Filosoof 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Al van kinds af aan ben ik verzot op het prachtige verhaal van David- de man die zijn oorspronkelijke herderschap metaforisch voortzette op een troon, en wiens staf evolueerde tot een koninklijke scepter. Een man die ons vandaag de dag nog altijd een spiegel voorhoudt, omdat zijn hart zowel de zegen kreeg van geloof, dapperheid en vriendschap, als de vloek van dubbelhartigheid, angst en verraad. Kortom: een hart als het onze. De topicvraag luidt: Wie is jouw favoriete Bijbelfiguur, en waarom? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Admod note: Moved GA >> BS Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 De apostel Andreas natuurlijk Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 St. Jozef, de bruidegom van Maria wiens feest we gisteren hebben gevierd. Om zijn nederige en gelovige houding. Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Hmm, moet ik ff over nadenken. Voorlopig noem ik iig ff David. De Joodse variant van een Griekse helden epos. David: zijn Heldendaden, zijn guerillia tijd koningschap, zijn geloof in God, zijn oorlogsmisdaden en seksuele misstanden. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Petrus toch wel. Grote bek, klein hartje. Maar wel zoeentje die het lef heeft om weer vrij snel op te staan nadat 'ie gestruikeld is in plaat van het struikelen te verhullen en alles alleen nog maar erger te maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Jacob, zo eigenwijs als de pest, al strijdend op het juiste pad gekomen ook al was dat lang niet altijd makkelijk. Zo laag als een mens kan gaan, je eigen vader bedriegen en dan toch nog nuttig kunnen zijn voor God. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 12:41:39 schreef Pius_XII het volgende: Petrus toch wel. Grote bek, klein hartje. Maar wel zoeentje die het lef heeft om weer vrij snel op te staan nadat 'ie gestruikeld is in plaat van het struikelen te verhullen en alles alleen nog maar erger te maken. Ik vind Petrus iets schattigs hebben toen hij aanbood om tenten voor Jezus, Mozes en Elia op te zetten. Of dat 'Nee, ik verloochen u nooit!'gedoe. Zo herkenbaar vind ik. Want ik denk dat Petrus dat echt oprecht meende toen hij dat zei. Maar toen het er op aan kwam, deed hij het toch... Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 10:59:26 schreef Karin het volgende: Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem. Die Judas... Ik vind hem zielig. Hij had toen zich naar God moeten keren. Maar als je ff Zijn Zoon hebt laten vermoorden is dat wel verrekte moeilijk. Zo vreemd is het dus niet hoe het verhaal eindigd. Hij had vast geen boekje bij de hand of een preek gehoord over genade. En zelfs dan nog, het is nogal wat zeg... Ik hoop dat die man ondanks dit alles toch goed terecht gekomen is. Link naar bericht Deel via andere websites
Filosoof 0 Geplaatst 20 maart 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 10:32:05 schreef AndreasJ het volgende: De apostel Andreas natuurlijk Haha, komt in elk geval overeen met je naam. Maar vertel: waarom Andreas? Samengevoegd: Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 10:59:26 schreef Karin het volgende: Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem. Judas is ongetwijfeld een van de meest intrigerende personen uit de Bijbel. Zijn lotsbestemming (als je het zo kunt noemen) is wranger dan je jezelf voor kunt stellen. Een mooi personage waar ik ten diepste medelijden voor kan voelen. Samengevoegd: Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 13:10:20 schreef Olorin het volgende: [...] Ik vind Petrus iets schattigs hebben toen hij aanbood om tenten voor Jezus, Mozes en Elia op te zetten. Of dat 'Nee, ik verloochen u nooit!'gedoe. Zo herkenbaar vind ik. Want ik denk dat Petrus dat echt oprecht meende toen hij dat zei. Maar toen het er op aan kwam, deed hij het toch... Petrus is iemand waarin we onszelf allemaal wel herkennen, denk ik. Een man met goede bedoelingen, die niet altijd alles begreep. Dat maakt hem inderdaad lief. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Ik vind Jozua wel cool. Een dappere strijder die het Beloofde Land innam. Link naar bericht Deel via andere websites
Filosoof 0 Geplaatst 20 maart 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 13:21:53 schreef Barbapapa het volgende: Ik vind Jozua wel cool. Een dappere strijder die het Beloofde Land innam. Ik vond dat verhaal met die verspieders altijd heel stoer, toen ik klein was. Voor mij waren dat echt helden, omdat ze dapper waren en terugkwamen met verhalen over reuzen en over de weelde van het land. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 13:25:06 schreef Filosoof het volgende: [...] Ik vond dat verhaal met die verspieders altijd heel stoer, toen ik klein was. Voor mij waren dat echt helden, omdat ze dapper waren en terugkwamen met verhalen over reuzen en over de weelde van het land. Inderdaad. Daarnaast twijfelde ik ook nog over Gideon, want die verhalen vond ik ook cool. Een Baälaltaar en -paal omverhalen en met een leger van 300 man en kruiken, fakkels en horens een groot leger verslaan door de wijsheid van God Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 * JoostG wacht op de eerste die "Jezus natuurlijk!" roept. Link naar bericht Deel via andere websites
Mister_L 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Favoriete bijbel'figuur' Klinkt net of ze hetzelfde als stripfiguurtjes zijn... Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 ik vond petrus altijd een beetje irritant.. David was ook mijn favoriet, en vooral samen met Jonathan.. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Jezus natuurlijk! Zo tevreden Joost? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Thomas. Omdat hij twijfelde. Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Ehud Ik vond de actie altijd gaaf wat hij deet bij die koning Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 ehud? die ken ik niet.. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Ehud stak een mes bij één of andere vadsige koning in zijn bast. Best een leuk verhaal hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 14:39:49 schreef Hongerige Wolf het volgende: Ehud stak een mes bij één of andere vadsige koning in zijn bast. Best een leuk verhaal hoor. Ik houd\hield sowieso van bloederige oorlogs verhalen Die dood van de koning wordt ook in mooie details beschreven Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 14:00:55 schreef Mister_L het volgende: Favoriete bijbel'figuur' Klinkt net of ze hetzelfde als stripfiguurtjes zijn... Ik kreeg meer een Idols associatie. Maar ik denk dat het om personen gaat in de bijbel die je treffen Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 20 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 20 maart 2009 Quote: Op vrijdag 20 maart 2009 15:11:59 schreef Karin het volgende: Maar ik denk dat het om personen gaat in de bijbel die je treffen Oh, vandaar Ehud En zo dacht Goliath natuurlijk ook over David. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten