Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

We borduren hier even verder op link , anders dwalen we teveel af van het topic misschien. Is ook een beetje verwarrend voor de TS.

Quote:

[...]

Je hoort in de kerk waar je thuis
bent
en niet die waar je je thuis
voelt
. [...] Je gaat pas ergens weg als je weet dat je er niet thuis bént, niet als je je er niet meer thuis vóelt.

Hier elders op het forum zei iemand een tijd geleden iets waar ik na het lezen van deze post meteen aan moest denken, ik meen dat het Harm-Jan was over zijn GerGem: "Ik ga pas weg als ik niet meer anders kan". Ik denk dat dat wel een goede manier van doen is, zo heb ik het zelf ook gedaan. Want hoe kun je nu sterke gemeenten van Jezus Christus vormen als iedereen maar overal heen fladdert? Eerst goed om je heen kijken, leren over je gemeente, je verdiepen in je kerkgenootschap, de leerstellingen, het hoe en waarom van de liturgie en de geloofsbeleving van je broeders en zusters. Ik kòn op een gegeven moment niet meer verder met mijn oude gemeente, ik stikte er in. Dat is het moment dat je weet: ik ben hier niet thuis. Momenteel is het zo, dat ik hoor bij een gemeente waar ik 100 % thuis bèn, maar me niet altijd thuis voel. Er zijn weleens wrijvingen, er worden weleens dingen gedaan en (vooral) gelaten waar ik het absoluut niet mee eens ben. Dat is ook normaal denk ik, bij mijn ouders voel ik me ook niet altijd thuis, maar ik bèn wel thuis.

Waarin zit 'm, denk jij, dit thuis zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gij hebt ons naar U toe geschapen, en rusteloos is ons hart tot het rust vindt in U.)St.Augustinus.

Als de Christen(tin) deze gezindheid heeft,is het niet meer jagen naar de zogenaamde goede fijne gezellige parochie of gemeente,maar dan is men in de Kerk thuis,waar de Heilige Sacramenten zeven stuks en de Heilige schrift in navolging van de Apostelen recht bediend en gevierd worden.Voor hen binnen de Reformatie is dat getrouw zijn aan de Geloofsbelijdenis van Nicea en daar als protestantse kerkgemeenschap naar handelen.Het zich thuis voelen of niet het gaat er om dat men zich thuis voelt bij God door Zijn Zoon Jezus Christus.

Strijd de goede strijd staat er in de brief aan Timotheus.En over het thuis voelen of niet staan er aardige dingen in Timotheus 2-2-13.

De Kerk is geen gezelligheidsclub maar een biddende heilsgemeenschap,een Militia Christi op weg naar de Eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik weet niet of dit echt past binnen dit topic, maar wat mij opvalt.. was me eerlijk gezegd ook al opgevallen bij Harm-Jan hier op credible .. dat mensen redeneren van 'hier ben ik in geboren, dus ik ga pas weg als er een goede reden voor is'. Dat snap ik nooit zo goed, ik vind eigenlijk dat je op een gegeven moment zélf moet gaan nadenken wat je wilt.. alsof je blanco bent, alsof je niet al in een kerk zit. Als je dan op een gegeven moment een keuze hebt gemaakt vind ik wel dat je er niet zomaar bij weg moet gaan, en dat het er dan ook niet meer toe doet of je je thuis VOELT .. dus in zoverre ben ik het wel met jullie eens. Maar zodra je je niet happy voelt in een kerk waar je toch nooit voor hebt gekozen begrijp ik niet waarom je er nog langer zou moeten blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'hier ben ik in geboren, dus ik ga pas weg als er een goede reden voor is'

Daar ben ik ook zeker geen voorstander van. Je moet jezelf geen geweld aan doen door maar met alle geweld te blijven zitten waar je zit. Maar stel, iemand stapt op zijn twintigste de Nederlands Hervormde kerk uit, dan gooi je ook twintig jaar aan ervaring weg. Je spreekt de taal, kent de theologie, kent de liturgie en hebt hier bepaalde ideeën en gevoelens bij. Dat gooi je dan in sommige gevallen, bijvoorbeeld als je overstapt naar de RKK of een Pinkstergemeente, wel overboord. En daar moet je goed over nadenken, denk ik. Want ik ben van mening dat traditie een schat aan kennis is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Luxuria,

Punt is dat je niet blanco bent, je wellicht al in een kerk zit en je dat niet zomaar moet willen wegwuiven. Want juist je afkomst en je huidige kerk bepaald voor een groot deel wie je bent en hoe je denkt. Je kúnt simpelweg niet blanco en kerkvrij denken, ook al lijkt dat soms wel zo.

Waarom je het beste kunt blijven in de kerk waar je geboren en opgegroeid bent? Omdat Christus je oproept om trouw te zijn aan je gemeente, aan de mensen die je zijn gegeven. Omdat je ook het gezin waar je in opgroeit niet gekozen hebt, maar daar ook niet zomaar weggaat, onder het mom van: "Kom, laat ik eens blanco naar mijn pa en ma kijken en me afvragen waarom ik geen andere pa en ma zou kiezen."

Je gaat dus alleen weg als je hart al tot die andere kerk blijkt te horen, als het je niet meer uitmaakt of het er gezellig en leuk is of niet, of de gemeenteleden er oud of jong zijn, of er veel of weinig gezondigd wordt, als je snakt naar God, naar zijn volledige Woord, naar zijn Huis, koste wat het kost.

Koste wat het koste blijven is niet per se jezelf geweld aandoen, maar is jezelf oefenen in trouw, in discipline, in het accepteren van je gemeenteleden zoals zij zijn, in het accepteren dat het gras bij de buren ook niet altijd groen is en dat mensen nu eenmaal tekortschieten, net zoals jij.

Kijk, als je getreiterd, mishandeld, onderdrukt, genegeerd of misbruikt wordt, dan wordt het een ander verhaal. Maar als dat niet het geval is, dan lijkt het mij dat er geen reden is om zomaar "blanco" naar je kerk te kijken omdat je iets anders zou willen. Waarom dan niet gewoon er het beste van maken in je eigen gemeente, ook al zou dat beste dan iets anders zijn dan jij voor ogen had?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom dan niet gewoon er het beste van maken in je eigen gemeente, ook al zou dat beste dan iets anders zijn dan jij voor ogen had?

Omdat je het er soms gewoon helemaal 100 % niet mee eens bent. Verder kan ik me helemaal vinden in je verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Voor mensen die God slechts zien als een functie van hun eigen voorkeuren,

Dat hoeft het niet perse te betekenen, het kan ook zijn dat iemand gewoon niet gelooft in de noodzaak om in een kerk te blijven zitten als je niet zoveel hebt met de muziek bijv. of als je na onderzoek vindt dat bepaalde regels niet van God komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, ik ben ff lekker weg geweest en zie dat mijn opmerkingen over het kiezen voor een kerk tot een apart topic heeft geleid. handsup.gif

Ik zie de kerk als 1 geheel met verschillende afdelingen zoals RKK, OKK, PKN, KvdN, VPE, VEG, Ger Gem, CGK, VVG etc, etc.

Al die afdelingen zijn onstaan op "rationele" gronden. Men voelde zich ergens niet meer thuis, maar ja ratio gaat boven gevoel dus werd er weer eens een reden gezocht voor de volgende kerkscheuring.

Ik vind het dus geen probleem als mensen naar een kerk(afdeling) gaan waar ze zich thuis voelen. Sterker ik vind het beter dan ruzie maken, je zin doordrijven etc.

Een kerk(afdeling) veranderd met de jaren, gaat een ontwikkeling door net als de leden. Gaat die ontwikkeling dezelfde kant op dan blijf je je er thuis voelen, maar ontwikkel je een andere richting op dan is het beter dat je naar een andere kerk(afdeling) gaat zoeken die die zelfde ontwikkeling doormaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mensen die God slechts zien als een functie van hun eigen voorkeuren, voor wie de kerk of gemeente de plek is waar ze "zich goed voelen" is het nogal simpel. Gewoon naar de kerk gaan waar je je goed voelt. Of de moskee. Of de tempel. Of de synagoge. Of de tennisvereniging.

Als je daarentegen gelooft in een persoonlijke God, die niet slechts in je eigen hoofd bestaat, en die meer is dan een vaag concept van "lief zijn voor elkaar", die eisen stelt, en die waarheid leert, dan is het helemaal niet zo spannend of je het "gewoon helemaal 100% niet mee eens" bent, of juist wel.

Ik ben het eens met Luxuria wat betreft het "blanco" kiezen, hoewel dat dus inderdaad nooit blanco kan zijn.

Het geldt vast niet voor iedereen, maar ik denk dat het goed is om stil te staan en eens goed om je heen te kijken. Twijfelen bij wat je hebt en je vragen proberen te beantwoorden. Misschien kom je er achter dat je bij de kerk zit die het "beste bij je past", misschien ook niet.

Nou hoef je dat niet ieder jaar te doen. Ik denk echter dat het wel belangrijk is om dat "na je jeugd" te doen, wanneer je je vleugels uitspreid en uit huis gaat. Dat is een goed moment om eens zelf hierover na te denken. Voor mij is/was het in ieder geval erg van waarde om overal eens goed over na te denken en een bewuste keuze te maken voor de kerk en eigenlijk ook voor het geloof/God an sich. Deze bewustwording heeft me sterker gemaakt.

Daarnaast vind ik het juist wél erg belangrijk om je uiteindelijk bij een gemeente aan te sluiten, anders kan je je nooit écht ergens thuis voelen en je betrokken voelen bij de kerk/gemeente.

Edit:

Daarnaast, zoals Ds. Dre ook al noemt: 'één kerk met verschillende afdelingen', zo denk ik er ook over. Uiteindelijk geloof je in hetzelfde, dus wat maakt het uit dat je iets zoekt wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ah, ik ben ff lekker weg geweest en zie dat mijn opmerkingen over het kiezen voor een kerk tot een apart topic heeft geleid.
handsup.gif

Ik zie de kerk als 1 geheel met verschillende afdelingen zoals RKK, OKK, PKN, KvdN, VPE, VEG, Ger Gem, CGK, VVG etc, etc.

Al die afdelingen zijn onstaan op "rationele" gronden. Men voelde zich ergens niet meer thuis, maar ja ratio gaat boven gevoel dus werd er weer eens een reden gezocht voor de volgende kerkscheuring.

Ik vind het dus geen probleem als mensen naar een kerk(afdeling) gaan waar ze zich thuis voelen. Sterker ik vind het beter dan ruzie maken, je zin doordrijven etc.

Een kerk(afdeling) veranderd met de jaren, gaat een ontwikkeling door net als de leden. Gaat die ontwikkeling dezelfde kant op dan blijf je je er thuis voelen, maar ontwikkel je een andere richting op dan is het beter dat je naar een andere kerk(afdeling) gaat zoeken die die zelfde ontwikkeling doormaken.

Kerk met afdelingen nou ten dele dan maar die afdelingen horen er ook niet te zijn,de afdelingen zijn dan ook OKK,RKK,Orthodoxie,Lutherana N-E,Anglicana,wij kunnen daar ons alles bij voor stellen dat een mens daar een keuze uit maakt en toch zich verbonden zal voewlen met de anderekerkafdelingen die ook staan in de Apostolische Successie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat maakt uit, omdat we NIET hetzelfde geloven.

Inderdaad de basis is hetzelfde, maar de theoligsche opbouw kan op veel punten behoorlijk verschillen. Zoals ik Katholieken hier wel eens heb zien zeggen "Wordt niet Katholiek omdat je denkt dat het moet, maar omdat je weet dat het niet anders kan". En dat is denk ik ook belangrijk bij een gemeentelijke keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben het eens met Luxuria wat betreft het "blanco" kiezen, hoewel dat dus inderdaad nooit blanco kan zijn.

ik niet

Quote:

Het geldt vast niet voor iedereen, maar ik denk dat het goed is om stil te staan en eens goed om je heen te kijken. Twijfelen bij wat je hebt en je vragen proberen te beantwoorden. Misschien kom je er achter dat je bij de kerk zit die het "beste bij je past", misschien ook niet.

Je zit niet in een kerk omdat die het beste bij je past, je zit bij een kerk of gemeente die waar is.

En je afvragen waarom dat is, is inderdaad niets mis, je hoeft niet hersenloos in de kerk te zitten, je mag vragen stellen, twijfels uitspreken, maar dat betekent niet dat je alleen maar luistert naar de antwoorden die in jouw straatje passen.

Quote:

Nou hoef je dat niet ieder jaar te doen. Ik denk echter dat het wel belangrijk is om dat "na je jeugd" te doen, wanneer je je vleugels uitspreid en uit huis gaat. Dat is een goed moment om eens zelf hierover na te denken. Voor mij is/was het in ieder geval erg van waarde om overal eens goed over na te denken en een bewuste keuze te maken voor de kerk en eigenlijk ook voor het geloof/God an sich. Deze bewustwording heeft me sterker gemaakt.

Met bewustwording is ook niets mis, maar dat moet je dan wel 'betrekkelijk objectief' doen. Dus niet eerst de antwoorden vaststellen, dan de vragen stellen en dan alleen luisteren naar de antwoorden die voldoen aan jouw antwoorden, maar ook echt luisteren en ook accepteren.;

Maar begrijp me niet verkeerd, met bewustwording is niets mis, integendeel.

Quote:

Daarnaast vind ik het juist wél erg belangrijk om je uiteindelijk bij een gemeente aan te sluiten, anders kan je je nooit écht ergens thuis voelen en je betrokken voelen bij de kerk/gemeente.

mee eens smile.gif

Quote:

Edit:

Daarnaast, zoals Ds. Dre ook al noemt: 'één kerk met verschillende afdelingen', zo denk ik er ook over. Uiteindelijk geloof je in hetzelfde, dus wat maakt het uit dat je iets zoekt wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt?

Dezelfde kern betekent niet dezelfde leer.

Daarnaast gaat geloven in ieder geval niet alleen om gevoel, maar vooral ook om de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat maakt uit, omdat we NIET hetzelfde geloven.

In feite is het dan toch nóg meer van belang? Niet dat je bij de kerk blijft waar je altijd bij bent geweest, maar de kerk die het beste past bij jezelf, waar jij je goed bij voelt?

Ik ben het alleen niet met je eens dat er niet hetzelfde geloof is. De basis is hetzelfde, dat is het belangrijkste. De focus ligt alleen wat anders. Of heb je een katholieke God, een PKN God, etc etc?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je zit niet in een kerk omdat die het beste bij je past, je zit bij een kerk of gemeente die zo waar is.

En je afvragen waarom dat is, is inderdaad niets mis, je hoeft niet hersenloos in de kerk te zitten, je mag vragen stellen, twijfels uitspreken, maar dat betekent niet dat je alleen maar luistert naar de antwoorden die in jouw straatje passen.

Wat bedoel je met 'zo waar'? Dus de kerk waar je bij zit is 'de ware kerk' en de andere kerken die tsja... dat zijn keuzes, want die verkondigen niet 'de waarheid'?

What's the point?

En wat zou mijn kerk zijn? Ik ben gedoopt in een gereformeerde kerk, vanaf m'n zevende ben ik naar een Nederlands hervormde (nu PKN dus) gegaan. Inmiddels ga ik naar de dichtstbijzijnde PKN-kerk (geen idee wat het hiervoor was) en naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bedoel je met 'zo waar'? Dus de kerk waar je bij zit is 'de ware kerk' en de andere kerken die tsja... dat zijn keuzes, want die verkondigen niet 'de waarheid'?

Dat je op basis van rationele gronden kiest voor je gemeente waarin je geplaatst bent, tenzij je weet dat je niet anders kan en je aan te sluiten bij een andere gemeente. Dus niet omdat ze bij de buren leuke muziek maken daar gaan kerken.

Je hebt ook een verantwoording richting de gemeente. Je bent samen gemeente en wat is belangrijk voor mijn gemeente. Dien ik mijn gemeente met het verkassen naar een ander of dien ik mijn gemeente door te blijven en er gezamenlijk het beste van te maken?

Quote:
En wat zou mijn kerk zijn? Ik ben gedoopt in een gereformeerde kerk, vanaf m'n zevende ben ik naar een Nederlands hervormde (nu PKN dus) gegaan. Inmiddels ga ik naar de dichtstbijzijnde PKN-kerk (geen idee wat het hiervoor was) en naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk.
verbaasd.gif

Onderzoek de leer van je kerk. PKN kader kent ook de duidelijke afbakening Hervormd of Gereformeerd, waarbij beide hetzelfde spectrum zijn, maar anders invullen. GKv is ook Gereformeerd. Dus in weze kerk je nog steed binnen het Gereformeerde spectrum, maar ben jij je niet bewust van de onderlinge verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bedoel je met 'zo waar'? Dus de kerk waar je bij zit is 'de ware kerk' en de andere kerken die tsja... dat zijn keuzes, want die verkondigen niet 'de waarheid'?

Denkfout, ik bedoelde waar. Nee, de kerk waar bij ik zit is absoluut niet de ware kerk. Ik denk wel dat mijn gemeente het redelijk doet. En er zijn kerken en gemeentes met standpunten die minder waar zijn.

Quote:

What's the point?

Dat geloof geen kwestie van gevoel is.

Quote:
En wat zou mijn kerk zijn? Ik ben gedoopt in een gereformeerde kerk, vanaf m'n zevende ben ik naar een Nederlands hervormde (nu PKN dus) gegaan. Inmiddels ga ik naar de dichtstbijzijnde PKN-kerk (geen idee wat het hiervoor was) en naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk.
verbaasd.gif

Kan ik zo niets overzeggen, voor mijn gevoel is het die dichtsbijzijnde PKN-kerk, maar dat kan ik niet beoordelen.

@Michiel, goede post smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ CvW: bedankt voor de "nuancering" of jouw uitleg erbij. Ik kan me er in vinden hoor, begrijp wat je bedoelt. Ik vind het gewoonweg jammer dat er allerlei "splitsingen" zijn binnen de kerk en "we" niet een geheel kunnen vormen. Het geloof in God en de opstanding van Jezus zou mensen toch moeten samenbrengen en niet voor oneenigheid moeten zorgen. Misschien geen realistische gedachten, maar ik WIL het graag zo zien en voor mij persoonlijk zou dat geen probleem zijn.

Verder heb je een goed punt, want soms lijkt wat je voelt wel 'de waarheid', ik besef me maar al te goed dat het niet zo is. Desondanks weet je niet wat welke kerk het dichts bij de waarheid komt, dus blijf ik van mening dat je dan maar zelf een keuze moet maken...

@Michiel. Ik weet dus niet in welke kerk ik geplaatst ben, ben opgegroeid in de hervormde gemeente. Kom sinds 2 jaar pas in aanraking met GKv, vanwege m'n vriend. Voel me niet echt fijn bij sommige standpunten binnen die gemeente, maar zou me daar bij neer kunnen leggen, omdat ik van mening ben dat het uiteindelijk op hetzelfde neer komt knipoog_dicht.gif Anyhow, m'n vriend en ik moeten toch samen een keuze maken, dus dan moet je wel zelf gaan oriënteren en keuzes maken, anders blijf je allebei standvastig bij "jouw kerk" en ik denk niet dat dat in dit geval slim is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid