Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]tsja, als het allemaal toch niet uitmaakt, dan ligt het voor de hand om puur naar omvang te kijken. Dan moet je je gewoon aansluiten bij de grootste club. Maar ik vermoed dat je dat niet van plan bent. Misschien zijn er toch wel verschillen die je liever niet ziet, totdat het er op aan komt?

Goed punt. Ik zou me het liefst aansluiten bij iets oecumenisch en/of een kerk die openstaat voor samenwerkingsverbanden.

Maar ik ben me wel degelijk bewust van de verschillen hoor, daar kan je niet omheen als je af en toe naar verschillende kerken gaat. Ja, daar vorm ik dan ook een oordeel voor mezelf over, want zo zit de mens (ik in ieder geval) in elkaar.

Goed, verschillen zijn er inderdaad, maar ik vind het belangrijker om naar overeenkomsten te kijken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, geen selectiecriterium, anders zou ik niet met m'n vriend meegaan naar de vrijgemaakte kerk... Mijn eventuele gastlidmaatschap daar gaat inmiddels met een grote omweg en vooral beraad binnen de evangelisatiecommissie.

Ik weet het ook niet meer, oke? knipoog_dicht.gif Over een paar jaar heb ik huisje-boompje-beestje toegepast in mijn leven en dan heb ik (of we eigenlijk) ook een vaste kerk. Dan blijf ik niet rondkijken en huppen hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb veel gezworven voor ik in mijn huidige kerk terecht ben gekomen. Mijn grootste angst in mijn huidige gemeente is altijd geweest dat ik mijn huidige gemeente weer zou moeten verlaten. Ik heb er een lang gesprek met de dominee over gehad en die zei, probeer maar weg te gaan.....en je zal zien dat het je niet lukt. ik heb een goed sociaal netwerk in de kerk, ben hardstikke actief, ben recentelijk verhuisd, waardoor ik in de wijk woon waar mijn gemeente missionair werk doet, en ik bovendien bij een aantal gemeenteleden in de straat ben komen te wonen. En toch die angst.......dat ik weer geen blijvende binding heb met de kerk. Waarom ik dan toch ga naar mijn huidige kerk? Omdat ik er iets van echtheid proefde, duidelijke leer en mensen met karakter (anders probeer je geen kerk die bijna overleden was nieuw leven in te blazen).

ben ik nou postmodern ofzo........

nb. dit topic volg ik met veel plezier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gifyes.gif

en vind je dat erg?

eigenlijk wel, maar ja, heb hippie-ouders en geen lange christelijke familielijn zoals velen anderen hier. En ik wil graag wortelen, maar heb het eigenlijk niet geleerd. Ik vraag me soms wel is af, wanneer je genoeg gedaan hebt om bij een kerk te horen zodat je zeker weet dat je er vast blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb veel gezworven voor ik in mijn huidige kerk terecht ben gekomen. Mijn grootste angst in mijn huidige gemeente is altijd geweest dat ik mijn huidige gemeente weer zou moeten verlaten. Ik heb er een lang gesprek met de dominee over gehad en die zei, probeer maar weg te gaan.....en je zal zien dat het je niet lukt. ik heb een goed sociaal netwerk in de kerk, ben hardstikke actief, ben recentelijk verhuisd, waardoor ik in de wijk woon waar mijn gemeente missionair werk doet, en ik bovendien bij een aantal gemeenteleden in de straat ben komen te wonen. En toch die angst.......dat ik weer geen blijvende binding heb met de kerk. Waarom ik dan toch ga naar mijn huidige kerk? Omdat ik er iets van echtheid proefde, duidelijke leer en mensen met karakter (anders probeer je geen kerk die bijna overleden was nieuw leven in te blazen).

ben ik nou postmodern ofzo........

nb. dit topic volg ik met veel plezier

Jou wijk gemeente was haast oveleden niet de centrale gemeente,maar dat ter zijde.

Binding met het instituut is nooit goed maar wel binding met het Heilig Lichaam van Christus binnen het instituut is dat daadwerkelijk aanwezig gaat men daar nooit meer weg.Als je hebt gekozen en er daarmee vrede in het hart je hart is het goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Die grootste club is reuze oecumenisch. Dus dat komt wel goed dan. En trouwens, blijkbaar is "oecumenisch zijn" voor jou dus een selectiecriterium? terwijl het allemaal niks uit maakte?
widegrin.gif

yes.gif

Wij gaan altijd hasretten bij de Turkse Döner om de hoek na de Mis op zondag. Al hele leuke gesprekken gehad met de eigenaar (de halve zaak zit op zondagavond vol met katholieken die gezamelijk het maal beginnen enzo widegrin.gif )

Hardstikke oecumenisch enzo.

Wat ik heel lang gehad heb is bindingsangst. En ik ging allerlei uitvluchten bedenken en criteria opstellen waaraan 'mijn ideale kerk' moest voldoen wou ik er blijven. Ten diepste was dat voor mij gewoon afhouden en ontwijken, bang om me eraan te binden. Ik denk dat dit voor wel meer mensen speelt.

Als je je openstelt voor je Moeder, komt ze heel dichtbij, moet je zowat met je 'billen bloot'. En daar echt voor kiezen is echt heel moeilijk, ik vind het wel wat lijken op een huwelijk: je legt je vast, en heel veel mensen willen dat tegenwoordig niet meer.

Niet dat ik dat vind van iemand specifiek in deze draad, maar meer in het algemeen dus. En ik denk dat die 'angst' ook medebepalend is voor het verschijnsel 'kerkhoppen' en vooral voor mensen die niet in een bepaalde kerk zijn opgegroeid (zoals ik).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je zit niet in een kerk omdat die het beste bij je past, je zit bij een kerk of gemeente die waar is. [...] maar dat betekent niet dat je alleen maar luistert naar de antwoorden die in jouw straatje passen.

Probleem is dat waarheid nogal moeilijk te bepalen is. Waarheid is nogal subjectief en afhankelijk van beschouwer en context, anders zouden we er ook niet zo over bekvechten natuurlijk. Was het maar waar dat er een verantwoorde methode was om waarheid vast te stellen. Dus wanneer weet je dat iets echt 100 % en objectief waar is?

Als ik vind dat iets waar is, past het dus ook nogal goed in mijn straatje. Dus uiteindelijk kom ik toch terecht bij de kerk die naar mijn idee (nota bene!) de waarheid verkondigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik vind dat iets waar is
, past het dus ook nogal goed in mijn straatje. Dus uiteindelijk kom ik toch terecht bij de kerk die naar mijn idee (nota bene!) de waarheid verkondigt.

Iets is waar of onwaar, ongeacht of jij er iets van vindt, als jij iets vindt is het per definitie een persoonlijke mening, geen feit.

Als je achter de waarheid wilt komen, moet je die toetsen aan de feiten zoals die er liggen. De antwoorden kunnen je in meer of mindere mate bevallen. Of je dan je mening herziet of niet, is dan een keus die je moet maken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit verrekte lastig is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iets is waar of onwaar, ongeacht of jij er iets van vindt, als jij iets vindt is het per definitie een persoonlijke mening, geen feit.

Als je achter de waarheid wilt komen, moet je die toetsen aan de feiten zoals die er liggen. De antwoorden kunnen je in meer of mindere mate bevallen. Of je dan je mening herziet of niet, is dan een keus die je moet maken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit verrekte lastig is!

Op het moment dat je ontdekt wat de waarheid is, pas je je mening aan, lijkt me. De gekende waarheid en de persoonlijke waarheid lopen gelijk op, daarom hebben mensen meningsverschillen. Het idee van een absoluut kenbare waarheid is nogal omstreden. Ik zeg niet dat de waarheid niet bestaat, ik vraag me alleen af of we die wel echt kunnen vaststellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Ds Dre: En moskeëen, synagoges e.d. zijn ook afdelingen?

Ja maar van andere ketens. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Kerk met afdelingen nou ten dele dan maar die afdelingen horen er ook niet te zijn,de afdelingen zijn dan ook OKK,RKK,Orthodoxie,Lutherana N-E,Anglicana,wij kunnen daar ons alles bij voor stellen dat een mens daar een keuze uit maakt en toch zich verbonden zal voewlen met de anderekerkafdelingen die ook staan in de Apostolische Successie.

Mee eens, het zou 1 geheel moeten zijn, maar helaas.


Samengevoegd:

Quote:

Je zit niet in een kerk omdat die het beste bij je past, je zit bij een kerk of gemeente die waar is.

Ik weet zeker dat de kerk waarin ik zit niet de hele waarheid bezit, net zo min als anderen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zie grofweg twee splitsingen van de Kerk: het schisma van 1054 en het Utrechts schisma.

party.gif Vertel hoor ik er toch nog een beetje bij. O nee da's denk ik weer een ander topic.

Hoe zie jij de keltische kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ben ik nou postmodern ofzo........

nb. dit topic volg ik met veel plezier

yes.gifapplaus-smiley.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het mooie is, dat ik dat van mijn kerk wél zeker weet.
yes.gif

Dat is leuk,fijn voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, maar de Waarheid is wel kenbaar hoor! Sterker nog, ik heb Hem gisteren nog gezien!
knipoog_dicht.gif

widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Waarom?

Waarom heb je een verantwoording naar de gemeente... Tja, omdat het een gemeente is. widegrin.gif Een verbond van mensen die er zijn voor God en elkaar. Als mensen dan al te gemakkelijk afstand van elkaar doen denk ik dat dat niet goed is. Zoiets als mensen die gaan scheiden zonder eerst in relatietherapie geweest te zijn. Een gemeente, hoe klein of hoe groot ook, moet een rots in de branding kunnen zijn. Dat doe je door je aan God en elkaar vast te houden. Snap je een beetje wat ik bedoel?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het mooie is, dat ik dat van mijn kerk wél zeker weet.
yes.gif

Ik vind dat serieus fijn voor je, zonder cynisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, maar de Waarheid is wel kenbaar hoor! Sterker nog, ik heb Hem gisteren nog gezien!
knipoog_dicht.gif

Die zogenaamde waarheid was vroeger zeker de GKV en nu de RKK tja met een gekleurde bril op is het moeilijk de waarheid te zien;hen die echt RK zij weten wel anders.de waarheid is gelegen in de Apostolische Successie en dat geeft binding zo niet de keuze,dat daar weer gebrokenheid in is is een verwijt van de geschiedenis..Hen die denken dat dat de RK de waarheid is moeten niet hier zijn maar en ook niet rorate maar je hebt nog een forum,ook niet Irenaeus maar een rk forum,daar worden de brillen uitgereikt ,alleen hun straatje is waar.De mystieke eenheid en kerkbinding is gelegen in totaal anderen zaken,gelukkig weten veel Rooms Katholieken dat,maar zijn dan ook echt Katholiek en weten dat deze keuze verder gaat dan het instituut alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die zogenaamde waarheid was vroeger zeker de GKV en nu de RKK tja met een gekleurde bril op is het moeilijk de waarheid te zien;hen die echt RK zij weten wel anders.de waarheid is gelegen in de Apostolische Successie en dat geeft binding zo niet de keuze,dat daar weer gebrokenheid in is is een verwijt van de geschiedenis..Hen die denken dat dat de RK de waarheid is moeten niet hier zijn maar en ook niet rorate maar je hebt nog een forum,ook niet Irenaeus maar een rk forum,daar worden de brillen uitgereikt ,alleen hun straatje is waar.De mystieke eenheid en kerkbinding is gelegen in totaal anderen zaken,gelukkig weten veel Rooms Katholieken dat,maar zijn dan ook echt Katholiek en weten dat deze keuze verder gaat dan het instituut alleen.

hamer.gif

En je doel om te wijzen op credimus is nu? Waarom zou Taquriaan niet waarlijk Rooms Katholiek zijn? Zij staat nu in de Apostolische Successie, dus volgens je eigen denkwijze zit ze nu aan de goede zijde van de medaille.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid