Spring naar bijdragen

Fantasy- en Science-Fictionboeken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Machiavelli houdt van die Robin Hobb dingen,ik heb daar ook wel eens wat van gelezen, wel vermakelijk, maar niet echt aan mij besteed.

Waar ik benieuwd naar ben, zijn er ook van die sience fiction fantasy nerds hiero? Die ongeveer bij boekje 231 in de Starwars reeks zijn enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Science fiction mag ook best in dit topic behandeld worden als het aan mij ligt, maar daar ken ik niet zo veel van. Is wel een heel ander genre heb ik het idee.

Tegenwoordig lees ik niet zo veel meer. Maar voorheen was ik wel van de science fiction.

Isaac Asimov kan ik van harte aanbevelen. De hele Foundation-serie en zijn robotverhalen. Deze man was een ware ziener.

Frank Herbert, de Duin boeken. Jack Vance is ook goed te lezen.

Een absolute must: de vijfdelige trilogie "Hitchhikers Guide to the Galaxy" door Douglas Adams.

Quote:

Waar ik benieuwd naar ben, zijn er ook van die sience fiction fantasy nerds hiero? Die ongeveer bij boekje 231 in de Starwars reeks zijn enzo.

Of iemand die Klingon spreekt ofzo? Of de weekenden vult met roleplaying in een elvenpak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja! Ik ben gek op science fiction en fantasy! big-smile.gif

Ik heb heel wat boeken van Raymond E. Feist staan, ik vind het topboeken. Ze zitten heel goed in elkaar, zijn spannend, je wordt echt meegezogen in de werelden (ja, er zijn er meerdere, beetje andere-dimensie-werk), de personages zijn helemaal goed. Zo'n beetje alle boeken spelen zich volgens mij in dezelfde 'realm' af, zij het in andere tijden en rond verschillende personages. Die vaak toch banden met elkaar blijken te hebben. Het is niet moeilijk te lezen allemaal, misschien zelfs wat te makkelijk voor de gevorderde fantasy-lezer, maar ik smul ervan.

Ben nu bijna klaar met Brisingr van Christopher Paolini, dat 15-jarige wonderkind dat zo'n hit scoorde met Eragon. Hij schrijft niet bijzonder slecht, maar ik heb betere fantasy gelezen. Zeker in Brisingr zit er vaak totaal geen vaart in het verhaal en verveel ik me soms dood bij bepaalde passages. Dat Eragon ventje kan soms ook best irriteren. Verder heeft Paolini behoorlijk leentje-buur gespeeld bij andere schrijvers, maar daar ontkom je vaak toch niet aan bij fantasy. Dat moet tegenwoord wel écht vernieuwend zijn wil het eruit springen.

Ik ben een grote fan van Terry Pratchett, die humoristische fantasy schrijft. Die man heeft een groot talent in het parodiëren van dingen uit onze wereld, en die dan te projecteren op de Schijfwereld (Discworld) waar je hoe meer je van hem leest, hoe meer van onze wereld in herkent, en je een kriek lacht om alle geintjes die Pratchett in zijn boeken weet te verwerken. Hij heeft al een gigantische lijst met Discworld-boeken op zijn naam staan en ik hoop dat er nog vele volgen, maar omdat er Alzheimer bij hem is geconstateerd zal er vrees ik niet veel materiaal meer in de 'pipeline' zitten... Als je van fantasy met een flinke scheut intelligente humor houdt kan ik je de Discworld-reeks in elk geval van harte aanbevelen. Als het even kan in het Engels lezen knipoog_dicht.gif

Ik heb het eerste boek van de Hitchhikers Guide to the Galaxy in het Duits gelezen en de film gezien, maar ik kom er nog niet aan toe om de rest te gaan lezen. Komt ooit nog wel denk ik, zo'n classic moet je toch gelezen hebben nietwaar knipoog_dicht.gif

Robin Hobb ken ik, daar heb ik de reeks over die tovenaarsleerling of iets dergelijks van gelezen. Of was het nou een moordenaar? Het is alweer even geleden, da's duidelijk, haha! Maar het waren hele toffe boeken. Veel dubbele bodems en slimme plots, erg goed geschreven. Haar trilogie over de levende schepen boeide me wat minder omdat er een stuk minder vaart in zat, maar kon me uiteindelijk wel raken. Ik leg een boek niet gauw weg als het me niet bevalt, en soms beloont dat zich uiteindelijk (zoals in dit geval), dus gewoon blijven lezen zou ik zeggen.

Ik heb volgens mij slechts 1 science-fiction boek, een Star Trek exemplaar dat ik ooit in Washington heb gekocht. Een of andere cross-over met Kirk... nog door William Shatner zelf geschreven ook puh2.gif Verder heb ik wel veel Star Wars boeken uit de bieb gelezen, de Corelliaanse trilogie vind ik bijvoorbeeld erg goed. Die is na de films gesitueerd, de kindjes van Leia en Han spelen daar bv. een grote rol in. Best vermakelijk, en ook goed geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of iemand die Klingon spreekt ofzo? Of de weekenden vult met roleplaying in een elvenpak?

engel.gif

Ik ben wel eens naar een Scifi conventie geweest... maar ik was niet verkleed!!! puh2.gif Er liep geloof ik wel een Klingon rond daar, hihi. Q'apla! (Of hoe je dat ook schrijft, lol.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Raymond E. Feist, LOTR, Isaac Asimov, Terry Pratchett gelezen. Allemaal erg goede schrijveers!

Wat ook een erg toffe serie is, is 'Amber'. Voor mij een heel nieuwe manier van fantasy.

Nu ff een beetje haast, later meer smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohja, wat ik ook niet moet vergeten: De Anderland-serie van Tad Williams. Dat is een soort kruising tussen sci-fi en fantasy en speelt zich grotendeels af in een virtual reality wereld, deels in het Zuid-Afrika van de toekomst. Intelligent geschreven en soms ook behoorlijk beangstigend!

0882.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herlees elk Pratchett boek elke 2-4 jaar wel, die blijven leuk. Tolkien heb ik als kind zoveel gelezen dat ik die nu wel een beetje gehad heb, hoogstens pak ik die nog om een favoriete passage te herlezen. eigenlijk zijn dat het begin en het einde (a long expected party en the scouring of the shire) ik vind die hobbit stukjes eigenlijk veel leuker dan dat hele helden epos.

Verder leen ik wel eens fantasy series van vrienden, maar ik weet eigenlijk niet hoe die schrijvers heten. Ik hou niet erg van dat Sword & Sorcery gedoe met draken en vuurballen. Discword vind ik leuk omdat het zoals Esther al zo goed vertelde, vol zit met verwijzingen naar de echte wereld.

Ik heb een keer op een vlooien markt 9 delen wheel of time gekocht voor euro.png1,- per stuk. Niet doorheen te komen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees het niet supervaak, maar af en toe hou ik wel van fantasy. Mijn absolute favoriet is trouwens de Gormenghast-trilogie van Mervyn Peake. Niet meteen van het elfjes-en-dwergen-soort, gewoon ontzettend goed geschreven duistere fantasy. Het derde boek is wel minder, maar de eerste twee zijn geniaal en moet ik eigenlijk dringend herlezen.

De aardzee-boeken van LeGuin vond ik ook altijd erg leuk, maar de sci-fi van LeGuin heb ik om een of andere reden nooit zo kunnen smaken.

Qua sci-fi hou ik wel nogal van Heinlein en Asimov, en Dune kan ik ook altijd appreciëren, maar ik ben verre van een kenner.

Trouwens, elfenpakjes doe ik alleen aan naar feestjes (knipoog_dicht.gif) en mijn Klingon houdt op bij Qapla, maar ik roleplay (vampire: the masquerade, enkel tabletop) en kijk firefly, dat telt vast ook mee. widegrin.gif

Ik woon wel samen met grotere geeks dan ik. We zijn allemaal roleplayers, en ik ben lang niet de ergste (G is storyteller van de tabletop waarin ik meespeel en heeft vroeger ook actief gelarpt en was zelfs ooit storyteller bij de larp van vampire geloof ik, B speelt ook mee in onze tabletop, en larpt daar bovenop zowel vampire als changeling of hoe het ook heet, en P speelt mee in onze tabletop en nog in een andere vampire-tabletop). En dan zwijg ik nog over de uren dat B en G sci-fi-series zitten te kijken in de woonkamer (waar ik normaal echt niet van hou, firefly is de grote uitzondering), en de keren dat ik het huis ontvlucht omdat ze samen met hun startrek-figuurtjes spelen en Klingon-dingen zitten te zeggen tegen elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ohja, wat ik ook niet moet vergeten: De Anderland-serie van Tad Williams. Dat is een soort kruising tussen sci-fi en fantasy en speelt zich grotendeels af in een virtual reality wereld, deels in het Zuid-Afrika van de toekomst. Intelligent geschreven en soms ook behoorlijk beangstigend!

worshippy.gif

vond ik helemaal leuk (alhoewel het soms wel een beetje langdradig werd met zoveel verschillende karakters).


Samengevoegd:

Verder heb ik de Donkere Toren serie van Stephen King nog gelezen (erg leuk!), maar daar houdt het wel een beetje op voor mij.

We hebben hier in de kast nog iets van Terry Goodkind staan (Wetten van de Magie), maar daar haakte ik heel snel bij af, echt waardeloos.

En van Raymond E. Feist hebben we een paar Krondor boeken staan, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Machiavelli houdt van die Robin Hobb dingen,ik heb daar ook wel eens wat van gelezen, wel vermakelijk, maar niet echt aan mij besteed.

Robin Hobbyes.gif. Vandaag de Boeken van de Nar maar weer eens gelezen.

Maar goed, ik ben een fantasy liefhebber ja. Feist, Hobb, Martin, Tolkien uiteraard, Weiss & Hickman, Rothfuss, Donaldson, Jordan etc. Ik heb hier thuis inmiddels een redelijke, hoewel bescheiden, voorraad fantasy staan.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

We hebben hier in de kast nog iets van Terry Goodkind staan (Wetten van de Magie), maar daar haakte ik heel snel bij af, echt waardeloos.

Klopt, eerste twee, drie boeken waren nog wel oke, daarna werd het verhaal verschrikkelijk voorspelbaar en werden de monologen langer en langer en saaier. Blegh. Ben na nr. 3 gestopt en heb ze overgedaan.

Goodkind is meer bezig zijn punt te maken dan met een verhaal vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Olorin aan zijn username te zien vast wel!)

Uiteraard. AL heb ik er niet enorm veel gelezen hoor. Komt een beetje omdat sommige boek wel erg Tolkien-clone achtig zijn. En ik dan niet de juiste boeken tegen kom die ik leuk zou vinden.


Samengevoegd:

Quote:

Ohja, wat ik ook niet moet vergeten: De Anderland-serie van Tad Williams. Dat is een soort kruising tussen sci-fi en fantasy en speelt zich grotendeels af in een virtual reality wereld, deels in het Zuid-Afrika van de toekomst. Intelligent geschreven en soms ook behoorlijk beangstigend!

Jup!

Wat ik alleen wel een beetje jammer vind is dat het boek soms maar niet op lijkt te schieten. Verhaallijn wordt vaak onderbroken door kleine verhaaltjes die verder niet zoveel toevoegen aan het grote verhaal. Op den duur vond ik dat vervelend worden en wilde ik dat ze nou eens weer verder gingen. Dat is ook de reden dat ik op den duur ben gestopt met lezen, hoewel ik wel van plan ben het boek weer op te pakken, want het is wel en mooi verhaal. Heel mooi bedacht, die VR wereld en ook dat het zich deels in Afrika afspeelt en dan de twee werelden, de echte en de virtuele.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat ik alleen wel een beetje jammer vind is dat het boek soms maar niet op lijkt te schieten. Verhaallijn wordt vaak onderbroken door kleine verhaaltjes die verder niet zoveel toevoegen aan het grote verhaal. Op den duur vond ik dat vervelend worden en wilde ik dat ze nou eens weer verder gingen. Dat is ook de reden dat ik op den duur ben gestopt met lezen, hoewel ik wel van plan ben het boek weer op te pakken, want het is wel en mooi verhaal. Heel mooi bedacht, die VR wereld en ook dat het zich deels in Afrika afspeelt en dan de twee werelden, de echte en de virtuele.

Uiteindelijk komen die kleine verhaaltjes nog wel een beetje terug aan het einde.

Maar op een gegeven moment scande ik snel door die verhaaltjes heen, omdat ik het inderdaad ook niet echt boeiend vond.

Maar de rest van het verhaal is wel de moeite waard smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoelen jullie die kleine "newsflashes" aan het begin van elk hoofdstuk? Die las ik op een gegeven moment ook niet meer nee, al komen die geloof ik op het eind inderdaad nog wel even terug. Als je het verhaal over dat meisje en die oude man bedoelt, Olorin, dat is juist van grote waarde voor het verhaal knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Waar ik benieuwd naar ben, zijn er ook van die sience fiction fantasy nerds hiero? (..)

guilty as charged smile.gif

Op dit moment ben ik heel veel oude sf aan het lezen (van die goedkope pockets, meestal slechte nederlandse vertalingen) van bv Heimlein en andere oude sterren. Ik moet zeggen dat die verhalen aardig zijn, maar niet geweldig. Ze missen de complexiteit van veel moderne goede SF. Het is toch vaak van het type "held beleeft avontuur".

Qua moderne sf ben ik zeer te spreken van Stephen Baxter (Time, Space, Origin, Behemoth, Moonseed, ...), Alistair Reynolds (Revelation space trilogy), Dan Simmons (Hyperion saga & Illium) en John F. Hamilton (Night's dawn trilogy). Dat zijn schrijvers die complexe verhalen kunnen schrijven met vele personages en verhaallijnen én die met creatieve en nieuwe concepten komen.

(wat betreft tv/film kan ik Babylon 5, Firefly en Battlestar Galactica (de remake) zeer waarderen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
....John F. Hamilton (Night's dawn trilogy)......

(wat betreft tv/film kan ik Babylon 5, Firefly en Battlestar Galactica (de remake) zeer waarderen)

Ik neem aan dat je Peter F. Hamilton bedoelt? Geniale schrijver idd, kan niet wachten tot Evolutionary Void uitkomt.

Ik kan die series die je noemt, trouwens ook erg waarderen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je Peter F. Hamilton bedoelt? Geniale schrijver idd, kan niet wachten tot Evolutionary Void uitkomt.

Ik kan die series die je noemt, trouwens ook erg waarderen
widegrin.gif

daar sluit ik mij bij aan.. ben nu met 'the dreaming void' bezig, net 'judas unchained' ( en z'n voorganger) voor de 2de keer uitgelezen...

the nights dawn triologie ook al 2 keer gelezen... blijft enorm boeiend..

ook Dan Simmons is super, hyperion & endymion

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Karin kent helemaal niets ervan maar is eergisteren begonnen in in de ban van de ring.

pff wat een boek. Alles wat lang duurt in de film is hier in een mum van tijd voorbij (zoals de slag om de helmsdiepte) en andersom. En die Gouw lijkt wel immens..sjongejonge voor ze daar uit waren. Anyways, ik zit nu ergens op bladzijde 800 nogwat dus het schiet aardig op (Frodo en Sam zijn nu op weg naar die tunnel naar Mordor met Gollem/Smeagol). Maar het valt me qua schrijven helemaal neit mee eigenlijk... al vind ik het geen moeilijk boek, ik ben er zo doorheen eigenlijk (want ik heb nu ook niet dat je zegt hele dagen zitten lezen).

De Hobbit vond ik wel grappig trouwens, maar dat vond ik ook geen moeilijk boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Hobbit was ook bedoeld als kinderboek knipoog_dicht.gif Het schijnt dat het nu niet lang meer duurt voor de gelijknamige film eindelijk uit komt...

Ik heb In de ban van de ring nu twee keer helemaal gelezen. De laatste keer is al wel weer een tijd terug, tegenwoordig lees ik eigenlijk vooral Terry Pratchett. Ik vind In de ban van de ring wel machtig mooi om te lezen hoor, het heeft iets episch. Ik vind het wel jammer dat ik door de films niet meer weet hoe ik alles nu zelf in m'n hoofd had, mijn eigen 'Midden Aarde' bij wijze van spreken, doordat ik nu telkens Viggo Mortensen voor me zie als Aragorn enzo. Gelukkig is Tom Bombadil niet veranderd in mijn verbeelding, ghehehe. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

guilty as charged
smile.gif

Op dit moment ben ik heel veel oude sf aan het lezen (van die goedkope pockets, meestal slechte nederlandse vertalingen) van bv Heimlein en andere oude sterren. Ik moet zeggen dat die verhalen aardig zijn, maar niet geweldig. Ze missen de complexiteit van veel moderne goede SF. Het is toch vaak van het type
"held beleeft avontuur"
.

Ik zou het iets anders formuleren eigenlijk. Namelijk dat het idee centraal staat en dat vaak in de weg staat van het verhaal en de karakters, heeft vaak ook prioriteit boven deze.

Science fiction mag ik trouwens ook graag lezenyes.gif. Idd. de wat oudere sci-fi als Heinlein, Asimov, Arthur C Clarke, Philip K. Dick en Frank Herbert (Dune worshippy.gif). Die laatste is natuurlijk een van die landmark novels binnen de sci-fi waar een diepte en complexiteit wordt bereikt waar veel moderne goede sci-fi naar streeft.

Wat betreft 'moderne' sci-fi lees ik een behoorlijke varieteit aan schrijvers; Jo Walton, Dan Simmons (Hyperion Saga blijft fascinerend, met name de eerste twee delen), John C. Wright, John Scalzi (Old Man's War gaat voor mij op als de beste militaire sci-fi sinds Starship Troopers waar het ook aan doet denken), RC Wilson, Greg Bear, Gene Wolfe (Het bewijs dat christenen intelligente boeken kunnen schrijven die zeer goed zijn) en ga zo maar door. Als het hier op aankomt neem ik geregeld mijn toevlucht tot audio en e-books omdat een deel hiervan lastig verkrijgbaar is in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je Peter F. Hamilton bedoelt? Geniale schrijver idd, kan niet wachten tot Evolutionary Void uitkomt.

eh ja, kennelijk zat ik met een andere voornaam in m'n hoofd


Samengevoegd:

Quote:

[...]

daar sluit ik mij bij aan.. ben nu met 'the dreaming void' bezig, net 'judas unchained' ( en z'n voorganger) voor de 2de keer uitgelezen...

ik vond Judas Unchained + voorganger Pandora's star erg teleurstellen. Er zaten goede stukken in, maar het haalde het niet bij de nights dawn trilogy.

Quote:

(..) ook Dan Simmons is super, hyperion & endymion

Simmons heeft ook een sf-versie van het Illias verhaal geschreven. Erg de moeite waard: Illium en Olympos.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik zou het iets anders formuleren eigenlijk. Namelijk dat het
idee
centraal staat en dat vaak in de weg staat van het verhaal en de karakters, heeft vaak ook prioriteit boven deze.

daar heb je een punt. Je ziet inderdaad nogal vaak dat ze een origineel idee hebben, en dat het verhaal daarom draait. Dat is even leuk (goed voor een kort verhaal) maar het werkt niet in een langer verhaal. Vandaar dat ik soms wat teleurgesteld ben in boeken van bv. Asimov. In moderne werken is het idee vaak beter geintegreerd met de hoofdrolspelers

Quote:
(..) Gene Wolfe (Het bewijs dat christenen intelligente boeken kunnen schrijven die zeer goed zijn)

nooit van gehoord. Die ga ik eens onderzoeken. Mijn christlijke SF-kennis gaat niet verder dan C.S.Lewis (out of the silent planet + twee vervolgen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid