Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

En verder vind ik het dan teleurstellend dat Paulus er niet op wees dat ook vrouwen recht op onderwijs hadden.

Paulus leefde in de eerste eeuw na Christus hè. Eigenlijk vind ik 'm voor een man van die tijd heel vrouwvriendelijk en modern. Hij pleit voor een respectvol omgaan met vrouwen, dat vind ik wel bijzonder. Wat m.i. (!) niet wil zeggen dat we ons daar maar aan moeten spiegelen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja echt, als je dat hele stuk niet in de beredenering meeneemt, dan blijft katholieke theologie onbegrijpelijk.
smile.gif

Maar euh, wat hebben sacramenten te maken met de geslachtsdaad?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar euh, wat hebben sacramenten te maken met de geslachtsdaad?

Sjaloom Hongerige Wolf,

Zoals man en vrouw met elkander fysiek gemeenschap binne het huwelijk hebben, zo hebben Christus (de Bruidegom) en de gelovige fysiek gemeenschap met elkaar in het Sacrament van de Eucharistie. En uit die gemeenschap, dat hart van het katholieke geloof, vloeien alle andere Sacramenten voort. Sacramenten waarin Christus direct tot de gelovige handelt en spreekt en de gelovige direct tot Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even los van de Bijbel; ik kan geen enkele reden bedenken waarom er geen vrouwen in het ambt zouden mogen.

Omdat vrouwen gemiddeld gezien niet over de juiste leiderscapaciteiten beschikken. Te procesgericht, uiteraard heeft dit op sommige gebieden zeker zijn voordelen ten opzichte van de mannen, maar over het algemeen genomen zijn vrouwen niet competent door hun aard om een leidende functie, in dit topic een ambt, te vervullen.

Alhoewel ik leidinggevende mannen zonder een vrouw achter zich toch ook altijd een beetje wantrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat vrouwen gemiddeld gezien niet over de juiste leiderscapaciteiten beschikken. Te procesgericht, uiteraard heeft dit op sommige gebieden zeker zijn voordelen ten opzichte van de mannen, maar over het algemeen genomen zijn vrouwen niet competent door hun aard om een leidende functie, in dit topic een ambt, te vervullen.

Alhoewel ik leidinggevende mannen zonder een vrouw achter zich toch ook altijd een beetje wantrouw.

muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat vrouwen gemiddeld gezien niet over de juiste leiderscapaciteiten beschikken. Te procesgericht, uiteraard heeft dit op sommige gebieden zeker zijn voordelen ten opzichte van de mannen, maar over het algemeen genomen zijn vrouwen niet competent door hun aard om een leidende functie, in dit topic een ambt, te vervullen.

Alhoewel ik leidinggevende mannen zonder een vrouw achter zich toch ook altijd een beetje wantrouw.

Ik zou haast denken dat mannen ongeschikt zijn voor een leidersrol omdat ze blind staren op statistieken (áls die al ergens op gebaseerd zijn?) ipv naar de individuele persoon z'n/d'r capiciteiten te kijken. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aangenomen dat je "ambt" mede als synoniem voor "wijding" bedoelt: ik ben katholiek, en daarmee is de stelling net zo relevant voor me als bijvoorbeeld "ik ben voor een platte aarde".

Voor of tegen, vrouwen worden niet gewijd in de RKK.

Maar daarom kan je nog wel een persoonlijke mening erover hebben. De RKK heeft groot gelijk omdat...of ik weet het nog net zo niet of eigenlijk zou het anders moeten,

Los daarvan is voor een platte aarde minder haalbaar dan katholiek zijn en een vrouwelijke priester hebben, want de laatste beide zijn voor mij wel van toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat vrouwen gemiddeld gezien niet over de juiste leiderscapaciteiten beschikken. Te procesgericht, uiteraard heeft dit op sommige gebieden zeker zijn voordelen ten opzichte van de mannen, maar over het algemeen genomen zijn vrouwen niet competent door hun aard om een leidende functie, in dit topic een ambt, te vervullen.

Alhoewel ik leidinggevende mannen zonder een vrouw achter zich toch ook altijd een beetje wantrouw.

Inderdaad die Bea is helemaal niks, ik kan niet wachten tot Alex het heft in handen neemt, dan komt het vast wel weer goed met ons land.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat vrouwen gemiddeld gezien niet over de juiste leiderscapaciteiten beschikken.

Je zegt het zelf al: gemiddeld genomen. Dat wil dus zeggen dat er ook mannen zijn die er niet voor deugen, en dat er vrouwen zijn die uitblinken. Trouwens, ik heb ook weleens precies het omgekeerde horen beargumenteren, namelijk dat vrouwen juist uitermate geschikt zouden zijn voor leidinggevende functies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De grootste tak van de Oud-Katholieken kennen vrouwelijke priesters en bisschoppen meen ik?

Inderdaad, maar Anglicanen hebben ze ook, hoewel ik niet zeker ben of ze ook tot de katholieken worden gerekend, wat mij betreft wel, maar wie ben ik.

Hoe dan ook, ja, ik heb een persoonlijke mening: op de dag dat de katholieke Kerk (ja, die met HQ Rome smile.gif ) vrouwen wijdt (wat dus theorie is, want het gaat niet gebeuren) verlaat ik de Kerk. Ik ben bang dat ik daarvoor geen argumenten kan geven die voor iemand die er anders over denkt hout snijden, of zelfs betekenis hebben, dus dat zal ik niet doen.

O, dan bloed dit topic denk ik snel dood als dat bij iedereen zo is. Kennelijk te gevoelig onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, dan bloed dit topic denk ik snel dood als dat bij iedereen zo is. Kennelijk te gevoelig onderwerp.

Mwah, wat mij betreft praat er lang over en veel over. Maar als de Kerk ooit vrouwen zou gaan wijden, dan is het toch wel een gigantische aanduiding dat haar verhaal i.i.g. niet waar is. Zacht gezegd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, maar Anglicanen hebben ze ook, hoewel ik niet zeker ben of ze ook tot de katholieken worden gerekend, wat mij betreft wel, maar wie ben ik.

Meestal rekenen ze Anglicanen of tot protestanten of tot een aparte groep.

Maar ze hebben wel de apostolische successie, wijding enzo. Maar ja, dat zie je ook bij Lutheranen wel.

Anyway, de RKK erkent hun wijding niet, aan de andere kant, er was eens een oudkatholiek-achtige user die geband is, die Anglicanen maar al te graag onder de stempel katholiek en appostolisch wilde stoppen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Anyway, de RKK erkent hun wijding niet

Er zit, dacht ik, wel een addertje onder het gras. Tegenwoordig wijden ze daar veel met Oud-katholieke bisschoppen erbij, die zijn wél geldig gewijd, dus zou er op die manier weer langzaam maar zeker geldige wijdingen 'instromen'. Maar dat is van horen zeggen hoor. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid