Spring naar bijdragen

Fantasy- en Science-Fictionboeken


Aanbevolen berichten

Quote:

Mwah, de technologische kant is niet zo'n groot thema in de serie. Wel de sterke nadruk op menselijke evolutie (bekende thematiek binnen de sci-fi en zeker ook binnen Herbert's oeuvre).

Zou des te meer pleiten voor het fantasy argument. Ik vind de technologische kant niet het grootste thema, maar wel best een belangrijk thema. de panische angst voor alles wat teveel op computers lijkt, de hele reden waarom men spice zo belangrijk vindt, de genetische manipulatie, etc.

Quote:

De setting is een zandplaneet ergens in de verre toekomst die in economisch opzicht het zwaartepunt vormt van een galactisch rijk dat meerdere planeten omvat. Weinig fantasy imho.

Die setting op Dune is juist enorm fantasy.

Het hele politieke stelsel is gebaseerd op een middeleeuws feodaal systeem, met werelden als leengebieden en vorsten met feodale banden. Meer fantasy kun je het haast niet maken.

Quote:
De sfeer kan wellicht als fantasy worden bestempeld, maar het is een sfeer die je elders in de sci-fi ok tegenkomt.

High si-fi Series als startrek hebben een duidelijk andere sfeer.

Quote:

Er is geen magie in de Dune-saga. Waar de Bene Gesserit toe in staat is, is het gevolg van menselijke evolutie, teeltprogramma's en training.

Magie is dan ook geen voorwaarden om fantasy te zijn. Magie is wel een belangrijk fantasy thema, maar is geen voorwaarden om fantasy te zijn.

Daarbij heeft trouwens dat voorbij ruimte en tijd en wat de benegesserit doen wel degelijk een magisch gehalte. Dat ze er een sci-fi verklaring er aan koppelen doet daar opzich weinig aan af. Ze worden wel degelijk op die manier geportretteerd ook al is er een materialistische verklaring ervoor. Zelfs met het gebruik van termen als heksen. En dat er een sci-fi kant aan zit heb ik nooit ontkent, ik noemde het vanaf het begin al een hybride genre.

Quote:

Dat zijn geen voorspellingen zoals je die tegenkomt in fantasy. De voorspelling van het komen van de Kwisatz Haderach is een voorspelling gebaseerd op het teeltprogram van de Bene Gesserit en prescience is het gevolg van menselijke evolutie, niet van magie of bijzondere krachten.

Zie reactie hierboven in m'n post.

Quote:

Welke mythes? De enige echte mythe is die van de Kwisatz Haderach en die had een rationele basis.

Daar heb je er al één.

Quote:

Sfeer vond ik niet echt fantasy.

Ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Even kijken, valt alternatieve geschiedenis ook onder Science Fiction? Dan kan ik "The Long Walk" ("De Marathon") van Stephen King onder het Pseudoniem Richard Bachman aanraden.

In een alternatief Amerika heeft reality-tv een soort dubieus toppunt bereikt. Ieder jaar wordt er een wandelwedstijd gehouden tussen 100 jongens. De wedstrijd kent geen pauzes oid en eindigt pas als er nog maar een persoon wandelt. Degenen die afvallen verliezen niet alleen de wedstrijd, maar worden ter plekke geexecuteerd.

Klinkt erg mager en horrorachtig, maar is het niet, het boek gaat vooral over het psychologische en fysieke verval van een groep van de deelnemers over een periode van een paar dagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook leuk: Dodenjacht - Laurell K. Hamilton.

Dit boek gaat over een soort Buffy the Vampireslayer maar dan een stuk verfrissender. In -alweer- een alternatief Amerika hebben vampiers onlangs dezelfde rechten als mensen gekregen. Min of meer dan, want vampiers die zich al te erg misdragen worden omgelegt door onze heldin.

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven en de katholieke (!) (anti-)heldin is een heerlijk sarcastisch en cynisch kreng. Ze heeft niet zo veel op met vampiers, maar wordt desondanks door hen ingehuurd om een seriemoordenaar die het op vampiers heeft gemunt te pakken te nemen.

Misschien is het verteerbaarder voor vrouwen dan mannen, maar ik ben een paar keer echt in lachen uitgebarsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lijkt meer horror. Maar goed het valt allemaal onder 'speculative fiction' dus dit is eigenlijk ook zeuren in de marge.
knipoog_dicht.gif

Nou, het is niet echt horror. Normaal zijn vampiers dat wel, maar in dit verhaal draaien de vampiers en consorten voor het grootste deel gewoon in de maatschappij mee en zijn het meer bijzondere mensen dan monsters.

Maar goed, een horrortopic is misschien nooit weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja dat mag van mij ook wel hier behandeld worden hoor.Het zijn toch een beetje genres die aan elkaar grenzen.

Weet iemand trouwens nog goede historische fictie over Groot-Brittanie en Ierland?Ik ken Stephen Lawhead al,een vriend van me is gek op die King Raven trilogie over Robin Hood, maar misschien zijn er nog andere goede schrijvers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja dat mag van mij ook wel hier behandeld worden hoor.Het zijn toch een beetje genres die aan elkaar grenzen.

Het zijn genres met veel overlap inderdaad. Zo zou je "Tommyknockers" van Stephen King moeten classificeren als SF aangezien het een soort Buitenaardse Invasieverhaal is, maar het komt op mij toch echt meer over als horror.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet iemand trouwens nog goede historische fictie over Groot-Brittanie en Ierland?Ik ken Stephen Lawhead al,een vriend van me is gek op die King Raven trilogie over Robin Hood, maar misschien zijn er nog andere goede schrijvers.

Ik vond vroeger Rosemary Suthclif's boeken heel boeiend om te lezen. Maar toen was ik tiener, dus ik weet niet of ik ze nu net zo goed zou vinden, maar je zou het kunnen proberen, of het jou ook zo weet te boeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid