensen die vervuld zijn met zelfliefde, dienen zich ook op Christus te richten en van Hem nederigheid te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid