Spring naar bijdragen

Favoriete Bijbelfiguur


Aanbevolen berichten

Al van kinds af aan ben ik verzot op het prachtige verhaal van David- de man die zijn oorspronkelijke herderschap metaforisch voortzette op een troon, en wiens staf evolueerde tot een koninklijke scepter.

Een man die ons vandaag de dag nog altijd een spiegel voorhoudt, omdat zijn hart zowel de zegen kreeg van geloof, dapperheid en vriendschap, als de vloek van dubbelhartigheid, angst en verraad. Kortom: een hart als het onze.

De topicvraag luidt:

Wie is jouw favoriete Bijbelfiguur, en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Petrus toch wel. Grote bek, klein hartje. Maar wel zoeentje die het lef heeft om weer vrij snel op te staan nadat 'ie gestruikeld is in plaat van het struikelen te verhullen en alles alleen nog maar erger te maken.

Ik vind Petrus iets schattigs hebben toen hij aanbood om tenten voor Jezus, Mozes en Elia op te zetten.

Of dat 'Nee, ik verloochen u nooit!'gedoe. Zo herkenbaar vind ik. Want ik denk dat Petrus dat echt oprecht meende toen hij dat zei. Maar toen het er op aan kwam, deed hij het toch...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem.

Die Judas... Ik vind hem zielig. Hij had toen zich naar God moeten keren. Maar als je ff Zijn Zoon hebt laten vermoorden is dat wel verrekte moeilijk. Zo vreemd is het dus niet hoe het verhaal eindigd. Hij had vast geen boekje bij de hand of een preek gehoord over genade. En zelfs dan nog, het is nogal wat zeg...

Ik hoop dat die man ondanks dit alles toch goed terecht gekomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De apostel Andreas natuurlijk
e_53.gif

Haha, komt in elk geval overeen met je naam.

Maar vertel: waarom Andreas?


Samengevoegd:

Quote:

Judas. Omdat ik ergens het gevoel heb dat hij een otnzettend onbegrepen iemand was. En dat vind ik sneu. Judas begreep niet en werd niet begrepen. Hij verried Jezus, hoe herkenbaar, en kwam toch tot inkeer, en ook dat is wel herkenbaar. Hoevaak komen wij vol schaamte tot God omdat we het weer eens verpest hebben. Het verhaal van Judas is een tragisch verhaal, maar als ik voor iemand hoop dat God vol genade is is het wel voor hem.

Judas is ongetwijfeld een van de meest intrigerende personen uit de Bijbel. Zijn lotsbestemming (als je het zo kunt noemen) is wranger dan je jezelf voor kunt stellen.

Een mooi personage waar ik ten diepste medelijden voor kan voelen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik vind Petrus iets schattigs hebben toen hij aanbood om tenten voor Jezus, Mozes en Elia op te zetten.

Of dat 'Nee, ik verloochen u nooit!'gedoe. Zo herkenbaar vind ik. Want ik denk dat Petrus dat echt oprecht meende toen hij dat zei. Maar toen het er op aan kwam, deed hij het toch...

Petrus is iemand waarin we onszelf allemaal wel herkennen, denk ik. Een man met goede bedoelingen, die niet altijd alles begreep. Dat maakt hem inderdaad lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind Jozua wel cool. Een dappere strijder die het Beloofde Land innam.

Ik vond dat verhaal met die verspieders altijd heel stoer, toen ik klein was. Voor mij waren dat echt helden, omdat ze dapper waren en terugkwamen met verhalen over reuzen en over de weelde van het land.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vond dat verhaal met die verspieders altijd heel stoer, toen ik klein was. Voor mij waren dat echt helden, omdat ze dapper waren en terugkwamen met verhalen over reuzen en over de weelde van het land.

Inderdaad.

Daarnaast twijfelde ik ook nog over Gideon, want die verhalen vond ik ook cool. Een Baälaltaar en -paal omverhalen en met een leger van 300 man en kruiken, fakkels en horens een groot leger verslaan door de wijsheid van God smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ehud stak een mes bij één of andere vadsige koning in zijn bast. Best een leuk verhaal hoor.
widegrin.gif

yes.gifwidegrin.gif

Ik houd\hield sowieso van bloederige oorlogs verhalen widegrin.gif

Die dood van de koning wordt ook in mooie details beschreven puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid