Spring naar bijdragen

Fantasy- en Science-Fictionboeken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dune is in alle redelijkheid niet als fantasy te kwalificeren. Speelt zich af in de toekomst, in
outer space
en voor de zaken die wellicht als magie gekwalificeerd kunnen worden is een 'wetenschappelijke' verklaring.

Ik vind Dune prima als scifi-fantasy te bestempelen.

Dat het in de toekomst en in de ruimte afspeeld vind ik niet eens het sterkste punt waarom het sci-fi is, ik zou eerder de technologische kant van het verhaal zeggen die het sci-fi maakt.

Dat het sci-fi is stelde ik zelf ook al, maar ik trok het breder: het is ook fantasy, omdat het een zeer sterke fantasy sfeer en setting met zich mee brengt.

De magie, de voorspellingen, de mythes, de sfeer, die dingen zijn erg fantasy aan het boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind Dune prima als scifi-fantasy te bestempelen.

Dat het in de toekomst en in de ruimte afspeeld vind ik niet eens het sterkste punt waarom het sci-fi is, ik zou eerder de technologische kant van het verhaal zeggen die het sci-fi maakt.

Dat het sci-fi is stelde ik zelf ook al, maar ik trok het breder: het is
ook
fantasy, omdat het een zeer sterke fantasy sfeer en setting met zich mee brengt.

De magie, de voorspellingen, de mythes, de sfeer, die dingen zijn erg fantasy aan het boek.

Vind ik ook. Eigenlijk is het sci-fa-fy...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Voor de SF liefhebbers kan ik Starship Troopers zeer zeker aanraden!! een heel erg sterk boek smile.gif heb er erg van genoten.

De films halen het er absoluut niet bij, 1 is wel te pruimen, 2 is waardeloos en op een christelijk forum kan ik de 3de helemaal niet beschrijven..

link naar boekje op bol. Voor 8 euro kan je je geen buil vallen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edward is niet erg sexy nee, maar ik vond Twilight best een aardige film hoor. Niet bijzonder, maar alleraardigst. Overigens is het bepaald geen science fiction. Fantasy in zekere zin wel aangezien het totaal onrealistische nonsens in de vorm van een leuk verhaaltje betreft. Maar ik weet niet of echte fantasyliefhebbers blij zijn met het feit dat vampierenfilms onder fantasy geschaard worden. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net weer lid geworden van de Bieb, en gelijk maar een Tarry Pratchett's Schijfwereldboek uit de kast getrokken, maar deze zit dus midden in de reeks.... Kun je de SW-serie ook door elkaar lezen, of kun je beter bij het begin beginnen?

Je hebt verschillende cyclussen in die serie. De cyclussen over de heksen, de cyclussen over Death, de cyclussen over Rincewind.Ik zou beginnen met 'The colour of magic' en ze zoiezo in het Engels lezen. Maar ik denk dat Esther je beter advies kan geven.


Samengevoegd:

Of wellicht Dubito, die heeft ook aardig wat Pratchett gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net weer lid geworden van de Bieb, en gelijk maar een Tarry Pratchett's Schijfwereldboek uit de kast getrokken, maar deze zit dus midden in de reeks.... Kun je de SW-serie ook door elkaar lezen, of kun je beter bij het begin beginnen?

je kunt ook beginnen bij 'strata' en 'the dark side of the sun' van Pratchett. Dat zijn twee (dunne) boekjes uit z'n vroege periode. In strata zie je ideeën terug van wat later diskworld wordt (maar dan op een SF manier). 'The dark side of the sun' is gewoon een heel aardig en innovatief SF werk, wat tegelijkertijd heel humoristisch is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net weer lid geworden van de Bieb, en gelijk maar een Tarry Pratchett's Schijfwereldboek uit de kast getrokken, maar deze zit dus midden in de reeks.... Kun je de SW-serie ook door elkaar lezen, of kun je beter bij het begin beginnen?

De eerste TP die ik las was "Hogfather" (Berevaar in het Nederlands) en die is voor de tijd van het jaar misschien wel leuk. Het is een soort parodie op de Kerstman. De wat eerdere boeken uit de Schijfwereldreeks kun je volgens mij best door elkaar heen lezen, maar vooral de laatste pak 'm beet 10 delen hebben wel wat meer een verhaallijn. Je kunt to be on the safe side gewoon aan het begin beginnen, met "The Colour of Magic" (de kleur van toverij). En inderdaad, probeer ze in het Engels te lezen zou ik zeggen smile.gif Al moet ik zeggen dat de Nederlandse vertaler het best goed gedaan heeft, TP is echt niet makkelijk te vertalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een groot fan van Tolkien en Feist. Op dit moment ben ik bezig met de Keizerrijktrilogie van Feist. Van Tolkien moet ik nog Nagelaten Vertellingen lezen (heb ik hier in de kast staan). Ik streef ernaar om op lange termijn de trotse bezitter van de complete werken van Feist en Tolkien te zijn.

Ik lees natuurlijk ook wel andere fantasy, maar daar kan ik nooit opkomen als er naar gevraagd wordt. Als ik het betreffende boek dan in handen heb is het vaak: O ja, dat heb ik ook nog gelezen!

Fantasy is gewoon geweldig worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind Dune prima als scifi-fantasy te bestempelen.

Ik niet.

Quote:

Dat het in de toekomst en in de ruimte afspeeld vind ik niet eens het sterkste punt waarom het sci-fi is, ik zou eerder de technologische kant van het verhaal zeggen die het sci-fi maakt.

Mwah, de technologische kant is niet zo'n groot thema in de serie. Wel de sterke nadruk op menselijke evolutie (bekende thematiek binnen de sci-fi en zeker ook binnen Herbert's oeuvre).

Quote:

Dat het sci-fi is stelde ik zelf ook al, maar ik trok het breder: het is
ook
fantasy, omdat het een zeer sterke fantasy sfeer en setting met zich mee brengt.

De setting is een zandplaneet ergens in de verre toekomst die in economisch opzicht het zwaartepunt vormt van een galactisch rijk dat meerdere planeten omvat. Weinig fantasy imho.

De sfeer kan wellicht als fantasy worden bestempeld, maar het is een sfeer die je elders in de sci-fi ok tegenkomt.

Quote:

De magie,

Er is geen magie in de Dune-saga. Waar de Bene Gesserit toe in staat is, is het gevolg van menselijke evolutie, teeltprogramma's en training.

Quote:

de voorspellingen,

Dat zijn geen voorspellingen zoals je die tegenkomt in fantasy. De voorspelling van het komen van de Kwisatz Haderach is een voorspelling gebaseerd op het teeltprogram van de Bene Gesserit en prescience is het gevolg van menselijke evolutie, niet van magie of bijzondere krachten.

Quote:

de mythes,

Welke mythes? De enige echte mythe is die van de Kwisatz Haderach en die had een rationele basis.

Quote:

de sfeer, die dingen zijn erg fantasy aan het boek.

Sfeer vond ik niet echt fantasy.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid